Lucian Olteanu
Universitetslektor
Institutionen för matematik
Fakulteten för teknik
13085, Hus Magna, Kalmar
Undervisning
Kurser inom matematikdidaktik och matematik.
Forskning
Min forskning är inom matematikdidaktik och fokuserar på matematiska strukturer, modeller och begrepp samt hur klassrumskommunikationen stödjer elever/studenter att urskilja dessa. Forskningen har stark koppling till behandlingen av ett matematikdidaktiskt innehåll i undervisningen och präglas av en variationsteoretisk syn på lärande. Jag samarbetar med andra forskare och med verksamma lärare.
Jag deltar i forskningsplattformen "Vägar till matematikens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning" samt i projektet "Rhizomatiskt tänkande och erfarande av matematiska uppgifter".
Uppdrag
Skolverket: Matematiklyftet- Algebra och programmering
Projekt
Blivande lärares algebraiska tänkande
Mina forskargrupper
-
Matematikdidaktik I forskargruppen Matematikdidaktik bedriver vi både teoretisk och tillämpad forskning, nationellt såväl som internationellt. Vi deltar i samarbeten med verksamma matematiklärare från…
-
Vägar till matematikens värld – ämneskunskap i matematikdidaktisk belysning (VÄMA) Syftet med denna forskningsmiljö inom matematikdidaktik är att bidra med kunskap om elevernas lärande samt om hur man…
Mina pågående forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Olteanu, C., Olteanu, L. (2018). Investigating Difference and Repetition in Mathematics Teachers’ Professional Development. Philosophy of Mathematics Education Journal. 33. 1-11.
Status: Publicerad -
Olteanu, L. (2017). Distributive law as object of learning through direct and inverse tasks. International Journal for Lesson and Learning Studies. 6 (1). 56-65.
Status: Publicerad -
Olteanu, L. (2016). Opportunity to communicate : The coordination between focused and discerned aspects of the object of learning. Journal of Mathematical Behavior. 44. 1-12.
Status: Publicerad -
Olteanu, L. (2015). Construction of tasks in order to develop and promote classroom communication in mathematics. International journal of mathematical education in science and technology. 46 (2). 250-263.
Status: Publicerad -
Olteanu, L. (2014). Effective communication, critical aspects and compositionality in algebra. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 45 (7). 1021-1033.
Status: Publicerad -
Olteanu, C., Olteanu, L. (2013). Enhancing mathematics communication using critical aspects and dimensions of variation. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 44 (4). 513-522.
Status: Publicerad -
Olteanu, C., Olteanu, L. (2012). Equations, functions, critical aspects and mathematical communication. International Education Studies. 5 (5). 69-78.
Status: Publicerad -
Olteanu, C., Olteanu, L. (2012). Improvement of effective communication : the case of subtraction. International Journal of Science and Mathematics Education. 10 (4). 803-826.
Status: Publicerad -
Olteanu, C., Olteanu, L. (2010). Changing teaching practice and students’ learning of mathematics. Education Inquiry. 1 (4). 381-397.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2023). Pre-Service Teachers’ Reasoning and Sense-Making of Growing Patterns. Proceedings of The 6th World Conference on Research in Education, 2023.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2022). Tasks assemblage, sense-making, and reasoning in algebra : Creating Lesson Study in Sustaining Community and Providing Quality Education. International Conference of the World Association of Lesson Studies, Universiti Kebangsaan, Malaysia.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2022). Sense making and reasoning in algebra. Proceedings of the 45th Conference of the International Groupfor the Psychology of Mathematics Education : Alicante, Spain, July 18 – 23, 2022. 270.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2021). Connections promote sense-making and reasoning in algebra : A qualitative study of tasks assemblage among elementary school students.. Revisiting Lesson and Learning Studies: Accessibility, Quality, and Sustainability, World Association of Lesson Studies, Macau and Hong Kong.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2021). Rational Expressions and Critical Aspects. ICMSE 2021 : International Conference on Mathematics, Science, and Education, Cancun, Mexico, april 5-6.
- Olteanu, L., Karlsson, N., Olteanu, C. (2019). Programming and angles : patterns of variation. Proceedings of the 43rd Conference of the International Groupfor the Psychology of Mathematics Education : Pretoria, South Africa, 7 – 12 July 2019. 81-81.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2019). Examples in mathematics : Difference and repetition. Proceedings of the 43rd Conference of the International Groupfor the Psychology of Mathematics Education : Pretoria, South Africa, 7 – 12 July 2019. 169-176.
- Olteanu, L. (2018). Critical aspects and rational expressions. International Congress of Mathematicians (ICM 2018), 1-9 August, 2018, Rio de Janeiro, Brazil.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2018). Difference and repetition : instructional examples. Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education.
- Olteanu, L. (2018). Lesson and learning study : the opportunity to successful communicate the content in algebra. World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2018- Lesson Study and Teacher Education:International Dialogue, Beijing Normal University, China..
- Olteanu, L. (2017). Successful communication in mathematics classroom. World Association of Lesson Studies (WALS) 11th Annual International Conference at Nagoya University, Japan.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2017). Variation and algebra. Proceedings of the 41st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME41). 337-344.
- Olteanu, L. (2015). Designing mathematical tasks to improve the communication in the classroom. World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference: Lesson study for improvement of classroom quality. 69-69.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2015). Mathematics communication and critical aspects. 39th Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME39). 329-336.
