Jonathan Lilliedahl

Jonathan Lilliedahl

docent
Institutionen för pedagogik Fakulteten för samhällsvetenskap
Spara kontaktuppgifter Ladda ner bild

Jonathan Lilliedahl, fil.dr, är docent i pedagogik och verksam vid Institutionen för pedagogik.

Under perioden 2018–2022 var Lilliedahl biträdande lektor vid Örebro universitet och samtidigt lektor vid Göteborgs universitet. Antagen som docent 2021.

Tidigare lektor vid Högskolan i Jönköping (2013–2018).

Undervisning

Undervisningen omfattar i huvudsak kurser i lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna, rektorsutbildning samt vidareutbildning av lärare och rektorer. Lilliedahl är även handledare inom forskarutbildningen i pedagogik.

Forskning

Lilliedahl's research draws on the fields of education policy and politics, history of education and sociology of education, with a particular emphasis on school and curricular choice mechanisms, admission policies, and the stratification of arts education.

His current work examines the historical development and socio-political legitimization of specialist schools programs within comprehensive education systems. Specifically, he investigates how cross-sectoral and cross-interest coalitions, along with behind-the-scenes micropolitical dynamics, have influenced policymaking processes that shape specialized educational pathways and tracking. His research places a particular focus on arts education programs, analyzing the mechanisms through which such initiatives gain legitimacy and exert influence within broader educational frameworks. Moreover, Lilliedahl’s research explores the role of school leaders as policy actors, especially in their involvement in shaping local admission policies and curricular choices. Additionally, he examines how elite selective schools shape their online representations to convey implicit communication codes and attract students with specific characteristics. By uncovering such policymaking practices, Lilliedahl aims to contribute to a deeper understanding of how selective specialist schools and between-school tracking develop and become institutionalized within market-driven education systems.

Lilliedahl is on the editorial board of Arts Education Policy Review (Taylor & Francis), International Journal of Music Education (SAGE), and Nordic Research in Music Education (Cappelen Damm Akademisk). His academic publications include articles in WoS-indexed periodicals such as the British Journal of Sociology of Education, Journal of Curriculum Studies, and Music Education Research.

Uppdrag

Ingår i redaktionskommittérna för Arts Education Policy Review (Routledge), International Journal of Music Education (SAGE) och Nordic Research in Music Education (Cappelen Damm Akademisk).

Återkommande sakkunnig granskare åt internationella tidskrifter och europeiska forskningsråd.

Erfarenhet av samverkan med Universitetskanslerämbetet (UKÄ), Universitets- och högskolerådet (UHR), Skolinspektionen och Skolverket.

Publikationer

Artikel i tid­skrift (Referee­granskat)

Artikel i tid­skrift (Övrigt (populär­vetenskap, debatt))

Kapitel i bok, del av antologi (Referee­granskat)

Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt veten­skapligt)

Doktors­avhandling, mono­grafi (Övrigt veten­skapligt)

Konferens­bidrag (Referee­granskat)

Övrigt (Övrigt (populär­vetenskap, debatt))