Kristina Gustafsson
DocentSedan mitten av 1990-talet har jag undervisat och bedrivit forskning om integration, migration och mångfald med särskilt fokus på etik, värden, språk och utbildning på Lunds universitet, Malmö högskola, Högskolan i Halmstad och Linnéuniversitetet.
2004 disputerade jag med avhandlingen "Muslimsk skola, svenska villkor: Konflikt, identitet och förhandling". Teoretiskt har jag intresserat mig för postkoloniala perspektiv och politisk- respektive moralfilosofi.
Under flera år har jag tillsammans med Norström och Fioretos forskat om tolkning i talade språk i två forskningsprojekt, "Tolken en kulturell mellanhand" och "Bakom stängda dörrar: Tolkningens betydelse för rättssäkerhet och integration med särskild inriktning på mottagandet av asylsökande ensamkommande barn och unga". Vi kartlade hela tolkservicefältet i Sverige och omfattande brister i allt från utbildning av tolkar och auktorisationsmöjligheter till användning av tolk inom olika verksamheter och myndigheter identifierades. Inom ramen för projektet "Bakom stängda dörrar" kartlades även det svenska mottagningssystemet av asylsökande ensamkommande barn och unga, allt från lagar och regler till den vardagliga omsorgen och dess rutiner. Särskild vikt lades vid att undersöka ensamkommande barns erfarenheter av existentiella frågor och betydelsen av tolkning och att dela språk med sin omgivning.
Andra forskningsprojekt som jag har genomfört är projektet "Vad kultur gör" som handlade om vad arbete med kultur innebär inom äldreomsorg med fokus på arbete och planering av omsorg. Projektet genomfördes i samarbete med region Halland, Hallands bildningsförbund och Kulturrådet har jag undersökt. I ett annat projekt undersökte och utvärderade jag och Annika Rosén två föräldrastödsprogram på uppdrag av Länsstyrelsen i Stockholms län och Stockholms stads socialförvaltnings utvecklingsenhet. Hösten 2016 gjorde flera kollegor och jag en studie om flyktingmottagandet i projektet "Småland som spelplats för världens flyktingmottagande" och under 2017 - 2019 genomfördes projektet, "Barn och andra anhöriga som tolkar inom offentlig verksamhet" med finansiering från Socialstyrelsen.
Undervisning
Jag har undervisat och varit examinator på flera kurser på Socionomprogrammet vid Linnéuniversitet. De senaste åren har jag varit verksam framför allt kursen 4SA711 Socialt arbete med barn, unga och familj som ges på utbildningen sjunde termin samt på kurser i kvalitaiv metod på master och forskarutbildningsnivå. Under ett par år har jag även bedrivit kurser på forskarutbildningen om etnografisk forskning i socialt arbete i samarbete med Linköpings universitet.
Forskning
Under 2020 startar jag upp två nya forskningsprojket. Det ena heter Asylintervjuer i Sydafrika och Sverige. Erfarenheter, tolkningar och förhandlingar. Det finansieras av Crafoordstiftelsen. Lisa Ottosson, Linnéuniversitetet och Pineteh Angu, Pretoria university är medarbetare i detta projekt vars syfte är att undersöka asylprocessen i två länder, Sydafrika och Sverige. I fokus står den individuella asylintervjun, där den asylsökandes muntliga redogörelse spelar en nyckelroll för att fastställa legitimiteten i varje enskilt fall.
I ett annat projekt Kulturdialog genom tolk som finansieras av Asyl, migrations och integrationsfonden. Projekt bygger vidare på och tillvaratar erfarenheter gjorda i ett pilotprojekt där tolkar specialutbildades till kommunikatörer som genomförde dialogföreläsningar med personal inom olika offentliga verksamheter och med personer som nyligen fått uppehållstillstånd i Sverige. Syftet med föreläsningarna var att förklara och förstå kulturell interaktion, skilda värderingar och erfarenheter av diskriminering och rasism. Projektet genomförs tillsammans med Örebro tolk- och översättarservice samt Borlänge kommuns tolkförmedling. Utöver forskning är ambitionen att tolkarnas utbildning till kommunikatörer formaliseras, att ett metodstöd för dialogföreläsningar skapas och att totalt 230 dialogföreläsningar genomföras i regionerna Örebro och Dalarna.
Uppdrag
Sedan 2014 är jag ledamot i det som nu heter etikprövningsmyndigheten, avdelningen övrig forskning vid Linköpings universitet. De kommande fyra åren är jag utsedd till vetenskaplig sekreterare.
Ett annat ledningsuppdrag har jag inom Linnéuniversitetets forskningscenter Concurrences in colonial and postcolonial studies där jag sitter med i styrgruppen 2018 -2021.
Vid institutionen för socialt arbete, Linnéuniversitetet leder jag forskargruppen, Socialt arbete och migration.
