Kristina Holmberg
DocentUndervisning
Jag arbetar med förskollärarutbildningens självständiga arbeten och i olika kurser i masterprogramet i utbildningsteknologi. Dessutom handleder och undervisar jag i forskarutbildningen i pedagogik.
Forskning
Som medlem i den tvärvetenskapliga forskargruppen EdTechLnu är jag främst intresserad av hur barn, elever och lärare använder digital teknologi i praktiken. Mitt fokus ligger också på utveckling och långsiktig implementering av digital teknologi, som syftar till att förändra förskolans och skolans verksamhet.
Sedan 2020 är jag involverad i ett forskningsprojekt finansierat av Forte Ubildningsteknologi i grundskolan som handlar om datastödd undervisning och systematisk kompetensutveckling. Projektet bygger på samarben med ett flertal skolor och läromedelsföretag.
DILE (DIgital LEarning in Preschool)
Under 2017-2019 var jag vetenskaplig ledare för DILE, ett nordiskt nätverk finansierat av medel från Nordplus. Nätverket startade 2015 och jobbade med två projekt vars primära uppgifter var att att utveckla digitaliseringsarbetet i de deltagande nordiska förskolorna. Deltagarna var förskollärare, förskolerktorer och forskare från Island, Norge, Finland, Danmark och Sverige.
Läs mer på: https://dileprojekt.wordpress.com
Läs artikel om projektet på Nordplus egen hemsida: DILE-artikel
Bok: Lek och lärande med digitala verktyg i nordiska förskolor.
Förskollärarutbildning
Sedan 2022 är jag delaktig i gruppen för förskolepedagogisk forskning vid Linnéuniversitetet (FOPP) som är en del av forskningsmiljön PEPP. FOPP arbetar för att sprida aktuell och relevant forskning till de som arbetar i förskollärarutbildning och till intresserade som är verksamma i förskolan. Tillsammans med övriga forskare i gruppen arrangerar vi också seminarier med fokus förskola och bjuder in till olika former av workshops.
Mina forskargrupper
-
Centrum för pedagogisk ledning Centrum för pedagogisk ledning vid Linnéuniversitetet utgör en portal för att möta den samhällsutmaning som det innebär att på vetenskaplig grund och utifrån beprövad…
-
EdTechLnu Forskningen inom kunskapsområdet EdTechLnu har tre huvudspår: • Utveckling av ny teknologi för att stödja utbildning och lärande. • Undersökning av undervisning och lärande där elever och…
-
Forskargruppen för förskolepedagogisk forskning (FOPP) Gruppens forskning har fokus på förskolans och förskoleklassens organisering och undervisning. Forskningen är organiserad inom tre…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Aktionsforskning för förskollärarstudenter Projektets syfte är att skapa förutsättningar för utvecklingsinriktade arbeten inom förskollärarutbildningen. På lång sikt förväntas projektet…
-
Projekt: Samverkan mellan hem och förskola – transformerad i digitaliseringens tidevarv? Det övergripande syftet med detta projekt är att bidra med kunskap om hur villkoren för samarbete mellan hem…
-
Projekt: Utbildningsteknologi i grundskolan Projektet syftar till att förändra lärares utbildningspraktik och förbättra elevers skolresultat. Detta ska ske med hjälp av datastyrt besluts- och…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Såddprojekt: Digital transformation av kommunikationen mellan hem och skola Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné Digitala transformationer är att undersöka den…
-
Såddprojekt: Samverkan mellan hem och förskola – transformerad i digitaliseringens tidevarv? Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné Digitala transformationer är att…
Publikationer
Publikationer i urval
-
Masiello, I., Fixsen, D.L., Nordmark, S., Mohseni, Z., Holmberg, K., et al. (2023). Digital transformation in schools of two southern regions of Sweden through implementation-informed approach : A mixed-methods study protocol. PLOS ONE. 18 (12).
Status: Publicerad -
Knutes Nyqvist, H., Holmberg, K. (2023). Lärarutbildningen som demokratiskt rum : medvetet engagemang och erbjudanden om ömsesidighet. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 17 (1). 7-23.
Status: Publicerad - Holmberg, K., Andersson-Gidlund, T., Masiello, I., Rack, J., Mohseni, Z. (2023). Teachers' approaches to digital technology : when organizations' and teachers' practices are not constructively aligned. Nordic Educational Research Association (NERA): Digitalization and Technologies in Education Opportunities and Challenges 15 -17 March, 2023.
-
Holmberg, K. (2023). Forskare: Lärares ökade digitala kompetenser ger oväntade konsekvenser. Smålandsposten. (2023-05-04).
Status: Publicerad - Holmberg, K., Lagergren, A., Hjartarson, T., Bøen, E. (2019). Lek och lärande med digitala verktyg i nordiska förskolor : Erfarenheter från två Nordplus-projekt 2015-2019. Copenhagen, Nordisk Ministerråd. 113.
