Lena Wennersten
UniversitetslektorUndervisning
Jag undervisar framförallt i biologi och naturvetenskap i de olika lärarprogrammen, från förskolan till gymnasiet, med särskilt fokus mot utbildning för undervisning i förskolan och årskurs 4-6. I detta arbete har jag stor glädje av min examen som mellanstadielärare 1984 och erfarenhet som klasslärare i grundskolan under åren 1984-2003.
Forskning
Mitt doktorandprojekt från 2008-2012 tillhör området evolutionär ekologi. Jag har framförallt undersökt variationens betydelse för små populationer. Hur påverkas små grupper av växter eller djur av om individerna alla liknar varandra jämfört med om variationen är stor mellan dem i gruppen? Vilka ekologiska och evolutionära effekter får detta på kort och lång sikt? Under mitt doktorandprojekt använde jag torngräshoppor som modellsystem, men frågeställningen gäller generellt för alla organismer. Jag disputerad 2012 med avhandlingen: Population-level consequences of variation.
Numera har jag övergått till forskning inom biologididaktik. Jag intresserar mig för hur elever i grundskolan omformulerar ämnesinnehållet i ekologi. Hur kan undervisningen i grundskolan utformas för att bäst stödja elevernas kunskapsutveckling inom ett komplext område, där såväl detaljerade processer som övergripande mönster behöver bearbetas?
Parallellt med grundskoleelevers förståelse för ekologiska samband undersöker jag också samma ämne från lärarstudenters perspektiv: Hur tolkar lärarstudenterna själva ekologiska samband? Vilka kända utmaningar står de inför när de ska undervisa sina kommande elever? Hur kan de bäst gynna elevernas lärande inom ekologi?
Ett område som särskilt fångat mitt intresse är skillnaden mellan kretslopp av näringsämnen och flödet av energi, och hur det tolkas av elever respektive lärarstudenter.
Uppdrag
Ordförande för Föreningen Station Linné i Ölands Skogsby http://www.stationlinne.se/.
Mina forskargrupper
-
Centrum för naturvetenskapernas didaktik Centret är placerat vid fakulteten för hälso- och livsvetenskap i Kalmar, men har medlemmar även från fakulteten för samhällsvetenskap och fakulteten för…
-
Evolutionär ekologi Forskning inom evolutionär ekologi syftar till att förstå hur variationsrikedomen inom och mellan olika livsformer har uppkommit.
-
Linnaeus University Centre for Ecology and Evolution in Microbial model Systems (EEMiS) EEMiS är en spetsforskningsmiljö som studerar ekologiska och evolutionära interaktioner från land till hav.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Bossér, U., Wennersten, L. (2024). Kritiska aspekter för lärande i ekologi – en studie av biologiundervisning inom lärarutbildningen. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education. 20 (2). 176-190.
Status: Publicerad -
Wennersten, L., Wanselin, H., Wikman, S., Lindahl, M. (2023). Interpreting students' ideas on the availability of energy and matter in food webs. Journal of Biological Education. 57 (1). 3-23.
Status: Publicerad -
Karpestam, E., Wennersten, L., Forsman, A. (2012). Matching habitat choice by experimentally mismatched phenotypes. Evolutionary Ecology. 26 (4). 893-907.
Status: Publicerad -
Forsman, A., Wennersten, L., Karlsson, M., Caesar, S. (2012). Variation in founder groups promotes establishment success in the wild. Proceedings of the Royal Society of London. Biological Sciences. 279 (1739). 2800-2806.
Status: Publicerad -
Wennersten, L., Johansson, J., Karpestam, E., Forsman, A. (2012). Higher establishment success in more diverse groups of pygmy grasshoppers under seminatural conditions. Ecology. 93 (12). 2519-2525.
Status: Publicerad -
Wennersten, L., Karpestam, E., Forsman, A. (2012). Phenotype manipulation influences microhabitat choice in pygmy grasshoppers. Current Zoology. 58 (3). 392-400.
Status: Publicerad -
Forsman, A., Karlsson, M., Wennersten, L., Johansson, J., Karpestam, E. (2011). Rapid evolution of fire melanism in replicated populations of pygmy grasshoppers. Evolution. 65 (9). 2530-2540.
Status: Publicerad -
Wennersten, L., Forsman, A. (2009). Does colour polymorphism enhance survival of prey populations?. Proceedings of the Royal Society of London. Biological Sciences. 276 (1665). 2187-2194.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Wanselin, H., Wennersten, L., Johansson-Cederblad, B., Lindahl, M., Wikman, S. (2019). STUDENTS’ MEANING MAKING IN ECOLOGY EDUCATION. The 13th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Italy, Bologna, Aug 26-30 2019.
Artikel, forskningsöversikt (Refereegranskat)
-
Forsman, A., Wennersten, L. (2016). Inter-individual variation promotes ecological success of populations and species : evidence from experimental and comparative studies. Ecography. 39 (7). 630-648.
Status: Publicerad -
Wennersten, L., Forsman, A. (2012). Population-level consequences of polymorphism, plasticity and randomized phenotype switching: a review of predictions. Biological Reviews. 87 (3). 756-767.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Wanselin, H., Johansson-Cederblad, B., Lindahl, M., Wennersten, L., Wikman, S. (2019). Elevers meningsskapande i ekologi. FobasNT19 (Forum för forskningsbaserad natur- och teknikundervisning) konferens 2019, Linköpings universitet, 17-18 oktober, 2019.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Wennersten, L. (2013). Studenters granskning av varandras texter : Ett pedagogiskt verktyg inom högre utbildning. Universitetspedagogik i praktiken : Sexton lärartexter om pedagogisk utveckling. Växjö, Linnaeus University. 122-138.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Wennersten, L. (2012). Population-level consequences of variation. Doctoral Thesis. Kalmar, Linnaeus University Press. 53.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Wennersten, L. (2020). Vikten av variation - biologisk mångfald och evolution. Bi-lagan. (1). 10-13.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Wennersten, L. (2023). Reflektion som undervisningsmetod och modell för formativ undervisning i biologi för lärarstudenter. Språk, reflektion och vetenskap i lärarutbildningen. Växjö, Institutionen för didaktik och lärares praktik, Linnéuniversitetet. 9-30.