Linnéuniversitetet
Lnu.se/student
Genväg till sidans innehåll
Sök
Huvudmeny
Logga in
English
Sök
Sök
Utbildning
Forskning
Bibliotek
Möt Linnéuniversitetet
Aktuellt
Kunskapsmiljöer
Samarbeta med oss
Stöd oss
Ett hållbart universitet
Öppen vetenskap
Det kulturella universitetet
Om Linnéuniversitetet
Kontakta och besöka
Våra ämnen
Organisation
Evenemang
Konferenser
Jobba hos oss
Student
Logga in
English
John Rack
Docent
Institutionen för pedagogik och lärande
Fakulteten för samhällsvetenskap
john.rack@lnu.se
0470-70 87 14
Spara kontaktuppgifter
Ladda ner bild
Mina forskargrupper
EdTechLnu
Forskningen inom kunskapsområdet EdTechLnu har tre huvudspår: • Utveckling av ny teknologi för att stödja utbildning och lärande. • Undersökning av undervisning och lärande där elever och…
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE)
Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Mina pågående forskningsprojekt
Projekt: Utbildningsteknologi i grundskolan
Projektet syftar till att förändra lärares utbildningspraktik och förbättra elevers skolresultat. Detta ska ske med hjälp av datastyrt besluts- och…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
Nordmark, S.
, Augustsson, H.,
Davidsson, M.
,
Andersson-Gidlund, T.
,
Holmberg, K.
,
et al
. (2024).
Piloting Systematic Implementation of Educational Technology in Swedish K-12 Schools : Two-Years-In Report
.
Global Implementation Research and Applications
.
Status: Epub för tryck
Wengelin, Å.,
Kraft, S.
, Thurfjell, F.,
Rack, J.
(2024).
What can writing-process data add to the assessment of spelling difficulties?
.
Reading and writing
. 37. 1635-1658.
Status: Epub för tryck
Masiello, I.
, Fixsen, D.L.,
Nordmark, S.
,
Mohseni, Z.
,
Holmberg, K.
,
et al
. (2023).
Digital transformation in schools of two southern regions of Sweden through implementation-informed approach : A mixed-methods study protocol
.
PLOS ONE
. 18 (12).
Status: Publicerad
Kraft, S.
, Rønneberg, V.,
Rack, J.
, Thurfjell, F., Wengelin, Å. (2023).
Exploring transcription processes when children with and without reading and writing difficulties produce written text using speech recognition
.
L1-Educational Studies in Language and Literature
. 23 (1). 1-28.
Status: Publicerad
Ylenfors, M.,
Malmqvist, J.
, Möllås, G.,
Rack, J.
(2022).
Arbete för flerspråkiga elever som möter svårigheter i läs- och skrivutveckling – en enkätstudie
.
Nordic Journal of Literacy Research
. 8 (2). 82-105.
Status: Publicerad
Kraft, S.
, Thurfjell, F.,
Rack, J.
, Wengelin, Å. (2019).
Lexikala analyser av muntlig, tangentbordsskriven och dikterad text producerad av barn med stavningssvårigheter
.
Nordic Journal of Literacy Research
. 5 (3). 102-122.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
Holmberg, K.
,
Andersson-Gidlund, T.
,
Masiello, I.
,
Rack, J.
,
Mohseni, Z.
(2023).
Teachers' approaches to digital technology : when organizations' and teachers' practices are not constructively aligned
.
Nordic Educational Research Association (NERA): Digitalization and Technologies in Education Opportunities and Challenges 15 -17 March, 2023
.
Manuskript (Övrigt vetenskapligt)
Egerhag, H.
,
Rack, J.
Reading Interventions in a Second Language : A Systematic Scoping Review
.