Lise-Lotte Bjervås
Universitetslektor
Institutionen för didaktik och lärares praktik
Fakulteten för samhällsvetenskap
Jag undervisar företrädesvis i Förskollärarprogrammet. Mina forskningsområden är dokumentation och bedömning i förskolan samt värdepedagogiskt arbete i förskolan.
Mina forskargrupper
-
Forskargruppen för förskolepedagogisk forskning (FOPP) Gruppens forskning har fokus på förskolans och förskoleklassens organisering och undervisning. Forskningen är organiserad inom tre…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
Mina pågående forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Lee Hammond, L., Bjervås, L. (2021). Pedagogical documentation and systematic quality work in early childhood : Comparing practices in Western Australia and Sweden. Contemporary Issues in Early Childhood. 22 (2). 156-170.
Status: Publicerad
Artikel, forskningsöversikt (Övrigt vetenskapligt)
-
Pramling Samuelsson, I., Bjervås, L., Emilson, A. (2012). Dokumentation, kommunikation och lärprocesser i förskolan.. Forskning om undervisning och lärande. Stockholm, Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet. (8). 28-38.
Status: Publicerad
Artikel, forskningsöversikt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Bjervås, L. (2011). Pedagogisk dokumentation – ett bedömningsverktyg. Förskoletidningen. 36 (6). 16-20.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Bjervås, L. (2011). Samtal om barn och pedagogisk dokumentation i förskolan som bedömningspraktik : En diskursanalys. Doctoral Thesis. Göteborg, Acta universitatis Gothoburgensis. 1-269.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Berge, A., Johansson, E., Bjervås, L., Sigurdardottir, I., Puriola, A. (2018). Discourse of efficiency : conflicting values in educator’s talk about everyday practice in the cloakrum. Values education in early childhood settings : concepts, approaches and practices. Cham, Springer. 297-311.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Bjervås, L. (2023). Dokumentation i förskolan – till gagn för barnen eller tidstjuv?. Höj hörstyrkan! Lyssnande pedagogik idag och i framtiden. Gleerups Utbildning AB. 263-274.
- Bjervås, L. (2023). Bedömning av förskolebarn i en kunskapsekonomi. Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm, Liber. 174-185.
- Bjervås, L. (2021). Dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete – en forskningsöversikt. Dokumentation i förskolan : Att bygga luftslott eller borga för kvalitet?. Studentlitteratur AB. 19-48.
- Bjervås, L., Emilson, A. (2020). Pedagogisk dokumentation för lärande. Förskolan och barns utveckling. Gleerups Utbildning AB. 243-259.
- Bjervås, L. (2018). Teaching about fairness in a preschool context. Values in early childhood education : citizenship for tomorrow. Routledge. 55-69.
- Bjervås, L., Rosendahl, G. (2017). Pedagogical documentation and pedagogical choices. Pedagogical Documentation in Early Years Practice : Seeing Through Multiple Perspectives. London, Sage Publications. 27-39.
- Bjervås, L., Emilson, A. (2017). Pedagogisk dokumentation för lärande. Förskolan och barns utveckling. Gleerups Utbildning AB. 227-244.
- Bjervås, L. (2016). Spänningsfält i det värdepedagogiska arbetet i förskolan. Värdefull förskola : Perspektiv på värdepedagogiskt arbete. Lund, Studentlitteratur AB. 61-87.
- Bjervås, L. (2015). Bedömning av förskolebarn i en kunskapsekonomi. Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm, Liber. 156-164.
- Bjervås, L., Emilson, A. (2003). The encounter between the adult and the child in pedagogical practice. A Europe of Many Cultures : proceedings of the fifth conference of the Children's Identity and Citizenship in Europe Thematic Network. London, CiCe publication.
- Bjervås, L. (2003). Det kompetenta barnet. Förskolan : barns första skola. Lund, Studentlitteratur.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Bjervås, L., Lee-Hammond, L. (2017). Early childhood educators in Sweden and Australia making sense of their pedagogical practices. .
- Bjervås, L. (2016). Fairness in a preschool context. Abstract book. 26th EECERA Annual Conference, Happiness, Relationships, Emotion & Deep Level Learning, Dublin, 31st-3rd September, 2016.
- Bjervås, L. (2015). Individual and Collective Values in Preschool – a Field of Tension. Abstract book. Innovation, Experimentation and Adventure in Early Childhood, 25th EECERA Annual Conference, Barcelona, Catalunya, Spain, September 7-10, 2015. 72-72.
- Bjervås, L., Rosendahl, G. (2014). Pedagogical documentation – a Tool to Support Children’s Learning Processes. Abstract Book. Us, Them & Me: Universal, Targeted or Individuated Early Childhood Programmes. 24th EECERA (European Early Childhood Education Research Association) Annual Conference, Crete, Greece, September 7 - 10, 2014..
- Bjervås, L., Rosendahl, G. (2013). Pedagogical documentation : an assesment tool and an active agent in preschool children's learning processes. .
- Bjervås, L. (2012). Teacher’s views of preschool children in relation to pedagogical documentation. .
- Bjervås, L. (2006). Different Ways of Viewing a Child. .
- Emilson, A., Bjervås, L. (2004). The child´s perspective in pedagogical practice. .
- Emilson, A., Bjervås, L. (2003). The encounter between the adult and the child in pedagogical practice.. Cice publication.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Bjervås, L. (2013). Pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik. .
- Bjervås, L. (2013). Pedagogisk dokumentation och bedömningspraktik i förskolan. .
- Bjervås, L. (2012). Pedagogisk dokumentation i förskolan som bedömningspraktik. .
- Bjervås, L. (2012). Pedagogisk dokumentation i förskolan som bedömningspraktik. .
- Emilson, A., Bjervås, L. (2004). Barns perspektiv i pedagogisk praktik. .
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Emilson, A., Bjervås, L. (2021). Dokumentation i förskolan : Att bygga luftslott eller borga för kvalitet?. Lund, Studentlitteratur AB. 223.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Bjervås, L. (2021). Pedagogisk dokumentation som verktyg för bedömning. Studentlitteratur AB.
- Bjervås, L. (2013). Förskolan - en bedömningsfri zon?. Studentlitteratur AB.