Jag har i min forskning och undervisning kommit att fokusera lärandets villkor i spänningsfältet mellan systemmässiga krav och människans behov av meningsskapande. Områden som jag främst rört mig inom är ämnesundervisningens demokratiska och moraliska aspekter, ledarskapets kommunikativa villkor, dokumentstyrningens inverkan på professionsutveckling och interprofessionellt lärande i hälso- och sjukvården. I ett pågående forskningsprojekt är vi en multidisciplinär forskargrupp som analyserar hur professioner påverkas av styrning via dokument. Vi arbetar utifrån hypotesen att de professionellas arbetsprocesser ändrar karaktär när de synliggörs och standardiseras. Förbättringskunskap har blivit ett samlingsbegrepp för hur medarbetare i en organisation samverkar med systemmässiga villkor och varandra för att göra arbetet mera effektivt i förhållande till uppsatta mål. Vi är en forskargrupp som analyserar lärandet i interprofessionella team i hälso- och sjukvården.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Krantz, J., Fritzén, L. (2022). Changes in the identity of the teaching profession : A study of a teacher union in Sweden from 1990 to 2017. Journal of educational change. 23. 451-471.
Status: Publicerad -
Krantz, J., Fritzén, L. (2017). From Expert to Novice? : The Influence of Management by Documents on Teachers Knowledge Base and Norms.. Professions & Professionalism. 7 (3).
Status: Publicerad -
Norman, A., Fritzén, L., Andersson Gäre, B. (2015). Pedagogical approaches in quality improvement coaching in healthcare : A Swedish case study of how improvement coaches approach learning in a contemporary healthcare system. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 1.
Status: Publicerad -
Norman, A., Fritzén, L., Lindblad-Fridh, M. (2013). One Lens Missing? Clarifying the Clinical Microsystem Framework with Learning Theories. Quality Management in Health Care. 22 (2). 126-136.
Status: Publicerad -
Norman, A., Fritzén, L. (2012). 'Money talks' : En kritisk diskursanalys av samtal om förbättringar i hälso- och sjukvård. Utbildning och Demokrati. 21 (2). 103-124.
Status: Publicerad -
Gustafsson, B., Fritzén, L. (2008). Barnteater - kulturkonfrontation som utmanar gränser. Centrum för barnkulturforskning.. (40). 75-92.
Status: Publicerad -
Gustafsson, B., Fritzen, L. (2008). Barnkultur – kulturkonfrontation som utmanar gränser. Centrum för barnkulturforskning. (40). 75-92.
Status: Publicerad -
Fritzén, L., Gustafsson, B. (2005). Sustainable development in terms of democracy – an educational challenge for teacher education. Jiaoyu cujin kechixu fazhan. Guoji yanjiu yu shijian de qushi.. 167-174.
Status: Publicerad -
Fritzén, L. (2003). Ämneskunnande och demokratisk kompetens - en integrerad helhet?. Utbildning och didaktik. 112 (3). 67-88.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Tapola, A., Fritzén, L. (2011). Fear and self-appointed superiority: Two major hindrances in education for a global networked society. : EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) conference in Exeter, the UK, 30 August–3 September 2011.. .
- Krantz, J., Fritzén, L. (2011). Lärarprofessionen - som den framträder i Lärarnas tidning och Pedagogiskt Magasin 1990 - 2009.
- Fritzén, L., Tapola, A. (2010). Habermasian Socio-Philosophical Theories and Socio-Constructionism in Pedagogical Practice – A Theoretical Discussion : . Moral and Democratic Education and its influence on the society : . 55.
- Tapola, A., Fritzén, L. (2009). Biology, Democracy, and Morality – An Integrative Approach in Teacher Education. : EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) in Amsterdam (The Netherlands), 25–29 August..
- Fritzén, L. (2008). The microsystem model as a pedagogical tool.
- Fritzén, L., Tapola, A. (2008). Habermas’s Discourse Ethics in Educational Practice : EARLI SIG 13 (Moral and Democratic Education) symposium in Florina (Greece), 24–27 August..
- Tapola, A., Fritzén, L. (2008). Integrative Approach to Moral and Democratic Education. : EARLI SIG 13 (Moral and Democratic Education) symposium in Florina (Greece), 24–27 August..
- Fritzén, L. (2007). Qualified dialogue as scientific base in teacher education.
