Katarina Schenker
ProfessorMin forskning utgår från nordisk skol- och idrottspolitisk kontext, och jag har under åren utvecklat en metodologi för strukturerad reflektion över exempelvis:
- vad idrott och hälsas ämnesspråk består av och hur lärares och elevers ämnesspråk kan utvecklas.
- inklusion, exklusion, hälsa, etik och social rättvisa/social justice/socialt gott i lärarutbildningens och i idrott och hälsa, men också i andra idrottsliga fostranssammanhang.
- idrottslig/lik undervisning.
- socialt entreprenörskap inom idrotten.
Undervisning
Jag har arbetat vid Lunds universitet (1997-2000), Malmö högskola (2000-2011) och Linnéuniversitetet (2012-) med lärarfortbildning, lärarutbildning, idrottsvetenskapliga program och forskarutbildning i idrottsvetenskap.
Forskning
Mitt kunskapsintresse är teoretiskt såväl som praktiskt. I min forskning om idrottsdidaktik respektive socialt entreprenörskap söker jag kunskap som kan vidareutveckla utbildningar och verksamhet som omfattar barn, unga och unga vuxna. I fokus är strukturer och mekanismer som är betydelsefulla för att analysera och förstå inkludering och deltagande i olika idrottsliga och idrottslika miljöer. Jag har genom åren haft internationella forskningssamarbeten med bl a lärosäten på Nya Zeeland, i Australien, Sydafrika och Norge kring frågor om social rättvisa och inkludering i ämnet idrott och hälsa och dess internationella motsvarigheter
Uppdrag
Mellan åren 2021-2023 var jag ledamot i styrelsen för Centrum för idrottsforskning. Vid Linnéuniversitetet och den samhällsvetenskapliga fakulteten är jag sedan 2024 ledamot i anställningsnämnden för ärenden med huvudsaklig inriktning mot forskning och ledamot i forskningsrådet (2022). Sedan 2021 är jag ordförande i handledarkollegiet i idrottsvetenskap. Mellan jan 2021 – aug 2022 var jag programrådsledare för ämneslärarexamen (18 ämnen inkl KPU) vid Linnéuniversitetet.
Föreläsning om min forskning
- Se Katarina Schenkers installationsföreläsning som professor 31 januari 2024 om hennes forskning på UR Play: Mer idrott åt folket! Får vi bättre hälsa då?
Mina forskargrupper
-
Idrott och utbildning i förändring Inom forskargruppen Idrott och utbildning i förändring fokuserar vi på didaktiska frågor som rör ämnena idrott och hälsa samt specialidrott, men också på…
-
Idrottslig kultur, utveckling och ledning Inom forskningsgruppen ID-KUL behandlas olika gemensamma frågor inom områdena samhällsvetenskap idrottsvetenskap och pedagogik utifrån skiftande kontexter…
Mina pågående forskningsprojekt
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Educating for Equitable Health Outcomes – the Promise of School Health and Physical Education (Eduhealth) Projektets främsta mål var att bidra till EU:s strategi för att främja fysisk…
-
Projekt: Kroppens validitet I detta postdok-projekt studerades idrottsdidaktiken i examensarbeten 2012-13. Målsättningen med studien var att den ska generera kunskap som är användbar vid utveckling av…
-
Projekt: Socialt entreprenörskap inom idrotten Projektet syftade till att undersöka fenomenet socialt entreprenörskap med idrotten som medel och social utveckling och en levande landsbygd som mål.
Publikationer
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Schenker, K. (2017). Postkoloniala aspekter på simkonstens utveckling i informationstät volym. Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. (2 februari).
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Gerdin, G., Lundin, K., Philpot, R., Berg, E., Mooney, A., et al. (2025). Despite good intentions : The elusiveness of social justice in health and physical education curricula across different contexts. European Physical Education Review. 31 (1). 109-128.
Status: Publicerad -
Modell, N., Gerdin, G., Schenker, K. (2024). 'That's how we all learn to get along' - learning in and through ball games in Swedish Physical Education and Health. Curriculum Studies in Health and Physical Education.
Status: Epub för tryck -
Gerdin, G., Schenker, K., Linnér, S. (2024). Understandings and enactments of social justice pedagogies in Swedish physical education and health practice. European Physical Education Review.