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Nordmark, S., Augustsson, H., Davidsson, M., Andersson-Gidlund, T., Holmberg, K., et al. (2024). Piloting Systematic Implementation of Educational Technology in Swedish K-12 Schools : Two-Years-In Report. Global Implementation Research and Applications.
Status: Epub för tryck -
Masiello, I., Fixsen, D.L., Nordmark, S., Mohseni, Z., Holmberg, K., et al. (2023). Digital transformation in schools of two southern regions of Sweden through implementation-informed approach : A mixed-methods study protocol. PLOS ONE. 18 (12).
Status: Publicerad -
Knutes Nyqvist, H., Holmberg, K. (2023). Lärarutbildningen som demokratiskt rum : medvetet engagemang och erbjudanden om ömsesidighet. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 17 (1). 7-23.
Status: Publicerad -
Holmberg, K., Zimmerman Nilsson, M. (2017). Perversity of enjoyment? Preschool music activities go neoliberal. Teachers and Teaching : theory and practice. 23 (5). 583-595.
Status: Publicerad -
Zimmerman Nilsson, M., Holmberg, K. (2017). Quality and Knowledge Content in Music Activities in Preschool : The Impact of Human Materiality Combinations. Journal of Research in Childhood Education. 31 (1). 103-112.
Status: Publicerad -
Holmberg, K., Zimmerman Nilsson, M., Ericsson, C., Lindgren, M. (2016). Snacking on Knowledge and Feel Good : Challenging discourses on arts in education. European Journal of Philosophy in Arts Education. 1 (1). 38-67.
Status: Publicerad -
Holmberg, K., Ranagården, L. (2016). Logics of “Good teaching” : Exploring Mathematics Education in Primary School in Sweden. Athens Journal of Education. 3 (3). 225-240.
Status: Publicerad -
Holmberg, K., Zimmerman Nilsson, M. (2014). Cyborger och rhizom i förskolans musikverksamhet. Posthumanistiska begrepp i rörelse. Pedagogisk forskning i Sverige. 19 (2-3). 193-212.
Status: Publicerad -
Möllenborg, E., Holmberg, K. (2014). Drama – viktig resurs eller hämmare för undervisningen i samhällskunskap?. Nordidactica : Journal of Humanities and Social Science Education. (2014:2). 97-115.
Status: Publicerad -
Holmberg, K. (2014). Den diffusa positionen – Analys och diskussion av perspektiv på musikens och konstens ontologi. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok. 15 (8). 297-315.
Status: Publicerad -
Holmberg, K. (2008). Grund, uppbyggnad och verktyg – diskurspsykologi som analysredskap i musikpedagogisk forskning. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok. 10. 113-134.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Holmberg, K., Andersson-Gidlund, T., Masiello, I., Rack, J., Mohseni, Z. (2023). Teachers' approaches to digital technology : when organizations' and teachers' practices are not constructively aligned. Nordic Educational Research Association (NERA): Digitalization and Technologies in Education Opportunities and Challenges 15 -17 March, 2023.
- Holmberg, K., Lagergren, A. (2018). The DILE Project : Children's Joy of Knowledge in Digital Learning Challenged by The Power of Parents. .
- Lagergren, A., Holmberg, K. (2017). Learning “theory and methodology of science” in professional education – a case study. INTED2017 Proceedings : 11th International Technology, Education and Development Conference: March 6th-8th, 2017 — Valencia, Spain: Conference Proceedings. 6924-6929.
- Sjöberg, J., Lagergren, A., Holmberg, K. (2017). Seen but not heard?! Children's participation in research about digital technology in preschool. 27th EECERA Annual Conference : Social Justice, Solidarity and Children’s Rights’, Bologna, Italy, 29th August – 1st September 2017: Abstract Book. 45-45.
- Lagergren, A., Holmberg, K. (2017). Alternative perspectives on learning - entanglements of children, teachers and digital technology. Presented at EECERA2017.
- Knutes Nykvist, H., Holmberg, K., Aspán, M., Balldin, J. (2016). The imperfect - a prerequisite for democracy in teacher education?. .
- Brock, V., Holmberg, K. (2015). Dissolving Boundaries : Creative Activities in a communicative classroom. . 6-6.
- Holmberg, K., Brock, V. (2015). Dissolving Boundaries : English and the Arts in Teacher Education. . 9-9.
- Ericsson, C., Holmberg, K. (2015). Music instruments as creators of identity : a posthumanist approach. Abstract book. 197-197.
- Zimmerman Nilsson, M., Holmberg, K. (2015). Immanence, realism and construction : variations of posthumanistic subjects. Abstract book. 163-163.
