Malin Alkestrand
DocentJag heter Malin Alkestrand och är docent i litteraturvetenskap med ämnesdidaktisk inriktning. Jag arbetar som lektor i litteraturvetenskap med ämnesdidaktisk inriktning vid Linnéuniversitetet.
Om du är intresserad av en presentation av min forskning på exempelvis en skola, för ett lärarlag eller på ett bibliotek, skicka ett mail till malin.alkestrand@lnu.se så kan vi diskutera alternativ.
Undervisning
Jag undervisar på kurser i barn- och ungdomslitteratur, "Harry Potter och hans världar"/"Harry Potter and His Worlds" och lärarutbildningskurser. Jag handleder självständiga uppsatser inom lärarutbildningen och ansvarar för VFU-besök. Dessutom har jag kurser för utbytesstudenter. Jag är även ledare för lärarlaget i barn- och ungdomslitteratur på Linnéuniversitetet.
Under VT22 handledde jag tre studenter på den nya kandidatkursen i barn- och ungdomslitteratur som vi gav första gången under läsåret 2022-2023. Under VT23 var det istället åtta studenter som gick kursen. VT24 är det återigen åtta studenter. För mer info se: Barn- och ungdomslitteratur, kandidatkurs, höst, halvfart, distans | lnu.se
Under VT24 undervisar jag på fortsättningskursen och kandidatkursen i barn- och ungdomslitteratur, handleder två magisteruppsatser, undervisar Litterär estetik på avancerad nivå, Samtida ungdomsfiktion och Harry Potter och hans världar. Jag gör dessutom VFU-besök inom grundlärarutbildningen.
Forskning
Jag disputerade på en avhandling om hur fantasylitteratur kan användas i skolans värdegrundsarbete om demokrati, mänskliga rättigheter och kulturell mångfald i september 2016 vid Lunds universitet. Avhandlingen heter Magiska möjligheter: Harry Potter, Artemis Fowl och Cirkeln i skolans värdegrundsarbete och är utgiven av Makadam förlag. Sedan 2021 finns den även tillgänglig här: FULLTEXT01.pdf (diva-portal.org)
Hösten 2021 avslutade jag ett bokprojekt om ungdomsdystopiers möjligheter och potentiella problem ur ett didaktiskt perspektiv. Speciellt intresserad är jag av hur maktrelationen mellan unga och vuxna problematiseras i ungdomsdystopierna. Boken heter Mothers and Murderers: Adults' Oppression of Children and Adolescents in Young Adult Dystopian Literature (2021) och är utgiven av Makadam förlag. Den vänder sig både mot forskare inom barn- och ungdomslitteratur samt litteraturdidaktik och lärare. Boken finns tillgänglig här: FULLTEXT01.pdf (diva-portal.org)
Mitt nya projekt belyser ungdomsdystopier där vuxna tillfälligt eller permanent har försvunnit och tittar närmare på hur detta påverkar maktrelationerna utifrån ålder. En tvåminuterspresentation av bokprojektet finns här: Pitch Malin - LnuPlay - Linnaeus University MediaSpace
Tillsammans med Maria Nilson är jag redaktör för temanumret "Conceptions of Girlhood Now and Then: 'Girls' Literature' and Beyond" i Barnboken. Artiklarna publicerades löpande under 2022 här: Barnboken.
