Linda Fälth
Professor, bitr vicerektor för nämnden för lärarutbildning
Institutionen för pedagogik och lärande
Fakulteten för samhällsvetenskap
Undervisning
Grundlärarprogrammets F–3 samt Fritidshemsinriktning
Speciallärarutbildningen
Specialpedagogutbildningen
Forskning
Mitt forskningsintresse rör främst läsning, läsutveckling, läs- och skrivsvårigheter och dyslexi.
Uppdrag
Biträdande vicerektor vid nämnden för lärarutbildningar
Mina forskargrupper
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen Litteracitet och undervisning består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser,…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: LegiLexi Det övergripande syftet med projektet är att bedriva forskning om lågstadieelevers läsutveckling. LegiLexi tillhandahåller ett digitalt bedömningsverktyg med individuella…
-
Projekt: Läsinterventioner i svenska språket för nyanlända vuxna Avsikten med detta projekt är att stödja nyanländas skriftspråkliga förmåga i svenska språket, genom att använda specifika…
-
Projekt: Moroten: Hur motiverar vi flerspråkiga barn att lära sig svenska? I våra utbildningar i förskolebarns andraspråksinlärning möter vi alltmer förskolepersonal som berättar om svårigheterna med…
-
Projekt: Ta till sig och producera text via assisterande teknik Detta projekt ska studera hur ett systematiskt och intensivt användande av assisterande teknik (AT), i det här fallet applikationer…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Svensson, I., Fälth, L., Selenius, H., Nilsson, S. (2023). Reading interventions among patients at a forensic clinic : a one-year follow-up. Journal of Forensic Psychology Research and Practice. 23 (5). 489-502.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Selenius, H., Egerhag, H. (2023). A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden. European Journal of Special Needs Education. 38 (2). 233-244.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Brkovic, I., Kerestes, G., Svensson, I., Hjelmquist, E., et al. (2023). The Effects of a Multimodal Intervention on the Reading Skills of Struggling Students : An Exploration Across Countries. Reading Psychology. 44 (3). 225-241.
Status: Publicerad -
Selenius, H., Fälth, L. (2023). Teachers' experiences of promoting young students' language development in inclusive settings. Journal of Childhood, Education & Society. 4 (1). 1-15.
Status: Publicerad -
Roos, H., Fälth, L., Karlsson, L., Nilvius, C., Selenius, H., et al. (2023). Promoting basic arithmetic competence in early school years - using a response to intervention model. Journal of Research in Special Educational Needs. 23 (4). 263-388.
Status: Publicerad -
Egerhag, H., Fälth, L., Nilvius, C., Selenius, H., Svensson, I. (2023). Promoting decoding among young students with Swedish as a first and second language within a response to intervention model. Journal of Childhood, Education & Society. 4 (2). 176-192.
Status: Publicerad -
Hallin, A.E., Danielsson, H., Nordström, T., Fälth, L. (2022). No learning loss in Sweden during the pandemic : Evidence from primary school reading assessments. International Journal of Educational Research. 114.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Selenius, H. (2022). Primary school teachers' use and perception of digital technology in early reading and writing education in inclusive settings. Disability and Rehabilitation : Assistive Technology. 1-10.
Status: Epub för tryck -
Selenius, H., Fälth, L., Svensson, I., Strand, S. (2022). Educational Needs among Women Admitted to High Secure Forensic Psychiatric Care. Journal of Forensic Psychology Research and Practice. 22 (3). 269-284.
Status: Publicerad -
Nilvius, C., Carlsson, R., Fälth, L., Nordström, T. (2021). Tier 2 interventions within the RtI-model for developing students' word decoding – a systematic review and meta-analysis. Cogent Education. 8 (1).
Status: Publicerad -
Hellberg, K., Fälth, L., Lundbäck, B. (2021). Kulekrabater - Lek, lärande och undervisning : en lekintervention för att stärka barns deltagande i lek - en pilotstudie. Specialpædagogik. 41 (4). 38-53.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Brkovic, I. (2021). Intervention Targeting Reading and Working Memory among Struggling Readers in Primary School. Medical Research Archives. 9 (11). 1-16.
Status: Publicerad -
Fälth, L. (2021). A study of parents reading aloud habits with research on reading aloud applied to research-based practices for promoting students' intrinsic motivation to read. International Journal of Teaching and Education. IX (2). 30-41.
Status: Publicerad -
Söderlund, G., Åsberg Johnels, J., Rothen, B., Torstensson-Hultberg, E., Magnusson, A., et al. (2021). Sensory white noise improves reading skills and memory recall in children with reading disability. Brain and Behavior. 11 (7).
