Karin Hallgren
ProfessorJag är professor i musikvetenskap och disputerade vid Uppsala universitet 2000 på en avhandling om musiker och repertoar vid Mindre Teatern i Stockholm vid mitten av 1800-talet. Sedan 2006 är jag anställd vid Linnéuniversitetet.
Undervisning
Jag undervisar framför allt inom magisterprogrammet i musikvetenskap.
Forskning
Fokus i min forskning ligger på studier av framförd repertoar och samhälleliga förutsättningar för musikutövning, särskilt under 1800-talet. I ett avslutat tvärvetenskapligt projekt Medier, myter och makt kring Karl XIV Johan, deltog jag med studier kring hur Operan i Stockholm använts i olika sammanhang under första hälften av 1800-talet. Jag har också i ett par artiklar studerat uppförandeförhållanden vid Operan i Stockholm i jämförelse med förhållanden i andra europeiska länder.
Under de senaste åren har jag medverkat i Kungl. Musikaliska akademiens projekt Levande musikarv, med ett antal biografier kring tonsättare och musiker, även här främst från 1800-talet. Arbetet med biografierna har också bidragit med material till en mindre studie kring historieskrivning och därtill relevanta frågor om urvalsprocesser och genusperspektiv.
I den vetenskapliga utgåvan av den svenska 1800-talstonsättaren Franz Berwalds samlade verk har jag medverkat med ett par noteditioner. Projektet avslutades 2012, då samtliga verk av tonsättaren var publicerade.
Förutom inriktningen på 1800-talets musikhistoria har mitt intresse för musikdramatisk repertoar också resulterat i ett par kortare studier av musikteater för barn vid mitten av 1960-talet, där både den framförda repertoaren och dess inplacering i det rådande kulturpolitiska sammanhanget diskuteras.
Uppdrag
Jag är ämnesföreträdare för musikämnena vid MB, samt viceprefekt.
Externa uppdrag:
- Ledamot i redaktionsrådet för Svensk tidskrift för musikforskning (STM)
- Ledamot i Kungl. Musikaliska akademiens publikationsnämnd
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Kjellander Hellqvist, E., Hallgren, K. (2019). Kultur och kommersialism : några exempel från svenskt 1970-tal. HumaNetten. 180-201.
- Ternhag, G., Wallrup, E., Hermansson, E., Tägil, I., Hallgren, K. (2016). Writing Composer Biographies in the project Swedish Musical Heritage. Dansk Musikforskning Online. 43-60.
- Hallgren, K. (2007). Stockholms rum för musik under det tidiga 1800-talet. Bebyggelsehistorisk tidskrift. 8-25.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Hallgren, K. (2001). Berwald's Cantatas from the 1840's. Berwaldstudien. 121-125.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Hallgren, K. (2020). Representative performances, political propaganda and the question of financing: The Royal Opera in Stockholm 1773-1823.. Performing arts in changing society : Opera, dance, and theatre in european and nordic countries around 1800.. London / New York, Routledge. 114-127.
- Hallgren, K. (2019). An International Affair? : The Royal Opera in Stockholm during the 19th century.. Opera as institution : Networks and professions (1730-1917). Zürich, LIT Verlag. 181-199.
- Hallgren, K. (2018). Grand opera in nineteenth century Stockholm : Court celebrations and bourgeois entertainment. Grand opera outside Paris : Opera on the move in nineteenth-century Europe. Routledge. 31-44.
- Hallgren, K. (2016). Opera in Stockholm during the 19th-century : From royal patronage to a theatre on the bourgeois market. "Verwandlung der Welt"? : Die Musikkultur des Ostseeraums in der Sattelzeit. Berlin, Frank & Timme. 109-121.
Artikel, recension (Refereegranskat)
- Hallgren, K. (2010). Recension: Marion Lamberth: Interaktion von Leben und Werk bei Schönberg. Analysiert anhand seiner Ehekrise des Jahres 1908. Diss. Bern: Peter Lang (Varia Musicologica 12) 2008. 279 s., ill., notex. ISBN 978-3-03911-515-0. Svensk tidskrift för musikforskning. Svenska samfundet för musikforskning. 92. 152-154.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Hallgren, K. (2019). Rätten att försörja sig själv : Om kvinnliga musiker i 1800-talets svenska musikliv. 8e Svenska historikermötet 2019, Växjö 8-10 maj : Rättigheter.
