Katarina Schenker
DocentMin forskning utgår från nordisk skol- och idrottspolitisk kontext, vilken har ambitionen att kunna inkludera alla barn och unga. För att kunna reflektera över villkoren för hur barn och unga bedöms och inkluderas/exkluderas behövs en metodologi för strukturerad reflektion. Denna idrottsdidaktiska reflektion utgår ifrån det tankeredskap – anatomin – som jag utvecklade i min avhandling. Jag har arbetat med detta utifrån följande:
- vad idrott och hälsas ämnesspråk består av och hur man kan utveckla lärares och elevers ämnesspråk.
- begreppen inklusion, exklusion, hälsa, etik och social rättvisa/social justice/socialt gott i lärarutbildningens och i idrott och hälsas didaktik, men också i andra idrottsliga fostranssammanhang, i synnerhet i en nordisk idrotts- och skolpolitisk kontext.
- utveckla en metodologi för analys av idrottslig/lik undervisning.
Min avhandling tar sin utgångspunkt i idrottslärarutbildningen med ambitionen att i förlängningen kunna utbilda mer reflekterande lärare för att de i sin tur kan lyfta barn och ungdomars intressen och stärka deras förmåga att uttrycka och formulera sig om deltagandet i olika idrottsliga sammanhang.
Lic-avhandlingen har ett annat innehåll än avhandlingen, men perspektivet i denna handlar om att största möjliga mån inte "kategorisera" studenter utan istället att med hjälp av högskolans/ universitetets infrastruktur, som kan behöva omförhandlas och förändras, och med digitala verktyg skapa en öppen och studievänlig (tillgänglig) miljö.
Jag har tidigare varit anställd vid Lunds universitet (1997-2000) och vid Malmö högskola (2000-2012). Mina publikationer vid Malmö högskola (tidigare än 2012) nås via http://muep.mah.se/advanced-search
Mina forskargrupper
-
Idrott och utbildning i förändring Inom forskargruppen Idrott och utbildning i förändring fokuserar vi på didaktiska frågor som rör ämnena idrott och hälsa samt specialidrott, men också på…
-
Idrottslig kultur, utveckling och ledning Inom forskningsgruppen ID-KUL behandlas olika gemensamma frågor inom områdena samhällsvetenskap idrottsvetenskap och pedagogik utifrån skiftande kontexter…
Mina pågående forskningsprojekt
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Educating for Equitable Health Outcomes – the Promise of School Health and Physical Education (Eduhealth) Projektets främsta mål var att bidra till EU:s strategi för att främja fysisk…
-
Projekt: Kroppens validitet I detta postdok-projekt studerades idrottsdidaktiken i examensarbeten 2012-13. Målsättningen med studien var att den ska generera kunskap som är användbar vid utveckling av…
-
Projekt: Socialt entreprenörskap inom idrotten Projektet syftade till att undersöka fenomenet socialt entreprenörskap med idrotten som medel och social utveckling och en levande landsbygd som mål.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Lundin, K., Schenker, K. (2022). Subject-specific literacy in Physical Education and Health - the case of Sweden. Curriculum Studies in Health and Physical Education. 13 (1). 62-82.
Status: Publicerad -
Linnér, S., Larsson, L., Gerdin, G., Philpot, R., Schenker, K., et al. (2022). The enactment of social justice in HPE practice : how context(s) comes to matter. Sport, Education and Society. 27 (3). 228-243.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Philpot, R., Smith, W., Schenker, K., Mordal Moen, K., et al. (2021). Teaching for Student and Societal Wellbeing in HPE : Nine Pedagogies for Social Justice. Frontiers in Sports and Active Living. 3.
Status: Publicerad -
Philpot, R., Gerdin, G., Smith, W., Linnér, S., Schenker, K., et al. (2021). Taking action for social justice in HPE classrooms through explicit critical pedagogies. Physical Education and Sport Pedagogy. 26 (6). 662-674.
Status: Publicerad -
Philpot, R., Smith, W., Gerdin, G., Larsson, L., Schenker, K., et al. (2021). Exploring social justice pedagogies in health and physical education through Critical Incident Technique methodology. European Physical Education Review. (1). 57-75.
