Linda Fälth
Docent, prodekan vid Nämnden för lärarutbildning
Institutionen för pedagogik och lärande
Fakulteten för samhällsvetenskap
Undervisning
Grundlärarprogrammets F–3 samt Fritidshemsinriktning
Speciallärarutbildningen
Specialpedagogutbildningen
Forskning
Mitt forskningsintresse rör främst läsning, läsutveckling, läs- och skrivsvårigheter och dyslexi.
Uppdrag
Prodekan vid Nämnden för lärarutbildning
Mina forskargrupper
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen Litteracitet och undervisning består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser,…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: LegiLexi Det övergripande syftet med projektet är att bedriva forskning om lågstadieelevers läsutveckling. LegiLexi tillhandahåller ett digitalt bedömningsverktyg med individuella…
-
Projekt: Läsinterventioner i svenska språket för nyanlända vuxna Avsikten med detta projekt är att stödja nyanländas skriftspråkliga förmåga i svenska språket, genom att använda specifika…
-
Projekt: Ta till sig och producera text via assisterande teknik Detta projekt ska studera hur ett systematiskt och intensivt användande av assisterande teknik (AT), i det här fallet applikationer…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Svensson, I., Fälth, L., Selenius, H., Nilsson, S. (2022). Reading interventions among patients at a forensic clinic : a one-year follow-up. Journal of Forensic Psychology Research and Practice.
Status: Epub för tryck -
Fälth, L., Selenius, H., Egerhag, H. (2022). A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden. European Journal of Special Needs Education.
Status: Epub för tryck -
Selenius, H., Fälth, L., Svensson, I., Strand, S. (2022). Educational Needs among Women Admitted to High Secure Forensic Psychiatric Care. Journal of Forensic Psychology Research and Practice. 22 (3). 269-284.
Status: Publicerad -
Hellberg, K., Fälth, L., Lundbäck, B. (2021). Kulekrabater - Lek, lärande och undervisning : en lekintervention för att stärka barns deltagande i lek - en pilotstudie. Specialpædagogik. 41 (4). 38-53.
Status: Publicerad -
Nilvius, C., Carlsson, R., Fälth, L., Nordström, T. (2021). Tier 2 interventions within the RtI-model for developing students' word decoding – a systematic review and meta-analysis. Cogent Education. 8 (1).
Status: Publicerad -
Fälth, L., Brkovic, I. (2021). Intervention Targeting Reading and Working Memory among Struggling Readers in Primary School. Medical Research Archives. 9 (11). 1-16.
Status: Publicerad -
Fälth, L. (2021). A study of parents reading aloud habits with research on reading aloud applied to research-based practices for promoting students' intrinsic motivation to read. International Journal of Teaching and Education. IX (2). 30-41.
Status: Publicerad -
Söderlund, G., Åsberg Johnels, J., Rothen, B., Torstensson-Hultberg, E., Magnusson, A., et al. (2021). Sensory white noise improves reading skills and memory recall in children with reading disability. Brain and Behavior. 11 (7).
Status: Publicerad -
Fälth, L., Lundbäck, B., Mekic Lindberg, A. (2020). Pupils with Special needs - Collaboration between School and School-age Educare. Social Sciences and Education Research Review. 7 (2). 7-26.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, E., Ström, A. (2020). Intensive Phonological Training With Articulation-An Intervention Study to Boost Pupils' Word Decoding in Grade 1. Journal of Cognitive Education and Psychology. 19 (2). 161-171.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nilvius, C. (2019). A multi-function app for supporting reading and writing ability – teachers’ perspective. Defektoloaka teorija i praktika. 20 (1-2). 123-140.
Status: Publicerad -
Gustafson, S., Nordström, T., Andersson, U.B., Fälth, L., Ingvar, M. (2019). Effects of a formative assessment system on early reading development. Education. 140 (1). 17-27.
