Kristina Danielsson
Professor
Institutionen för svenska språket
Fakulteten för konst och humaniora
Forskning
Kristina Danielsson är projektledare för det tvärvetenskapliga forskningsprojektet "Transformationer av transformationer.En tvärvetenskaplig studie av elevers meningsskapande genom transformationer av representationer i naturvetenskaplig undervisning" som finansieras av Vetenskapsrådet (2018-2021).
Ett annat projekt som Danielsson medverkat i handlar om flerspråkiga elevers meningsskapande i skolämnena biologi och fysik. I andra samarbeten med kollegor inom det naturvetenskapliga fältet undersöks bland annat användningen av metaforer i naturvetenskapligt lärande och hur man kan låta elever skapa egna animationer för att förklara naturvetenskapliga fenomen som inte är synliga för ögat.
Mina forskargrupper
-
Centrum för Educational Linguistics Educational Linguistics (utbildningsinriktad språkvetenskap) samlar forskare inom språkvetenskap och språkdidaktik. Miljön har en nära koppling till lärarutbildning…
-
Digi-gruppen Vi bedriver forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och skolans undervisning, samt hur deras användning påverkar barns och elevers digitala…
-
Linnaeus University Centre for Intermedial and Multimodal Studies (IMS) Linnaeus University Centre (Lnuc) for Intermedial and Multimodal Studies (IMS) grundades av Lars Elleström. IMS är en…
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
Mina pågående forskningsprojekt
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Andraspråkselevers meningsskapande i biologi och fysik – ett tvärvetenskapligt projekt om språk och ämne Detta projekt avslutades 2016. Fakta om projektet Projektledare: Professor Monica…
-
Såddprojekt: Ansökan om medel för ansökningsskrivande: Digitala verktyg Syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring var att skapa en ansökan om bidrag till ett…
-
Såddprojekt: Användning av digitala verktyg för att få syn på tecken på lärande i naturvetenskaplig undervisning för sexåringar Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Palmér, H., Ebbelind, A. (2024). An Exploration of How Multimodally Designed Teaching and the Creation of Digital Animations can Contribute to Six-Year-Olds' Meaning Making in Chemistry. Education Sciences. 14 (1).
Status: Publicerad -
Kersting, M., Danielsson, K., Mortimer, E.F., Olander, C., Siry, C., et al. (2024). From founding voices to future visions : languages and literacies in science education. International Journal of Science Education.
Status: Epub för tryck -
Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Young Pupils’ Joint Creation of Multimodal Fairy Tales Using Analogue and Digital Resources. Education Sciences. 13 (6).
Status: Publicerad -
Danielsson, K., Jeppsson, F., Bergh Nestlog, E., Tang, K. (2023). Representations of science content in a primary classroom : Combining long and short timescales for multimodal analysis. Science Education. 107 (6). 1561-1592.
Status: Publicerad -
Nilsen, M., Petersen, P., Danielsson, K. (2023). Digital högläsning för flerspråkande i förskolan. Utbildning & lärande. 17 (4).
Status: Publicerad -
Wanselin, H., Danielsson, K., Wikman, S. (2023). Meaning-Making in Ecology Education : Analysis of Students’ Multimodal Texts. Education Sciences. 13 (5).
Status: Publicerad -
Danielsson, K., Bergh Nestlog, E., Jeppsson, F., Tang, K. (2023). Analysing Interaction in Science Classrooms : A Comparative Study of two Discourse Analysis Frameworks. Educare. (1). 1-32.
Status: Publicerad -
Jeppsson, F., Danielsson, K., Bergh Nestlog, E., Tang, K. (2022). Primary Pupils’ Multimodal Representations in Worksheets : Text Work in Science Education. Education Sciences. 12 (3). 221-221.
Status: Publicerad -
Danielsson, K., Uddling, J. (2022). Signs of Learning : Multiple Modes as Support for Interaction in a Linguistically Diverse Physics Classroom. Education Sciences. 12 (10).
