Linda Fälth
Professor, bitr vicerektor för lärarutbildningarna
Institutionen för pedagogik och lärande
Fakulteten för samhällsvetenskap
Undervisning
Grundlärarprogrammets F–3
Speciallärarutbildningen
Specialpedagogutbildningen
Forskning
Mitt forskningsintresse rör främst läsning, läsutveckling, läs- och skrivsvårigheter och dyslexi.
Under 2024-2025 är jag är gästredaktör för ett Special Issue: Students with Special Educational Needs in Reading and Writing, https://www.mdpi.com/si/201540
Uppdrag
Biträdande vicerektor för lärarutbildningarna
Föreläsning om min forskning
- Se Linda Fälths installationsföreläsning som professor 31 januari 2024 om hennes forskning på UR Play: Från bokstav till förståelse: Forskning om läsning, lässvårigheter och effektiva insatser
Mina forskargrupper
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: LegiLexi Det övergripande syftet med projektet är att bedriva forskning om lågstadieelevers läsutveckling. LegiLexi tillhandahåller ett digitalt bedömningsverktyg med individuella…
-
Projekt: Läsinterventioner i svenska språket för nyanlända vuxna Avsikten med detta projekt är att stödja nyanländas skriftspråkliga förmåga i svenska språket, genom att använda specifika…
-
Projekt: Moroten: Hur motiverar vi flerspråkiga barn att lära sig svenska? I våra utbildningar i förskolebarns andraspråksinlärning möter vi alltmer förskolepersonal som berättar om svårigheterna med…
-
Projekt: Ta till sig och producera text via assisterande teknik Detta projekt ska studera hur ett systematiskt och intensivt användande av assisterande teknik (AT), i det här fallet applikationer…
-
Projekt: Öka läsutvecklingen i den anpassade skolan med hjälp av LegiLexi (ÖLAS) I detta projekt ska vi utvärdera på vilket sätt införandet av det formativa bedömningsstödet LegiLexi kan stötta…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Fälth, L., Selenius, H. (2024). Primary school teachers' use and perception of digital technology in early reading and writing education in inclusive settings. Disability and Rehabilitation : Assistive Technology. 19 (3). 790-799.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Selenius, H., Nilsson, S., Svensson, I. (2024). Reading acquisition among students in Grades 1-3 with intellectual disabilities in Sweden. Dyslexia. 30 (3).
Status: Publicerad -
Sand, C., Selenius, H., Fälth, L., Svensson, I. (2024). Reading Ability and a Comparison of Reading and Listening Comprehension for Students Aged 16–22 with Intellectual Disability. International journal of disability, development and education. 1-16.
Status: Epub för tryck -
Almgren Bäck, G., Mossige, M., Bundgaard Svendsen, H., Rønneberg, V., Selenius, H., et al. (2024). Speech-to-text intervention to support text production among students with writing difficulties : a single-case study in nordic countries. Disability and Rehabilitation : Assistive Technology. 1-20.
Status: Epub för tryck -
Sand, C., Svensson, I., Nilsson, S., Selenius, H., Fälth, L. (2024). Speech-to-text intervention to support text production for students with intellectual disabilities. Disability and Rehabilitation : Assistive Technology.
Status: Epub för tryck -
Egerhag, H., Selenius, H., Fälth, L., Svensson, I. (2023). Decoding intervention for L2 students in Sweden : A single-subject design study. Reading in a Foreign Language. 35 (2). 247-269.
Status: Publicerad -
Nilvius, C., Fälth, L., Selenius, H., Svensson, I. (2023). Examination of a multitiered RtI-model for identifying and supporting students at risk of reading difficulties in primary schools in Sweden. Scandinavian Journal of Educational Research.
Status: Epub för tryck -
Svensson, I., Fälth, L., Selenius, H., Nilsson, S. (2023). Reading interventions among patients at a forensic clinic : a one-year follow-up. Journal of Forensic Psychology Research and Practice. 23 (5). 489-502.
Status: Publicerad -
Mossige, M., Bundgaard Svendsen, H., Almgren Bäck, G., Svensson, I., Dolmer, G., et al. (2023). Study Protocol : Text Performers—Using Speech-to-Text Technology to Support Students With Dyslexia During Text Production. Nordic Journal of Literacy Research. 9 (2). 99-123.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Brkovic, I., Kerestes, G., Svensson, I., Hjelmquist, E., et al. (2023). The Effects of a Multimodal Intervention on the Reading Skills of Struggling Students : An Exploration Across Countries. Reading Psychology. 44 (3). 225-241.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Selenius, H., Egerhag, H. (2023). A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden. European Journal of Special Needs Education. 38 (2). 233-244.