Status: Publicerad -
Fälth, L., Lundbäck, B., Mekic Lindberg, A. (2020). Pupils with Special needs - Collaboration between School and School-age Educare. Social Sciences and Education Research Review. 7 (2). 7-26.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, E., Ström, A. (2020). Intensive Phonological Training With Articulation-An Intervention Study to Boost Pupils' Word Decoding in Grade 1. Journal of Cognitive Education and Psychology. 19 (2). 161-171.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nilvius, C. (2019). A multi-function app for supporting reading and writing ability – teachers’ perspective. Defektoloaka teorija i praktika. 20 (1-2). 123-140.
Status: Publicerad -
Gustafson, S., Nordström, T., Andersson, U.B., Fälth, L., Ingvar, M. (2019). Effects of a formative assessment system on early reading development. Education. 140 (1). 17-27.
Status: Publicerad -
Nordström, T., Andersson, U.B., Fälth, L., Gustafson, S. (2019). Teacher inquiry of using assessments and recommendations in teaching early reading. Studies in Educational Evaluation. 63. 9-16.
Status: Publicerad -
Lundbäck, B., Fälth, L. (2019). Leisure-time activities including children with special needs: a research overview. International Journal for Research on Extended Education. 7 (1). 20-35.
Status: Publicerad -
Svensson, I., Fälth, L., Tjus, T., Mikael, H., Stefan, G. (2019). Two-step tier three interventions for children in grade three with low reading fluency. Journal of Research in Special Educational Needs. 19 (1). 3-14.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nordström, T., Andersson, U.B., Gustafson, S. (2019). An intervention study to prevent ‘summer reading loss’ in a socioeconomically disadvantaged area with second language learners. Nordic Journal of Literacy Research. 5 (3). 10-23.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nordström, T., Andersson, U., Gustafson, S. (2019). Assessment Support as Part of Teacher Duties in the Subject of Swedish at the Elementary Level. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 18 (4). 85-109.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nord, A. (2018). Reading strategies in high school : high school students’ experiences of an inclusive education approach. International Journal of Social Sciences and Education. 8 (2). 29-37.
Status: Publicerad -
Svensson, I., Fälth, L., Persson, B.A., Nilsson, S. (2017). The Effect of Reading Interventions among Poor Readers at a Forensic Psychiatric Clinic. Psychiatry, Psychology and Law. 24 (3). 440-457.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Eva, N. (2017). Effects of a Fluency-Based Intervention on Students’ Accuracy, Fluency, Motivation and Self-Confidence in English as an Additional Language. JSM Communication Disorders. 01 (1).
Status: Publicerad -
Fälth, L., Gustafson, S., Svensson, I. (2017). Phonological awareness training with articulation promotes early reading development. Education. 137 (3). 261-276.
Status: Publicerad -
Svensson, I., Fälth, L., Persson, B.A. (2015). Reading level and the prevalence of a dyslexic profile among patients in a forensic psychiatric clinic. Journal of Forensic Psychiatry & Psychology. 26 (4). 532-550.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Jaensson, L., Johansson, K. (2015). Working Memory Training - A Cogmed Intervention. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 14 (02). 28-35.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nilvius, C., Anvegård, E. (2015). Intensive Reading with Reading Lists : An Intervention Study. Creative Education. 6. 2403-2409.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, I. (2015). An app as ‘reading glasses’ – a study of the interaction between individual and assistive technology for students with a dyslexicprofile. International Journal of Teachnig and Education. 3 (1). 1-12.
Status: Publicerad -
Gustafson, S., Svensson, I., Fälth, L. (2014). Response to Intervention and Dynamic Assessment : Implementing Systematic, Dynamic and Individualised Interventions in Primary School. International journal of disability, development and education. 61 (1). 27-43.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, I., Carlsson, S., Gustafson, S. (2014). Self-image and Reading Development - the Effect of Self-Image on Reading Development among Pupils in Grade 2. Online Journal of Counselling and Education. 3 (4). 17-34.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Gustafson, S., Svensson, I., Tjus, T. (2014). Lärares erfarenheter av deltagande i en datorbaserad interventionsstudie som syftar till att öka elevernas läsförmåga.. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 8 (1). Article ID: 8.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Gustafson, S., Tjus, T., Heimann, M., Svensson, I. (2013). Computer-assisted Interventions Targeting Reading Skills of Children with Reading Disabilities - A Longitudinal Study. Dyslexia. 19 (1). 37-53.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, I., Tjus, T. (2011). The effects of two training programs regarding reading development among children with reading disabilities. Psychology. 2 (3). 173-180.