Under 2020 genomför Jimmy Fungmark, forskningsassistent och student på masterprogrammet i Socialt arbete, och jag en utvärdering av föräldrastödsprogrammet Pappa kom hem på uppdrag av Uppvidinge kommun.
Mina forskargrupper och projekt
-
Etnografiskt forum Inom forskarmiljön behandlas gemensamma frågor som rör hantverket i att jobba med etnografiska och andra empirinära metoder och tillvägagångssätt. Miljön består av forskare och…
-
Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies Linnéuniversitetets spetsforskningscentrum för samtidigheter (concurrences) i koloniala och postkoloniala studier är en…
-
Social work and migration I forsknings- och undervisningsmiljön Social work and migration studerar och diskuterar vi socialt arbete i migrationstider. Vilka utmaningar och möjligheter för migration…
-
Projekt: Asylintervjuer i Sydafrika och Sverige. Erfarenheter, tolkningar och förhandlingar Syftet med projekt är att undersöka och jämföra asylprocessen i två länder, Sydafrika och Sverige för att få…
-
Projekt: Ett värdigt mottagande? Socialt arbete med flyktingar och migranter. Asylmottagandet präglas av snabbt förändrade förutsättningar samt av att mottagande aktörer och institutioner styrs av…
-
Projekt: Kommunikation med brukare och patienter som inte talar svenska Syftet med studien är att kartlägga hur personal inom primärvård och socialtjänst hanterar kommunikationen med patienter som har…
-
Projekt: Kulturdialog genom tolk Målet med detta projekt är att förbättra tolkade möten som äger rum inom offentlig verksamhet mellan personal och enskilda som inte talar svenska. Inom ramen för…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Gustafsson, K. (2020). Selective parenting programs for parents with foreign backgrounds : Cultural imperialism or democratic practicies in social work. Nordic Social Work Research. 10. 317-329.
- Gustafsson, K., Norström, E., Höglund, P. (2019). Language interpreting and brokering in Swedish public service institutions: the use of children for multilingual communication. Revista de Llenguia i Dret, Journal of language and law. 71. 13-26.
- Gustafsson, K., Johansson, J. (2018). A Worthy Reception? Ambivalences in Social Work with Refugees and Migrants in Sweden. Advances in Social Work. 18. 983-1004.
- Gustafsson, K. (2017). Expectations and experiences of cultural activity among professionals in care for older people. Ethnologia Scandinavica. 47. 42-56.
- Gustafsson, K., Norström, E., Fioretos, I. (2012). Community Interpreter Training in Spoken Languages in Sweden. International Journal of Interpreter Education. 4. 24-38.
- Gustafsson, K., Fioretos, I., Norström, E. (2012). Between empowerment and powerlessness : Separated minors in Sweden. New Directions for Child and Adolescent Development. 2012. 65-77.
- Norström, E., Fioretos, I., Gustafsson, K. (2012). Working conditions of community interpreters in Sweden : Opportunities and shortcomings. Interpreting. 14. 242-260.
- Norström, E., Gustafsson, K., Fioretos, I. (2011). Interpreters in Sweden : A tool for Equal Rights?. Gramma. Journal of Theory and Criticism. 19. 59-75.
- Norström, E., Gustafsson, K. (2010). To Receive with Grace : The Reception of Separated, Asylum-Seeking Minors Arriving in Sweden. Diskurs Jugend- und Kindheitsforschung. 5. 169-180.
- Gustafsson, K. (2000). En debatt om en muslimsk friskola. Nord nytt - Nordisk tidsskrift for folkelivsforskning. 78. 5-25.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Gustafsson, K., Johansson, J. (2018). Negotiated reception of refugees and migrants. Mixed reference group interviews as a source of knowledge production about social work in times of migration. .
- Gustafsson, K., Johansson, J. (2017). A worthy reception? : Ambivalences in social work with refugees and migrants. .
- Gustafsson, K. (2016). Parenting programs for parents with foreign background: opportunities and shortcomings.. .
- Gustafsson, K. (2015). The reception of separated minors in Sweden : To receive with grace and knowledge. Participation, Integration, and Recognition : Changing Pathways to Immigrant Incorporation. 111-124.
- Gustafsson, K. (2012). To receive unaccompanied children with grace and knowledge. .
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Gustafsson, K., Fioretos, I., Norström, E. (2013). Att få vara den man är. Barndom och migration. Umeå, Boréa Bokförlag. 277-302.
- Gustafsson, K., Norström, E., Fioretos, I. (2013). The interpreter : a cultural broker?. Interpreting in a changing landscape : Selected papers from Critical Link 6. Amsterdam, John Benjamins Publishing Company. 187-202.