Status: Epub för tryck -
Larsson, L., Linnér, S., Schenker, K., Gerdin, G. (2023). Socialt rättvis och inkluderande undervisning i idrott och hälsa. Forskning om undervisning och lärande. 11 (2). 109-134.
Status: Publicerad -
Linnér, S., Larsson, L., Gerdin, G., Philpot, R., Schenker, K., et al. (2022). The enactment of social justice in HPE practice : how context(s) comes to matter. Sport, Education and Society. 27 (3). 228-243.
Status: Publicerad -
Lundin, K., Schenker, K. (2022). Subject-specific literacy in Physical Education and Health - the case of Sweden. Curriculum Studies in Health and Physical Education. 13 (1). 62-82.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Philpot, R., Smith, W., Schenker, K., Mordal Moen, K., et al. (2021). Teaching for Student and Societal Wellbeing in HPE : Nine Pedagogies for Social Justice. Frontiers in Sports and Active Living. 3.
Status: Publicerad -
Philpot, R., Gerdin, G., Smith, W., Linnér, S., Schenker, K., et al. (2021). Taking action for social justice in HPE classrooms through explicit critical pedagogies. Physical Education and Sport Pedagogy. 26 (6). 662-674.
Status: Publicerad -
Philpot, R., Smith, W., Gerdin, G., Larsson, L., Schenker, K., et al. (2021). Exploring social justice pedagogies in health and physical education through Critical Incident Technique methodology. European Physical Education Review. (1). 57-75.
Status: Publicerad -
Smith, W., Philpot, R., Gerdin, G., Schenker, K., Linnér, S., et al. (2021). School HPE : its mandate, responsibility and role in educating for social cohesion. Sport, Education and Society. 26 (5). 500-513.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S., Mordal Moen, K., et al. (2020). Social Justice Pedagogies in School Health and Physical Education — Building Relationships, Teaching for Social Cohesion and Addressing Social Inequities. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17. 1-17.
Status: Publicerad -
Moen, K.M., Westlie, K., Gerdin, G., Smith, W., Linnér, S., et al. (2020). Caring teaching and the complexity of building good relationships as pedagogies for social justice in health and physical education. Sport, Education and Society. 25 (9). 1015-1028.
Status: Publicerad -
Schenker, K. (2019). Teaching Physical Activity — a Matter of Health and Equality?. Scandinavian Journal of Educational Research. 63 (1). 53-68.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Philpot, R.A., Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S., et al. (2019). Researching social justice and health (in)equality across different school health and physical education contexts in Sweden, Norway and New Zealand. European Physical Education Review. 25 (1). 273-290.
Status: Publicerad -
Schenker, K., Linnér, S., Smith, W., Gerdin, G., Mordal Moen, K., et al. (2019). Conceptualising social justice – what constitutes pedagogies for social justice in HPE across different contexts?. Curriculum Studies in Health and Physical Education. 10 (2). 126-140.
Status: Publicerad -
Peterson, T., Schenker, K. (2018). Social entrepreneurship in a sport policy context. Sport in Society : Cultures, Media, Politics, Commerce. 21 (3). 452-467.
Status: Publicerad -
Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2018). Ethical considerations in researching sport and social entrepreneurship. European Journal for Sport and Society. 15 (3). 216-233.
Status: Publicerad -
Larsson, L., Linnér, S., Schenker, K. (2018). The doxa of physical education teacher education – set in stone?. European Physical Education Review. 24 (1). 114-130.
Status: Publicerad -
Schenker, K. (2018). Health(y) Education in Health and Physical Education, Sport, Education and Society. Sport, Education and Society. 23 (3). 229-243.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Kjær, J.B., Carlsson, B., Linnér, S., Schenker, K. (2024). Professionalisation of sport coaching from a Scandinavian horizon : an introduction. Sport in Society : Cultures, Media, Politics, Commerce. 27 (12). 1875-1880.
Status: Publicerad -
Tomas, P., Bjärsholm, D., Linnér, S., Schenker, K. (2024). På hemmaplan : En idealtyp för idrott i områden med lågt deltagande. Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. 1-24.