Status: Publicerad -
Nordström, T., Andersson, U.B., Fälth, L., Gustafson, S. (2019). Teacher inquiry of using assessments and recommendations in teaching early reading. Studies in Educational Evaluation. 63. 9-16.
Status: Publicerad -
Lundbäck, B., Fälth, L. (2019). Leisure-time activities including children with special needs: a research overview. International Journal for Research on Extended Education. 7 (1). 20-35.
Status: Publicerad -
Svensson, I., Fälth, L., Tjus, T., Mikael, H., Stefan, G. (2019). Two-step tier three interventions for children in grade three with low reading fluency. Journal of Research in Special Educational Needs. 19 (1). 3-14.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nordström, T., Andersson, U., Gustafson, S. (2019). Assessment Support as Part of Teacher Duties in the Subject of Swedish at the Elementary Level. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 18 (4). 85-109.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nordström, T., Andersson, U.B., Gustafson, S. (2019). An intervention study to prevent ‘summer reading loss’ in a socioeconomically disadvantaged area with second language learners. Nordic Journal of Literacy Research. 5 (3). 10-23.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nord, A. (2018). Reading strategies in high school : high school students’ experiences of an inclusive education approach. International Journal of Social Sciences and Education. 8 (2). 29-37.
Status: Publicerad -
Svensson, I., Fälth, L., Persson, B.A., Nilsson, S. (2017). The Effect of Reading Interventions among Poor Readers at a Forensic Psychiatric Clinic. Psychiatry, Psychology and Law. 24 (3). 440-457.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Gustafson, S., Svensson, I. (2017). Phonological awareness training with articulation promotes early reading development. Education. 137 (3). 261-276.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Eva, N. (2017). Effects of a Fluency-Based Intervention on Students’ Accuracy, Fluency, Motivation and Self-Confidence in English as an Additional Language. JSM Communication Disorders. 01 (1).
Status: Publicerad -
Svensson, I., Fälth, L., Persson, B.A. (2015). Reading level and the prevalence of a dyslexic profile among patients in a forensic psychiatric clinic. Journal of Forensic Psychiatry & Psychology. 26 (4). 532-550.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Jaensson, L., Johansson, K. (2015). Working Memory Training - A Cogmed Intervention. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 14 (02). 28-35.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, I. (2015). An app as ‘reading glasses’ – a study of the interaction between individual and assistive technology for students with a dyslexicprofile. International Journal of Teachnig and Education. 3 (1). 1-12.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nilvius, C., Anvegård, E. (2015). Intensive Reading with Reading Lists : An Intervention Study. Creative Education. 6. 2403-2409.
Status: Publicerad -
Gustafson, S., Svensson, I., Fälth, L. (2014). Response to Intervention and Dynamic Assessment : Implementing Systematic, Dynamic and Individualised Interventions in Primary School. International journal of disability, development and education. 61 (1). 27-43.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, I., Carlsson, S., Gustafson, S. (2014). Self-image and Reading Development - the Effect of Self-Image on Reading Development among Pupils in Grade 2. Online Journal of Counselling and Education. 3 (4). 17-34.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Gustafson, S., Svensson, I., Tjus, T. (2014). Lärares erfarenheter av deltagande i en datorbaserad interventionsstudie som syftar till att öka elevernas läsförmåga.. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 8 (1). Article ID: 8.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Gustafson, S., Tjus, T., Heimann, M., Svensson, I. (2013). Computer-assisted Interventions Targeting Reading Skills of Children with Reading Disabilities - A Longitudinal Study. Dyslexia. 19 (1). 37-53.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, I., Tjus, T. (2011). The effects of two training programs regarding reading development among children with reading disabilities. Psychology. 2 (3). 173-180.
