Kristina Hellberg
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik
Fakulteten för samhällsvetenskap
Jag är lektor i pedagogik. Mina forskningsintressen rör alla barn och ungas rätt till utbildning, inkludering- exkludering i institutionella sammanhang, normalitet- avvikelse samt neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Jag har ett internationellt intresse med särskilt fokus på Östafrika.
Undervisning
Undervisning inom specialpedagogprogrammet samt speciallärarprogrammet. Handledning av självständigt arbete inom ovan nämnda program.
Forskning
Forskningsprojekt:
- Lekintervention i förskolan
- Inkludering i skolan
- Stöd till barn och elever med NPF- samverkan
Uppdrag
på institutionen för pedagogik
- Ledamot i internationaliseringsrådet på fakulteten för samhällsvetenskap (FSV)
Mina forskargrupper
-
Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning (FRIP) Gruppens forskning centreras runt teoretiska och vetenskapliga aspekter såväl på professionen i fritidshem och dess möte med policyer som på barns…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Mina pågående forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Hellberg, K., Fälth, L., Lundbäck, B. (2021). Kulekrabater - Lek, lärande och undervisning : en lekintervention för att stärka barns deltagande i lek - en pilotstudie. Specialpædagogik. 41 (4). 38-53.
Status: Publicerad -
Malmqvist, J., Hellberg, K., Möllås, G., Rose, R., Shevlin, M. (2019). Conducting the Pilot Study : A Neglected Part of the Research Process? Methodological Findings Supporting the Importance of Piloting in Qualitative Research Studies. International Journal of Qualitative Methods. 18. 1-11.
Status: Publicerad -
Bolic Baric, V., Hellberg, K., Kjellberg, A., Hemmingsson, H. (2018). Internet Activities During Leisure : A Comparison Between Adolescents With ADHD and Adolescents From the General Population. Journal of Attention Disorders. 22 (12). 1131-1139.
Status: Publicerad -
Elvstrand, H., Hallström, J., Hellberg, K. (2018). Vad är teknik? Pedagogers uppfattningar om och erfarenheter av teknik och teknikundervisning i förskolan : [What is technology? Preschool teachers' conceptions and experiences of technology and technology education in the preschool]. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education. 14 (1). 37-53.
Status: Publicerad -
Anderberg, M., Dahlberg, M., Hellberg, K. (2018). Ökad förekomst av ADHD-diagnos bland ungdomar med alkohol- och narkotikaproblem. Socialmedicinsk Tidskrift. 95 (1). 71-85.
Status: Publicerad -
Baric, V.B., Hemmingsson, H., Hellberg, K., Kjellberg, A. (2017). The Occupational Transition Process to Upper Secondary School, Further Education and/or Work in Sweden : As Described by Young Adults with Asperger Syndrome and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of autism and developmental disorders. 47 (3). 667-679.
Status: Publicerad -
Bolic, V., Hellberg, K., Kjellberg, A., Hemmingsson, H. (2016). Support for learning goes beyond academic support : Voices of students with Asperger’s disorder and attention deficit hyperactivity disorder. Autism. 20 (2). 183-195.
Status: Publicerad -
Hallström, J., Elvstrand, H., Hellberg, K. (2015). Gender and technology in free play in Swedish early childhood education. International journal of technology and design education. 25 (2). 137-149.
Status: Publicerad -
Andersson, P., Hellberg, K. (2009). Trajectories in teacher education : Recognising prior learning in practice. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 37 (3). 271-282.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Bolic, V., Hellberg, K., Kjellberg, A., Hemmingsson, H. (2014). Support in school and the transition to further education and/or work : young adults with Asperger’s Disorder and ADHD. 16th International Congress of the World Federation of Occupational Therapists, June 18-21, 2014, Yokohama, Japan.
- Hellberg, K., Elvstrand, H. (2013). Children's Participation In Pre-school. ECER 2013, Creativity and Innovation in Educational Research.
- Bolic, V., Hellberg, K., Kjellberg, A., Hemmingsson, H. (2013). Stöd för lärande – mer än bara pedagogiskt stöd : Elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. AT-forum 2013: Nationell konferens i arbetsterapi, 2013.
- Bolic, V., Hellberg, K., Kjellberg, A., Hemmingsson, H. (2013). Support in school and the transition to further education and work : individuals with neuropsychiatric disorders. 12th NNDR conference, 2013.
- Bolic, V., Hellberg, K., Kjellberg, A., Hemmingsson, H. (2013). Stöd i skolan och övergång till vidare studier och arbetsliv : personer med neuropsykiatriska diagnoser. Abstractsamling, At-forum 2013 : 24-25 april 2013, Stockholmsmässan.