Mer info om mina forskningsprojekt:
- Mer info om avhandlingen finns här: Magiska möjligheter : Harry Potter, Artemis Fowl och Cirkeln i skolans värld – Makadam Förlag (makadambok.se)
- Information om boken från 2021 hittar du här: Mothers and Murderers : Adults’ Oppression of Children and Adolescents in Young Adult Dystopian Literature – Makadam Förlag (makadambok.se)
- En engelskspråkig presentation av boken från releasefesten den 5 oktober 2021 kan du titta på här: Book Launch, 5h of October 2021, "Mothers and Murderers" - LnuPlay - Linnaeus University MediaSpace
- Här diskuterar jag istället boken på svenska utifrån temat "Att tänka sig en dag efter imorgon" tillsammans med Beate Schirrmacher och Niklas Salmose: Att tänka en dag efter i morgon: Litteratur och film för att hantera en osäker framtid/samtid | lnu.se
- Detta blogginlägg presenterar min bok och placerar in de ungdomsdystopier som jag undersöker i en värld präglad av Coronapandemin: Mothers and Murderers in YA Dystopian Literature (wixsite.com)
- I den här podden (scrolla ned till de olika poddinspelningarna på sidan) kan du lyssna på en diskussion kring min bok med fokus på hur den samt ungdomsdystopier och fantasy kan användas i skolundervisningen: Språkverket: Regionalt nätverk för svenska och ämnesspråk | lnu.se
- Här finns en länk till Humpodd där jag bland annat talar om de olika kategorier av mördare och mödrar som jag fann i min textkorpus på drygt 100 texter: HumPodd – Aktuell forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet (wordpress.com)
Övrig info om mig och min forskning:
- Sedan VT22 är jag lärarlagsledare för lärarlaget i barn- och ungdomslitteratur.
- Jag blev utnämnd till docent den 15 december 2021.
- Sedan 2018 är jag kontaktperson och föreståndare för forskningsnätverket CHILLL, Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning".
- Tillsammans med Helene Ehriander ingår jag i centrumets ledningsgrupp.
- Sedan HT22 är jag ordförande för handledarkollegiet i film och litteraturvetenskap.
- Under våren 2017 spenderade jag fyra veckor som visiting scholar vid University of Cambridge och arbetade vidare med mitt dystopiprojekt.
- Jag har tillsammans med doktor Christopher Owen som har disputerat vid Anglia Ruskin University i Cambridge, England, skrivit en artikel om kognitiva perspektiv på fantasylitteratur för mellanåldern som publicerades i IRCL.
Uppdrag
- Lärarlagsledare för barn- och ungdomslitteraturs lärarlag.
- Medlem i ledningsgruppen för CHILLL-seminariet med inriktning mot barn- och ungdomskultur.
- Kontaktperson och föreståndare för CHILLL sedan 2018. Se gärna vår Facebooksida för fortlöpande uppdateringar om vårt forskningsnätverk.
- Medlem i forskningsnätverket Cähl som är inriktat mot ämnesdidaktik.
- Lärare på en MOOC om fantasylitteratur, "Fantastic Fiction and Where to Find It". Se gärna vår Facebooksida för mer information om kursen.
- Ordförande i handledarkollegiet för de film- och litteraturvetenskapliga ämnena.
Mina forskargrupper
-
Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning (CHILLL) samlar forskare inom humaniora som sysslar med forskning…
-
Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet Syftet med Cähls verksamhet är att samordna det ämnesövergripande forsknings- och utvecklingsarbetet inom området…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Alkestrand, M. (2023). ‘When a daughter submits to her father’s will’ : Teaching Taboo Topics with Jennie Melamed’s Gather the Daughters. HumaNetten. (50). 101-128.
Status: Publicerad -
Alkestrand, M. (2020). Harry Potter and the Curse of Aetonormativity : age-related cognitive scripts and a disruption of “the Harry Potter literary schema” in Harry Potter and the Cursed Child. Children's Literature Association Quarterly. 45 (1). 43-58.
Status: Publicerad -
Alkestrand, M. (2019). Barn- och ungdomslitteraturvetenskapligt ämnesspråk : En läroboksanalys av svenska läroböcker om barn- och ungdomslitteratur för högskolor och universitet. HumaNetten. (42). 156-179.
Status: Publicerad -
Alkestrand, M. (2019). Adolescent killer and politician : age-related ideologies in the dystopian future Sweden of Mats Wahl’s Blood Rain series. HumaNetten. (43). 207-229.
Status: Publicerad -
Alkestrand, M., Owen, C. (2018). A Cognitive Analysis of Characters in Swedish and Anglophone Children's Fantasy Literature. International Research in Children's Literature (IRCL). 11 (1). 65-79.
Status: Publicerad -
Alkestrand, M. (2017). Walking in Someone Else's Shoes : The Body Switch in the Engelsfors Trilogy. Barnboken. 40. 1-19.
