Magnus Persson
DocentMagnus Persson är docent i sociologi. Hans forskningsintressen riktas främst mot det utbildnings- och professionssociologiska fältet. Mer specifikt innebär detta frågor om lärares arbetsmarknad och om lärares professionella arbete. Han bedriver också forskning om polisyrket och polisutbildningen med särskilt fokus mot relationen mellan polisutbildning och det akademiska systemet.
---
Magnus Persson is an associate professor in sociology. His research interests are primarily focused on the fields of sociology of education and sociology of professions. More specifically, this entails questions related to the teacher's labour market and the professional work of teachers. Additionally, he conducts research on the police profession and police education, with a particular emphasis on the relationship between police education and the academic system.
Undervisning
Bedriver i huvudsak undervisning i sociologi inom ramen för sociologiprogrammet samt masterprogrammet i sociologi.
Uppdrag
Programledare för sociologiprogrammet
Forskare på Centrum för polisforskning och utveckling (CPU)
Styrelseledamot i Sveriges Sociologförbund (2022-)
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: En bra polis(utbildning) I likhet med vad som redan har genomförts i många andra länder – inte minst nordiska – fanns en politisk vilja och långtgående planer att akademisera den svenska…
-
Projekt: Välfärdsprofessionellt beslutsfattande – diskretion, principer och program Detta projekt syftar till att förstå relationen mellan diskretion, principer och program i beslutsfattandet inom…
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Persson, M. (2024). Crossing a social demarcation line : Students experience friction in the transformed Swedish higher education system. International Studies in Sociology of Education. 33 (1). 68-87.
Status: Publicerad -
Persson, M., Dannefjord, P. (2024). Teachers navigating the diversified Swedish school market: : Lock-in and exclusion in the local labour market. Education Inquiry.
Status: Epub för tryck -
Rosenlund, D., Persson, M. (2024). Historically restricted or historically empowered? : Differences in access to historical content knowledge between low- and high-SES pupils. Curriculum Journal. 35 (2). 220-236.
Status: Publicerad -
Dannefjord, P., Persson, M., Bertilsson, E. (2023). The immobility of the mobile teacher : How teachers change jobs in a segregated local school-market. Scandinavian Journal of Educational Research. 67 (7). 1013-1026.
Status: Publicerad -
Persson, M., Dannefjord, P. (2022). Teachers' professional dispositions : Foundations for the immobile mobility in the diversified Swedish school market. Social Sciences & Humanities Open. 6 (1).
Status: Publicerad -
Dannefjord, P., Persson, M. (2022). Teacher careers and professional dispositions in a diversified school market. Sociologisk forskning. 59 (1–2). 203-208.
Status: Publicerad -
Persson, M. (2021). 'I have neither his voice nor body' : upper secondary school teacher students experiencing gendered division of labor. Gender and Education. 33 (5). 547-561.
Status: Publicerad -
Johansson, K., Persson, M. (2019). Olika regimer, samma ledarskap : Om det lokala maktfältets logik på landsbygden i Moçambique. Praktiske Grunde. (3-4). 71-98.
Status: Publicerad -
Persson, M. (2018). Uppfinningen av ett skolämne: : Ett historiesociologiskt perspektiv på samhällskunskapsämnets logik. Nordidactica : Journal of Humanities and Social Science Education. (4). 160-183.
Status: Publicerad -
Persson, M. (2012). Seduced by Academia or Acting like a Fish in Water : Aspects on the Selection of the Swedish Upper Secondary Schoolteacher Programme. Kultura i Edukacja. 91 (5). 215-234.
Status: Publicerad -
Persson, M. (2009). Vägen till lärarutbildningen : Motiv och föreställningar hos blivande gymnasielärare vid Växjö universitet. Praktiske Grunde. (4). 59-76.
Status: Publicerad
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Persson, M. (2018). Diane Reay, Miseducation: Inequality, education and the working classes. Bristol: Policy Press, 2017. Sociologisk forskning. Sveriges Sociologförbund. 55 (1). 113-115.
