Kristoffer Gansing

Kristoffer Gansing

Professor
Institutionen för design Fakulteten för konst och humaniora
Spara kontaktuppgifter Ladda ner bild

Jag är professor i design, med specialisering i visuell kommunikation vid institutionen för design på Linnéuniversitetet. Mitt arbete spänner över digital och post-digital kultur, curating, konstnärlig forskning och tvärvetenskapligt tänkande och görande. Jag är särskilt intresserad av att gå bortom gängse representationsformer till förmån för sociokulturell förändring genom konstnärlig praktik som en form av situerad och performativ kunskap. För närvarande arbetar jag med konstnärlig forskning om/med småskaliga och icke-extraktiva medieinfrastrukturer och utvecklar ”material speculation” som en metodologi inom konst och design. Mellan 2020 och 2023 var jag professor i konstnärlig forskning vid Det Kongelige Danske Kunstakademi, där jag ledde det treåriga projektet, The International Center for Knowledge in the Arts. Professuren handlade om att samordna och utveckla konstnärlig forskning i ett samarbete mellan sju nationella högre konstutbildningar i Danmark, inklusive bildkonst, film, musik och scenkonst. Från och med hösten 2023 har jag också haft en gästprofessur vid Winchester School of Art, Department of Art & Media Technology, University of Southampton. Här ingår jag i forskargruppen Critical Infrastructures and Image Politics.

Tidigare var jag konstnärlig ledare för den tvärdisciplinära konst- och kulturfestivalen transmediale i Berlin, där jag ledde nio upplagor från 2012 till 2020. Bland festivalutgåvor som jag utvecklade: BWPWAP - Back When Pluto was a Planet (2013), afterglow (2014), Capture All (2015) och End to End (2020). Som en del av mitt arbete med festivalen deltog jag också i att (med)utveckla och leda ett residensprogram för konstnärlig forskning, en online-tidskrift, festivalpublikationer samt omfattande fundraising och kommunikationsarbete.

Jag tilldelades min doktorsexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap från K3 Konst, Kultur och Kommunikation, Malmö universitet, 2013 (Fakulteten för kultur och samhälle). Min magisterexamen var i filmvetenskap (Karlstads och Lunds universitet), och jag har också en examen i kulturproduktion från K3/Malmö universitet.

Undervisning

På Linnéuniversitetet och institutionen för design undervisar jag främst andra och tredje året på kandidatprogrammet i Visuell Kommunikation. Min ingång till ämnet visuell kommunikation är tvärvetenskaplig, med hänsyn till at det är ett område som praktiskt taget interagerar med hela samhället. Jag uppmuntrar studenterna till att anta ett kritiskt, spekulativt och lekfullt förhållningssätt, och till att se deras framtida roll som en förändringsagent inom området visuell kommunikation i förhållande till ekologiska, teknologiska och sociala omvälvningar.

Jag har tidigare undervisat en bred palett av kandidat- och masterprogram, främst på K3 - institutionen för Konst, kultur och kommunikation, Malmö universitet. Under en tio-årsperiod (2001 – 2011) utvecklade, undervisade och handledde jag här, bland annat på masterprogrammen i kulturproduktion och medie- och kommunikationsvetenskap samt den fristående kursen Networked Digital Storytelling som jag utvecklade och ledde.

Studenter kan dra nytta av min tvärgående expertis inom film, media och digitala kulturer. Enligt min erfarenhet gör studenterna dock endast verkliga framsteg när de känner sig bemyndigade till att ta ansvar och ägarskap över sin lärandeprocess. Ödmjukhet och lyhördhet är nyckelord i min undervisningsstil, samtidigt som jag förser studenterna med analytiska verktyg för kritisk reflektion som kan provocera deras tänkande och praktik i nya riktningar. Jag vill ge studenterna möjlighet att tillägna sig en tvärgående ”media literacy” som integrerar teori och praktik, samt utvecklar en historisk medvetenhet om sitt fält och sätter det i relation till relevanta teknologiska, sociala och miljömässiga perspektiv. Detta transversala förhållningssätt kännetecknar min forskning och undervisning och har i slutändan ett transformativt syfte, där den estetiska sfärens kännande och görande leder oss bortom ingrodda förståelser och mot andra möjliga världar genom konst, design och medier.

