Maria Hedlin
ProfessorMitt forskningsfokus är könsteoretiska frågor och jag undervisar främst inom lärarprogrammet. Min avhandling handlade om synen på kön inom svensk skolpolitik i ett historiskt perspektiv. Därefter har min forskning främst varit inriktad på frågor som rör lärares arbete och lärarutbildning.
Under åren har jag varit ansvarig för sju forskningsprojekt som har finansierats av externa medel. För närvarande är jag projektledare för två forskningsprojekt om gymnasieskolans yrkeselever och de yrkesrelaterade sexuella trakasserier som eleverna riskerar att utsättas för av tredje person (kunder, gäster, patienter) i sina framtida yrken.
Jag forskar även om lärares föräldrakontakter och är involverad i ett ULF-projekt (Utbildning, lärande, forskning) om skolans samverkan med vårdnadshavare.
Är aktiv inom bl.a. Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) och Kollegiet för forskning om sexuella trakasserier och pedagogiska praktiker (STOPP).
Mina forskargrupper
-
Forskargruppen för värdepedagogisk forskning Fokus för forskargruppen är värdepedagogiska frågor, till exempel hur värden kommer till uttryck, förhandlas och problematiseras i pedagogiska…
-
Forskargruppen med inriktning mot yrkesutbildning Vi bedriver forskning om styrning och organisering av yrkesutbildning och undervisning, yrkesidentitet och yrkeskultur i skola och arbetsliv, samt vad…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Lärares gränslösa föräldrakontakter I detta projekt undersöker vi hur lärares föräldrakontakter som arbetsmiljörisk kan förstås, hanteras och avgränsas.
-
Projekt: Sexuella trakasserier från patienter och omsorgstagare Hur de elever som utbildar sig till undersköterskor, och i stor utsträckning kommer att arbeta inom hemtjänst och äldreomsorg, i sina…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: #Tystiklassen – ungas tal om sexuella trakasserier Syftet med detta projekt var att bidra med kunskap om hur pojkar och flickor i olika åldrar uppfattar och talar om sexuella trakasserier,…
-
Projekt: Beröring i förskolan – omsorg eller fara? Fysisk beröring är viktig för barns utveckling. Internationella studier har dock funnit att fysisk beröring mellan pedagoger och barn har kommit att…
-
Projekt: Lärares föräldrakontakter I projektet hade vi fokus på lärares samverkan med hemmen. Lärarstudenter tog under sin verksamhetsförlagda utbildning in vårdnadshavares förväntningar och önskemål…
-
Projekt: Sexuella trakasserier från patienter och omsorgstagare? Projektets syfte var att undersöka hur elever inom Vård- och omsorgsprogrammet uppfattar de sexuella trakasserier som kan förekomma…
-
Projekt: Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell och restaurang Målet för detta projekt var att framtida medarbetare och deras kommande arbetsgivare inom hotell- och restaurangbranschen…
-
Projekt: Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse Målet är att hitta modeller för långsiktig samverkan mellan universitet och skolverksamhet, och även att…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Hedlin, M., Åberg, M. (2023). The Glass Funnel : A Tool to Analyse the Gender Regime of Healthcare Education and Work. Journal of Vocational Education and Training. 75 (2). 278-299.
Status: Publicerad -
Hedlin, M., Klope, E. (2023). What does my appearance have to do with my job? : Vocational students on the sexual harassment from guests in the hospitality industry. Empirical Research in Vocational Education and Training. 15 (1).
Status: Publicerad -
Klope, E., Hedlin, M. (2023). Always happy : an ideal is reproduced and challenged in hairdresser vocational education and training. Journal of Education and Work. 36 (3). 237-250.
Status: Publicerad -
Hedlin, M., Klope, E. (2023). When the Flirting Guest's Age Is Crucial : Young People in the Hospitality Industry Reflect on Sexual Harassment. Young - Nordic Journal of Youth Research. 31 (5). 462-478.
Status: Publicerad -
Eek-Karlsson, L., Hedlin, M., Olsson, R. (2022). Att förstå sexuella trakasserier – tre förklaringsmodeller och deras pedagogiska implikationer. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 16 (1). 59-73.