Status: Publicerad -
Selenius, H., Fälth, L. (2023). Teachers' experiences of promoting young students' language development in inclusive settings. Journal of Childhood, Education & Society. 4 (1). 1-15.
Status: Publicerad -
Roos, H., Fälth, L., Karlsson, L., Nilvius, C., Selenius, H., et al. (2023). Promoting basic arithmetic competence in early school years - using a response to intervention model. Journal of Research in Special Educational Needs. 23 (4). 263-388.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Selenius, H., Nilvius, C. (2023). Lärares uppfattningar om arbete med läsförkunskaper i förskoleklass. HumaNetten. (51). 176-191.
Status: Publicerad -
Egerhag, H., Fälth, L., Nilvius, C., Selenius, H., Svensson, I. (2023). Promoting decoding among young students with Swedish as a first and second language within a response to intervention model. Journal of Childhood, Education & Society. 4 (2). 176-192.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Selenius, H., Sand, C., Svensson, I. (2023). Decoding intervention for young students with mild intellectual disabilities : A single-subject design study. Journal of Intellectual Disabilities.
Status: Epub för tryck -
Hallin, A.E., Danielsson, H., Nordström, T., Fälth, L. (2022). No learning loss in Sweden during the pandemic : Evidence from primary school reading assessments. International Journal of Educational Research. 114.
Status: Publicerad -
Selenius, H., Fälth, L., Svensson, I., Strand, S. (2022). Educational Needs among Women Admitted to High Secure Forensic Psychiatric Care. Journal of Forensic Psychology Research and Practice. 22 (3). 269-284.
Status: Publicerad -
Hellberg, K., Fälth, L., Lundbäck, B. (2021). Kulekrabater - Lek, lärande och undervisning : en lekintervention för att stärka barns deltagande i lek - en pilotstudie. Specialpædagogik. 41 (4). 38-53.
Status: Publicerad -
Nilvius, C., Carlsson, R., Fälth, L., Nordström, T. (2021). Tier 2 interventions within the RtI-model for developing students' word decoding – a systematic review and meta-analysis. Cogent Education. 8 (1).
Status: Publicerad -
Fälth, L., Brkovic, I. (2021). Intervention Targeting Reading and Working Memory among Struggling Readers in Primary School. Medical Research Archives. 9 (11). 1-16.
Status: Publicerad -
Fälth, L. (2021). A study of parents reading aloud habits with research on reading aloud applied to research-based practices for promoting students' intrinsic motivation to read. International Journal of Teaching and Education. IX (2). 30-41.
Status: Publicerad -
Söderlund, G., Åsberg Johnels, J., Rothen, B., Torstensson-Hultberg, E., Magnusson, A., et al. (2021). Sensory white noise improves reading skills and memory recall in children with reading disability. Brain and Behavior. 11 (7).
Status: Publicerad -
Fälth, L., Lundbäck, B., Mekic Lindberg, A. (2020). Pupils with Special needs - Collaboration between School and School-age Educare. Social Sciences and Education Research Review. 7 (2). 7-26.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, E., Ström, A. (2020). Intensive Phonological Training With Articulation-An Intervention Study to Boost Pupils' Word Decoding in Grade 1. Journal of Cognitive Education and Psychology. 19 (2). 161-171.
Status: Publicerad -
Gustafson, S., Nordström, T., Andersson, U.B., Fälth, L., Ingvar, M. (2019). Effects of a formative assessment system on early reading development. Education. 140 (1). 17-27.
Status: Publicerad -
Nordström, T., Andersson, U.B., Fälth, L., Gustafson, S. (2019). Teacher inquiry of using assessments and recommendations in teaching early reading. Studies in Educational Evaluation. 63. 9-16.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nilvius, C. (2019). A multi-function app for supporting reading and writing ability – teachers’ perspective. Defektoloaka teorija i praktika. 20 (1-2). 123-140.
Status: Publicerad -
Lundbäck, B., Fälth, L. (2019). Leisure-time activities including children with special needs: a research overview. International Journal for Research on Extended Education. 7 (1). 20-35.