Status: Publicerad -
Alkestrand, M. (2017). "Nineteen Years Later" : Maktrelationen mellan barn och vuxna i Harry Potter-böckerna och Harry Potter and the Cursed Child. HumaNetten. 39. 53-68.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Alkestrand, M., Nilson, M. (2022). Introduction : Conceptions of Girlhood Now and Then: “Girls’ Literature” and Beyond. Barnboken. 45. 1-14.
Status: Publicerad
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Alkestrand, M. (2019). [Review of] Mixed Magic : Global-Local Dialogues in Fairy Tales for Young Readers, by Anna Katrina Gutierrez. John Benjamins 2017.. Children's Literature. Johns Hopkins University Press. 47. 201-205.
Status: Publicerad -
Alkestrand, M. (2018). Anne Gjelsvik & Rikke Schubart (eds.), Women of Ice and Fire: Gender, Game of Thrones, and Multiple Media Engagements, Bloomsbury, 2016, 277 p.. Nordicom Review. De Gruyter Poland SP ZOO. 39 (1). 152-154.
Status: Publicerad -
Alkestrand, M. (2018). Anna Katarina Gutierrez, Mixed Magic: Global-Local Dialogues in Fairy Tales for Young Readers : Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2017 (230 s.). Barnboken. 41. 1-5.
Status: Publicerad -
Alkestrand, M. (2017). Aktuell kurslitteratur för högskolan : Från fabler till manga, Lärande genom skönlitteratur och Skönlitteratur för barn och unga. Barnboken. 40. 1-5.
Status: Publicerad
Bok (Övrigt vetenskapligt)
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Alkestrand, M. (2016). Magiska möjligheter : Harry Potter, Artemis Fowl och Cirkeln i skolans värdegrundsarbete. Doctoral Thesis. Stockholm & Göteborg, Makadam Förlag. 349.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Alkestrand, M. (2023). Breeders, Rebels, and Warriors : The Oppression of Adolescent Mothers in the Young Adult Dystopias The Lone City Trilogy and Gather the Daughters. Family in Children's and Young Adult Literature. Routledge. 235-246.
- Alkestrand, M. (2021). (De)Stabilizing the Boundaries between ‘Us’ and ‘Them’ : Racial Oppression and Racism in Two YA Dystopias Available in Swedish. Race in Young Adult Speculative Fiction. Jackson, University Press of Mississippi. 93-110.
- Alkestrand, M. (2017). Engelsforstrilogin och skönlitteraturens didaktiska potential : Värdegrundsfrågor. Unga läser : Läsning, normer och demokrati. Örlinge, Gidlunds förlag. 29-50.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Alkestrand, M. (2022). Hopp eller hot eller både och? : Unga blivande mödrar i ungdomsdystopier. Litteraturen i arbete : Vänskrift till Peter Forsgren. Växjö, Trolltrumma. 115-126.
- Alkestrand, M. (2020). Bristen på social hållbarhet i framtiden : Ungdomsdystopin Eleriatrilogins didaktiska potential. Didaktiska perspektiv på hållbarhetsteman i barn- och ungdomslitteratur. Stockholm, Natur och kultur. 164-185.
- Alkestrand, M. (2019). Fantasylitterära genredrag och retoriska strategier för fantasyförfattare. Att skriva barn- och ungdomslitteratur. Lund, Studentlitteratur AB. 63-82.
- Alkestrand, M. (2017). Ola Wikander. En lundensisk litteraturhistoria : Lunds universitet som litterärt kraftfält. Göteborg & Stockholm, Makadam Förlag. 451-451.
- Alkestrand, M. (2014). Righteous rebellion in fantasy and science fiction for the young : The Example of Harry Potter. Hype : Bestsellers and Literary Culture. Lund, Nordic Academic Press. 109-126.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Alkestrand, M. (2021). Hyperboles as Educational Tools : The Educational Potential of the Adolescent Killer Motif and the Adolescent Mother Motif in YA Dystopias. 25th Congress of the International Research Society for Children's Literature : Aesthetic and Pedagogic Entanglements, October 2021, Santiago, Chile.