- Gustafsson, K. (2009). "As a researcher it is really important to actually deal with one´s own privileged situations and positions". Borders as Experience. Halmstad, Högskolan i Halmstad. 21-31.
Rapport (Refereegranskat)
- Gustafsson, K. (2015). Vad kultur gör : Om kultur, möten, förväntningar och förändring inom äldreomsorg. Halmstad, Halmstad university press. 63.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
- Gustafsson, K. (2008). En muslimsk friskola : Förutsättningar och praktik. Religion och livsfrågor. 15-17.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Johansson, J., Gustafsson, K. (2016). Towards a worthy reception of refugees and migrants. : Social work in times of tirning points in Swedish migration policy. .
- Gustafsson, K., Fioretos, I., Norström, E. (2010). Behind closed doors : The significance of interpreting for guaranteeing legal security and integration. Abstracts of paper presentations.
- Gustafsson, K., Fioretos, I., Norström, E. (2010). Separated Minors in Sweden. THE BOOK OF PROGRAMME AND ABSTRACTS.
- Gustafsson, K., Fioretos, I., Norström, E. (2010). Working conditions of interpreters and the responsibility of the government. Abstracts of paper presentations.
- Gustafsson, K., Fioretos, I., Norström, E. (2010). The community interpreter, a cultural broker : The role of the interpreter and the issue of representation. Abstracts of paper presentations.
- Gustafsson, K., Fioretos, I., Norström, E. (2010). Working with combined methods. Abstracts of paper presentations.
- Gustafsson, K., Fioretos, I., Norström, E. (2010). Educational programs for interpreters. Abstracts of paper presentations.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Fioretos, I., Gustafsson, K., Norström, E. (2020). Tolkade möten : tolkningens betydelse för rättssäkerhet och integration. Lund, Studentlitteratur AB.
- Fioretos, I., Gustafsson, K., Norström, E. (2014). Tolkade möten : Tolkningens betydelse för rättssäkerhet och integration. Lund, Studentlitteratur AB.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Bråten, B., Gustafsson, K., Sønsterudbråten, S. (2020). Guiding migrant parents in Nordic welfare states. Cases from Norway and Sweden. Family life in transition : Borders, transnational mobility , and welfare society in Nordic countries. London, Routledge. 23-35.
- Fioretos, I., Gustafsson, K., Norström, E. (2014). Kommunikation med stöd av tolk. Kommunikation med barn och unga i vården. Stockholm, Liber. 201-213.
- Gustafsson, K. (2009). The Paradox of Migration and Patriotism : A comment on Per-Olof Grönberg. Borders as Experience. Halmstad, Halmstad University. 108-116.
- Gustafsson, K. (2007). Den gäckande kulturen. Religiösa friskolor i Sverige : Historiska och nutida perspektiv. Lund, Studentlitteratur AB. 189-210.
- Gustafsson, K. (2003). Vinna eller försvinna? : Fostran till humankapital i 2000-talets skola. Kunskapssamhällets marknad. Lund, Studentlitteratur AB. 57-86.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Gustafsson, K. (2004). Muslimsk skola, svenska villkor : Konflikt, identitet och förhandling. Doctoral Thesis. Umeå, Boréa Bokförlag. 244.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Gustafsson, K., Gruber, S. (2020). Etnografiskt socialt arbete. Fält, analys och text.. 110.
- Gruber, S., Gustafsson, K. (2018). Etnografisk forskning i praktiken. Reflektioner från pågående avhandlingsprojekt.. Linköping, Linköping University Electronic Press. 90.
- Gustafsson, K., Rosén, A. (2015). En jämförande studie av föräldraprogrammen Att vara förälder i Sverige och Ur barnens perspektiv. Kalmar/Växjö, Linnéuniversitetet, Institutionen för socialt arbete. 70.
- Gustafsson, K. (2008). Barnen och det goda boendet : En studie om barn, barnfamiljer och boende i hyreslägenheter. Halmstad, Sektionen för humaniora, Högskolan i Halmstad. 74.
- Eklund, M., Gustafsson, K. (2008). Värdegrundsarbetets förutsättningar : En utvärdering av Resurscentrum för mångfaldens skolas insatser i tre Malmöskolor. Halmstad, Högskolan i Halmstad. 125.
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
- Gustafsson, K. (2019). Charles L. Glenn, ed. 2018.: Muslim Educators in American Communities. Nordic Journal of Religion and Society. Akademika forlag. 32. 94-96.
- Gustafsson, K. (2015). Identity negotiating in Scandinavia : Negotiation identity in Scandinavia: Women, migration and the diaspora. Haci Akman (ed.). Ethnologia Scandinavica. 45. 216-217.
- Gustafsson, K. (2015). Ann-Charlotte Münger: Stockholms sommarkolonier under 130 år. En behovsprövad välfärdstjänst eller en fritidsverksamhet för alla?. RIG : Kulturhistorisk tidskrift. 220-223.
