Katarina Herrlin
UniversitetslektorJag är anställd som universitetslektor i didaktik vid campus Kalmar och arbetar främst inom grundlärarprogrammets inriktning mot arbete i förskoleklass – åk 1–3 samt i VFU-kurserna för fk-åk 6.
Undervisning
Mitt undervisningsfält är framförallt grundläggande läs- och skrivutveckling, med fokus på hur språk- läs- och skrivutvecklande undervisning kan bedrivas så att lärande främjas i förskoleklass och åk 1–3. Under årens lopp har jag utvecklat ett särskilt intresse för begynnande läsning samt kartläggning och bedömning i förskoleklass och de tidiga skolåren. Utöver läs- och skrivkurser ansvarar jag också för studenternas två avslutande VFU-kurser i inriktningar mot arbete i förskoleklass – åk 6 samt deltar i kompetensutbildning för våra handledare.
Som ett komplement till arbetet inom lärarutbildningen skriver jag också läromedel för de tidiga skolåren. Det senaste projektet är Läsresan, ett basläromedel i ämnet svenska utgivet av Majema AB.
Uppdrag
Under 2015–2019 var jag projektansvarig för ”Försöksverksamhet med övningsskolor”, ett externfinansierat projekt som involverade vår redan prövade idé med en verksamhetsintegrerad utbildning. Denna utbildning (VI-profilen) visade sig vara en framgångssaga som resulterade i att Grundlärarprogrammet/VI-profil övergick till en reguljär utbildning 2020. I samband med detta startade utbyggnad av noder i Oskarshamn och Karlskrona. Jag har varit programansvarig för VI-profilen, Region Kalmar under åren 2013-2022. VI-profilen har en väl uppbyggd samverkan där studenter, kursansvariga, lärare, rektorer och skolhuvudmän är delaktiga i utvecklingen av programmet.
Jag har haft återkommande arbete med uppdrag från Skolverket där jag bland annat varit med och arbetat fram avsnitt i läslyftsmodulerna Tidig läsundervisning och Tidig skrivundervisning vilka vänder sig till lärare i förskoleklass och årskurserna 1-3. Jag har även medverkat i utformandet av ett nationellt obligatoriskt kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet i förskoleklass, Hitta språket. Dessa skolverksuppdrag ha skett i samarbete med projektledare Tarja Alatalo, Högskolan Dalarna.
Jag är också lärarrepresentant i Lnu:s samordningsgrupp för Försöksverksamhet med ULF (Utbildning, Lärande, Forskning). Här är vi ett av nio lärosäten som ingår i Uppsala-noden. Försöksverksamheten pågår 2018-2022. En fortsatt ULF försöksverksamhet med fler skolhuvudmän involverade pågår 2022-2024.
Mina forskargrupper
-
Centrum för pedagogisk ledning Centrum för pedagogisk ledning vid Linnéuniversitetet utgör en portal för att möta den samhällsutmaning som det innebär att på vetenskaplig grund och utifrån beprövad…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Hållbara lärare – hur kan lärarutbildningen bidra? Projektet bidrar med perspektiv på lärarutbildningens möjlighet att rusta studenterna till att bli hållbara lärare. Det riktar särskilt…
-
Projekt: Skolans oumbärliga men osynliga arbetskraft – en studie av skolans stöd- och resursfunktioner I detta projekt studerar vi det arbete som utförs av så kallade stöd- och resursfunktioner i…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Att uppmärksamma, värdera och ansvara för rutiner i skolan Forskning visar att rutiner kan bidra till nödvändig stabilitet inom en organisation, samtidigt som vissa rutiner eller…
-
Projekt: Avlastning av lärare? Ett projekt om lärare, lärarassistenter och förhandlingar om professionella gränser I projektet ska vi studera de initiativ som tas i svenska skolor för att avlasta…
-
Projekt: Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse Målet är att hitta modeller för långsiktig samverkan mellan universitet och skolverksamhet, och även att…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Gardesten, J., Herrlin, K. (2024). The initial field experiences of teacher candidates : Emotional challenges in a complex environment. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. 138.
Status: Publicerad -
Gardesten, J., Nordänger, U.K., Herrlin, K. (2021). Scenkonst eller gatuteater? : Lärares arbete i relation till struktur, organisering och yrkesgränsernas utsträckning. Nordic Studies in Education. (2). 148-166.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Fonseca, L., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Gardesten, J., et al. (2018). Lärarassistenter och lärare - samarbete, arbetsdelning eller konflikt?. Nordisk netværk for Professionsforskning : Magt, teknologi og mennesker – samtidige udfordringer for professionelle og borgere.
- Nordänger, U.K., Herrlin, K., Strandberg, C., Gardesten, J., Bredmar, A. (2018). En verksamhetsintegrerad lärarutbildning - möjligheter och utmaningar. .
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gardesten, J., Fonseca, L., Ackesjö, H., et al. (2018). Alleviation or obstruction? : Teachers, teacher assistants and negotiations on professional domains. .
- Frank, E., Herrlin, K. (2017). Skriftspråksutveckling i förskolklass. Skriv! Les!, Trondheim, Norweig, 9-11/05, 2017.
- Herrlin, K., Frank, E. (2011). Skriving i lærerutdanningene - Studenter minns mötet med skriftspråket.. .
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). Den motsägelsefulla distansutbildningen..
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). Den motsägelsefulla distansutbildningen. .
- Frank, E., Emilson, A., Herrlin, K. (2005). Om ni säger vetenskapligt en gång till så spyr jag, examensarbete i den nya lärarutbildningen. .