Status: Publicerad -
Wanselin, H., Danielsson, K., Wikman, S. (2022). Analysing Multimodal Texts in Science — a Social Semiotic Perspective. Research in science education. 52. 891-907.
Status: Publicerad -
Uddling, J., Danielsson, K. (2022). Elever i ett språkligt heterogent klassrum rör sig mot naturvetenskapliga beskrivningar av ljud. HumaNetten. (48). 113-137.
Status: Publicerad -
Tang, K., Jeppsson, F., Danielsson, K., Bergh Nestlog, E. (2022). Affordances of physical objects as a material mode of representation : A social semiotics perspective of hands-on meaning-making. International Journal of Science Education. 44 (2). 179-200.
Status: Publicerad -
Bergh Nestlog, E., Danielsson, K., Krogh, E. (2020). Multimodala elevtexter i geografiämnet : En textstudie på mellanstadiet. HumaNetten. (44). 11-44.
Status: Publicerad -
Cheng, M.M.W., Danielsson, K., Lin, A.M.Y. (2020). Resolving puzzling phenomena by the simple particle model : examining thematic patterns of multimodal learning and teaching. Learning: Research and Practice. 6 (1). 70-87.
Status: Publicerad -
Pettersson Jahic, A., Danielsson, K., Rundgren, C. (2020). ‘Traveling nutrients’ : how students use metaphorical language to describe digestion and nutritional uptake. International Journal of Science Education. 42 (8). 1281-1301.
Status: Publicerad -
Danielsson, K., Bergh Nestlog, E., Krogh, E. (2019). Lärares rörlighet i text och praktik : En studie av kollegialt lärande. HumaNetten. (43). 117-146.
Status: Publicerad -
Danielsson, K. (2016). Modes and meaning in the classroom : The role of different semiotic resources to convey meaning in science classrooms. Linguistics and Education. 35. 88-99.
Status: Publicerad -
Danielsson, K., Selander, S. (2016). Reading Multimodal Texts for Learning : a Model for Cultivating Multimodal Literacy. Designs for Learning. 8 (1). 25-36.
Status: Publicerad -
Danielsson, K. (2010). Learning Chemistry : Text Use and Text Talk in a Finland-Swedish Chemistry Classroom. IARTEM e-journal. 3 (2). 1-28.
Status: Publicerad -
Danielsson, K. (2003). The relationship between grapheme–phoneme correspondences and reading errors in Swedish beginners’ oral reading. Scandinavian Journal of Educational Research. 47 (5). 511-528.
Status: Publicerad -
Danielsson, K. (2002). The impact of high versus low linguistic levels in Swedish beginning readers’ oral reading of running texts. Scandinavian Journal of Educational Research. 46 (4). 427-457.
Status: Publicerad -
Danielsson, K. (2001). Beginning readers’ sensitivity to different linguistic levels : an error and correction analysis at the lexical, syntactic, and semantic levels. Reading and writing. 14 (5-6). 395-421.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Wernholm, M., Danielsson, K., Patron, E., Ebbelind, A., Palmér, H., et al. (2024). To develop a multimodal learning design with digital tools. .
- Wernholm, M., Patron, E., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H. (2024). Exploring hybrid learning activities with six-year-olds. Programme of Symposia.
- Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Palmér, H., Ebbelind, A. (2023). An exploration of how multimodal teaching and the creation of digital animations contribute to six-year-olds' meaning-making in chemistry. .
- Danielsson, K., Wernholm, M. (2023). Designs for learning and changing texts - demands for future of education : Pupils' positioning during joint multimodal text creation. Designing Futures : The 11th international conference on multimodality.
- Danielsson, K., Wernholm, M., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. Designing Futures the 11th international conference on multimodality : Book of abstracts London Conference. 76-77.
- Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. NERA Conference 2023 15 – 17 March Oslo.
- Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. .
- Ebbelind, A., Palmér, H., Danielsson, K., Patron, E., Wernholm, M. (2022). Six-year-olds create digital animations to reinforce mathematical problem solving. Book of Abstracts ‘Cultures of play: Actors, Affordances and Arenas’ Glasgow, Scotland 23rd – 26th August 2022.
