Jag är sedan hösten 2008 doktorand i sociologi, med utbildningsvetenskaplig inriktning, vid institutionen för samhällsvetenskap vid Linnéuniversitetet i Växjö. Mitt avhandlingsprojekt är en etnografisk studie som fokuserar på mångkultur och integrationsprocesser i skolan. Syftet är att undersöka hur och när etnicitet (o)synliggörs vid planering, mottagning och i skolans vardagsliv, när elever med olika bakgrund och från olika bostadsområden sammanförs i en gemensam skola, i årskurs 7-9.
Vid sidan om avhandlingsprojektet är jag involverad i ett forskningsprojekt om skolprestationer och mångkulturell inkorporering, samt undervisar på lärarutbildningen.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Trondman, M., Andersson, C., Barmark, M., Bouakaz, L., Hiltunen, L., et al. (2014). Ett utbildningspolitiskt dilemma : mångkulturell inkorporering och skolprestation. Resultatdialog 2014. Stockholm, Vetenskapsrådet. 218-228.