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Frank, E., Herrlin, K. (2020). Skrivandets hantverk. Skrivundervisningens grunder. Stockholm, Gleerups Utbildning AB. 153-168.
- Frank, E., Herrlin, K. (2016). Avkodning. Läsundervisningens grunder. Gleerups Utbildning AB. 55-70.
- Herrlin, K., Frank, E. (2016). Fonologisk medvetenhet. Läsundervisningens grunder. Gleerups Utbildning AB. 41-54.
- Herrlin, K. (2009). Att värdera och bedöma elevers läsutveckling. Evaluering i et dialogiskt perspektiv. Oslo, Cappelen Damm AS.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Herrlin, K., Frank, E., Ackesjö, H. (2019). Förskoleklassens didaktik : Möjligheter och utmaningar. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K., Frank, E. (2018). Språkutvecklande aktiviteter : – en idébank. Stockholm, Natur och kultur.
- Lundberg, I., Herrlin, K. (2014). God läsutveckling : Kartläggning och övningar. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K., Ackesjö, H., Frank, E. (2012). Förskoleklassens Didaktik : Möjligheter och utmaningar. Stockholm, Natur och kultur.
- Lundberg, I., Herrlin, K. (2008). God leseutvikling. Kartleggning og øvelser..
- Lundberg, I., Herrlin, K. (2005). Det gode læseforløb. Kortlægning og øvelser.
- Lundberg, I., Herrlin, K. (2003). God läsutveckling. Kartläggning och övningar.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Bergh Nestlog, E., Emilson, A., Frank, E., Folkesson, A., Herrlin, K. (2007). Så här gjorde vi! : Erfarenheter från ett arbetslag. "Säjer dom vetenskapligt en gång till så spyr jag!" : Erfarenheter av att handleda examensarbeten. Kalmar, Institutionen för Hälso- och Beteendevetenskap, Högskolan i Kalmar.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Johansson, A., Hellström, M., Herrlin, K. (2021). Förstudie: Hur hanteras förskoleklassens uppdrag, förhållningssätt och centrala innehåll i lärarutbildningen vid Linnéuniversitetet? : Förskoleklassens synlighet i fyra forskargruppers forskning, i lärarutbildningens kursplaner och från studenter och kursansvarigas horisont.. 55.
- Lindqvist, P., Ackesjö, H., Fonseca, L., Gardesten, J., Herrlin, K., et al. (2020). (Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna? : En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. Kalmar & Växjö, Linnaeus university. 106.
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). När och fjärran : en studie kring genomströmning i utbildning på distans. Humanvetenskapliga institutionen. 58.
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). När och fjärran – En studie kring genomströmning i utbildning på distans. Rapport från Institutionen för Hälso- och Beteendevetenskap, 2006:1..
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Ackesjö, H., Herrlin, K. (2024). Att undervisa barn i skolstartsålder. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 176.
Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
- Frank, E., Herrlin, K. (2018). Stavning – bokstavlig begrundan : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Tidig skrivundervisning, Del 2: Stavning - bokstavlig begrundan, årskurs F-3 ]. Stockholm, Skolverket. 14.
- Herrlin, K., Frank, E. (2018). Konsten att få tänk på pränt. Stockholm, Skolverket. 1.
- Frank, E., Herrlin, K. (2017). Utmaningar och motivation i läsundervisningen : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Tidig läsundervisning, Del 8: Utmaning och motivation i läsundervisning, årskurs F-3 ]. Stockholm, Skolverket. 13.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Herrlin, K. (2007). Kunskapsöverföring i praktiken : Bakgrundsfaktorer- Den goda starten. Kunskapsöverföring i praktiken - Att ta tillvara kompetens kring läs- och skrivinlärning.
Status: Publicerad -
Herrlin, K. (2007). God läsutveckling : Hur kan vi stödja och stimulera eleverna till en god läsutveckling?. Läsepedagogen. (5). 4-8.
Status: Publicerad -
Herrlin, K. (2007). God läsutveckling : Hur kan vi stimulera och stödja läsutveckling?. Læsepedagogen. (5). 4-8.
Status: Publicerad -
Herrlin, K. (2006). Läsning handlar om lust och engagemang. Specialpedagogik. (6). 29-31.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Frank, E., Herrlin, K. (2013). Läsförberedd och skrivförberedd - lustfyllda nycklar till skriftspråket. .
- Herrlin, K. (2011). Läsinlärning, läsutveckling och läspedagogik.
- Herrlin, K. (2008). Språk och lärande. Språk och lärande.
- Herrlin, K. (2007). Vurdering av leseutvikling ved bruk av teoribasert lesevurderingsskjema. Vurdering av leseutvikling ved bruk av teoribasert lesevurderingsskjema.
- Herrlin, K. (2007). Evaluering. Evaluering.
- Herrlin, K. (2006). Läsningens fem dimensioner. Läsningens fem dimensioner.
- Herrlin, K. (2005). God läsutveckling - läsningens fem dimensioner. God läsutveckling - läsningens fem dimensioner.
- Herrlin, K. (2002). Läsningens fem dimensioner. Läsningens fem dimensioner.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Herrlin, K., Frank, E. (2014). Förskoleklassens metodik : Språkande, skrivande och läsande. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K. (2009). Klara målen : Skriva. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K., Nilsson, I. (2009). Klara målen : Läsa, tala och samtala. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K., Nilsson, I. (2009). Läs med flyt : Ett målmedvetet arbetssätt för att utveckla läsförståelsen. Stockholm, Natur och kultur.