Jag är docent i nordiska språk vid Lunds universitet och gästforskare i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet.
Undervisning
Jag föreläser, handleder och examinerar inom ämneslärarutbildningen i idrott och hälsa.
Tillsammans med Åsa Wiberg driver jag utvecklingsprojektet "Elever texter och idrott- och hälsa-lärararstudenters bedömning" (ETIB).
Forskning
Min forskning rör olika aspeter av språk i idrottskontexter; jag har exempelvis undersökt tränares tilltal och återkoppling till tränande barn, ämnesspråk i skolämnet idrott och hälsa och formuleringar i kurs- och ämnesplaner för samma ämne.
Jag forskar även i det internationella projektet "Education for Equitable Health Outcomes – the Promise of School Health and Physical Education" (EDUHEALTH), där jag gör språkliga analyser av kursplaner för idrott och hälsa/motsvarande i Sverige, Norge, Australien, Nya Zeeland och Sydafrika.
Därtill är jag initiativtagare till och ledare för Nätverket Idrott och språk/Språk i idrott (ISSI), som samlar idrottsforskare med intresse för språkets betydelse och språkvetare med intresse för idrottskontexter.
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Lundin, K., Schenker, K. (2022). Subject-specific literacy in Physical Education and Health - the case of Sweden. Curriculum Studies in Health and Physical Education. 13 (1). 62-82.
Status: Publicerad -
Lundin, K. (2021). Using “good” as feedback – meaningless or meaningful in sports contexts? A comment on praise and feedback on the personal level. Scandinavian Sport Studies Forum. 12. 113-134.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Lundin, K., Schenker, K. (2022). Ämnesspråk i skolämnet Idrott och hälsa – en analys av begrepp och begreppsrelationer. Språklig mångfald: Rapport från ASLA-symposiet i Göteborg, 23-24 april 2020. 110-130.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Collberg, P., Lundin, K. (2022). Scene-setting i tränares instruktioner och återkoppling. Språk i skola, på fritid och i arbetsliv : Aktuella arenor för svensk forskning inom tillämpad språkvetenskap. ASLA. 167-186.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Lundin, K. (2022). Idrott och språk – Språk i idrott : Nordisk nätverkskonferens vid Linnéuniversitetet den 12–13 januari 2022. Växjö, Institutionen för idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet. 155.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Lundin, K. (2022). Nätverket Idrott och språk/Språk i idrott (ISSI) Rapport 1-2022. Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. (March 22).
Status: Publicerad -
Lundin, K. (2021). Nätverket Idrott och språk/Språk i idrott (ISSI). Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. (January 27).
Status: Publicerad -
Lundin, K., Linnér, S., Schenker, K. (2021). Tolkningsutrymme och undervisningspraktiska konsekvenser : En språklig analys av ämnesplaner för ämnet Idrott och hälsa. Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. (June 11).
Status: Publicerad -
Lundin, K. (2020). Återkoppling till tränande barn – hur och varför?. Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. (May 4). 1-27.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Lundin, K., Bjärsholm, D., Oliynyk, I., Wiberg, Å. (2023). Språkliga möten i teori och praktik. Språk, reflektion och vetenskap i lärarutbildningen. Växjö, Copycenter, Linnéuniversitetet. 31-50.
- Lundin, K., Schenker, K., Gerdin, G., Linnér, S. (2022). Utveckla kunskaper eller bidra till rörelseglädje - en komparativ studie av kursplaner i Idrott och hälsa i fem olika län. Idrott och språk – Språk i idrott: Nordisk nätverkskonferens vid Linnéuniversitetet den 12–13 januari 2022. Linnéuniversitetet. 83-116.
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Lundin, K. (2022). Viktig och välskriven avhandling om elevtexter i skolämnet idrott ochhälsa. Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. Malmö University. (March 10).
Status: Publicerad