Katarina Ståhlkrantz
Universitetslektor, PrefektJag arbetar som lektor i pedagogik vid institutionen för didaktik och lärares praktik. I min forskning är jag främst intresserad av skolans styrning och ledning samt hur rektorer och skolchefer, som pedagogiska ledare, kan bidra till skolutveckling. Jag tillhör forskningsgruppen SITE (Studies in Curriculum, Teaching and Evaluation), vars forskning är inriktad på läroplansteori och didaktik. Här är det särskilt frågor om hur styrning och ledning av utbildningen går till och förändras, som väcker min nyfikenhet.
I min avhandling "Rektors pedagogiska ledarskap - en kritisk policyanalys" studerade jag hur förväntningarna på rektor som pedagogisk ledare har förändrats över tid och med vilka konsekvenser. För att ta reda på detta läste och analyserade jag svenska utbildningspolitiska policydokument från 1920-talet fram till 2010-talet.
Undervisning
Jag undervisar i Rektorsprogrammet, i kursen Styrning, organisering och kvalitet.
Forskning
Min pågående forskning handlar om skolledares pedagogiska ledarskap på olika nivåer i skolväsendets styrkedja. Jag intresserar mig särskilt för hur skolchefer och rektorer genom sitt pedagogiska ledarskap kan bidra till skolutveckling och förbättra förutsättningarna för barns och elevers utveckling och lärande.
Mina forskargrupper
-
Centrum för pedagogisk ledning Centrum för pedagogisk ledning vid Linnéuniversitetet utgör en portal för att möta den samhällsutmaning som det innebär att på vetenskaplig grund och utifrån beprövad…
-
Läroplansteori och didaktik (SITE) Inom forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" studerar vi grundläggande utbildningsvetenskapliga och pedagogiska frågor som till exempel: Vad räknas som kunskap…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Ståhlkrantz, K. (2023). School principals as translators : examining Swedish school principals’ translations of the standards-based curriculum. Journal of Curriculum Studies. 55 (4). 440-457.
Status: Publicerad -
Rapp, S., Aktas, V., Ståhlkrantz, K. (2022). Schoolboards' expectations of the superintendent – a Swedish national survey. Educational review (Birmingham). 74 (6). 1101-1118.
Status: Publicerad -
Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2022). Leading for higher grades — balancing school leadership on the fine line between accountability and professional autonomy. International Journal of Leadership in Education. 1-21.
Status: Epub för tryck -
Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2020). Superintendents as boundary spanners - facilitating improvement of teaching and learning. Research in Educational Administration and Leadership. 5 (2). 376-415.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Ståhlkrantz, K., Linell, A. (2024). Standardizing school principals’ professionalism: Analysing ideas about the Swedish National Professional Program. .
- Kronqvist-Håård, M., Ståhlkrantz, K., Baltzer, C., Eilard, H., Foss, L., et al. (2024). The Swedish National Professional program : A critical policy analysis. .
- Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2023). Trust paves the way : Exploring school improvement by a multilevel system approach. .
- Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2023). Educational Management and Students’ Merit Values : An Understanding of the Diversified, Semi-functional School System. .
- Ståhlkrantz, K. (2022). School principals as sentient agents - Exploring principals’ translations of the standards-based curriculum through discursive institutionalism and pragmatic institutionalism. . 31-33.
- Ståhlkrantz, K. (2021). School leadership in diverse educational settings - a question of conditions or choice?. .
- Ståhlkrantz, K. (2021). School leadership in diverse educational settings - a question of conditions or choice?. .
- Ståhlkrantz, K. (2021). Principals as curriculum performers. : Exploring school leadership through the lens of transactional realism and actor-network theory.. .
- Rapp, S., Ståhlkrantz, K. (2021). Tensions between Pedagogical Leadership and Boundary Spanning in a Multi-Level School System. .
- Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2021). Principals as Boundary Spanners : Balancing on the Fine Line Between Accountability and Professional Autonomy. .
- Rapp, S., Ståhlkrantz, K. (2020). Chain of Governance and Students´ Results –Boundary Spanners as Enhancers. .
- Ståhlkrantz, K. (2020). Towards a New Conceptualisation of Principals' Pedagogical Leadership?. .
- Ståhlkrantz, K., Rapp, S. (2019). The superintendent as a pedagogical leader - boundary spanning facilitating instructional leadership. .
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Ståhlkrantz, K. (2022). Principal Agency : Educational Leadership at the Intersection Between Past Experiences and Present Environments. Equity, Teaching Practice and the Curriculum : Exploring Differences in Access to Knowledge. Oxon, Routledge. 90-104.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Ståhlkrantz, K. (2019). Rektors pedagogiska ledarskap : en kritisk policyanalys. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 219.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Ståhlkrantz, K. (2021). Pedagogiskt ledarskap för rektor och skolledare. Malmö, Gleerups Utbildning AB.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Ståhlkrantz, K. (2020). Skolutveckling ur huvudmannaperspektiv. Skolutveckling i teori och praktik. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 93-112.
- Ståhlkrantz, K. (2011). Skolledarskapets administrativa dimensioner. Skolledarskap : Om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 141-164.
- Rapp, S., Ståhlkrantz, K., Wargren, E. (2011). Skolledarskap och ledarskap. Skolledarskap : en bok om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete. Stockholm, Norstedts Juridik AB. 15-39.