Lena Larsson
Universitetslektor
Institutionen för idrottsvetenskap
Fakulteten för samhällsvetenskap
11, Arena 2, Kalmar
Jag arbetar på institutionen för idrottsvetenskap. Jag forskar bland annat om reproduktion av värden och normer inom lärarutbildning i idrott och hälsa samt inom idrottsrörelsen.
Mina forskargrupper
-
Idrott och utbildning i förändring Inom forskargruppen Idrott och utbildning i förändring fokuserar vi på didaktiska frågor som rör ämnena idrott och hälsa samt specialidrott, men också på…
-
Idrottslig kultur, utveckling och ledning Inom forskningsgruppen ID-KUL behandlas olika gemensamma frågor inom områdena samhällsvetenskap idrottsvetenskap och pedagogik utifrån skiftande kontexter…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Examinationer i lärarutbildningen i idrott och hälsa Ett arbete har igångsatts i syfte att utveckla examinationer som på olika sätt kan interagera med studenternas förmåga att tänka och…
-
Projekt: Kompetenser som prövas i utbildningen Ett av målen i den nya lärarutbildningen är att utveckla studenternas förmåga att anta kritiska förhållningssätt och perspektiv, så att de kan hantera…
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Larsson, L., Linnér, S., Schenker, K., Gerdin, G. (2023). Socialt rättvis och inkluderande undervisning i idrott och hälsa. Forskning om undervisning och lärande. 11 (2). 109-134.
Status: Publicerad -
Linnér, S., Larsson, L., Gerdin, G., Philpot, R., Schenker, K., et al. (2022). The enactment of social justice in HPE practice : how context(s) comes to matter. Sport, Education and Society. 27 (3). 228-243.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Philpot, R., Smith, W., Schenker, K., Mordal Moen, K., et al. (2021). Teaching for Student and Societal Wellbeing in HPE : Nine Pedagogies for Social Justice. Frontiers in Sports and Active Living. 3.
Status: Publicerad -
Philpot, R., Gerdin, G., Smith, W., Linnér, S., Schenker, K., et al. (2021). Taking action for social justice in HPE classrooms through explicit critical pedagogies. Physical Education and Sport Pedagogy. 26 (6). 662-674.
Status: Publicerad -
Philpot, R., Smith, W., Gerdin, G., Larsson, L., Schenker, K., et al. (2021). Exploring social justice pedagogies in health and physical education through Critical Incident Technique methodology. European Physical Education Review. (1). 57-75.
Status: Publicerad -
Smith, W., Philpot, R., Gerdin, G., Schenker, K., Linnér, S., et al. (2021). School HPE : its mandate, responsibility and role in educating for social cohesion. Sport, Education and Society. 26 (5). 500-513.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S., Mordal Moen, K., et al. (2020). Social Justice Pedagogies in School Health and Physical Education — Building Relationships, Teaching for Social Cohesion and Addressing Social Inequities. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17. 1-17.
Status: Publicerad -
Moen, K.M., Westlie, K., Gerdin, G., Smith, W., Linnér, S., et al. (2020). Caring teaching and the complexity of building good relationships as pedagogies for social justice in health and physical education. Sport, Education and Society. 25 (9). 1015-1028.
Status: Publicerad -
Schenker, K., Linnér, S., Smith, W., Gerdin, G., Mordal Moen, K., et al. (2019). Conceptualising social justice – what constitutes pedagogies for social justice in HPE across different contexts?. Curriculum Studies in Health and Physical Education. 10 (2). 126-140.
Status: Publicerad -
Gerdin, G., Philpot, R.A., Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S., et al. (2019). Researching social justice and health (in)equality across different school health and physical education contexts in Sweden, Norway and New Zealand. European Physical Education Review. 25 (1). 273-290.
Status: Publicerad -
Larsson, L., Linnér, S., Schenker, K. (2018). The doxa of physical education teacher education – set in stone?. European Physical Education Review. 24 (1). 114-130.
