Liselotte Eek-Karlsson
Universitetslektor
Institutionen för didaktik och lärares praktik
Fakulteten för samhällsvetenskap
24093, Hus Radix, Kalmar
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Eek-Karlsson, L. (2021). The Importance of Belonging : A Study About Positioning Processes in Youths’ Online Communication. SAGE Open. 11. 1-9.
- Eek-Karlsson, L., Lundin, M., Torpsten, A. (2020). Likabehandlingsarbete — en reproduktion av rådande maktordning?. Educare - Vetenskapliga skrifter. 2. 49-73.
- Eek-Karlsson, L. (2019). Between responsibility and positioning – a study about young people’s interactions in social media. Young - Nordic Journal of Youth Research. 27. 1-17.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Eek-Karlsson, L. (2018). The importance of belonging – a study of young people’s online communication in a Swedish context : -. Presented at AERA 2018 : -.
- Eek-Karlsson, L. (2016). Discursive patterns in young people’s argumentation about their interaction in social media. Abstract book. Social Justice, Equality and Solidarity in Education. NERA 2016, 44th Congress of the Nordic Educational Research Association, Helsinki, 9-11 March, 2016.
- Eek-Karlsson, L. (2012). Social media: A greenhouse for ethical and moral growth. ECER 2012, The need for educational research to champion Freedom, Education and Developmen for all : Network: 27. Didactics - Learning and Teaching.
- Eek-Karlsson, L., Olsson, R. (2011). Relations go Web 2.0. . .
- Eek-Karlsson, L., Olsson, R. (2010). Ethics and Morality in the digital arena. .
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Elmeroth, E., Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Valve, L. (2006). Från Kronos till Kairos - mot en målstyrd skola. Lund, Studentlitteratur AB.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Eek-Karlsson, L. (2019). "Man vill ju inte bara vara en hjälplärare". Att skapa en professionell identitet : Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm, Liber. 83-104.
- Dahl, M., Eek-Karlsson, L., Perselli, A. (2019). En väg till professionell yrkesutövning. Att skapa en professionell identitet : Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm, Liber. 201-210.
- Eek-Karlsson, L., Elmeroth, E. (2012). Ett normkritiskt perspektiv. Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete. Lund, Studentlitteratur AB. 121-135.
- Eek-Karlsson, L. (2012). Förgivettaganden och utmaningar. Normkritiska perspektiv - i skolans likabehandlingsarbete. Lund, Studentlitteratur AB. 11-28.
- Elmeroth, E., Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Valve, L. (2005). Utvärdering av försöksskolornas kvalitetsarbete. Utan timplan – forskning och utvärdering. Stockholm, Fritzes. 197-212.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Eek-Karlsson, L. (2015). Ungas samspel i sociala medier : Att balansera mellan ansvar och positionering. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 194.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Elmeroth, E., Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Valve, L. (2005). Tid för målstyrning : utvärdering av kvalitetsarbete i försöksverksamheten med utbildning utan timplan i grundskolan. Högskolan i Kalmar. 61.
- Timplanedelegationen, T., Eek-Karlsson, L. (2005). Utan timplan : för målinriktat lärande : slutbetänkande. Fritzes. 271.
- Timplanedelegationen, T., Eek-Karlsson, L. (2004). Utan timplan - med målen i sikte. Fritzes. 201.
- Elmeroth, E., Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Valve, L. (2004). Tid för kunskap : delutvärdering av kvalitetsarbete i försöksverksamhet med utbildning utan timplan i grundskolan. Högskolan i Kalmar. 102.
- Elmeroth, E., Bjarkå, S., Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Valve, L. (2003). Tid för fostran : delutvärdering av kvalitetsarbete i försöksverksamhet med utbildning utan timplan i grundskolan. Högskolan i Kalmar. 93.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Dahl, M., Eek-Karlsson, L., Perselli, A. (2019). Att skapa en professionell identitet : om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm, Liber. 210.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Eek-Karlsson, L. (2016). Ungas samspel online. Stockholm, Skolverket. 10.