Magnus Persson
Docent
Institutionen för samhällsstudier
Fakulteten för samhällsvetenskap
Magnus Persson är docent i sociologi. Hans forskningsintressen riktas främst mot det utbildnings- och professionssociologiska fältet vilket främst omfattar forskning om lärare och poliser.
---
Magnus Persson is an Associate Professor of Sociology. His research interests primarily concern the field of the sociology of education and professions, with a particular focus on teachers and police officers.
Undervisning
Bedriver i huvudsak undervisning i sociologi på grund- och avancerad nivå.
Uppdrag
Styrelseledamot i Sveriges Sociologförbund (2022-2026)
Vice-ordförande handledarkollegiet, sociologi (2025-)
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: En bra polis(utbildning) I likhet med vad som redan har genomförts i många andra länder – inte minst nordiska – fanns en politisk vilja och långtgående planer att akademisera den svenska…
-
Projekt: RECPOL SWEDEN – Rekrytering, utbildning och karriärer inom polisen Projektet fokuserar på polisrekrytering och socialisationsprocesser inom polismyndigheter och polisutbildningar i Europa.
-
Projekt: Välfärdsprofessionellt beslutsfattande – diskretion, principer och program Detta projekt syftar till att förstå relationen mellan diskretion, principer och program i beslutsfattandet inom…
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Jonsson, C., Persson, M. (2025). Managing Two Worlds. Role-Exit Processes among Swedish Police Officers with PhDs. Nordic Journal of Studies in Policing. 12 (1).
Status: Publicerad -
Persson, M. (2024). Crossing a social demarcation line : Students experience friction in the transformed Swedish higher education system. International Studies in Sociology of Education. 33 (1). 68-87.
Status: Publicerad -
Persson, M., Dannefjord, P. (2024). Teachers navigating the diversified Swedish school market: : Lock-in and exclusion in the local labour market. Education Inquiry.
Status: Epub för tryck -
Rosenlund, D., Persson, M. (2024). Historically restricted or historically empowered? : Differences in access to historical content knowledge between low- and high-SES pupils. Curriculum Journal. 35 (2). 220-236.
Status: Publicerad -
Dannefjord, P., Persson, M., Bertilsson, E. (2023). The immobility of the mobile teacher : How teachers change jobs in a segregated local school-market. Scandinavian Journal of Educational Research. 67 (7). 1013-1026.
Status: Publicerad -
Dannefjord, P., Persson, M. (2022). Teacher careers and professional dispositions in a diversified school market. Sociologisk forskning. 59 (1–2). 203-208.
Status: Publicerad -
Persson, M., Dannefjord, P. (2022). Teachers' professional dispositions : Foundations for the immobile mobility in the diversified Swedish school market. Social Sciences & Humanities Open. 6 (1).
Status: Publicerad -
Persson, M. (2021). 'I have neither his voice nor body' : upper secondary school teacher students experiencing gendered division of labor. Gender and Education. 33 (5). 547-561.
Status: Publicerad -
Johansson, K., Persson, M. (2019). Olika regimer, samma ledarskap : Om det lokala maktfältets logik på landsbygden i Moçambique. Praktiske Grunde. (3-4). 71-98.
Status: Publicerad -
Persson, M. (2018). Uppfinningen av ett skolämne: : Ett historiesociologiskt perspektiv på samhällskunskapsämnets logik. Nordidactica : Journal of Humanities and Social Science Education. (4). 160-183.
Status: Publicerad -
Persson, M. (2012). Seduced by Academia or Acting like a Fish in Water : Aspects on the Selection of the Swedish Upper Secondary Schoolteacher Programme. Kultura i Edukacja. 91 (5). 215-234.
Status: Publicerad -
Persson, M. (2009). Vägen till lärarutbildningen : Motiv och föreställningar hos blivande gymnasielärare vid Växjö universitet. Praktiske Grunde. (4). 59-76.
Status: Publicerad
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Persson, M. (2018). Diane Reay, Miseducation: Inequality, education and the working classes. Bristol: Policy Press, 2017. Sociologisk forskning. Sveriges Sociologförbund. 55 (1). 113-115.