Status: Publicerad -
Lundin, K., Linnér, S., Schenker, K. (2021). Tolkningsutrymme och undervisningspraktiska konsekvenser : En språklig analys av ämnesplaner för ämnet Idrott och hälsa. Idrottsforum.org/Nordic sport science forum. (June 11).
Status: Publicerad -
Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2016). Idrott och socialt entreprenörskap – en utmaning för idrottsrörelsen. Idrottsforskaren. (2). 49-54.
Status: Publicerad -
Linnér, S., Schenker, K., Larsson, L., Gerdin, G. (2015). Några nedslag på AARE-NZARE 2014. Idrottsforskaren. (1). 12-16.
Status: Publicerad -
Schenker, K., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T. (2014). Sociala entreprenörer i en match utan regler. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (4). 41-44.
Status: Publicerad -
Hedenborg, S., Jonasson, K., Peterson, T., Schenker, K., Tolvhed, H. (2012). Fler stannar men färre börjar?. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 21 (1). 51-54.
Status: Publicerad -
Schenker, K. (2011). Idrott och hälsa - ett ämne med potential. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 20 (4). 19-23.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Schenker, K. (2012). Debattinlägg: Vart tog barnen vägen?. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 21 (2). 52-53.
Status: Publicerad
Bok (Refereegranskat)
- Gerdin, G., Smith, W., Philpot, R., Schenker, K., Mordal Moen, K., et al. (2021). Social Justice Pedagogies in Health and Physical Education. London, Routledge.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Schenker, K. (2022). Idrottsdidaktik för lärar- och tränarutbildningar. Liber.
- Peterson, T., Schenker, K. (2015). KIOSK – Idrott och socialt entreprenörskap. Malmö, Bokbox Förlag.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Schenker, K. (2011). På spaning efter idrottsdidaktik. Doctoral Thesis. Malmö, Holmbergs förlag. 248.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Schenker, K. (2024). Idrottsdidaktik - ett Sisyfosarbete.. Samhällsidrotten och idrottssamhället. : Svensk humanistisk och samhällsvetenskaplig idrottsforskning under 50 år. Lund, Bokförlaget Idrottsforum.org. 405-423.
- Gerdin, G., Schenker, K. (2021). Democracy, Equity and Social Justice : The constitution of ‘health’ in Swedish physical education and health. Critical Pedagogies in Physical Education, Physical Activity and Health. London, UK, Routledge. 27-39.
- Schenker, K., Peterson, T., Bjärsholm, D. (2021). Social Innovations and Social Entrepreneurship in Sport. Social Innovation in Sport. Palgrave Macmillan. 37-54.
- Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Norbeg, J.R., Peterson, T., et al. (2018). A methodological tool for researching Sport and Social Entrepreneurship. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 113-122.
- Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2018). Ethics in Researching Sport and Social Entrepreneurship. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 99-111.
- Peterson, T., Schenker, K. (2018). A definition of Sport and Social Entrepreneurship. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 41-60.
- Peterson, T., Schenker, K. (2018). Introduction. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Palgrave Macmillan. 1-7.
- Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T., Schenker, K. (2018). The Cases. Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 61-73.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Schenker, K., Bjärsholm, D., Gerrevall, P., Linnér, S., Peterson, T. (2023). Kan sociala idrottsentreprenörer motverka segregation?. Idrott och segregation : Om idrottens roll i ett ojämlikt samhälle. Centrum för idrottsforskning. 119-138.
- Lindahl, M., Bossér, U., Schenker, K. (2022). Ämnesöverskridande arbete för integrering av skolämnens kunskaps- och demokratiuppdrag. Didaktikens språk : Om skolundervisningens mål, innehåll och form. Gleerups Utbildning AB. 61-72.
- Lundin, K., Schenker, K., Gerdin, G., Linnér, S. (2022). Utveckla kunskaper eller bidra till rörelseglädje - en komparativ studie av kursplaner i Idrott och hälsa i fem olika län. Idrott och språk – Språk i idrott: Nordisk nätverkskonferens vid Linnéuniversitetet den 12–13 januari 2022. Linnéuniversitetet. 83-116.
- Linnér, S., Schenker, K. (2018). Yrkesetik i idrott och hälsa. Läraren och yrkesetiken. Lund, Studentlitteratur AB. 125-144.