Status: Publicerad -
Hedlin, M., Frank, E. (2022). ’They want a reply immediately!’ : Teachers talk about contact between home and school.. Journal of Teacher Education and Educators. 11 (2). 269-288.
Status: Publicerad -
Johansson, C., Åberg, M., Hedlin, M. (2021). Touch the Children, or Please Don't : Preschool Teachers’ Approach to Touch. Scandinavian Journal of Educational Research. 65 (2). 288-301.
Status: Publicerad -
Hedlin, M. (2021). "Nu är man betydligt mer försiktig" : Förskollärare om den fysiska kontakten mellan pedagoger och barn. Barn. 39 (1). 11-26.
Status: Publicerad -
Åberg, M., Hedlin, M., Johansson, C. (2020). Vardagliga beröringspraktiker i förskola och förskollärarutbildning : Om normer i förändring. UNIPED. 43 (3). 205-222.
Status: Publicerad -
Hedlin, M., Åberg, M. (2020). Not okay : Preschool teachers talk about inappropriate touching. Journal of Early Childhood Education Research. 9 (2). 456-476.
Status: Publicerad -
Hedlin, M., Åberg, M., Johansson, C. (2019). Too much, too little : Preschool teachers’ perceptions of the boundaries of adequate touching. Pedagogy, Culture & Society. 27 (3). 485-502.
Status: Publicerad -
Hedlin, M. (2019). ‘They only see their own child’ : An interview study of preschool teachers’ perceptions about parents. Early Child Development and Care. 189 (11). 1776-1785.
Status: Publicerad -
Hedlin, M., Åberg, M., Johansson, C. (2019). Fun guy and possible perpetrator : an interview study of how men are positioned within early childhood education and care. Education Inquiry. 10 (2). 95-115.
Status: Publicerad -
Åberg, M., Hedlin, M., Johansson, C. (2019). Preschool anxieties : Constructions of risk and gender in preschool teachers' talk on physical interaction with children. Journal of Early Childhood Research. 17 (2). 104-115.
Status: Publicerad -
Hedlin, M., Åberg, M. (2019). Principle or dialogue : preschool directors speak about how they handle parents’ suspicions towards men. Power and Education. 11 (1). 85-95.
Status: Publicerad -
Johansson, C., Hedlin, M., Åberg, M. (2018). A touch of touch : Preschool teacher education students' reflections about physical touch. Issues in educational research. 28 (4). 953-966.
Status: Publicerad -
Hedlin, M. (2018). För och mot könskvoteringen till förskollärarutbildningen : Argument i tidskriften Förskolan 1970-1981. Pedagogisk forskning i Sverige. 23 (1-2). 127-146.
Status: Publicerad -
Hedlin, M., Åberg, M. (2018). Fussy girls and chattering women : The construct and subordination of femininity in preschool teacher training. Early Child Development and Care. 188 (2). 220-230.
Status: Publicerad -
Hedlin, M. (2017). Head Teachers, Women and Hesitation to Discuss Gender Issues.. Open Journal of Social Sciences. 5 (6). 238-250.
Status: Publicerad -
Hedlin, M. (2016). Self-Evident, Excessive or Opposed : Student Teachers’ Associations with ‘Gender Equality’. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 15 (10). 1-14.
Status: Publicerad -
Hedlin, M., Åberg, M. (2015). Fallet med de störande manliga studenterna : En situation tolkad utifrån fyra förklaringsmodeller. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 9 (1). 116-133.
Status: Publicerad -
Åberg, M., Hedlin, M. (2015). Happy objects – happy men? : Affect and materiality in vocational training.. Gender and Education. 27 (5). 523-538.
Status: Publicerad -
Hedlin, M., Gunnarsson, G. (2014). Preschool student teachers, technology, and gender : positive expectations despite mixed experiences from their own school days. Early Child Development and Care. 184 (12). 1948-1959.
Status: Publicerad -
Hedlin, M. (2014). When they're practically crying out for men : An ethnographic study of male health and social care students' minority position. Nordic Studies in Education. 34 (1). 59-72.