Status: Publicerad
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Persson, M., Alvinius, A., Linehagen, F. (2022). Skolans värld möter samhällskriser. Lund, Studentlitteratur AB.
- Olofsson, G., Persson, M. (2010). Akademiska yrkesutbildningar i Växjö : Program, studenter och arbetsmarknad. Växjö, Linneaus University Press.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Persson, M. (2016). Utbildningskontraktets villkor : Utbildningsförlopp på en förändrad gymnasielärarutbildning. Doctoral Thesis. Lund, Arkiv förlag & tidskrift. 233.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Persson, M. (2021). Kärlek till sociologi : en biografisk illusion?. Ögonblick : En vänbok till Anders Persson om människor och deras möten. Lund, Institute for Educational Sciences, Lund University, Sweden. 29-38.
- Persson, M. (2021). Ämnesläraryrkets manliga dominans av den kvinnliga majoriteten. Genus och professioner. Lund, Studentlitteratur AB. 47-70.
- Persson, M. (2013). Gymnasielärarna. Studenterna och deras utbildningar vid ett nytt universitet. Lund, Arkiv förlag. 149-172.
- Persson, M. (2010). De nya gymnasielärarstudenterna. Akademiska yrkesutbildningar i Växjö : Program, studenter och arbetsmarknad. Växjö, Linnaeus University Press. 41-46.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Persson, M., Dannefjord, P. (2024). Att formas till lärare på den svenska skolmarknaden. Presented at Sociologidagarna, Göteborg, 13-15 mars, 2024.
- Persson, M. (2024). Social Frictions at University : Swedish Students Experience Hysteresis-effects in a Transformed Higher Education System. .
- Persson, M. (2024). Unveiling Grading Principles, Processes and Decision-making in the Swedish Teaching Profession. .
- Persson, M. (2023). Lärares betygsbeslut : principer, processer och diskretionärt handlingsutrymme. Presented at NORDPRO 2023 - Nordisk professionsforskningskonferens, Gothenburg, Sweden, November 22-23, 2023.
- Jonsson, C., Persson, M. (2023). Academic Pioneers in the Swedish Police : Narratives of phantom pain, organizational pollution and social closure. LÖGGÆSLA OG SAMFÉLAGIÐ: Ofbeldi, 4. og 5. október 2023 : Agripaskra. 7-7.
- Persson, M., Jonsson, C. (2022). Academic drift within the police education and the police profession in Sweden. LÖGGÆSLA OG SAMFÉLAGIÐ: Mannekla lögreglu, 5. og 6. október 2022 : Agripaskra. 7-8.
- Persson, M., Olofsson, G. (2014). Lagt kort ligger inte : En studie av studenter på gymnasielärarutbildningen som söker sig till andra yrken. .
- Persson, M. (2014). Socio-geographic Effects on Higher Education Choices. .
- Persson, M. (2012). Should I stay or should I go? : How Choice to Become an Upper Secondary Schoolteacher are Socially Structured. .
- Persson, M. (2011). The Genealogical Ghost : An Attempt to Enlarge the Understanding of the Drifting Social Recruitment Pattern of the Swedish Upper Secondary Schoolteacher Students. .
- Persson, M. (2010). Disposed to the Vocation of Teaching?. .
- Persson, M. (2009). Från nästippen till bortom horisonten : Motiv och föreställningar hos blivande gymnasielärare vid Växjö universitet. .
- Persson, M. (2008). The Increased Client Control and the Deprofessionalized Secondary School Teacher. . 21.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Jonsson, C., Persson, M. (2023). Förutsättningar att bedriva polisutbildning inom akademin. Växjö, Linnéuniversitetet. 14.
- Dannefjord, P., Persson, M., Bertilsson, E. (2021). Den rörliga lärarens orörlighet : hur lärare byter jobb på en segregerad lokal skolmarknad. Linnaeus University. 31.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Persson, M., Rosenlund, D. (2024). How do socio-economic differences affect pupils' access to historical content knowledge.