- Hallgren, K. (2018). Musikerroller i Stockholms musikliv under 1800-talet. Musikforskning idag 2018, Uppsala 13–15 juni : Abstracts. 5-5.
- Hallgren, K., Kjellander Hellqvist, E. (2017). Musik och politik i svenskt 1970-tal : musikspridning, jämlikhet och kommersialism på de kungliga teatrarna och SVT?. Musikforskning idag : Musikhögskolan, Piteå, 12–14 juni 2017. 26-27.
- Hallgren, K. (2016). Sånger som kommunikation i musikdramatik för barn. Konferensrapport. Det sjungna ordet : Forskningsperspektiv på mötet mellan text, musik och framförande : Linnéuniversitetet i Växjö, 25-27 november 2015. 49-53.
- Hallgren, K. (2016). Edvard Stjernström’s music theatre in Stockholm and Finland in the 1850s. .
- Hallgren, K. (2015). Music theatre at Kungl. Dramatiska Teatern in Stockholm in the 1960s. Nordic Musicological Congress 2015, 11-14 augusti, Aalborg, Denmark.
- Hallgren, K. (2014). The grand opera tradition at the Opera in Stockholm. .
- Hallgren, K. (2014). Musiklivet i Stockholm under Franz Berwalds tid. .
- Hallgren, K. (2014). Opera in Stockholm in the early 19th-century : music theater for the royal court and the bourgeois audience. .
- Hallgren, K. (2013). Representative performances and political propaganda : the Royal Theatre in Stockholm 1810-1850. .
- Hallgren, K. (2013). Opera åt folket!. .
- Hallgren, K. (2012). Musikteater vid 1800-talets mitt i ett nordiskt perspektiv : exemplet Edvard Stjernström. .
- Hallgren, K. (2006). Stockholmsoperan och opinionen under tidigt 1800-tal. .
- Hallgren, K. (1999). Sångspel eller komedi med sång?. .
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Hallgren, K., Kåreland, L. (2003). De vilda svanarna. En pjäs i tiden. : Om Klarateaterns premiärföreställning.. Uppsala, Avdelningen för litteratursociologi.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Hallgren, K. (2016). Musiklivet i Stockholm under Franz Berwalds tid. Franz Berwald : belysningar och reflektioner. Hedemora, Gidlunds förlag. 43-53.
- Hallgren, K. (2009). Något om repertoaren på Stockholmsoperan 1790-1810. Poetens monopolium. Bengt Lidner 250 år.. Stockholm, ellerströms.
- Hallgren, K. (2008). Opera's Role in Royal Image Making : Repertoire and Performances 1810-1826. Scripts of Kingship : Essays on Bernadotte and Dynastic Formation in an Age of Revolution. Historiska institutionen, Uppsala universitet. 97-118.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Hallgren, K. (2000). Borgerlighetens teater. Om verksamhet, musiker och repertoar på Mindre Teatern i Stockholm 1842-63.. Doctoral Thesis. Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis. 321.
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
- Hallgren, K. (2021). Recension av Mark Hijleh, Towards a global music history. Puls : Journal for Ethnomusicology and Ethnochoreology. 6. 249-252.
- Hallgren, K. (2020). Recension av Märta Ramsten: De osynliga melodierna. Musikvärldar i 1800-talets skillingtryck.. RIG : Kulturhistorisk tidskrift. 125-127.
- Hallgren, K. (2019). Recension av Håkan Lundström (red.): Tobias Norlind - musikforskare, museichef, folkhkögskoleman.. Svensk tidskrift för musikforskning.
- Hallgren, K. (2018). [ Review of ] En samhällelig angelägenhet. Framväxten av en symfoniorkester och ett konserthus i Stockholm, ca 1890-1926. Mia Kuritzén Löwengart : Acta Universitatis Upsaliensis, 2017, 235 s. Scandia. Lund, Lund University. 84. 124-126.
