Johanna Velander är doktorand vid institutionen för datavetenskap och medieteknik på Linnéuniversitetet.
Johanna har en kandidatexamen i datavetenskap från Stirling University i Skottland samt en masterexamen med inriktning mot sociala medier och webbteknologier från Linneuniversitetet och har arbetat för företag inom webbutveckling och konsultation inom digital närvaro och strategi till nystartade företag.
Undervisning
Lärarassistent i följande kurser:
4ME501/4ME502 - Programming for Digital Humanities (3 years)
4ME503 - Interactive Technologies for Digital Humanities (2 years)
4ME302 - Foundations of Computational Media (1 year)
1ME151- 1ME152 Grundläggande programmering för matematik och tekniklärare (3 years)
Forskning
Min forskning fokuserar på AI literacitet i grundkolan. AI applikationer är en del i vår vardag och påverkar våra liv och de val vi gör. Datainsamling och analys sker ofta obemärkt och komplexa algoritmer är svåra att förklara. Då detta medför risker och ofta oavsiktliga effekter så som algoritmisk diskriminering baserad på bland annat obalanserade dataset diskuteras nu flitigt hur man kan integrera AI i grundskolans undervisning.
Det övergripande syftet med mitt doktorandprojekt är att bidra med kunskap om vilka förutsättningar som krävs för att kunna engagera elever i sådan utbildning för att möjliggöra för medborgare att ta del av och navigera i samhället samt skapa förutsättningar för att aktivt kunna delta i skapandet av framtiden tillsammans med AI.
Jag är med i forskarskolan Upgrade och fokuserar därmed speciellt på hur lärarutbildningen reflekterar AI som en del av den digitala kompetensen samt skolans demokratiuppdrag. Här kommer jag att involvera lärare i att samdesigna metoder för att förmedla AI literacitet.
Som doktorand är jag även affilierad med WASP-HS där möjligheter och utmaningar med AI och autonoma system är i fokus.