Status: Publicerad -
Larsson, L., Meckbach, J. (2013). To Be or Not to Be Invited : Youth Sport: Young People’s Influence in Voluntary Sport. Sport Science Review. 22 (3-4). 187-204.
Status: Publicerad -
Meckbach, J., Larsson, L. (2012). Education: One way to recruit and retain young coaches. The Journal of Youth Sports. 6 (2). 25-31.
Status: Publicerad -
Meckbach, J., Larsson, L. (2011). Young Coaches and Supportive Environments. Sport Science Review. 20 (5-6). 145-149.
Status: Publicerad -
Larsson, L., Meckbach, J. (2010). Unga ledarprojekt inom Idrottslyftet. Aktuell Beteende- och samhällsvetenskaplig Idrottsforskning. 81-106.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Gerdin, G., Schenker, K., Linnér, S., Larsson, L. (2022). Socialt rättvis och inkluderande undervisning i idrott och hälsa,. Preseterad på SVEBI (Svensk Förening för Beteende- och Samhällsvetenskaplig Idrottsforskning), Malmö, Sverige, 11–12 november, 2022.
- Gerdin, G., Philpot, R., Mordal Moen, K., Schenker, K., Larsson, L., et al. (2019). Education for Social Justice – Social Justice Pedagogies in School Health and Physical Education. ECER (European Conference on Educational Research), Hamburg, Germany, Sept 2-6, 2019.
- Gerdin, G., Smith, W., Mordal Moen, K., Westlie, K., Larsson, L., et al. (2018). Researching social justice and health (in)equality across different school health and physical education contexts. European Conference on Educational Research, ECER 2018, Bolzano, 3-7 Sept, 2018.
- Smith, W., Larsson, L., Mordal-Moen, K., Gerdin, G. (2017). EDUHEALTH - Educating for equitable health outcomes in physical education. ECER (European Conference on Educational Research)Research), Köpenhamn, Danmark, 22-25/8 2017.
- Redelius, K., Standal, Ø., Larsson, L., Schenker, K., Gerdin, G., et al. (2017). EDUHEALTH - Educating for equitable health outcomes in physical education. : Sweden, Norway and New Zealand in a Horizon 2020 project. (Symposium). Presented at ECER 2017.
- Larsson, L., Schenker, K., Gerdin, G., Linnér, S. (2017). Challenging PETE. Steering mechanisms and teaching logics preserving old traditions. ECER (European Conference on Educational Research), Köpenhamn, Danmark, 22-25/8 2017.
- Larsson, L., Schenker, K., Linnér, S. (2015). Transition within PETE - is challenging the doxa possible?. ECER 2015, Education and Transtition. Network:18. Research in Sports Pedagogy.
- Linnér, S., Larsson, L., Schenker, K. (2014). Challenging the doxa of PETE - mission impossible?. International Conference of the Australian Association for Research in Education (AARE) and New Zealand Association for Research in Education (NZARE), AARE/NZARE, Brisbane 2014.
- Linnér, S., Larsson, L. (2014). Challenging the rules of PETE and sport caches program. .
- Larsson, B., Larsson, L., Meckbach, J. (2013). The Swedish PE student of today : a cultural sociological analysis. ECER 2013, Creativity and Innovation in Educational Research : Network:18. Research in Sports Pedagogy. 93.
- Larsson, L., Meckbach, J. (2013). To be – or not to be invited?. ECER 2013, Creativity and Innovation in Educational Research : Network: 08. Research on Health Education.
- Larsson, L., Meckbach, J. (2012). Young People´s Influence within the Swedish Sports Movement. ECER 2012, The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All : Network: 18. Research in Sports Pedagogy.
- Meckbach, J., Larsson, L. (2011). Education: one way to recruit and retain young coaches. BERA Annual Conference 2011 Program 6-8 September 2011.