- Axelsson, M., Danielsson, K., Jakobson, B., Uddling, J. (2017). Elaboration and negotiation of new content : The use of meaning making resources in multilingual science classrooms. NFSUN Nordic Research Symposium on Science Education 2017 : Paper presentations – posters – symposia – workshops. 17-20.
- Axelsson, M., Danielsson, K., Jakobson, B., Uddling, J. (2017). Multilingual students' meaning making in science. European Science Education Research Association, ESERA 2017 Conference : Dublin City University, Dublin, Ireland. 21st - 25th Auguist, 2017.
Bok (Refereegranskat)
- Danielsson, K., Selander, S. (2021). Multimodal Texts in Disciplinary Education : A Comprehensive Framework. Springer.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Danielsson, K., Löfgren, R., Jahic Pettersson, A. (2018). Gains and losses : Metaphors in chemistry classrooms. Global Developments in Literacy Research for Science Education. Springer. 219-235.
- Jakobson, B., Danielsson, K., Axelsson, M., Uddling, J. (2018). Measuring time : Multilingual elementary school students' meaning-making in school physics. Global Developments in Literacy Research for Science Education. Springer. 167-181.
- Tang, K., Danielsson, K. (2018). The expanding development of literacy research in science education around the world. Global developments of literacy research in science education. Springer. 1-11.
- Danielsson, K. (2018). Multimodalitetens betydning for fagdidaktisk forskning. Didaktik i udvikling. Aarhus, Klim. 168-184.
- Danielsson, K. (2013). Multimodal literacy i klassrummet : Möjligheter och begränsningar. Literacy i laeringskontekster. Oslo, Cappelen Damm Akademisk. 120-136.
- Danielsson, K., Axelsson, M. (2012). Multimodality in the science classroom. Literacy practices in transition : Perspectives from the Nordic countries. Bristol, Multilingual Matters. 142-166.
- Danielsson, K. (2011). Då blir de fulla och glada : multimodala representationer av atommodellen i kemiklassrum. Tekst og tegn : Lesing, skriving og multimodalitet i skole og samfunn. Trondheim, Norge, Tapir Akademisk Forlag. 121-143.
- Danielsson, K. (2011). Att närma sig en naturvetenskaplig diskurs : text och textanvändning i svenska och finlandssvenska klassrum. Kemiundervisning, text och textbruk i finlandssvenska och svenska skolor : en komparativ tvärvetenskaplig studie. Stockholm, Stockholms universitets förlag. 161-237.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Tang, K., Danielsson, K., Moje, E., Yore, L. (2018). Global Developments in Literacy Research for Science Education. Springer Publishing Company. 401.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Danielsson, K., Löfgren, R., Jahic Pettersson, A. (2014). Gains and losses : Pictorial language in chemistry classrooms. Proceedings from the ISEC conference, 2014, National Institute of Education, Singapore.
- Ekvall, U., Danielsson, K. (2008). Kemi som skriftspråkspraktik i svenska och finlandssvenska skolor : En projektpresentation. . 43-54.
- Danielsson, K. (2000). Transkriberad högläsning i databas : En metod att undersöka olika läsargruppers känslighet för högre språkliga nivåer. Korpusar i forskning och undervisning : rapport från ASLA:s höstsymposium, Växjö, 11-12 november 1999 = Corpora in research and teaching : papers from the ASLA symposium Corpora in Research and Teaching, Växjö, 11-12 November 1999. 52-66.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Bergh Nestlog, E., Danielsson, K. (2020). Textskapande i grundskolan : utveckla funktionella skrivpraktiker. Lund, Studentlitteratur AB.
- Hultén, M., Berg, A., Danielsson, K., Eriksson, I., Stolpe, K. (2020). Animerad kemi : Elever i grundskolans tidiga år förklarar kemiska samband. Linköping, Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik.