Forskning

Min nuvarande forskning fokuserar på tekniska och estetiska aspekter av infrastruktur inom audiovisuell nätverkskultur och konstnärlig forskning, i en kombination av organisatoriska, teknologiska och konstnärliga faktorer. Inspirerad av den franske filosofen Gilbert Simondons arbete om ”techno-aesthetics”, utforskar jag en aspekt av estetik som involverar sensoriskt och materiellt engagemang, vilket är användbart för praktikbaserad forskning och vänder sig bort från receptions- och tolkningsorienterade tillvägagångssätt. Detta har också resulterat i det kollaborativa konstnärliga forskningsprojektet A Video Store After the End of the World (2023) och dess nära relaterade uppföljare The Great Netfix (2024-), båda i samarbete med Linda Hilfling Ritasdatter, och som utvecklas som en materiell spekulation om alternativ inom automatiserade medieinfrastrukturer.

De ovan nämnda projekten bygger på en del av min tidigare forskning och konstnärliga praktik, som ofta har behandlat ”low-tech” och icke-linjära perspektiv på samtida digital kultur. Min doktorsavhandling, Transversal Media Practices (2013), inkluderade två praktikbaserade fallstudier om hur mediearkeologiska och aktivistiska konstpraktiker omkonfigurerar linjära uppfattningar om teknologisk utveckling. Den tilldelades priset för årets avhandling vid Malmö universitet och var nyskapande i sin användning av praktikbaserade konstnärliga metoder inom medie- och kommunikationsvetenskap. Dessutom överbryggade avhandlingen annars separata discipliner, såsom konst- och kulturstudier, medieteori, mediearkeologi och praktikbaserad forskning, den senare inkluderande curating, konstnärliga interventioner och kollaborativ kulturell produktion.

Uppdrag

Jag är en del av Professorkollegiet på avdelningen för design och deltar i ledningsgruppen på Fakulteten för Konst och Humaniora (FKH).

Utanför LNU har jag arbetat som granskare för Vetenskapsrådet (bidrag inom konstnärlig forskning) och internationellt som granskare av institutioner inom konstnärlig högre utbildning och konstnärliga forskningsmiljöer. Jag har varit jurymedlem för många olika bidrag och ateljeprogram inom konst och kultur, bland andra för Berlins senat för kultur och Europa, Goethe-institutet, Region Kronoberg och Framtidens Kultur. Som en del av mitt arbete vid The International Center for Knowledge in the Arts, hanterade jag ett finansieringsprogram för konstnärlig forskning vid det danska kulturministeriet. Jag har varit en del av arbetsgruppen “Digital Platform” inom European Alliance of the Academies sedan 2020 och mellan 2019-2023 var jag rådgivande styrelseledamot för Center for Art & Urbanistics (ZK/U – Zentrum für Kunst und Urbanistik) i Berlin.

Jag är huvudredaktionsmedlem för Duke University Press: Cultural Politics Journal. Medlem i rådgivande styrelse, Open Humanities Press, Series MEDIA : ART : WRITE : NOW (red. Prof. Joanna Zylinska) och granskare för “A Peer-Reviewed Journal About” (Digital Aesthetics Research Centre), Aarhus universitet.

Dessutom granskar jag artiklar för olika tidskrifter och konferenser inom mitt expertisområde

Publikationer

Publikationer i urval

Bok (Övrigt veten­skapligt)

Artikel i tid­skrift (Referee­granskat)

Artikel i tid­skrift (Övrigt veten­skapligt)

Artikel i tid­skrift (Övrigt (populär­vetenskap, debatt))

Kapitel i bok, del av antologi (Referee­granskat)

Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt veten­skapligt)

Samlings­verk (redaktör­skap) (Övrigt veten­skapligt)

Doktors­avhandling, mono­grafi (Övrigt veten­skapligt)

Konferens­bidrag (Referee­granskat)

Konferens­bidrag (Övrigt veten­skapligt)