Status: Publicerad
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Persson, M., Alvinius, A., Linehagen, F. (2022). Skolans värld möter samhällskriser. Lund, Studentlitteratur AB.
- Olofsson, G., Persson, M. (2010). Akademiska yrkesutbildningar i Växjö : Program, studenter och arbetsmarknad. Växjö, Linneaus University Press.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Persson, M. (2016). Utbildningskontraktets villkor : Utbildningsförlopp på en förändrad gymnasielärarutbildning. Doctoral Thesis. Lund, Arkiv förlag & tidskrift. 233.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Persson, M. (2021). Kärlek till sociologi : en biografisk illusion?. Ögonblick : En vänbok till Anders Persson om människor och deras möten. Lund, Institute for Educational Sciences, Lund University, Sweden. 29-38.
- Persson, M. (2021). Ämnesläraryrkets manliga dominans av den kvinnliga majoriteten. Genus och professioner. Lund, Studentlitteratur AB. 47-70.
- Persson, M. (2013). Gymnasielärarna. Studenterna och deras utbildningar vid ett nytt universitet. Lund, Arkiv förlag. 149-172.
- Persson, M. (2010). De nya gymnasielärarstudenterna. Akademiska yrkesutbildningar i Växjö : Program, studenter och arbetsmarknad. Växjö, Linnaeus University Press. 41-46.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Persson, M. (2025). From Social Origin to Academia : Types of Social Desynchronization among Swedish Higher Education Students. .
- Persson, M., Dannefjord, P. (2024). Att formas till lärare på den svenska skolmarknaden. Presented at Sociologidagarna, Göteborg, 13-15 mars, 2024.
- Persson, M. (2024). Social Frictions at University : Swedish Students Experience Hysteresis-effects in a Transformed Higher Education System. .
- Persson, M. (2024). Unveiling Grading Principles, Processes and Decision-making in the Swedish Teaching Profession. .
- Persson, M. (2023). Lärares betygsbeslut : principer, processer och diskretionärt handlingsutrymme. Presented at NORDPRO 2023 - Nordisk professionsforskningskonferens, Gothenburg, Sweden, November 22-23, 2023.
- Jonsson, C., Persson, M. (2023). Academic Pioneers in the Swedish Police : Narratives of phantom pain, organizational pollution and social closure. LÖGGÆSLA OG SAMFÉLAGIÐ: Ofbeldi, 4. og 5. október 2023 : Agripaskra. 7-7.
- Persson, M., Jonsson, C. (2022). Academic drift within the police education and the police profession in Sweden. LÖGGÆSLA OG SAMFÉLAGIÐ: Mannekla lögreglu, 5. og 6. október 2022 : Agripaskra. 7-8.
- Persson, M., Olofsson, G. (2014). Lagt kort ligger inte : En studie av studenter på gymnasielärarutbildningen som söker sig till andra yrken. .
- Persson, M. (2014). Socio-geographic Effects on Higher Education Choices. .
- Persson, M. (2012). Should I stay or should I go? : How Choice to Become an Upper Secondary Schoolteacher are Socially Structured. .
- Persson, M. (2011). The Genealogical Ghost : An Attempt to Enlarge the Understanding of the Drifting Social Recruitment Pattern of the Swedish Upper Secondary Schoolteacher Students. .
- Persson, M. (2010). Disposed to the Vocation of Teaching?. .
- Persson, M. (2009). Från nästippen till bortom horisonten : Motiv och föreställningar hos blivande gymnasielärare vid Växjö universitet. .
- Persson, M. (2008). The Increased Client Control and the Deprofessionalized Secondary School Teacher. . 21.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Jonsson, C., Persson, M. (2023). Förutsättningar att bedriva polisutbildning inom akademin. Växjö, Linnéuniversitetet. 14.
- Dannefjord, P., Persson, M., Bertilsson, E. (2021). Den rörliga lärarens orörlighet : hur lärare byter jobb på en segregerad lokal skolmarknad. Linnaeus University. 31.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Persson, M., Rosenlund, D. (2024). How do socio-economic differences affect pupils' access to historical content knowledge.