- Schenker, K., Peterson, T., Bjärsholm, D. (2018). Den sociale idrottsentreprenören. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar, Växjö, Linnaeus University Press. 67-90.
- Fahlström, P.G., Gerrevall, P., Linnér, S., Schenker, K. (2015). Att utveckla barns och ungdomars delaktighet och inflytande inom idrotten. Idéer för idrottsutveckling. Stockholm, SISU Idrottsböcker. 25-44.
- Schenker, K. (2013). Idrott och hälsas didaktik. I takt med tiden? : Perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. Lund, Studentlitteratur AB. 197-211.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Gerdin, G., Schenker, K., Linnér, S., Petter Erik, L., Amanda, M., et al. (2022). EDUHEALTH 2.0 : (Re)examining and developing pedagogies for social justice in Health and Physical Education. Presented at BERA (British Educational Research Association), Liverpool, UK, September 6-9, 2022.
- Gerdin, G., Schenker, K., Linnér, S., Larsson, L. (2022). Socialt rättvis och inkluderande undervisning i idrott och hälsa,. Preseterad på SVEBI (Svensk Förening för Beteende- och Samhällsvetenskaplig Idrottsforskning), Malmö, Sverige, 11–12 november, 2022.
- Lundin, K., Schenker, K. (2022). Ämnesspråk i skolämnet Idrott och hälsa – en analys av begrepp och begreppsrelationer. Språklig mångfald: Rapport från ASLA-symposiet i Göteborg, 23-24 april 2020. 110-130.
- Gerdin, G., Phipot, R., Smith, W., Schenker, K., Mordal Moen, K., et al. (2021). EDUHEALTH – What have we learnt about pedagogies for social justice and implications for HPE practice. Presented at ECER 2021, European Conference on Educational Research, Geneva, Switzerland, 6-10 Sept 2021.
- Gerdin, G., Philpot, R., Mordal Moen, K., Schenker, K., Larsson, L., et al. (2019). Education for Social Justice – Social Justice Pedagogies in School Health and Physical Education. ECER (European Conference on Educational Research), Hamburg, Germany, Sept 2-6, 2019.
- Gerdin, G., Smith, W., Mordal Moen, K., Westlie, K., Larsson, L., et al. (2018). Researching social justice and health (in)equality across different school health and physical education contexts. European Conference on Educational Research, ECER 2018, Bolzano, 3-7 Sept, 2018.
- Redelius, K., Standal, Ø., Larsson, L., Schenker, K., Gerdin, G., et al. (2017). EDUHEALTH - Educating for equitable health outcomes in physical education. : Sweden, Norway and New Zealand in a Horizon 2020 project. (Symposium). Presented at ECER 2017.
- Larsson, L., Schenker, K., Gerdin, G., Linnér, S. (2017). Challenging PETE. Steering mechanisms and teaching logics preserving old traditions. ECER (European Conference on Educational Research), Köpenhamn, Danmark, 22-25/8 2017.
- Schenker, K. (2016). Social hälsa och formaliserad fysisk aktivitet för barn - en möjlig ekvation?. .
- Schenker, K., Linnér, S. (2016). Ethical considerations in researching sport and social entrepreneurship. Sport in the City – Mobility, Urbanity and Social Change 13th European Association for Sociology of Sport Conference : Book of Abstracts.
- Schenker, K., Linnér, S. (2016). Ethical considerations in researching sport and social entrepreneurship. .
- Schenker, K. (2015). Health(y) education in HPE teacher student’s bachelor/master thesis.. .
- Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S. (2015). Transition within PETE - is challenging the doxa possible?. ECER 2015, Education and Transtition. Network:18. Research in Sports Pedagogy.
- Linnér, S., Larsson, L., Schenker, K. (2014). Challenging the doxa of PETE - mission impossible?. International Conference of the Australian Association for Research in Education (AARE) and New Zealand Association for Research in Education (NZARE), AARE/NZARE, Brisbane 2014.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Schenker, K., Linnér, S. (2017). Sweden – PE and PETE : -political / social context -context for university / initial teacher education / PETE - variations within the country. .
- Schenker, K. (2014). Social Entrepreneurship within the Swedish Sport Movement. .
- Schenker, K. (2013). Socialt entreprenörskap inom idrotten. .