- Olteanu, L. (2013). Effective communication and test construction : . WALS,The World Association of Lesson Studies International Conference 2013, Lesson and Learning Study as Teacher Research : 5-9 September 2013: Conference Programme & Abstracts of Papers. 120-121.
- Olteanu, L. (2012). A case study of proportional reasoning. International Conference of the World Association of Lesson Studies, 28-30 November, 2012. 1-10.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2011). Similarity as a dimension of variation and its importance for students learning. Nordic Conference on Mathematics Education (NORMA11). 1-10.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2010). Subtraction : the improvement of communication through critical aspects. Proceedings of The 14th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics: WMSCI 2010.. 90-95.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2020). Programmering för matematiklärare : hållbart för eleverna, lärarna, samhället och framtiden. Matematikbiennalen- Hållbar matematikundervisning - hållbart för eleverna, lärarna, samhället och framtiden, 16-17 januari, Växjö.
- Olteanu, L. (2018). Kommunikation : en förunderlig resa i matematikklassrummet. Matematikbiennalen 2018, Matematik – En förunderlig resa, 25-26 januari, Karlsatd.
- Olteanu, L. (2017). Framgångsrik kommunikation i matematikklassrummet. : Lärarutbildare i matematik, LUMA 2017. Lärarutbildare i matematik, LUMA.
- Olteanu, L. (2016). Tasks and Classroom Communication in Mathematics. Education Abstracts : Eighteenth Annual International Conference on Education 16-19 May 2016, Athens, Greece.. 117-117.
- Olteanu, L. (2015). Construction of tasks and classroom communication in mathematics. Focused learning in mathematics (FLM1), August 13-15, 2015, Växjö.
- Olteanu, L. (2014). Making mathematical meaning through communication. World Association of Lesson Studies (WALS), Becomming Reflective Educators and Professionals of Learning, 25-28 November, 2014, Bandung. 1-8.
- Olteanu, L. (2014). First-degree equations : critical aspects and the principle of compositionality. World Association of Lesson Studies (WALS), Becomming Reflective Educators and Professionals of Learning, 25-28 November, 2014, Bandung. 8.
- Olteanu, L. (2014). Learning study in longitudinal study : the case of mathematics. International Teacher Education Conference, February 5-7, 2014, Dubai.
- Olteanu, L. (2012). Proportioner och den gyllene regeln. Matematikbiennalen, 26-27 Jan, 2012, Umeå.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2011). An iterative mapping strategy for improved teaching and learning of mathematics. The World Association of Lesson Studies 2011.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2010). The design and implementations of a research project intended to support teachers in understanding their practice and improve it. The World Association of Lesson Studies 2010.
- Olteanu, L. (2010). Proportioner och regula aurea : Matematikbiennalen. Matematikbiennalen, 28-29 Jan, 2010, Stockholm.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2019). Programmering för matematiklärare : Årskurs 1-6. Malmö, Studentlitteratur AB.
Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2020). Kommunicera med entydiga instruktioner : Programmering i grundsärskolan, åk 1-3. Stockholm, Skolverket. 4.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2020). Kommunicera med entydiga instruktioner : Programmering i grundsärskolan, åk 4-6. Stockholm, Skolverket. 4.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2020). Programmering som språk : Programmering i grundsärskolan, åk 1-3. Stockholm, Skolverket. 6.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2020). Programmering som språk : Programmering i grundsärskolan, åk 4-6. Stockholm, Skolverket. 6.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2020). Kommunikation i programmering : Programmering i grundsärskolan, åk 7-9. Stockholm, Skolverket. 4.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2020). Programmering som språk : Programmering i grundsärskolan, åk 7-9. Stockholm, Skolverket. 6.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2018). Programmering som språk. Skolverket. 10.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2018). Kommunicera med entydiga instruktioner. Skolverket. 10.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2018). Kommunikation i olika programmeringsmiljöer. Skolverket. 9.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2018). Kommunikation i visuella programmeringsmiljöer. Skolverket. 9.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2018). Programmering och programmeringsprocessen. Skolverket. 9.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2018). Programmering : centrala begrepp. 12.
- Olteanu, L. (2013). Ekvationslösningsresonemang (åk 7-9). Skolverket. 7.
- Olteanu, L. (2013). Förstagradsekvationer med obekanta i båda leden (åk 7-9). Skolverket. 6.
- Olteanu, L. (2013). Kommunikation i algebraklassrummet (åk 7-9). Skolverket. 4.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2013). Planering och genomförande av undervisningen (åk 4-6). Skolverket. 3.
- Kilhamn, C., Olteanu, L. (2013). Olika sätt att lösa ekvationer. Skolverket. 5.
- Olteanu, L. (2013). Annulleringsmetoden (åk 7-9). Skolverket.
- Olteanu, L. (2013). Kommunikation i algebraklassrummet (åk 1-3). Skolverket. 6.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2013). Planering och genomförande av undervisningen (åk 7-9). Skolverket. 3.
- Olteanu, L. (2013). Kommunikation i algebraklassrummet (åk 4-6). Skolverket. 5.
- Olteanu, C., Olteanu, L. (2013). Planering och genomförande av undervisningen (åk 1-3). Skolverket. 3.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Olteanu, L. (2016). Framgångsrik kommunikation i matematikklassrummet. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 214.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Olteanu, L. (2011). Proportioner och reguladetri. Nämnaren. (4). 51-56.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Olteanu, L. (2009). Den gyllene regeln. SMaL.