- Danielsson, K., Selander, S. (2014). Se texten! : Multimodala texter i ämnesdidaktiskt arbete. Malmö, Gleerups Utbildning AB.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H. (2024). Meningsskapande i kemi genom multimodal undervisning. Att undervisa barn i skolstartsålder. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 129-142.
- Ebbelind, A., Palmér, H., Selander, S., Danielsson, K., Wernholm, M., et al. (2023). Bedömning i förskolan. Den utbildningsvetenskapliga kärnan för förskolan. Natur och kultur. 316-333.
- Danielsson, K., Elvander, E. (2022). Multimodalt textskapande som verktyg för att utveckla elevers skrivande. Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov. Gleerups Utbildning AB.
- Danielsson, K., Bergh Nestlog, E. (2022). Kunskapsutveckling genom ämnesspråk. Didaktikens språk : Om skolundervisningens mål, innehåll och form. Gleerups Utbildning AB. 87-102.
- Danielsson, K. (2022). Multimodala perspektiv på meningsskapande i språkligt heterogena klassrum. Möjligheter till lärande : andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv. Liber. 65-80.
- Danielsson, K. (2019). Multimodala texter för lärande : Elevers textmöten och textskapande. Att bli lärare i svenska. Stockholm, Liber. 117-131.
- Danielsson, K., Berg, A. (2019). "Molekylerna rör på sig snabare och snabare så balongen blir jättestor" : Lågstadieelever förklarar observationer av luft genom digitala animationer. Att utveckla forskningsbaserad undervisning : analyser, utmaningar och exempel. Stockholm, Natur och kultur. 177-217.
- Danielsson, K. (2018). Multimodala texter : Att få syn på tecken på lärande i elevtexter. Att bli lärare. Stockholm, Liber. 76-81.
- Danielsson, K. (2017). Vågor och vibrationer : val av lärresurser i ett fysikklassrum. Didaktik i omvandlingens tid : Text, representation, design. Stockholm, Liber. 89-98.
- Danielsson, K. (2016). Multimodala perspektiv på naturvetenskapligt lärande. Flerspråkighet som resurs : Symposium 2015. Stockholm, Liber. 196-206.
- Danielsson, K. (2013). Multimodalt meningsskapande i klassrummet. Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund, Studentlitteratur AB. 169-188.
- Danielsson, K. (2010). Läsa kemi : textanvändning och textsamtal i ett finlandssvenskt klassrum. Innehållet i fokus : kemiundervisning i finlandssvenska klassrum. Stockholm, Stockholms universitets förlag. 71-144.
- Eriksson, I., Berg, A., Danielsson, K., Ekvall, U., Lindberg, V., et al. (2010). Vilket kemiinnehåll görs tillgängligt i finlandssvenska och svenska klassrum? : kemitexter som redskap för naturvetenskapligt lärande. Resultatdialog 2010 : Aktuell forskning om utbildning och lärande. Stockholm, Vetenskapsrådet. 51-56.
Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
- Bergh Nestlog, E., Danielsson, K., Krogh, E. (2018). Skriva i alla ämnen : [ ingår i Lärportalens moduler Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Skriva i alla ämnen, Del 8: Skriva i alla ämnen, årskurs 4-6 ]. Stockholm, Skolverket.
- Danielsson, K. (2018). Att möta och skapa multimodala texter : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Tvåspråkig undervisning – teckenspråk och svenska, Del 5: Att möta och skapa multimodala texter, årskurs 1-10 ]. Stockholm, Skolverket. 13.
- Bergh Nestlog, E., Danielsson, K. (2018). Skriva i alla ämnen : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), årskurs 4–6 ], 2 uppl.. Stockholm, Skolverket.
- Bergh Nestlog, E., Danielsson, K., Krogh, E. (2018). Skriva i alla ämnen : [ ingår i Lärportalens moduler Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Skriva i alla ämnen, Del 8: Skriva i alla ämnen, årskurs 7-9 ]. Stockholm, Skolverket.
- Bergh Nestlog, E., Danielsson, K., Krogh, E. (2018). Skrivande och skrivundervisning i alla ämnen : [ ingår i Lärportalens moduler Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Skriva i alla ämnen, Del 1: Skrivande och skrivundervisning i alla ämnen, årskurs 4-9 ]. Stockholm, Skolverket. 12.