- Hallgren, K. (2018). [ Review of ] Ann-Marie Nilsson: Musik till vatten och punsch. Kring svenska blåsoktetter vid brunnar, bad och beväringsmöten : Gidlunds förlag, Möklinta 2017. 606 s., ill., CD. ISBN 978-91-7844-963-7. RIG : Kulturhistorisk tidskrift. Uppsala, Kungliga Gustav Adolfs Akademien. 53-55.
- Hallgren, K. (2017). [ Review of ] Märta Ramsten: Kungl. Musikaliska akademien och folkmusiken. En musiketnologisk undersökning : Gidlunds förlag, Möklinta 2016. Kungl. Musikaliska akademiens skriftserie nr 141. Skrifter utgivna av Svenskt visarkiv 42. 184 s. ISBN 978-91-7844-964-4. RIG : Kulturhistorisk tidskrift. Uppsala, Kungliga Gustav Adolfs Akademien. 101. 117-120.
- Hallgren, K. (2008). Recension av Ny svensk teaterhistoria band 1-3, huvudred. Tomas Forser, Stockholm 2007. Svensk tidskrift för musikforskning. s. 143-144.
Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
- Hallgren, K. (2016). Hanna Brooman (1809-1887) : Biografi. Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K. (2016). Prinsessan Eugénie (1830-1889) : Biografi. Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K. (2016). Adolph Mecklin (1761-1803) : Biografi. Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K., Thunander, T. (2016). Karin Lönegren (1871-1963) : Biografi / Biography. Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K., Thunander, T. (2015). August Säfström (1813-1888) : Biografi / Biography. Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K., Johnson, J.A. (2015). Fritz Söderman (1838−1883). Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K., Johnson, J.A. (2015). Nils Kjellander (1859-1911) : Biografi / Biography. Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K., Johnson, J.A. (2015). Prinsessan Teresia (1836−1914) : Biografi / Biography. Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K., Thunander, T. (2015). August Berwald (1798−1869). Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K. (2015). Edouard Du Puy (ca 1770−1822). Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K., Thunander, T. (2015). Eric Arrhén von Kapfelman (1790-1851). Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K. (2015). Ignaz Lachner (1807-1895). Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K. (2015). Ivar Widéen (1871-1951) : Biografi / Biography. Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K., Johnson, J.A. (2015). Petter (Pehr) Boman (1804−1861) : Biografi / Biography. Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K., Thunander, T. (2015). Prins Gustaf (1827−1852). Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K. (2015). Carl Stenborg (1752−1813) : Biografi / Biography. Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K. (2015). Jacob Edvard Gille (1814−1880). Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K., Johnson, J.A. (2015). Kung Oscar I (1799-1859) : Biografi / Biography. Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K., Thomson, M. (2014). Johan Fredrik Berwald (1787−1861). Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K. (2014). Jacob Niclas Ahlström (1805−1857). Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K. (2013). August Söderman (1832−1876).
- Hallgren, K., Betteridge, N. (2013). August Söderman (1832−1876). Stockholm, The Royal Swedish Academy of Music.
- Hallgren, K., Ander, O. (2010). Franz Berwald. Sämtliche Werke Bd 22.2 Profane Vokalwerke II. Kassel, Bärenreiter-Verlag.
- Hallgren, K., Rörby, M. (2001). Franz Berwald Sämtliche Werke. Bd 21. Ein ländliches Verlobungsfest in Schweden..
- Hallgren, K., Ander, O. (1999). Franz Berwald: Sämtliche Werke. Bd 22:1. Profane Vokalwerke..
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Hallgren, K. (2019). Att förhålla sig till normen : kvinnor i Stockholms musikliv under 1800-talet. Tidig musik. 39. 8-10.
- Hallgren, K. (2018). Kultur för alla? Stockholmsoperan under 1800-talet. HumaNetten. 28-36.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Hallgren, K. (2010). Kungafamiljen i Stockholms musikliv. En dynasti blir till. : Medier, myter och makt kring Karl XIV Johan och familjen Bernadotte. Stockholm, Norstedts Förlag. 159-187.
- Hallgren, K. (2007). Sylvia Plath: Glaskupan. En bok och en dagens, tack! : Lästips från en lunchbokcirkel. Stockholm, En bok för alla. 27-32.
- Hallgren, K. (2006). Individens lust och kollektivets krav. Meyerbeers Hugenotterna.. Operavärldar från Monteverdi till Gershwin.. Stockholm, Atlantis. 141-156.