Status: Publicerad -
Smith, W., Philpot, R., Gerdin, G., Schenker, K., Linnér, S., et al. (2021). School HPE : its mandate, responsibility and role in educating for social cohesion. Sport, Education and Society. 26 (5). 500-513.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S., Mordal Moen, K., et al. (2020). Social Justice Pedagogies in School Health and Physical Education — Building Relationships, Teaching for Social Cohesion and Addressing Social Inequities. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17. 1-17.
Status: Publicerad -
Moen, K.M., Westlie, K., Gerdin, G., Smith, W., Linnér, S., et al. (2020). Caring teaching and the complexity of building good relationships as pedagogies for social justice in health and physical education. Sport, Education and Society. 25 (9). 1015-1028.
Status: Publicerad -
Schenker, K. (2019). Teaching Physical Activity — a Matter of Health and Equality?. Scandinavian Journal of Educational Research. 63 (1). 53-68.
Status: Publicerad -
Schenker, K., Linnér, S., Smith, W., Gerdin, G., Mordal Moen, K., et al. (2019). Conceptualising social justice – what constitutes pedagogies for social justice in HPE across different contexts?. Curriculum Studies in Health and Physical Education. 10 (2). 126-140.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Philpot, R.A., Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S., et al. (2019). Researching social justice and health (in)equality across different school health and physical education contexts in Sweden, Norway and New Zealand. European Physical Education Review. 25 (1). 273-290.
Status: Publicerad -
Peterson, T., Schenker, K. (2018). Social entrepreneurship in a sport policy context. Sport in Society : Cultures, Media, Politics, Commerce. 21 (3). 452-467.
Status: Publicerad -
Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2018). Ethical considerations in researching sport and social entrepreneurship. European Journal for Sport and Society. 15 (3). 216-233.
Status: Publicerad -
Schenker, K. (2018). Health(y) Education in Health and Physical Education, Sport, Education and Society. Sport, Education and Society. 23 (3). 229-243.
Status: Publicerad -
Larsson, L., Linnér, S., Schenker, K. (2018). The doxa of physical education teacher education – set in stone?. European Physical Education Review. 24 (1). 114-130.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Lundin, K., Schenker, K. (2022). Ämnesspråk i skolämnet Idrott och hälsa – en analys av begrepp och begreppsrelationer. Språklig mångfald: Rapport från ASLA-symposiet i Göteborg, 23-24 april 2020. 110-130.
- Gerdin, G., Phipot, R., Smith, W., Schenker, K., Mordal Moen, K., et al. (2021). EDUHEALTH – What have we learnt about pedagogies for social justice and implications for HPE practice. .
- Gerdin, G., Philpot, R., Mordal Moen, K., Schenker, K., Larsson, L., et al. (2019). Education for Social Justice – Social Justice Pedagogies in School Health and Physical Education. .
- Gerdin, G., Smith, W., Mordal Moen, K., Westlie, K., Larsson, L., et al. (2018). Researching social justice and health (in)equality across different school health and physical education contexts. .
- Redelius, K., Standal, Ø., Larsson, L., Schenker, K., Gerdin, G., et al. (2017). EDUHEALTH - Educating for equitable health outcomes in physical education. : Sweden, Norway and New Zealand in a Horizon 2020 project. (Symposium). Presented at ECER 2017.
- Larsson, L., Schenker, K., Gerdin, G., Linnér, S. (2017). Challenging PETE. Steering mechanisms and teaching logics preserving old traditions. .
- Schenker, K. (2016). Social hälsa och formaliserad fysisk aktivitet för barn - en möjlig ekvation?. .
- Schenker, K., Linnér, S. (2016). Ethical considerations in researching sport and social entrepreneurship. Sport in the City – Mobility, Urbanity and Social Change 13th European Association for Sociology of Sport Conference : Book of Abstracts.
- Schenker, K., Linnér, S. (2016). Ethical considerations in researching sport and social entrepreneurship. .
- Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S. (2015). Transition within PETE - is challenging the doxa possible?. ECER 2015, Education and Transtition. Network:18. Research in Sports Pedagogy.
- Schenker, K. (2015). Health(y) education in HPE teacher student’s bachelor/master thesis.. .
- Linnér, S., Larsson, L., Schenker, K. (2014). Challenging the doxa of PETE - mission impossible?. International Conference of the Australian Association for Research in Education (AARE) and New Zealand Association for Research in Education (NZARE), AARE/NZARE, Brisbane 2014.