Status: Publicerad -
Hedlin, M. (2013). Teachers and school discipline 1960–1970: Constructions of femininities and masculinities in Teachers’ Journal. Education Inquiry. 4 (4). 755-773.
Status: Publicerad -
Hedlin, M. (2013). Swedish schools and gender equality in the 1970s. International Education Studies. 6 (3). 76-87.
Status: Publicerad -
Hedlin, M., Åberg, M. (2013). The call for more male preschool teachers : Echoed and questioned by Swedish student teachers. Early Child Development and Care. 183 (1). 149-162.
Status: Publicerad -
Hedlin, M. (2012). Admission policy of the Swedish teacher education favouring men : Discussion in the Parliament 1962. Education Inquiry. 3 (2). 227-247.
Status: Publicerad -
Åberg, M., Hedlin, M. (2012). Förskolläraren – ett hot?. Norsk pedagogisk tidsskrift. (6). 441-452.
Status: Publicerad -
Hedlin, M. (2011). How the girl choosing technology became the symbol of the non-traditional pupil’s choice in Sweden. Gender and Education. 23 (4). 447-459.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Hedlin, M., Klope, E., Bossér, U. (2024). "Actually, I think it could be anyone, but...": : Vocational students’ descriptions of third party sexual harassment.. Abstract Book. 214-214.
- Klope, E., Hedlin, M., Bossér, U., Wernholm, M. (2024). Availability, Care and Collegiality - Teachers' Work-related Boundaries in Relation to Parents. Abstract Book. 74-74.
- Hedlin, M., Klope, E. (2023). VET students training for jobs in the hospitality industry explain sexual harassment by guests. .
- Hedlin, M., Klope, E. (2023). En informationsfråga? : Yrkeselever om de sexuella trakasserier gäster utsätter personal för inom hotell och restaurang. Book of Abstracts: NordYrk Conference 2023: Western Norway University of Applied Sciences (HVL), Campus Bergen, Norway, 7–9 June. 65-65.
- Frank, E., Hedlin, M., Klope, E. (2022). Blir lärare servicepersonal när föräldrar blir kunder?. .
- Klope, E., Hedlin, M. (2021). Trevlig eller tillgjord? : Servicearbetets komplexa balansakter i gymnasieskolans frisörutbildning. .
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Hedlin, M., Åberg, M. (2012). Challenging Gender in Teacher Education. Gender and change: Power, politics and everyday practices.. Karlstad, Karlstad University Press. 113-126.
Rapport (Refereegranskat)
- Hedlin, M., Klope, E. (2024). "Jag hade inte en tanke på att man kunde bli så mycket sexuellt trakasserad på jobbet" : Elever inom Vård- och omsorgsprogrammet om sina framtida yrken. Uppsala, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU). 42.
- Hedlin, M., Åberg, M. (2013). "Vara med i gänget?" : Yrkessocialisation och genus i två gymnasieprogram. Uppsala, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU). 65.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Frank, E., Hedlin, M. (2019). Lärare om föräldrars förändrade attityder : Brist på respekt för professionen. .
- Hedlin, M. (2019). 'Today the parents are chasing us!' : Teacher's experiences of parental involvement.. Paper presentation at Conference for Gender Studies (G19), University of Gothenburg Sweden, 7-9 October 2019..
- Hedlin, M., Johansson, C. (2018). Touch in preschool - care or risk? : Paperpresentation.. .
- Hedlin, M. (2017). Man och förskollärare – att positioneras som ”annorlunda”. .
- Hedlin, M., Johansson, C. (2017). Men who are preschool teachers handling distrust. .
- Hedlin, M., Johansson, C. (2017). Preschool-teacher and man : Handling gender-specific expectations.. .
- Hedlin, M. (2016). Health and social care students heading for a vocational identity : How do femininities and masculinities affect the process?. 2016 International Conference on Gender Studies, Cracow, Poland, 24-25 June, 2016.
- Hedlin, M. (2015). Självklar rättvisa, överdrivna krav och motarbetat : Lärarstudenters associationer till ”jämställdhet”. Abstracts. Den nionde nordiska konferensen om språk och kön, Linnéuniversitetet, Växjö, 15-16 oktober, 2015.