- Meckbach, J., Larsson, L. (2011). Young Coaches: Indispensable to the Swedish Sports Movement but Are They on Equal Terms?. 19 th I.C.P.E.S.S.
- Larsson, L. (2011). PE teacher education- a programme in harmony with the students' habitus.. BERA Annual Conference 2011 Program 6-8 September 2011.
- Larsson, L. (2010). Sport – and preferably a little more sport : PE student teachers' encounter with their education.
- Larsson, L. (2010). PE teacher education - an arena for reproducing traditions, values and norms.
- Larsson, L. (2007). Personal development or learning how to teach. A study of values in the physical education teacher program. .
- Larsson, L. (2006). PE-students expectations of their education and future profession.. NFPF/NERA:s årliga konferens, Physical Education, Sport and Leisure Studies, 2006.
Bok (Refereegranskat)
- Gerdin, G., Smith, W., Philpot, R., Schenker, K., Mordal Moen, K., et al. (2021). Social Justice Pedagogies in Health and Physical Education. London, Routledge.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Linnér, S., Schenker, K., Larsson, L., Gerdin, G. (2015). Några nedslag på AARE-NZARE 2014. Idrottsforskaren. (1). 12-16.
Status: Publicerad -
Meckbach, J., Larsson, L. (2014). Ledarutbildning för redan invigda. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 23 (2). 44-47.
Status: Publicerad -
Larsson, L., Meckbach, J. (2012). Unga ledare behöver stöd. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 21 (1). 22-26.
Status: Publicerad -
Larsson, L., Linnér, S. (2011). Att utmana föreställningar om idrott. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. 20 (3). 13-17.
Status: Publicerad -
Larsson, L. (2010). Smak för idrott. Svensk Idrottsforskning : Organ för Centrum för Idrottsforskning. (2). 44-47.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Larsson, B., Larsson, L., Meckbach, J. (2013). Den svenska lärarstudenten i idrott och hälsa. SVEBI konferens: Idrottsforskning i tiden.
- Larsson, L. (2011). A taste for sports.
- Meckbach, J., Larsson, L. (2010). Supportitive environments for young leaders.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Redelius, K., Larsson, L., Larsson, H., Lundvall, S. (2019). Physical education and teacher education in Sweden. European physical education teacher education practices: initial, induction, and professional development : Initial, induction, and professional development. Meyer & Meyer Sport. 379-396.
- Larsson, L., Meckbach, J. (2015). Att utveckla rekryteringsmetoder och stödjande miljöer för unga ledare. Idéer för idrottsutveckling. Stockholm, SISU idrottsböcker. 60-74.
- Larsson, L., Backman, E. (2013). Idrottslärarutbildning : en kontextualisering. I takt med tiden? : Perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. Lund, Studentlitteratur AB. 13-28.
- Backman, E., Larsson, L. (2013). Idrottslärarutbildning för framtiden. I takt med tiden? : Perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. Lund, Studentlitteratur AB. 243-256.
- Larsson, L. (2013). Reproduktion och förändring. I takt med tiden? : Perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. Lund, Studentlitteratur AB. 49-61.
- Larsson, L. (2003). Idrott och hälsa är ingenting för mig. Aktuell beteendevetenskaplig forskning. Lund: SVEBI.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Larsson, L. (2009). Idrott - och helst lite mer idrott. Idrottslärarstudenters möte med utbildningen. Doctoral Thesis. 347.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Meckbach, J., Larsson, L. (2012). Stödjande miljöer för unga ledare - vilka är de och för vem? : En studie av satsningar på rekrytering av unga ledare inom Idrottslyftets ram. Stockholm, Riksidrottsförbundet. 37.
- Larsson, L. (2004). Ämnet Idrott och hälsa ur ett idrottslärarperspektiv. Institutionen för Hälso- och beteendevetenskap, Högskolan i Kalmar.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Backman, E., Larsson, L. (2013). I takt med tiden? : Perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. 292.