Bok (Refereegranskat)
- Gerdin, G., Smith, W., Philpot, R., Schenker, K., Mordal Moen, K., et al. (2021). Social Justice Pedagogies in Health and Physical Education. London, Routledge.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Gerdin, G., Schenker, K. (2021). Democracy, Equity and Social Justice : The constitution of ‘health’ in Swedish physical education and health. Critical Pedagogies in Physical Education, Physical Activity and Health. London, UK, Routledge. 27-39.
- Schenker, K., Peterson, T., Bjärsholm, D. (2021). Social Innovations and Social Entrepreneurship in Sport. Social Innovation in Sport. Palgrave Macmillan. 37-54.
- Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Norbeg, J.R., Peterson, T., et al. (2018). A methodological tool for researching Sport and Social Entrepreneurship. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 113-122.
- Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2018). Ethics in Researching Sport and Social Entrepreneurship. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 99-111.
- Peterson, T., Schenker, K. (2018). A definition of Sport and Social Entrepreneurship. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 41-60.
- Peterson, T., Schenker, K. (2018). Introduction. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Palgrave Macmillan. 1-7.
- Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2018). The Cases. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 61-73.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Peterson, T., Schenker, K. (2018). Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 126.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Lundin, K., Linnér, S., Schenker, K. (2021). Tolkningsutrymme och undervisningspraktiska konsekvenser : En språklig analys av ämnesplaner för ämnet Idrott och hälsa. Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. (June 11).
Status: Publicerad -
Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2016). Idrott och socialt entreprenörskap – en utmaning för idrottsrörelsen. Idrottsforskaren. (2). 49-54.
Status: Publicerad -
Linnér, S., Schenker, K., Larsson, L., Gerdin, G. (2015). Några nedslag på AARE-NZARE 2014. Idrottsforskaren. (1). 12-16.
Status: Publicerad -
Schenker, K., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T. (2014). Sociala entreprenörer i en match utan regler. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (4). 41-44.
Status: Publicerad -
Hedenborg, S., Jonasson, K., Peterson, T., Schenker, K., Tolvhed, H. (2012). Fler stannar men färre börjar?. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 21 (1). 51-54.
Status: Publicerad -
Schenker, K. (2011). Idrott och hälsa - ett ämne med potential. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 20 (4). 19-23.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Schenker, K., Linnér, S. (2017). Sweden – PE and PETE : -political / social context -context for university / initial teacher education / PETE - variations within the country. .
- Schenker, K. (2014). Social Entrepreneurship within the Swedish Sport Movement. .
- Schenker, K. (2013). Socialt entreprenörskap inom idrotten. .
- Schenker, K. (2013). Idrottsdidaktik i självständiga arbeten. .
- Schenker, K. (2013). Social entrepreneurship and sport. .
- Schenker, K. (2012). Barnrättsperspektivet en balansgång mellan att lyssna till barnet och sätta gränser. .
- Schenker, K. (2011). Sport didactics is not an art. People in Motion : Bridging the Local and Global. The 8th European Association for Sociology of Sport Conference (EASS), Umeå, May 18-22, 2011. 192.
- Schenker, K. (2010). Flervetenskaplig idrottsdidaktik – nya utmaningar. .
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Schenker, K. (2022). Idrottsdidaktik för lärar- och tränarutbildningar. Liber.
- Peterson, T., Schenker, K. (2015). KIOSK – Idrott och socialt entreprenörskap. Malmö, Bokbox Förlag.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Lindahl, M., Bossér, U., Schenker, K. (2022). Ämnesöverskridande arbete för integrering av skolämnens kunskaps- och demokratiuppdrag. Didaktikens språk : Om skolundervisningens mål, innehåll och form. Gleerups Utbildning AB. 61-72.
- Lundin, K., Schenker, K., Gerdin, G., Linnér, S. (2022). Utveckla kunskaper eller bidra till rörelseglädje - en komparativ studie av kursplaner i Idrott och hälsa i fem olika län. Idrott och språk – Språk i idrott: Nordisk nätverkskonferens vid Linnéuniversitetet den 12–13 januari 2022. Linnéuniversitetet. 83-116.