- Fritzén, L. (2003). Academic knowledge and civic competence.
- Fritzén, L. (2003). Deliberative didactics.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Fritzén, L., Tapola, A. (2011). The Linnaeus Project : SIG 13 Future & Vision session.
- Agevall, L., Fritzén, L., Johnsson, E., Jonnergård, K. (2009). Tidens tand - att analysera förändringsprocesser i professionella grupper. .
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Fritzén, L., Krantz, J. (2018). Lärarprofession i förändring. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar, Växjö, Linnaeus University Press. 163-192.
- Fritzén, L. (2012). Hur värnar vi om "Lillen"?. Kvalitet och kollegialitet : vänbok till Leif Lindberg. Kalmar/Växjö, Linnéuniversitetet. Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap. 21-34.
- Tapola, A., Fritzén, L. (2010). On the Integration of Moral and Democratic Education and Subject Matter Instruction. Moral Courage and the Normative Professionalism of Teachers. Rotterdam:, Sense Publishers. 149-174.
- Fritzén, L. (2009). Handledningens pedagogiska praktik. Högskolepedagogik : att vara professionell som lärare i högskolan. Stockholm, Liber. 79-96.
- Fritzén, L. (2008). Lärarutbildningens vetenskapliga samtal. Att tolka pedagogikens språk - perspektiv och diskurser. : perspektiv och diskurser. Växjö, Acta Wexionensia. Nr 143/2008.
- Fritzén, L. (2007). Integrativ didaktik - en möjlig teoretisk referensram för lärarutbildningen?. Integrativ didaktik i olika ämnesperspektiv.. Växjö, Acta Wexionensia. Nr 111/2007..
- Fritzén, L. (2006). Ledarskap på kommunikativa grunder. On the edge” – om förändringsledarskap i hälso- och sjukvård.. Växjö: Acta Wexionensia Nr 97/2006..
- Fritzén, L., Gustafsson, B. (2004). Sustainable Development in Terms of democracy - an Educational Challenge for Teacher Education. Learning to Change our World?. Lund, Studentlitteratur. 145-161.
- Fritzén, L. (2004). Statliga inspektioner med avseende på skolans demokratiuppdrag - jämförelser mellan England och Sverige. Påväg mot integrativ didaktik. Växjö: Acta Wexionensia, nr 53/2004.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Krantz, J., Fritzén, L. (2013). Lärarprofessionens kollektiva självbild : som den framträder i Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet 1990 - 2010. Institutionen för utbildningsvetenskap vid Linnéuniversitetet. 142.
Manuskript (Övrigt vetenskapligt)
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Krantz, J., Fritzén, L. (2022). Hur har lärarnas kollektiva identitet förändrats?. Nio - Fem Tidskrift om arbetsliv & profession. (2). 16-19.
Status: Publicerad -
Fritzén, L., Gerrevall, P. (2003). Om kunskap och demokrati i konkret skolpraktik. Utbildning och demokrati. 12 (3). 5-7.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Fritzén, L. (2012). Magnus - mästaren i manegen. Vilken cirkus! I manegen med Magnus Söderström. Växjö, Linnaeus University Press. 39-42.
- Fritzén, L., Gustafsson, B. (2007). Now and Then: The Similar and the Different. Time Travels Bring Schools and Museums Together.. Time Travels. Innovative and Creative Methods of Historic Enviroment Education in Modern Museums. . Tukum: Muzeological Library..
- Fritzén, L. (2007). Leading and learning through myth and metaphor.. Mythical inspirations for organizational realities.. Hampshire: Palgrave..
- Fritzén, L. (2006). Det engelska inspektionssystemet - en god förebild för Sverige?. Skolans kontrollregim - ett kontraproduktivt system för styrning?. HLS. 183.
- Fritzén, L. (2006). Det engelska skolsystemet – en god förebild för Sverige?. Skolans kontrollregim- ett kontraproduktivt system för styrning?. Stockholm: HLS Förlag..
Rapport (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Gustafsson, B., Fritzén, L. (2004). Idag ska vi på teater. Det kan förändra ditt liv..
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Fritzell, C., Fritzen, L. (2007). Integrativ didaktik i olika ämnesperspektiv. 105.
- Fritzén, L. (2006). "On the edge" - om förbättringsledarskap i hälso- och sjukvård. Växjö univeristy press, Växjö. 232.