- Gustafsson, K. (2012). Recension av: Christina Douglas: Kärlek per korrespondens. Två förlovade par under andra hälften av 1800-talet. RIG : Kulturhistorisk tidskrift. Lund, Föreningen för svensk kulturhistoria. 95. 174-178.
- Gustafsson, K. (2011). Recension av Lena Kåreland: Ett sällsamt dubbelliv: Gurli Linders memoarer om åren med S. A. Andrée. RIG : Kulturhistorisk tidskrift. Lund, Föreningen för svensk kulturhistoria. 94. 241-244.
- Gustafsson, K. (2011). At the Hither Side of the Future – René LeónRosales. Ethnologia Scandinavica. Lund, Folklivsarkivet. 41. 168-170.
- Gustafsson, K. (2010). Recension av: Bäckman, Maria, Miljonsvennar: omstridda platser och identiteter. RIG : Kulturhistorisk tidskrift. Lund, Föreningen för svensk kulturhistoria. 53-55.
- Gustafsson, K. (2010). Recension av: Severinsson, Susanne, Unga i normalitetens gränsland. RIG : Kulturhistorisk tidskrift. Lund, Föreningen för svensk kulturhistoria. 230-233.
- Gustafsson, K. (2010). Recension av: Söderlind, Ingrid oxh Engwall Kristina, Barndom och arbete. RIG : Kulturhistorisk tidskrift. Lund, Föreningen för svensk kulturhistoria. 182-185.
- Gustafsson, K. (2009). Globala familjer. Transnationell migration och släktskap. Marita Eastmond och Lisa Åkesson (red.). RIG : Kulturhistorisk tidskrift. Stockholm, Svenska teknologföreningens förlag. 92. 180-183.
- Gustafsson, K. (2009). Recension av: Olwig, Karen Fog och Paerregaard, Karstenn(red): Integration: Antropologiske perspektiver och av: Pedersen, Marianne Holm och Rytter, Mikkel (red) Den stille integration.. Ethnologia Scandinavica. Lund, Folklivsarkivet. 39. 202-206.
- Gustafsson, K. (2008). Orienten i Sverige. Samtida möten och gränssnitt. Simon Ekström och Lena Gerholm (red.). RIG : Kulturhistorisk tidskrift. Stockholm, Svenska teknologföreningens förlag. 91. 173-176.
- Gustafsson, K. (2007). Recension av: Båtshake, Helene: Lena lär lyda. RIG : Kulturhistorisk tidskrift. Lund, Föreningen för svensk kulturhistoria. 90. 101-104.
- Gustafsson, K. (2002). Recension av: Almgren, Suzanne Mason, Life in the Labyrinth: A reflexive exploration of research and politics.. RIG : Kulturhistorisk tidskrift. Lund, Stiftelsen för svensk kulturhistoria. 223-226.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Gustafsson, K., Fioretos, I., Norström, E. (2012). Att tolka för barn : Tolkars erfarenhet. Barnbladet: Tidskrift för Sveriges Barnsjuksköterskor. 37. 18-20.
- Gustafsson, K., Fioretos, I., Norström, E. (2010). Att få vara en person. I&M, Invandrare & minoriteter. 48-51.
- Gustafsson, K. (2006). Likhet inför skollagen?. I&M, Invandrare & minoriteter. 29-32.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Norström, E., Gustafsson, K., Fioretos, I. (2013). Tolkars roll och tolkars yrkesetik. Från ett språk till ett annat : Om översättning och tolkning. Falun, Norstedts Förlag. 249-261.
- Gustafsson, K. (2006). Muslimsk friskola i Jönköping : Ett möte mellan skilda ideal. Småländska kulturbilder. Jönköping, Jönköpings läns museum. 105-120.
Rapport (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Gustafsson, K., Norström, E., Fioretos, I., Höglund, P. (2018). Barn och andra anhöriga som översätter och medlar inom socialtjänst och hälso-och sjukvård. Stockholm, Socialstyrelsen. 76.
Artikel, recension (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Gustafsson, K. (2015). Jenny Ask: Lyssna till ditt hjärta. Muslimska moderskap och modrandets villkor i Sverige. RIG : Kulturhistorisk tidskrift. Stockholm, Stockholms universitet. 98. 31-34.
- Gustafsson, K. (2014). Recensioner: Folkhemmets rum 1-5. Kristina Lund (red.). RIG : Kulturhistorisk tidskrift. Lund, Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap, Lunds universitet. 97. 48-51.
- Gustafsson, K. (2012). Recension. Rosa den farliga färgen av Fanny Ambjörnsson. RIG : Kulturhistorisk tidskrift. Lund, Föreningen för Svensk Kulturhistoria. 95. 252-254.