- Linnér, S., Schenker, K. (2018). Yrkesetik i idrott och hälsa. Läraren och yrkesetiken. Lund, Studentlitteratur AB. 125-144.
- Schenker, K., Peterson, T., Bjärsholm, D. (2018). Den sociale idrottsentreprenören. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar, Växjö, Linnaeus University Press. 67-90.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Linnér, S., Schenker, K. (2015). Att utveckla barns och ungdomars delaktighet och inflytande inom idrotten. Idéer för idrottsutveckling. Stockholm, SISU Idrottsböcker. 25-44.
- Schenker, K. (2013). Idrott och hälsas didaktik. I takt med tiden? : Perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. Lund, Studentlitteratur AB. 197-211.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Schenker, K. (2011). På spaning efter idrottsdidaktik. Doctoral Thesis. Malmö, Holmbergs förlag. 248.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Schenker, K., Peterson, T. (2015). KIOSK En utvärdering på uppdrag av Region Skåne 2015.. Malmö högskola.
- Schenker, K. (2013). Delrapport (preliminär), resultat och analys, CIF-projekt 2013. 14.
- Hedenborg, S., Jonasson, K., Peterson, T., Schenker, K., Tolvhed, H. (2012). Idrottslyftets externa utvärdering: Svenska Klätterförbundet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Ridsportförbundet, Svenska Simförbundet och Svenska Taekwondoförbundet.. Stockholm, Riksidrottsförbundet. 192.
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Schenker, K. (2017). Postkoloniala aspekter på simkonstens utveckling i informationstät volym. Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. (2 februari).
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Schenker, K. (2012). Debattinlägg: Vart tog barnen vägen?. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 21 (2). 52-53.
Status: Publicerad
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Schenker, K. (2017). Fysisk aktivitet är bra för…?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2017). Vetenskapligt fredade zoner i lärarutbildning. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). Medaljer som empiri?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). När barnen ska stärka varumärket. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). En tårtdidaktisk reflektion. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). Apropå könsuppdelad undervisning. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). En lovsång till idrottsforum.org. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). Socialt entreprenörskap, men inte inom idrottsrörelsen. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). Íþróttasaga Laugarvatn. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). Ett leende liv – ett hälsosamt liv?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2015). ”Education is the genetics of society”. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2015). Idrott och hälsas aktiviteter. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2015). Den didaktiska reflektionen och examensarbetet. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2015). Möt idrottsforskning – besök SVEBI och Växjö!. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2015). "Idrotten är utformad efter en pojk-lik kropp utan bröst och mens". Nyheter24.
- Schenker, K. (2015). Nåja, vad är väl ett Vasalopp?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2015). Vem är mest bränd? Idrottsrörelsen eller idrott och hälsa?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). ”Det är hatet som är obehagligt”. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). En feministisk didaktisk reflektion. Malmö, idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). ”Kunskaps”-racet. Malmö, idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). Om beachkultur och annat. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). En Gothia cup-betraktelse. Malmö, idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). Tvivla, vara kritisk och att hata – grader i helvetet?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). I skuggan av Sotji: fostran till landslaget. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). Idrottsvetenskaplig mening. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). Kan Kafkas apa vara fri inom idrottsvetenskapen?. Malmö, idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). Likvärdig bedömning ≠ likvärdig undervisning. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Lönsam sportjournalistik. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). ”Visa dig inte här igen förrän du har ändrat åsikt”, del 2. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). En idrottsförälders dilemman. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Hälsosam hälsa i idrott och hälsa?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Vet den ena handen vad den andra gör?. Malmö, idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). ”Visa dig inte här igen förrän du har ändrat åsikt”. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Kroppens validitet. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Motion, idrott, sport eller bara trädgårdsarbete?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Ojämställt bland elitcoacher. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Vilka är dina "måsten"?. Malmö, idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Är språket idrott och hälsas akilleshäl?. idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2012). Gymnastikförbundets problem är också idrottsrörelsens problem. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2012). Idrottsgenus = gender dysnotitia?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2012). Gymnaster i gisslandrama?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2012). En nollvision – ett etiskt förhållningssätt och en strategi för att ”säkra” barnidrotten. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2012). En PT som läxhjälp i Idrott och hälsa?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2012). Skolverkets bedömningsstöd : koncepten matchar inte principen. Malmö, Idrottsforum.org.