Status: Publicerad -
Svensson, I., Fälth, L., Tjus, T., Mikael, H., Stefan, G. (2019). Two-step tier three interventions for children in grade three with low reading fluency. Journal of Research in Special Educational Needs. 19 (1). 3-14.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nordström, T., Andersson, U., Gustafson, S. (2019). Assessment Support as Part of Teacher Duties in the Subject of Swedish at the Elementary Level. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 18 (4). 85-109.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nordström, T., Andersson, U.B., Gustafson, S. (2019). An intervention study to prevent ‘summer reading loss’ in a socioeconomically disadvantaged area with second language learners. Nordic Journal of Literacy Research. 5 (3). 10-23.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nord, A. (2018). Reading strategies in high school : high school students’ experiences of an inclusive education approach. International Journal of Social Sciences and Education. 8 (2). 29-37.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Gustafson, S., Svensson, I. (2017). Phonological awareness training with articulation promotes early reading development. Education. 137 (3). 261-276.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Eva, N. (2017). Effects of a Fluency-Based Intervention on Students’ Accuracy, Fluency, Motivation and Self-Confidence in English as an Additional Language. JSM Communication Disorders. 01 (1).
Status: Publicerad -
Svensson, I., Fälth, L., Persson, B.A., Nilsson, S. (2017). The Effect of Reading Interventions among Poor Readers at a Forensic Psychiatric Clinic. Psychiatry, Psychology and Law. 24 (3). 440-457.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Jaensson, L., Johansson, K. (2015). Working Memory Training - A Cogmed Intervention. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 14 (02). 28-35.
Status: Publicerad -
Svensson, I., Fälth, L., Persson, B.A. (2015). Reading level and the prevalence of a dyslexic profile among patients in a forensic psychiatric clinic. Journal of Forensic Psychiatry & Psychology. 26 (4). 532-550.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, I. (2015). An app as ‘reading glasses’ – a study of the interaction between individual and assistive technology for students with a dyslexicprofile. International Journal of Teachnig and Education. 3 (1). 1-12.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nilvius, C., Anvegård, E. (2015). Intensive Reading with Reading Lists : An Intervention Study. Creative Education. 6. 2403-2409.
Status: Publicerad -
Gustafson, S., Svensson, I., Fälth, L. (2014). Response to Intervention and Dynamic Assessment : Implementing Systematic, Dynamic and Individualised Interventions in Primary School. International journal of disability, development and education. 61 (1). 27-43.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, I., Carlsson, S., Gustafson, S. (2014). Self-image and Reading Development - the Effect of Self-Image on Reading Development among Pupils in Grade 2. Online Journal of Counselling and Education. 3 (4). 17-34.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Gustafson, S., Svensson, I., Tjus, T. (2014). Lärares erfarenheter av deltagande i en datorbaserad interventionsstudie som syftar till att öka elevernas läsförmåga.. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 8 (1). Article ID: 8.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Gustafson, S., Tjus, T., Heimann, M., Svensson, I. (2013). Computer-assisted Interventions Targeting Reading Skills of Children with Reading Disabilities - A Longitudinal Study. Dyslexia. 19 (1). 37-53.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, I., Tjus, T. (2011). The effects of two training programs regarding reading development among children with reading disabilities. Psychology. 2 (3). 173-180.
Status: Publicerad -
Gustafson, S., Fälth, L., Svensson, I., Tjus, T., Heimann, M. (2011). Effects of three interventions on the reading skills of children with reading disabilities in grade 2. Journal of Learning Disabilities and Offending Behaviour. 44 (2). 123-135.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Fälth, L. (2013). Interventionsstudie i syfte att främja läsförmågan hos barn som kämpar med sin läsning. Dyslexi. 18 (3). 24-25.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Fälth, L. (2010). Läs- och skrivforskning vid Linnéuniversitetet. Dyslexi. (4). 20-23.
Status: Publicerad -
Svensson, I., Fälth, L., Tholerus, I. (2010). Universitetsstuderande med läs- och skrivsvårigheter och dyslexi.. Dyslexi. (2). 17-20.
Status: Publicerad -
Fälth, L. (2010). International Dyslexia Association 2009.. Dyslexi. (1).
Status: Publicerad -
Fälth, L., Svensson, I., Tjus, T. (2006). Läsförmågans utveckling med olika lästräningsprogram. Dyslexi. (1). 24-26.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Fälth, L. (2013). The use of interventions for promoting reading development among struggling readers. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 167.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Andersson, A., Fälth, L. (2024). Förskolebarns motivation att lära sig svenska som andraspråk. Mångfaldens Möten: Interkulturalitet, utbildning och lärande. Växjö, Linnaeus University Press. 159-176.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Nilvius, C., Fälth, L. (2024). Balanserad och ämnesövergripande läsundervisning. Att undervisa barn i skolstartsålder. Gleerups Utbildning AB. 117-128.
- Egerhag, H., Fälth, L. (2024). Tidig läsutveckling på ett första- och ett andraspråk. Mångfaldens möten : Interkulturalitet, utbildning och lärande. Växjö, Linnaeus University Press. 177-192.
