Katarina Ellborg
UniversitetslektorDu når mig på telefon: 0704-82 81 90
Undervisning
Jag undervisar huvudsakligen inom entreprenörskap och är verksam som lärare i en rad olika kurser och utbildningsprogram på olika fakulteter.
Forskning
Jag är doktor i företagsekonomi. Mitt huvudsakliga forskningsforkus är entreprenörskapsutbildning i högre utbildning. Jag ingår också i forskningsprojekt med inriktning på entreprenörskap på kulturens fält (Det entreprenöriella museet) respektive digitlala initiativ i små och medelstora företag.
Uppdrag
Jag har uppdraget som pedagogisk utvecklare vid Ekonomihögskolan och är ordförande i fakultetens KUS. Välkommen att kontakta mig om frågor rörande kursutveckling, didaktik och konstruktiv länkning.
Jag är del av BusinessLab Team. Välkommen att kontakta mig om hur du kan använda BusinessLab i din undervisning eller som företag/organisation.
Vi är kvalitetscertifierade
Ekonomihögskolan och Linnéuniversitetet är ackrediterade av The Association to Advance Collegiate Schools of Business, AACSB.
Mina forskargrupper
-
Art, Culture and Entrepreneurship I en tid då konst och kultur i allt högre grad utsätts för marknadsvillkor har entreprenörskap blivit en kraft att räkna med i samhället. Inte bara som förmedlare av…
-
Centrum för ledarskap i Småland Alla företag, offentliga organisationer och ideella föreningar behöver arbeta med förnyelse av sina verksamheter. Ledare behöver därför skapa och utveckla organisations…
-
Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet Syftet med Cähls verksamhet är att samordna det ämnesövergripande forsknings- och utvecklingsarbetet inom området…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: HPC för SMF Målet med projektet är att ge små och medelstora företag i Linnéregionen möjlighet att öka sin datadrivna förmåga med stöd av artificiell intelligens (AI) och High Performance…
-
Projekt: InKuiS – Innovativt kulturentreprenörskap i samverkansforskning Att tänka och agera entreprenöriellt handlar om att vara kreativ, innovativ och utveckla nya sätt att verka med förmågan att…
-
Projekt: IoT-lab för SMF 2.0 Målet med detta projekt är att utveckla ett väl etablerat nätverk av företag i Linnéregionen som kan dra nytta av varandras kompetens och produkter inom Internet of Things…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Experimentellt kulturarv och entreprenörskap Forskningsprojektet "Experimentellt kulturarv och entreprenörskap" utforskar och analyserar det kulturella entreprenörskapets roll och utveckling…
-
Projekt: Värdeskapande arbete för ökad motivation och lärande Projektet genomförs på högstadieskolan Bikupan i Lessebo kommun och undersöker värdeskapande lärande som arbetsmetod för att stärka…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Ellborg, K. (2023). In the Eye of the Beholder : Visualising Students’ Implicit Entrepreneurship Theories. Entrepreneurship Education and Pedagogy. 6 (3). 458-480.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Ellborg, K., Nybye, N. (2024). Intersubjective Dialogue as a Form of Inquiry : Discussing the Purpose of Entrepreneurship Education Tools. Nurturing Modalities of Inquiry in Entrepreneurship Research : Seeing the World Through the Eyes of Those who Research. Emerald Group Publishing Limited. 223-240.
- Wraae, B., Breum Ramsgaard, M., Ellborg, K., Nybye, N. (2024). Silos or Synergy? : Bridging the Blurred Lines Between Curricular and Extracurricular Entrepreneurship Education Through Didaktik. Extracurricular Enterprise and Entrepreneurship Activity : A Global and Holistic Perspective. Emerald Group Publishing Limited. 15-30.
- Nybye, N., Ellborg, K. (2023). Beyond the Business Model Canvas Universe : A Critical Exploration of the BMC Language. Handbook of Research on Business Model Innovation Through Disruption and Digitalization. Hershey, IGI Global. 22-41.
- Ellborg, K. (2023). Scientifically Based Or Policy Driven? : Using A Didaktik Approach to Encompass Transformative and Critical Entrepreneurship Education. The Age of Entrepreneurship Education Research : Evolution and Future. Bingley, Emerald Group Publishing Limited. 33-50.
- Ellborg, K. (2021). Aha, so that's how you see it! : Educators' experiences of using a visual exercise as a student-centered educational approach. Annals of Entrepreneurship Education and Pedagogy – 2021. Cheltenham, Edward Elgar Publishing. 94-115.
- Gartner, W.B., Ellborg, K., Kiefer, T. (2021). What does entrepreneurship mean to you? : Using implicit entrepreneurship theory in the classroom. Annals of Entrepreneurship Education and Pedagogy – 2021. Cheltenham, Edward Elgar Publishing. 356-360.
- Calås, D., Ellborg, K., Ericsson, D., Esperi Hallgren, E., Husung, A. (2021). Inter-ethnography : from individual beings to collective becoming. Organizational ethnography. Cheltenham, Edward Elgar Publishing. 91-109.
- Ellborg, K. (2018). Visualizing entrepreneurship : using pictures as ways to see and talk about entrepreneurship in educational settings. Annals of entrepreneurship education and pedagogy – 2018. Cheltenham, Edward Elgar Publishing. 79-98.
Artikel, recension (Refereegranskat)
-
Schulze, A., Ellborg, K., Gulyás, G. (2024). Revisiting Lady Macbeth – prologue and epilogue : An audio essay on playing, listening, reading and talking our way to a reinterpretation of Shakespeare’s character. Art, Culture & Entrepreneurship. Linnaeus University Press. 2 (1). 70-77.
Status: Publicerad
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Ackesjö, H., Berggren, J., Dahl, M., Ellborg, K., Per-Ola, F., et al. (2017). Entreprenöriell fritidspedagogik : att bygga handlingskraft, mod, självtillit och motivation. Stockholm, Liber.
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Ellborg, K. (2023). Thought-provoking art through the lens of entrepreneurship : A review of Ken Friedman’s exhibition 92 events. Art, Culture & Entrepreneurship. LnuOpen. 1 (1). 52-57.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Ellborg, K. (2021). Envisioning entrepreneurship : Using photographs to elicit students’ preconceptions of entrepreneurship. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 71.
Rapport (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Ellborg, K. (2024). Att våga lite kaos : Värdeskapande lärande på högstadieskolan Bikupan: Ett samverkansprojekt mellan Lessebo kommun och Linnéuniversitetet 2021—2023. Kalmar, Linnaeus University. 49.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Schulze, A., Ellborg, K., Gulyás, G. (2024). Revisiting Lady Macbeth : An audio essay on playing, listening, reading and talking our way to a reinterpretation of Shakespeare’s character. Linnaeus University Press.
An audio essay
.