Se en textfilm om Liselottes forskning
Mina forskargrupper
-
Forskargruppen för värdepedagogisk forskning Fokus för forskargruppen är värdepedagogiska frågor, till exempel hur värden kommer till uttryck, förhandlas och problematiseras i pedagogiska…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Lundin, M., Eek-Karlsson, L. (2024). Swedish Boys’ Narratives on Sexual Harassment and their Ways of Doing Masculinity. Sexuality & Culture.
Status: Epub för tryck -
Eek-Karlsson, L., Emilson, A. (2023). Normalised diversity : educator's beliefs about children's belonging in Swedish early childhood education. Early years. 43 (2). 317-331.
Status: Publicerad -
Eek-Karlsson, L., Berggren, J., Torpsten, A. (2023). Beating Around the Bush – Swedish Schoolgirls’ Coping Strategies and Impact Processes of Sexual Harassment. Sexuality & Culture. 27. 415-434.
Status: Publicerad -
Piskur, B., Takala, M., Berge, A., Eek-Karlsson, L., Olafsdottir, S.M., et al. (2022). Belonging and participation as portrayed in the curriculum guidelines of five European countries. Journal of Curriculum Studies. 54 (3). 351-366.
Status: Publicerad -
Eek-Karlsson, L., Hedlin, M., Olsson, R. (2022). Att förstå sexuella trakasserier – tre förklaringsmodeller och deras pedagogiska implikationer. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 16 (1). 59-73.
Status: Publicerad -
Emilson, A., Eek-Karlsson, L. (2022). Doing belonging in early childhood settings in Sweden. Early Child Development and Care. 192 (14). 2234-2245.
Status: Publicerad -
Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Gunnarsson, G. (2022). Att motverka sexuella trakasserier - en didaktisk fråga. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik. 8 (1). 3-19.
Status: Publicerad -
Eek-Karlsson, L. (2021). The Importance of Belonging : A Study About Positioning Processes in Youths’ Online Communication. SAGE Open. 11 (1). 1-9.
Status: Publicerad -
Eek-Karlsson, L., Lundin, M., Torpsten, A. (2020). Likabehandlingsarbete — en reproduktion av rådande maktordning?. Educare. (2). 49-73.
Status: Publicerad -
Eek-Karlsson, L. (2019). Between responsibility and positioning – a study about young people’s interactions in social media. Young - Nordic Journal of Youth Research. 27 (1). 1-17.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Eek-Karlsson, L. (2018). The importance of belonging – a study of young people’s online communication in a Swedish context : -. Presented at AERA 2018 : -.
- Eek-Karlsson, L. (2016). Discursive patterns in young people’s argumentation about their interaction in social media. Abstract book. Social Justice, Equality and Solidarity in Education. NERA 2016, 44th Congress of the Nordic Educational Research Association, Helsinki, 9-11 March, 2016.
- Eek-Karlsson, L. (2012). Social media: A greenhouse for ethical and moral growth. ECER 2012, The need for educational research to champion Freedom, Education and Developmen for all : Network: 27. Didactics - Learning and Teaching.
- Eek-Karlsson, L., Olsson, R. (2011). Relations go Web 2.0. . .
- Eek-Karlsson, L., Olsson, R. (2010). Ethics and Morality in the digital arena. .
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Elmeroth, E., Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Valve, L. (2006). Från Kronos till Kairos - mot en målstyrd skola. Lund, Studentlitteratur AB.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Eek-Karlsson, L. (2022). Den didaktiska relationen. Didaktikens språk : Om skolundervisningens mål, innehåll och form. Gleerups Utbildning AB. 151-160.
- Dahl, M., Eek-Karlsson, L., Perselli, A. (2019). En väg till professionell yrkesutövning. Att skapa en professionell identitet : Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm, Liber. 201-210.
- Eek-Karlsson, L. (2019). "Man vill ju inte bara vara en hjälplärare". Att skapa en professionell identitet : Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm, Liber. 83-104.
- Eek-Karlsson, L., Elmeroth, E. (2012). Ett normkritiskt perspektiv. Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete. Lund, Studentlitteratur AB. 121-135.
- Eek-Karlsson, L. (2012). Förgivettaganden och utmaningar. Normkritiska perspektiv - i skolans likabehandlingsarbete. Lund, Studentlitteratur AB. 11-28.
- Elmeroth, E., Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Valve, L. (2005). Utvärdering av försöksskolornas kvalitetsarbete. Utan timplan – forskning och utvärdering. Stockholm, Fritzes. 197-212.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Eek-Karlsson, L. (2015). Ungas samspel i sociala medier : Att balansera mellan ansvar och positionering. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 194.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Elmeroth, E., Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Valve, L. (2005). Tid för målstyrning : utvärdering av kvalitetsarbete i försöksverksamheten med utbildning utan timplan i grundskolan. Högskolan i Kalmar. 61.
- Timplanedelegationen, T., Eek-Karlsson, L. (2005). Utan timplan : för målinriktat lärande : slutbetänkande. Fritzes. 271.
- Timplanedelegationen, T., Eek-Karlsson, L. (2004). Utan timplan - med målen i sikte. Fritzes. 201.
- Elmeroth, E., Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Valve, L. (2004). Tid för kunskap : delutvärdering av kvalitetsarbete i försöksverksamhet med utbildning utan timplan i grundskolan. Högskolan i Kalmar. 102.
- Elmeroth, E., Bjarkå, S., Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Valve, L. (2003). Tid för fostran : delutvärdering av kvalitetsarbete i försöksverksamhet med utbildning utan timplan i grundskolan. Högskolan i Kalmar. 93.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Dahl, M., Eek-Karlsson, L., Perselli, A. (2019). Att skapa en professionell identitet : om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm, Liber. 210.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Eek-Karlsson, L. (2016). Ungas samspel online. Stockholm, Skolverket. 10.