- Alkestrand, M. (2021). Att dräpa och att känna skuld : Ungdomsdystopiers gestaltningar av unga dräpares skuldkänslor i klassrummet. LDN konferens 11-12 november 2021 : Litteraturdidaktiskt nätverk, Litteraturdidaktik och känslor, 11–12 november 2021, Kristianstad.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Alkestrand, M. (2022). Mothers and Murderers : Adults’ Oppression of Children and Adolescents in Young Adult Dystopian Literature and Its Educational Potential. .
- Alkestrand, M. (2022). The Lack of Social Sustainability in a Future Europe : The YA Dystopia the Eleria Trilogy’s Educational Potential Regarding Sustainability Issues. .
- Alkestrand, M. (2022). Walking in the Shoes of a Killer : The Adolescent Killer Motif in YA Dystopias as a Hyperbolic Approach to Adults’ Oppression of the Young. The Apocalypse and Dystopias in Popular Culture.
- Alkestrand, M. (2019). Bristen på social hållbarhet i ett framtida Europa : Ungdomsdystopin Eleriatrilogins didaktiska potential avseende hållbarhetsfrågor. LDN2019 : Litteraturstudiers samhällsrelevans: Sammanfattningar. 6-6.
- Alkestrand, M. (2019). From Silence to Silencing (and Beyond?) : The Absence of Queer Representation in the Harry Potter Universe. 24th Biennial Congress of the International Research Society for Children’s Literature (IRSCL), Silence and Silencing in Children’s Literature : Stockholm, Sweden 14-18 August 2019.
- Alkestrand, M. (2018). Cognitive Scripts Regarding Age in a Future Dystopian Sweden : Children, Adolescents and Adults in Mats Wahl’s Blood Rain Series. Diversity in Children’s Literature, April 26–27, 2018, Linnaeus University.
- Alkestrand, M. (2018). Harry Potter and the Curse of Aetonormativity : Scripts, Schemas and Harry Potter and the Cursed Child. The Fourth Cambridge Symposium on Cognitive Poetics.
- Alkestrand, M. (2017). Repressed or Mighty? : Adolescent Power in Young Adult Dystopian Fiction. IRSCL Congress 2017. Saturday, July 29 to Wednesday, August 2, 2017. Keele Campus, York University, Toronto, Ontario, Canada : Possible & Impossible Children: Intersections of Children’s Literature & Childhood Studies.
- Alkestrand, M. (2017). Aetonormativity in a dystopian world? : Scripts regarding adolescent power in the Blood Rain Series. 3rd Cambridge Symposium on Cognitive Approaches to Children's Literature : March 17-18, 2017.
- Alkestrand, M. (2014). Didaktisk potential : Ett verktyg för skolans värdegrundsarbete. Litteratur och demokrati : Unga läsare, identitet och litteracitet.
- Alkestrand, M. (2014). Queering the Magical : Different Approaches to Queerness in Contemporary Fantasy Literature for Children and Young Adults. The 72nd World Science Fiction Convention (Worldcon), Loncon 3 : 14–18 August 2014, ExCeL London, England.
- Alkestrand, M. (2013). Identity Play in Cirkeln (The Circle). Society for the Advancement of Scandinavian Study (SASS), Annual Meeting 2013 : San Francisco, California, May 2-4, 2013.
Konferensbidrag (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Alkestrand, M., Nilsson Skåve, Å., Höglund, A. (2016). Identitet, monstrositet och ekokritik : Bilden av nuet och framtiden i dystopier för unga. Litterär afton : Måndagen den 11 april 2016, kl. 19.00, Språk- och litteraturcentrums foajé, Lund.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Alkestrand, M., Nilson, M. (2022). Special Issue: Barnboken, vol 45 : Theme: Conceptions of Girlhood Now and Then. Stockholm, Barnboken.
Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
- Alkestrand, M. (2021). Mothers and Murderers : Maktrelationen mellan unga och vuxna i samtida ungdomsdystopier. Linnaeus University.