Profilbild

Kaisa Lund

Universitetslektor
Institutionen för marknadsföring Ekonomihögskolan
+46480497149
Kalmar Nyckel, Kalmar
Spara kontaktuppgifter Ladda ner högupplöst bild

Jag är universitetslektor på Institutionen för marknadsföring.  

Undervisning

Jag är ansvarig för kurser inom sensorisk marknadsföring och detaljhandelsforskning samt arbetar med handledning och examination av C-uppsatser. Kurserna ligger delvis inom Programmet för Detaljhandel & Service Management och jag är även delaktig i utvecklingen av Programmet för Inrednings- och Butikskommunikation.

Forskning

Mina forskningsintressen innefattar varumärkesstrategi, sensoriska aspekter av varumärken och atmosfäriska faktorer inom detaljhandeln och besöksnäringen.

Tidigare har jag utfört en fallstudie om hur varumärket Nivea, som ägs av det tyska företaget Beiersdorf AG, har utvidgats till att omfatta hundratals olika produktkategorier. Jag har använt olika datainsamlingsmetoder såsom reklamanalys över en period av mer än 70 år, intervjuer på högsta managementnivå på Beiersdorfs huvudkontor i Tyskland samt analys av interna styrdokument från företaget och företagets reklambyrå. Resultaten visar på hur värden, som är relaterade till varumärkets personlighet, gradvis har förändrats i reklamen allteftersom nya produkter har introducerats under ett och samma varumärke.

Jag har fått stipendier genom Forskningsstiftelsen Marknadstekniskt Centrum, Lars Hiertas Minnesfond och The Media and Management Transformation Centre vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Sedan 2014 är jag medlem av editorial review board av Journal of Consumer Marketing (USA).

Intervjuer angående min forskning har sänts i Sveriges Television och Sveriges Radio samt publicerats i bland annat branschtidningen Säljaren och av Sveriges Marknadsförbund.

Jag har även presenterat min forskning på seminarier på Sveriges Marknadsförbund, Linköpings Universitet, Internationella Handelshögskolan i Jönköping, Lunds Universitet och The Bridge (samarbete mellan Linnéuniversitetet och IKEA om livet hemma).

Publikationer

Artikel i tid­skrift (Referee­granskat)

Konferens­bidrag (Referee­granskat)

Konferens­bidrag (Övrigt veten­skapligt)

Doktors­avhandling, mono­grafi (Övrigt veten­skapligt)