- Schenker, K. (2013). Idrottsdidaktik i självständiga arbeten. .
- Schenker, K. (2013). Social entrepreneurship and sport. .
- Schenker, K. (2012). Barnrättsperspektivet en balansgång mellan att lyssna till barnet och sätta gränser. .
- Schenker, K. (2011). Sport didactics is not an art. People in Motion : Bridging the Local and Global. The 8th European Association for Sociology of Sport Conference (EASS), Umeå, May 18-22, 2011. 192.
- Schenker, K. (2010). Flervetenskaplig idrottsdidaktik – nya utmaningar. .
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Schenker, K., Peterson, T. (2015). KIOSK En utvärdering på uppdrag av Region Skåne 2015.. Malmö högskola.
- Schenker, K. (2013). Delrapport (preliminär), resultat och analys, CIF-projekt 2013. 14.
- Hedenborg, S., Jonasson, K., Peterson, T., Schenker, K., Tolvhed, H. (2012). Idrottslyftets externa utvärdering: Svenska Klätterförbundet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Ridsportförbundet, Svenska Simförbundet och Svenska Taekwondoförbundet.. Stockholm, Riksidrottsförbundet. 192.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Peterson, T., Schenker, K. (2018). Sport and Social Entrepreneurship in Sweden. Cham, Palgrave Macmillan. 126.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Silander, C., Källkvist, M., Schenker, K. (2023). Språk, reflektion och vetenskap i lärarutbildningen. Växjö, Institutionen för didaktik och lärares praktik, Linnéuniversitetet. 86.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Schenker, K. (2017). Fysisk aktivitet är bra för…?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2017). Vetenskapligt fredade zoner i lärarutbildning. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). Medaljer som empiri?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). När barnen ska stärka varumärket. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). En tårtdidaktisk reflektion. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). Apropå könsuppdelad undervisning. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). En lovsång till idrottsforum.org. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). Socialt entreprenörskap, men inte inom idrottsrörelsen. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). Íþróttasaga Laugarvatn. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2016). Ett leende liv – ett hälsosamt liv?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2015). Den didaktiska reflektionen och examensarbetet. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2015). Möt idrottsforskning – besök SVEBI och Växjö!. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2015). ”Education is the genetics of society”. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2015). Idrott och hälsas aktiviteter. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2015). Nåja, vad är väl ett Vasalopp?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2015). "Idrotten är utformad efter en pojk-lik kropp utan bröst och mens". Nyheter24.
- Schenker, K. (2015). Vem är mest bränd? Idrottsrörelsen eller idrott och hälsa?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). ”Det är hatet som är obehagligt”. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). En feministisk didaktisk reflektion. Malmö, idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). ”Kunskaps”-racet. Malmö, idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). Om beachkultur och annat. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). En Gothia cup-betraktelse. Malmö, idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). Tvivla, vara kritisk och att hata – grader i helvetet?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). I skuggan av Sotji: fostran till landslaget. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). Idrottsvetenskaplig mening. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). Kan Kafkas apa vara fri inom idrottsvetenskapen?. Malmö, idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2014). Likvärdig bedömning ≠ likvärdig undervisning. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). ”Visa dig inte här igen förrän du har ändrat åsikt”, del 2. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Lönsam sportjournalistik. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). En idrottsförälders dilemman. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Hälsosam hälsa i idrott och hälsa?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Vet den ena handen vad den andra gör?. Malmö, idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). ”Visa dig inte här igen förrän du har ändrat åsikt”. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Kroppens validitet. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Motion, idrott, sport eller bara trädgårdsarbete?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Ojämställt bland elitcoacher. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Vilka är dina "måsten"?. Malmö, idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2013). Är språket idrott och hälsas akilleshäl?. idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2012). Gymnastikförbundets problem är också idrottsrörelsens problem. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2012). Idrottsgenus = gender dysnotitia?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2012). Gymnaster i gisslandrama?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2012). En nollvision – ett etiskt förhållningssätt och en strategi för att ”säkra” barnidrotten. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2012). En PT som läxhjälp i Idrott och hälsa?. Malmö, Idrottsforum.org.
- Schenker, K. (2012). Skolverkets bedömningsstöd : koncepten matchar inte principen. Malmö, Idrottsforum.org.