Status: Publicerad -
Gustafson, S., Fälth, L., Svensson, I., Tjus, T., Heimann, M. (2011). Effects of three interventions on the reading skills of children with reading disabilities in grade 2. Journal of Learning Disabilities and Offending Behaviour. 44 (2). 123-135.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Fälth, L. (2013). Interventionsstudie i syfte att främja läsförmågan hos barn som kämpar med sin läsning. Dyslexi. 18 (3). 24-25.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Fälth, L. (2010). Läs- och skrivforskning vid Linnéuniversitetet. Dyslexi. (4). 20-23.
Status: Publicerad -
Svensson, I., Fälth, L., Tholerus, I. (2010). Universitetsstuderande med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi.. Dyslexi. (2). 17-20.
Status: Publicerad -
Fälth, L. (2010). International Dyslexia Association 2009.. Dyslexi. (1).
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, I., Tjus, T. (2006). Läsförmågans utveckling med olika lästräningsprogram. Dyslexi. (1). 24-26.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Fälth, L. (2013). The use of interventions for promoting reading development among struggling readers. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 167.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Fälth, L. (2022). Dyslexi och den tidiga språk-, läs- och skrivundervisningen. Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov. Gleerups Utbildning AB.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Andersson, A., Fälth, L. (2023). How to think about preschool children with no knowledge of Swedish and low levels of motivation to learn the new language. .
- Andersson, A., Fälth, L. (2023). On motivating children to learn a host language. .
- Nordström, T., Danielsson, H., Fälth, L. (2023). Evaluating the Simple View of Reading Model : Longitudinal Testing and Applicability to the Swedish Language. Presented at the Quantitative research methods in education conference, QRM, Gothenburg, Sweden, June 12-13.
- Hallin, A.E., Danielsson, H., Nordström, T., Fälth, L. (2022). No learning loss in Sweden during the pandemic : Evidence from primary school reading assessments. What Works Global Summit 2022: Recovery and resilience in crisis, conference theme Equity and inclusion, October 18-20.
- Matta, C., Fälth, L., Wernholm, M., Andersson, A. (2021). Raising our eyes from effects : The mechanistic rewards of integrating neuroimaging, behavioral measures and ethnographic methods in the study of an educational intervention. Workshop: Mechanisms in the Sciences. Integrating Social and Biological Perspectives. September 27th and 28th, 2021 : Department of Logic, History and Philosophy of Science. UNED-Madrid.
- Söderlund, G., Fälth, L. (2019). Benefit of auditory- and visual noise stimulation in children with attention- or reading disabilities.. Presented at EDA Autumn Seminars 2019.
- Nordström, T., Gustafson, S., Fälth, L., Andersson, U.B., Ingvar, M. (2019). The potential of a forward-looking assessment and teaching system on students' reading gains. European Dyslexia Association Autumn Seminar, Växjö, Sweden, September 27-29.
- Nilvius, C., Fälth, L., Svensson, I. (2019). The efficiency of Response to Intervention for two struggling readers : A SingleSubject design. .
- Sand, C., Nordström, T., Fälth, L., Svensson, I. (2019). Assimilating and communication text via assistive technology : an alternative to reading and writing for ID school pupils aged 16-21. European Dyslexia Association Autumn Seminars 2019, Växjö, Sweden, September 27-29, 2019.
- Fälth, L. (2017). Läs- och skrivinterventioner för vuxna med läs- och skrivsvårigheter. Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing och literacy : NTNU Trondheim – 09.-11. mai 2017.
- Svensson, I., Lindeblad, E., Nordström, T., Fälth, L. (2017). Short and long-term effects of using assistive technology for students with reading and writing disabilities in compulory secondary school. Language, Literacy and Learning Conference, Perth, Australia, March 30 - April 1, 2017, Perth, Australia.
- Nilvius, C., Anvegård, E., Fälth, L. (2016). Intensive reading with reading lists : An intervention study. Book of abstracts. EDA 2016, 5th All European Dyslexia Conference, Modena, Italy, September 21-24, 2016. 109-109.
- Fälth, L. (2013). Reading interventions among struggling readers. .
- Fälth, L. (2009). Reading and writing disabilities among university students.. .
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Fälth, L., Svensson, I. (2017). Erfarenheter av skolmisslyckande – forskningsresultat från en psykiatrisk klinik och LVM-hem.. .
- Fälth, L. (2016). Hur kan kombinerad träning främja god läsutveckling?. Läs- och skrivdagen 2016, Lärarfortbildning, Stockholm, 17 mars, 2016.
- Fälth, L. (2011). Interventionsstudie med syfte att främja läsutvecklingen. .
Manuskript (Övrigt vetenskapligt)
Rapport (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Fälth, L., Hallin, A.E., Nordström, T. (2021). Corona-pandemins påverkan på lågstadieelevers läsinlärning. LegiLexi. 7.
Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
- Fälth, L., Gustafson, S., Kugelberg, E., Nordström, T. (2017). LegiLexis formativa bedömningsverktyg - Testmanual.