Linda Reneland-Forsman är docent i Pedagogik och sektionschef vid Sektionen för högskolepedagogik placerad på universitetsbiblioteket. Hennes forskning fokuserar vuxnas meningsskapande och lärande i högre utbildning och nätbaserade utbildningar. Reneland-Forsmans forskning omfattar digitala medier som i studier om mötet mellan en akademiska diskurs och IKT i lärarutbildningen, studentstrategier, det sociala pratets betydelse för kunskapande i nätbaserade miljöer men också om de allra äldsta och yngsta i samhället och deras möten med och användning av digitala medier. Reneland-Forsman han mångårig erfarenhet av projektledning och utvärdering inom undervisning och nätbaserat lärande som Webmentor 2001-2005 (ett Socrates Minerva projekt), Nystart (en fyraårig satsning av nämnden för lärarutbildning på lärares digitala undervisningskompetens), utvärdering av NGL-satsningen vid Högskolan Dalarna och för närvarande utveckling för breddat deltagande i undervisning genom EUniwell - Wellbeing, ett projekt om human literacies.
Undervisning
Reneland-Forsman ansvarar för och undervisar främst i de behörighetsgivande utbildningarna i högskolepedagogik vid lärosätet men även i kompetensutvecklingsaktiviteter om pedagogiskt ledarskap i akademin, forskarhandledning och digital didaktisk design.
Forskning
Visit GoogleScholar alt Researchgate to view my publications.
Uppdrag
Medlem av Etikkommittén sydost.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Reneland-Forsman, L., Magnusson, M. (2019). Supporting scholarly thinking in a Nordic teacher education webinar practice. Journal of University Teaching and Learning Practice. 16. 1-14.
- Wernholm, M., Reneland-Forsman, L. (2019). Children's representation of self in social media communities. Learning, Culture and Social Interaction. 23. 1-15.
- Reneland-Forsman, L. (2018). ‘Borrowed access’ : the struggle of older persons for digital participation. International Journal of Lifelong Education. 37. 333-344.
- Willén-Lundgren, B., Reneland-Forsman, L. (2017). Värderelationell reflektion med stöd av digital spegling. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 11. 34-46.
- Reneland-Forsman, L. (2017). Designing for active supportive learning cultures. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 11. 48-63.
- Reneland-Forsman, L. (2016). Participating with Experience : A Case Study of Students as Co-Producers of Course Design. Higher Education Studies. 6. 15-23.
- Creelman, A., Reneland-Forsman, L. (2013). Completion Rates – A False Trail to Measuring Course Quality? : Let’s Call in the HEROEs Instead. European Journal of Open and Distance Learning. 16. 40-49.
- Reneland-Forsman, L. (2013). Students' web-based actions when linking theory and practice. International Journal of Web Based Communities. 9. 448-464.
- Reneland-Forsman, L. (2012). Toward a broader understanding of social talk in Web-based courses. Text & Talk. 32. 349-369.
- Reneland-Forsman, L. (2011). Problematisk frånvaro av digital kompetens i lärarutbildningen. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 5. 16-33.
- Reneland-Forsman, L., Ahlbäck, T. (2007). Collaboration as Quality Interaction in Web-based Learning. Advanced Technology for Learning: Technology för Collaborative Learning. 4.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Magnusson, M., Reneland-Forsman, L. (2018). Mångfald-en nyckel till vetenskapligt tänkande i lärarutbildning. .
- Reneland-Forsman, L. (2017). A student oriented course design model for higher education. NERA 2017 Abstracts, 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark : Learning and education - material conditions and consequences.
- Reneland-Forsman, L. (2016). Guiding principles for course design. INTED 2016: The 10th annual International Technology, Education and Development Conference.. 6557.
- Reneland-Forsman, L. (2013). Arenas For Learning : Enhancing Student Interaction In Online Education. .
- Reneland-Forsman, L. (2012). Designing for social : – the role of social in web-based learning environments. DESIGNS FOR LEARNING 2012, 3rd International ConferenceExploring Learning Environments, 25-27 April 2012Copenhagen, Denmark : CONFERENCE PROCEEDINGS. 54-55.
- Nilsson, M.E., Wihlborg, M., Reneland-Forsman, L. (2007). Will this be on the exam? : The tension between use value and exchange value in higher education and its relation to forms of learning.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Ahlbäck, T., Reneland-Forsman, L. (2005). Let´s think about it : considering the strengths of Web-based collaboration. ICT in Teacher Education : Challenging Prospects. Jönköping, Jönköping University Press & Encell. 100-111.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
- Reneland-Forsman, L. (2019). Risk för ofrivilligt utanförskap. Äldre i centrum. 44-47.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Reneland-Forsman, L. (2015). Vad kan göra skillnad för studenter? : Om guidande principer och verktyg för kursdesign. Symposium. Nystart Linné : Guiding principles and tools for course design..
- Reneland-Forsman, L. (2010). Mediated meaning in web-based educational practice.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Reneland-Forsman, L. (2011). Socialt prat i nätbaserad utbildning. Mer om nätbaserad utbildning. Lund, Studentlitteratur AB. 147-159.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Reneland-Forsman, L. (2009). A Changing Experience : communication and meaning-making in web-based teacher training. Doctoral Thesis. Växjö, Växjö University Press. 157.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Reneland-Forsman, L. (2005). Kan man vaccinera studenter mot utebliven återkoppling? En utvärdering av distansutbildningsverksamhet vid Högskolan i Dalarna”. Falun, Högskolan Dalarna. 33.