- Hellberg, K., Thornberg, R. (2012). Bullying in school from the view of students with neuropsychiatric diagnoses. 40th Congress of Nordic Educational Research Association in Copenhagen, Denmark, March 8-10, 2012.
- Elvstrand, H., Hellberg, K., Hallström, J. (2012). Technology and Gender in Early Childhood Education : How Girls and Boys Explore and Learn Technology in Free Play in Swedish Preschools. Technology Education in the 21st Century : Proceedings from the PATT 26 Conference, Technology Education in the 21st Century, Stockholm, Sweden, 26-30 June, 2012. 163-171.
- Kjellberg, A., Hellberg, K. (2012). Övergångsprocessen från skola till vidare studier och arbete : Intervjuer med unga vuxna med ADHD och Aspergers syndrom. Våra verktyg - en mässa om välbefinnande i vardagen, 1-3 oktober 2012, Norrköping.
- Thornberg, R., Hellberg, K. (2011). Asperger syndrome, stigmatizing processes, and bullying in school. The 39th Congress of Nordic Educational Research Association in Jyväskylä, Finland, 10-12 March, 2011.
- Hellberg, K., Kjellberg, A. (2011). Övergång till högre studier och arbetsliv : personer med neuropsykiatriska diagnoser: delaktighet och lärande. FORSA:s nationella symposium 2011.
- Andersson, P., Hellberg, K. (2010). Science in the pre-school teacher education : Trajectories of child minders becoming pre-school teachers with a scientific profile. 6th European Research Conference. Adult Learning in Europe - understanding diverse meanings and contexts.
- Hellberg, K., Marianne, Ö.T. (2009). Ethical considerations in ethnographically oriented studies : on ethics and credibility. The 37th Annual Congress of the Nordic Educational Research Association 2009.
- Hellberg, K. (2009). Participation and learning in special teachers group in secondary school. The 37th Annual Congress of the Nordic Educational Research Association, NERA.
- Andersson, P., Hellberg, K. (2008). Recognition of prior learning in teacher education. ECER 2008, From Teaching to Learning?.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Wedin, A., Markström, A., Hellberg, K. (2014). Dynamiska och komplexa miljöer : reflektioner över pedagogiska praktiker: vänbok till Glenn Hultman. Linköping, Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Hellberg, K. (2019). Att möta elevers olikheter. Att lära till yrkeslärare. Lund, Studentlitteratur AB. 155-173.
- Andersson, P., Hellberg, K. (2014). Yrkeseleven. Lära till yrkeslärare. Lund, Studentlitteratur AB. 131-154.
- Hellberg, K. (2014). Att som lärare möta elevers olikheter i en specialpedagogisk kontext. Dynamiska och komplexa miljöer : reflektioner över pedagogiska praktiker: vänbok till Glenn Hultman. Linköping, Linköping University Electronic Press. 75-81.
- Hellberg, K. (2013). Motstånd och förhandling på ett individuellt program för ungdomar med Aspergers syndrom. Lärares etik och professionella arbete : skolan som moralisk praktik [en vänbok till Gunnel Colnerud]. Linköping, Linköping University Electronic Press. 61-71.
- Hellberg, K. (2006). Olik-annorlunda-kategoriserad. Normalitetens förhandling och förvandling : en antologi om barn, skola och föräldraskap. Stockholm, Symposion Brutus Östlings bokförlag. 231-255.
- Hellberg, K. (2005). Ett individuellt gymnasieprogram för elever med diagnosen Aspergers syndrom. Forskningsarbete pågår : Nationella forskarskolan i Pedagogiskt arbete (NaPa). Umeå, Umeå universitet. 110-125.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Hellberg, K. (2007). Elever på ett anpassat individuellt gymnasieprogram : skolvardag och vändpunkter. Doctoral Thesis. Linköping, Linköping University Electronic Press. 228.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Jansson, M., Elvstrand, H., Hellberg, K. (2014). Att göra medborgarkunskap : möjligheter, hinder och dilemman. Linköping, Linköping University Electronic Press. 41.
- Hellberg, K., Kjellberg, A. (2012). Övergångsprocessen från skola till vidare studier och arbete : Intervjuer med unga vuxna med ADHD och Aspergers syndrom. Linköping, Linköping University Electronic Press. 63.
- Rigné, E.M., Hellberg, K., Gustavsson Holmström, M., Hylander, I., Monahov, M. (2006). Utvärdering av projektet "Barns och ungdomars bästa". Linköping, Linköping University Electronic Press.