- Zimmerman Nilsson, M., Holmberg, K. (2014). Students served at all costs and rescued from difficulties: consequences of neoliberal ideas in teacher education in Sweden. ICERI2014 : 7th International Conference of Education, Research and Innovation. 867-873.
- Holmberg, K., Ranagården, L. (2014). The Math Book as an Ideological Dilemma in Elementary School?. ATINER's Conference Paper Series EMS2014-1193 : Eighth Annual International Conference on Mathematics & Statistics: Education & Applications 30 June & 1-3 July 2014, Athens, Greece. 1-15.
- Zimmerman Nilsson, M., Holmberg, K. (2014). The Sounding iPad as a Resource for Teaching Children in Preschool. Minding the Sound – Sounding the Mind : Soundscapes Past and Present, Imagined and Real: 27-28 November 2014. 6-6.
- Holmberg, K., Zimmerman Nilsson, M. (2013). Music in preschool : ”A real f***ing hit song”. NZDC : New Zealand Discourse Conference: The Fourth Bienniel New Zealand Discourse Conference: Abstract Book: 2-4 December 2013. 35-35.
- Holmberg, K., Riesbeck, E. (2013). Students and teachers construction of mathematics and mathematics education in the light of the political solution “more of the same”. The 41st Annual Congress of the Nordic Educational Research Association : Disruptions and eruptions as opportunities for transforming education: Abstract book. 371-371.
- Holmberg, K. (2012). Teacher students’ subject-positions in Web based discussions about educational science. NORDISCO 2012 : Nordic Interdisciplinary Conference on Discourse and Interaction, Linköping, Sweden, 21-23 November : Abstracts. 43-43.
- Holmberg, K. (2011). Democracy in instrumental teaching : a threat to Western classical music in late modernity?. The Seventh International Conference for Research in Music Education : Summaries & abstracts. 1 s..
- Holmberg, K. (2011). The community school of music and art in late modernity : Reservation or market?. .
- Holmberg, K., Zimmerman Nilsson, M.H., Ericsson, C., Lindgren, M. (2011). Arts education and discourse analysis in Sweden : perspectives and contexts of application. Third New Zealand Discourse Conference, Engaging with Discourse, 5–7 December 2011.
- Holmberg, K., Ericsson, C. (2010). What comes out of a marriage between discourse psychology and discourse theory when studying music teacher identity?. .
- Holmberg, K. (2009). How can theories of modernity explain changed teaching conditions at Swedish music and culture schools?. The Sixth International Conference for Research in Music Education : Summary Papers & Abstracts. 57-59.
- Holmberg, K. (2009). What can discourse psychology say about teachers’ music talk and their teaching strategies?. Proceedings of the 7th Triennial Conference of European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM 2009) Jyväskylä, Finland. 187-192.
- Holmberg, K. (2007). Discourse Analysis — A Critical or Relativistic Perspective in Music Education?. Nordic Network for Research in Music Education (NNMPF) : Sibelius Academy, Helsinki, Finland, 1-3 February, 2007. 1-4.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Lagergren, A., Holmberg, K. (2019). Barn och förskollärare i digitala aktiviteter.. Lek och lärande i digitala aktiviteter i nordiska förskolor : Erfarenheter från två Nordplus-projekt 2015-2019. Copenhagen, Nordisk Ministerråd. 15-34.
- Holmberg, K., Lagergren, A. (2019). Diskursiv kamp kring barn och digital teknik. Lek och lärande med digitala verktyg i nordiska förskolor : Erfarenheter från två Nordplus-projekt 2015-2019.. Copenhagen, Nordisk Ministerråd. 95-108.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Holmberg, K., Lagergren, A., Hjartarson, T., Bøen, E. (2019). Lek och lärande med digitala verktyg i nordiska förskolor : Erfarenheter från två Nordplus-projekt 2015-2019. Copenhagen, Nordisk Ministerråd. 113.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Holmberg, K. (2010). Musik- och kulturskolan i senmoderniteten : reservat eller marknad?. Doctoral Thesis. Malmö, Malmö Academy of Music. 232.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Pramling Samuelsson, I., Magnusson, L.O., Kjällander, S., Palmer, A., Eidevald, C., et al. (2024). 27 forskare i upprop mot skärmfri förskola. Förskolan.
Status: Publicerad -
Holmberg, K. (2023). Forskare: Lärares ökade digitala kompetenser ger oväntade konsekvenser. Smålandsposten. (2023-05-04).
Status: Publicerad -
Kjällander, S., Walan, S., Nilsen, M., Petersen, P., Caiman, C., et al. (2023). ”Förskolan behöver en digitaliseringsstrategi”. Svenska Dagbladet. (2023-06-18).
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Holmberg, K. (2011). Hårdrock på klarinett. Perspektiv på populärmusik och skola. Lund, Studentlitteratur AB. 105-121.