- Åberg, M., Hedlin, M. (2014). Ner i glassvackan – en konsekvens av att återkommande vara den som inte lyfts fram. .
- Åberg, M., Hedlin, M. (2014). Happy objects – happy men? : Affect and materiality in vocational training. .
- Hedlin, M. (2014). Jämställdhet som didaktisk utmaning inom lärarutbildningen. .
- Hedlin, M. (2014). Rektor, kvinna och ambivalens inför att diskutera könsfrågor. .
- Åberg, M., Hedlin, M. (2013). The preschool teacher – a threat? On touch and gender in teacher-student interaction in preschools.. Presented at ECER 2013, Creativity and Innovation in Educational Research : Network:01. Continuing Professional Development: Learning for Individuals, Leaders, and Organisations.
- Åberg, M., Hedlin, M. (2012). Getting ready for work. Constructions of gender in the vocational training of two upper secondary school programs. .
- Hedlin, M., Åberg, M. (2012). Maskulinitetsskapande i studentgruppen. .
- Hedlin, M. (2012). Preschool teacher students talk about children : a story about femininities and masculinities?. .
- Åberg, M., Hedlin, M. (2012). Teaching gender in teacher education : Challenging common sense.. .
- Hedlin, M., Åberg, M. (2011). Teacher education challenges gender: Mapping and changing gender patterns. .
- Åberg, M., Hedlin, M. (2011). The pre-school teacher - a threat?. .
- Hedlin, M. (2010). Talet om fler män till förskolan: att teoretisera praktisk kunskap om genus.. .
- Hedlin, M. (2010). Immaterial cultural heritage in focus: Gender norms and democratic values.. .
- Hedlin, M. (2010). Men and masculinities in the feminine preschool teacher training: A planned project about the gender dilemma. .
- Hedlin, M. (2008). Fostran till förändrade roller?: om synen på kön i skolpolitiska texter 1948-1962.. .
- Hedlin, M. (2007). The construction of girls and science in Swedish school politics.. .
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Hedlin, M. (2021). Man i förskolan : en i laget eller en särskild sort?. Genus och professioner. Lund, Studentlitteratur AB. 71-88.
- Hedlin, M. (2019). Beröring i förskolan – omsorg eller fara?. Resultatdialog 2019. Stockholm, Vetenskapsrådet. 42-45.
- Hedlin, M. (2012). Anna Anka i skolan: Att utforska könsdebatter. Normkritiska perspektiv i skolans likabehandlingsarbete. Stockholm, Studentlitteratur AB. 45-58.
- Hedlin, M. (2010). Fostran till förändrade roller? : om synen på kön i skolpolitiska texter 1948-1962. Fostran i skola och utbildning. : Årsböcker i svensk undervisningshistoria. Uppsala, Föreningen för svensk undervisningshistoria.
- Hedlin, M. (2007). Gender as difference and young people without limitations: Gender discourses in a study counsellor context.. Present challenges in gender research.. National school of gender research. Umeå university.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Hedlin, M., Klope, E., Algotson, S., Fohlstedt, E., Wirsén, S. (2022). Man blir paff : Yrkeselever inom hotell och restaurang om sexuella trakasserier och vad utbildningarna kan göra. Stockholm, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond. 30.
- Hedlin, M. (2021). Lilla genushäftet 3.0 : Om genus och skolans jämställdhetsmål. Linnéuniversitetet. 50.
- Hedlin, M., Åberg, M. (2011). Lärarutbildningen, jämställdhet och genus. Växjö, Linnéuniversitetet, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap. 40.
- Hedlin, M. (2004). Det ska vara lika för alla, så att säga.... Kalmar, Högskolan i Kalmar.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Hedlin, M. (2006). Jämställdhet – en del av skolans värdegrund.. Stockholm: Liber.
Rapport (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Hedlin, M. (2010). Lilla genushäftet 2.0 : Om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö, Linnéuniversitetet.
- Hedlin, M. (2004). Lilla genushäftet : om genus och skolans jämställdhetsmål. Humanvetenskapliga institutionen. 29.