- Egerhag, H., Fälth, L. (2024). Att läsa på svenska som andraspråk i de tidiga skolåren. Specialdidaktik för innehållsinkluderande undervisning. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 47-60.
- Fälth, L. (2022). Dyslexi och den tidiga språk-, läs- och skrivundervisningen. Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov. Gleerups Utbildning AB.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Andersson, A., Fälth, L. (2023). How to think about preschool children with no knowledge of Swedish and low levels of motivation to learn the new language. .
- Andersson, A., Fälth, L. (2023). On motivating children to learn a host language. .
- Nordström, T., Danielsson, H., Fälth, L. (2023). Evaluating the Simple View of Reading Model : Longitudinal Testing and Applicability to the Swedish Language. Presented at the Quantitative research methods in education conference, QRM, Gothenburg, Sweden, June 12-13.
- Hallin, A.E., Danielsson, H., Nordström, T., Fälth, L. (2022). No learning loss in Sweden during the pandemic : Evidence from primary school reading assessments. What Works Global Summit 2022: Recovery and resilience in crisis, conference theme Equity and inclusion, October 18-20.
- Matta, C., Fälth, L., Wernholm, M., Andersson, A. (2021). Raising our eyes from effects : The mechanistic rewards of integrating neuroimaging, behavioral measures and ethnographic methods in the study of an educational intervention. Workshop: Mechanisms in the Sciences. Integrating Social and Biological Perspectives. September 27th and 28th, 2021 : Department of Logic, History and Philosophy of Science. UNED-Madrid.
- Söderlund, G., Fälth, L. (2019). Benefit of auditory- and visual noise stimulation in children with attention- or reading disabilities.. Presented at EDA Autumn Seminars 2019.
- Nordström, T., Gustafson, S., Fälth, L., Andersson, U.B., Ingvar, M. (2019). The potential of a forward-looking assessment and teaching system on students' reading gains. European Dyslexia Association Autumn Seminar, Växjö, Sweden, September 27-29.
- Nilvius, C., Fälth, L., Svensson, I. (2019). The efficiency of Response to Intervention for two struggling readers : A SingleSubject design. .
- Sand, C., Nordström, T., Fälth, L., Svensson, I. (2019). Assimilating and communication text via assistive technology : an alternative to reading and writing for ID school pupils aged 16-21. European Dyslexia Association Autumn Seminars 2019, Växjö, Sweden, September 27-29, 2019.
- Svensson, I., Lindeblad, E., Nordström, T., Fälth, L. (2017). Short and long-term effects of using assistive technology for students with reading and writing disabilities in compulory secondary school. Language, Literacy and Learning Conference, Perth, Australia, March 30 - April 1, 2017, Perth, Australia.
- Fälth, L. (2017). Läs- och skrivinterventioner för vuxna med läs- och skrivsvårigheter. Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing och literacy : NTNU Trondheim – 09.-11. mai 2017.
- Nilvius, C., Anvegård, E., Fälth, L. (2016). Intensive reading with reading lists : An intervention study. Book of abstracts. EDA 2016, 5th All European Dyslexia Conference, Modena, Italy, September 21-24, 2016. 109-109.
- Fälth, L. (2013). Reading interventions among struggling readers. .
- Fälth, L. (2009). Reading and writing disabilities among university students.. .
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Fälth, L., Svensson, I. (2017). Erfarenheter av skolmisslyckande – forskningsresultat från en psykiatrisk klinik och LVM-hem.. .
- Fälth, L. (2016). Hur kan kombinerad träning främja god läsutveckling?. Läs- och skrivdagen 2016, Lärarfortbildning, Stockholm, 17 mars, 2016.
- Fälth, L. (2011). Interventionsstudie med syfte att främja läsutvecklingen. .
Manuskript (Övrigt vetenskapligt)
- Nilvius, C., Fälth, L., Selenius, H., Svensson, I. Examination of a three-tiered RtI-model for identifying and supporting students at risk of reading difficulties in primary schools in Sweden.
- Sand, C., Fälth, L., Nordström, T., Nilsson, S., Svensson, I. Impact of text-to-speech on assimilating text for students with intellectual disability.
- Sand, C., Svensson, I., Nilsson, S., Selenius, H., Fälth, L. Speech-to-text intervention to support text production for students with intellectual disabilities.
Rapport (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Fälth, L., Hallin, A.E., Nordström, T. (2021). Corona-pandemins påverkan på lågstadieelevers läsinlärning. LegiLexi. 7.
Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
- Fälth, L., Gustafson, S., Kugelberg, E., Nordström, T. (2017). LegiLexis formativa bedömningsverktyg - Testmanual.