Lars Fonseca
UniversitetslektorMitt forskningsintresse riktar sig generellt mot att förstå lärares arbete med ett särskilt fokus på upplevda normer och normkonflikter i pedagogiska praktiker.
Under 2018-2022 deltog jag i ett Forte-finansierat projekt med fokus på hur professioner i skolan påverkas när avlastande funktioner i form av lärarassistenter, heltidsmentorer och/eller skolresurser införs. Kunskapsområdet beforskas vidare i ett VR-finaniserat projekt 2023-2025.
Mellan 2015 och 2018 var jag operativ projektledare i en regeringsinitierad försöksverksamhet kring lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildning. Uppdragsgivare var Universitets- oc Högskolerådet (UHR) som avrapporterade projektet till regeringen i maj 2018.
Min undervisning riktar sig främst mot två områden inom utbildningar i pedagogik. För det första teoretiska perspektiv på kunskap, lärande och utveckling. För det andra teoretiska perspektiv på forskningsprocesser och vetenskapliga förhållningssätt.
Min yrkesbakgrund utgörs av arbeten som förskollärare, behandlingspedagog och gymnasielärare.
Mina forskargrupper
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
-
Institutet för kunskaps- och metodutveckling inom ungdoms- och missbruksvård (IKM) IKM är ett samhällsvetenskapligt kunskapscentrum som bedriver forskning och kvalitets- och kompetensutveckling inom…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Mina pågående forskningsprojekt
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Fonseca, L. (2020). Hur uppfattar elever omgivningens sociala tryck gällande skolfusk?. Educare. (2). 27-48.
Status: Publicerad -
Gardesten, J., Fonseca, L. (2019). Att hantera lärarbristen : Erfarenheter från skolor som anställt heltidsmentorer. Educare. (3). 34-48.
Status: Publicerad -
Ekberg, M.S., Fonseca, L., Anderberg, M., Dahlberg, M. (2016). Ungdomar med missbruksproblem och deras uppfattning om skolproblem. Nordic Studies in Education. 36 (4). 266-278.
Status: Publicerad -
Fonseca, L. (2013). „Všichni vědí, že opisovat se nemá, ale stejně to každý dělá.“ Pedagogický pohled na paradoxy „férového“ opisování : "Everybody knows that cheating is wrong, but everybody does it anyway": Educational paradoxes of fair cheating. Studia Paedagogica. 18 (2-3). 73-92.
Status: Publicerad -
Fonseca, L. (2012). "Det är nästan som lite ansvar att fuska" : En kritisk analys av hur normer kring skolfuskpraktik i gymnasieskolan villkoras av en tilltagande marknadisering av utbildning. Utbildning och Demokrati. 21 (2). 61-80.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Fonseca, L., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Gardesten, J., et al. (2018). Lärarassistenter och lärare - samarbete, arbetsdelning eller konflikt?. Nordisk netværk for Professionsforskning : Magt, teknologi og mennesker – samtidige udfordringer for professionelle og borgere.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gardesten, J., Fonseca, L., Ackesjö, H., et al. (2018). Alleviation or obstruction? : Teachers, teacher assistants and negotiations on professional domains. .
- Fonseca, L. (2017). Trials of suitability testing prior to admission to teacher education in Sweden - some early results. Changing perspectives and approaches in contemporary teaching : Enhancing the quality of teacher education.
- Fonseca, L., Gerrevall, P. (2017). Trials of suitability testing prior to admission to teacher education in Sweden. Abstract book. NERA 2017. Learning and education - material conditions and consequences. Copenhangen, Denmark, 23-25 March, 2017.
- Fonseca, L. (2015). School cheating on the conditions of audit society. ECER 2015, Education and Transtition. Contributions from Educational Research. Network: 1. Continuing Professional Development: Learning for Individuals, Leaders and Organisations..
- Fonseca, L. (2012). Can schoolcheating ever be regarded as a responsible behavior?. ECER 2012, The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All : Network: 23. Policy Studies and Politics of Education.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Fonseca, L. (2020). Lärarassistenters funktion i skolan - några forskningsresultat. .
- Fonseca, L., Ekberg, M.S., Anderberg, M., Dahlberg, M. (2015). Skolproblematik i relation till ungdomar med missbruksproblem. .
- Ekberg, M.S., Fonseca, L., Dahlberg, M., Anderberg, M. (2015). Ungdomar med missbruksproblem och deras uppfattning om skolproblem. .
- Fonseca, L. (2015). Vilka elever anses ha mera rätt att skolfuska än andra? : ....Och på vilka grunder kan det anses vara ett allvarligare normbrott att lärare aktivt jagar skolfusk än att de blundar för vissa former av fusk?. .
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Fonseca, L. (2019). UHR:s utvärdering av försöksversamheten. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 155-174.
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). De sökande. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 83-88.
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). Bedömning av förmågor som visar sig i muntlig kommunikation. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 73-79.
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). Lämplighetsbedömningens kvalitet ur bedömarnas perspektiv. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 123-128.
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). Lämplighetsbedömningens resultat. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 89-96.
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). Lämplighetsprövningens utformning och genomförande. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 57-62.
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). Sammanfattande slutsatser och diskussion utifrån Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 175-194.
- Fonseca, L. (2019). Forskning om lämplighetsbedömning. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 15-30.
- Fonseca, L., Gustafsson, B. (2019). "Det ger ju en legitimitet till utbildningen" : Lärarstudenternas synpunkter på lämplighetsprövningen. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 129-142.
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). Utveckling av lämplighetsprovets innehåll. Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 43-53.
- Fonseca, L. (2018). Lämplighetsantagning - (Hur) kan testresultat användas för att leda lärande i lärarutbildning?. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar/Växjö, Linnaeus University Press. 41-63.
- Fonseca, L. (2017). Bedömning av lärarkvalitet vid antagning till lärarutbildningen. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 137-150.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Fonseca, L. (2014). Det godkända fusket : Normförhandlingar i gymnasieskolans bedömningspraktiker. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 234.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Lindqvist, P., Ackesjö, H., Fonseca, L., Gardesten, J., Herrlin, K., et al. (2020). (Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna? : En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. Kalmar & Växjö, Linnaeus university. 106.
- Gerrevall, P., Fonseca, L. (2018). Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnéuniversitetet. 97.
- Fonseca, L. (1994). Rollspel som pedagogisk metod i samhällskunskapsundervisning. Lund, Lunds universitet. 55.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Fonseca, L., Gerrevall, P., Gustafsson, B. (2019). Lämplighetsbedömning inför antagning till lärarutbildningen : Erfarenheter från Linnéuniversitetets försöksverksamhet. Växjö, Linnaeus University Press. 217.
Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Fonseca, L. (2018). Elevers och lärares inställning till fusk. Svenskläraren. 62 (2). 14-15.
Status: Publicerad -
Fonseca, L. (2015). Fusk i skolan. Skola & samhälle.
Status: Publicerad