Status: Publicerad -
Gustafson, S., Fälth, L., Svensson, I., Tjus, T., Heimann, M. (2011). Effects of three interventions on the reading skills of children with reading disabilities in grade 2. Journal of Learning Disabilities and Offending Behaviour. 44 (2). 123-135.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Fälth, L. (2013). Interventionsstudie i syfte att främja läsförmågan hos barn som kämpar med sin läsning. Dyslexi. 18 (3). 24-25.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Fälth, L. (2010). Läs- och skrivforskning vid Linnéuniversitetet. Dyslexi. (4). 20-23.
Status: Publicerad -
Svensson, I., Fälth, L., Tholerus, I. (2010). Universitetsstuderande med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi.. Dyslexi. (2). 17-20.
Status: Publicerad -
Fälth, L. (2010). International Dyslexia Association 2009.. Dyslexi. (1).
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, I., Tjus, T. (2006). Läsförmågans utveckling med olika lästräningsprogram. Dyslexi. (1). 24-26.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Fälth, L. (2013). The use of interventions for promoting reading development among struggling readers. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 167.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Matta, C., Fälth, L., Wernholm, M., Andersson, A. (2021). Raising our eyes from effects : The mechanistic rewards of integrating neuroimaging, behavioral measures and ethnographic methods in the study of an educational intervention. Workshop: Mechanisms in the Sciences. Integrating Social and Biological Perspectives. September 27th and 28th, 2021 : Department of Logic, History and Philosophy of Science. UNED-Madrid.
- Nordström, T., Gustafson, S., Fälth, L., Andersson, U.B., Ingvar, M. (2019). The potential of a forward-looking assessment and teaching system on students' reading gains. European Dyslexia Association Autumn Seminar, Växjö, Sweden, September 27-29.
- Söderlund, G., Fälth, L. (2019). Benefit of auditory- and visual noise stimulation in children with attention- or reading disabilities.. Presented at EDA Autumn Seminars 2019.
- Nilvius, C., Fälth, L., Svensson, I. (2019). The efficiency of Response to Intervention for two struggling readers : A SingleSubject design. .
- Sand, C., Nordström, T., Fälth, L., Svensson, I. (2019). Assimilating and communication text via assistive technology : an alternative to reading and writing for ID school pupils aged 16-21. European Dyslexia Association Autumn Seminars 2019, Växjö, Sweden, September 27-29, 2019.
- Fälth, L. (2017). Läs- och skrivinterventioner för vuxna med läs- och skrivsvårigheter. Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing och literacy : NTNU Trondheim – 09.-11. mai 2017.
- Svensson, I., Lindeblad, E., Nordström, T., Fälth, L. (2017). Short and long-term effects of using assistive technology for students with reading and writing disabilities in compulory secondary school. Language, Literacy and Learning Conference, Perth, Australia, March 30 - April 1, 2017, Perth, Australia.
- Nilvius, C., Anvegård, E., Fälth, L. (2016). Intensive reading with reading lists : An intervention study. Book of abstracts. EDA 2016, 5th All European Dyslexia Conference, Modena, Italy, September 21-24, 2016. 109-109.
- Fälth, L. (2013). Reading interventions among struggling readers. .
- Fälth, L. (2009). Reading and writing disabilities among university students.. .
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Fälth, L., Svensson, I. (2017). Erfarenheter av skolmisslyckande – forskningsresultat från en psykiatrisk klinik och LVM-hem.. .
- Fälth, L. (2016). Hur kan kombinerad träning främja god läsutveckling?. Läs- och skrivdagen 2016, Lärarfortbildning, Stockholm, 17 mars, 2016.
- Fälth, L. (2011). Interventionsstudie med syfte att främja läsutvecklingen. .
Manuskript (Övrigt vetenskapligt)
Rapport (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Fälth, L., Hallin, A.E., Nordström, T. (2021). Corona-pandemins påverkan på lågstadieelevers läsinlärning. LegiLexi. 7.
Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
- Fälth, L., Gustafson, S., Kugelberg, E., Nordström, T. (2017). LegiLexis formativa bedömningsverktyg - Testmanual.