- Bergh Nestlog, E., Danielsson, K., Krogh, E. (2018). Del 1: Skrivande och skrivundervisning i alla ämnen : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Skriva i alla ämnen, åk 7–9 ], 2 uppl.. Stockholm, Skolverket.
- Danielsson, K. (2018). Skriva i alla ämnen : [ingår i Lärportalens modul Språk- läs- och skrivutveckling (Läslyftet), årskurs 7-9]. Stockholm, Skolverket.
- Visén, P., Danielsson, K. (2018). Språk- och kunskapsutvecklande samtal om multimodala texter : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Muntlig kommunikation, Del 3: Samtal om multimodala texter, årskurs 1-9 ]. Stockholm, Skolverket. 13.
- Danielsson, K., Hertzberg, F. (2018). Val av modalitet : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Skriva i alla ämnen, Del 5: Val av modalitet, årskurs 4-6 ]. Stockholm, Skolverket. 12.
- Danielsson, K., Hertzberg, F. (2018). Val av modalitet : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Skriva i alla ämnen, Del 5: Val av modalitet, årskurs 7-9 ]. Stockholm, Skolverket. 12.
- Danielsson, K. (2017). Att möta och tolka multimodala texter : [ ingår i Lärportalens moduler Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Från vardagsspråk till ämnesspråk, Del 6: Att möta multimodala texter, årskurs F-9 ]. Stockholm, Skolverket. 16.
- Danielsson, K. (2017). Att skapa multimodala texter : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Från vardagsspråk till ämnesspråk, Del 7: Att skapa multimodala texter, årskurs F-9 ]. Stockholm, Skolverket. 14.
- Bergh Nestlog, E., Danielsson, K., Krogh, E. (2016). Skriva i alla ämnen : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Skriva i alla ämnen, Del 8: Skriva i alla ämnen, årskurs 7-9 ]. Stockholm, Skolverket. 7.
- Danielsson, K., Krogh, E. (2016). Undersöka texter : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Skriva i alla ämnen, Del 6, årskurs 7-9 ]. Stockholm, Skolverket. 14.
- Bergh Nestlog, E., Danielsson, K. (2016). Skriva i alla ämnen : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), årskurs 7-9 ]. Stockholm, Skolverket.
- Danielsson, K., Hertzberg, F. (2016). Val av modalitet : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Skriva i alla ämnen, Del 5: Val av modalitet, årskurs 7-9 ]. Stockholm, Skolverket. 13.
- Bergh Nestlog, E., Danielsson, K. (2015). Skriva i alla ämnen : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), årskurs 4–6 ]. Stockholm, Skolverket.
- Bergh Nestlog, E., Danielsson, K., Krogh, E. (2015). Skriva i alla ämnen : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Skriva i alla ämnen, Del 8: Skriva i alla ämnen, årskurs 4-6 ]. Stockholm, Skolverket. 6.
- Danielsson, K., Hertzberg, F. (2015). Val av modalitet : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Skriva i alla ämnen, Del 5: Val av modalitet, årskurs 4-6 ]. Stockholm, Skolverket. 13.
- Danielsson, K., Krogh, E. (2015). Undersöka texter : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Skriva i alla ämnen, Del 6, årskurs 4-6 ]. Stockholm, Skolverket. 14.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Danielsson, K. (2003). Beginners Read Aloud : High versus Low Linguistic Levels in Swedish Beginners' Oral Reading. Doctoral Thesis. Stockholm, Almqvist & Wiksell International. 76.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Kjällander, S., Walan, S., Nilsen, M., Petersen, P., Caiman, C., et al. (2023). ”Förskolan behöver en digitaliseringsstrategi”. Svenska Dagbladet. (2023-06-18).
Status: Publicerad
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Danielsson, K. (2018). Skriva i alla ämnen : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), årskurs 4-6 ]. Stockholm, Skolverket.