Maria Hedlin
Professor
Institutionen för didaktik och lärares praktik
Fakulteten för samhällsvetenskap
24057, Hus Radix, Kalmar
Mitt forskningsfokus är könsteoretiska frågor och jag undervisar främst inom lärarprogrammet. Min avhandling handlar om synen på kön inom svensk skolpolitik i ett historiskt perspektiv.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Hedlin, M., Åberg, M. (2020). The Glass Funnel : A Tool to Analyse the Gender Regime of Healthcare Education and Work. Journal of Vocational Education and Training. 1-22.
- Johansson, C., Åberg, M., Hedlin, M. (2020). Touch the Children, or Please Don't : Preschool Teachers’ Approach to Touch. Scandinavian Journal of Educational Research. 1-14.
- Åberg, M., Hedlin, M., Johansson, C. (2020). Vardagliga beröringspraktiker i förskola och förskollärarutbildning : Om normer i förändring. UNIPED. 43. 205-222.
- Hedlin, M., Åberg, M. (2020). Not okay : Preschool teachers talk about inappropriate touching. Journal of Early Childhood Education Research. 9. 456-476.
- Hedlin, M., Åberg, M., Johansson, C. (2019). Too much, too little : Preschool teachers’ perceptions of the boundaries of adequate touching. Pedagogy, Culture & Society. 27. 485-502.
- Hedlin, M. (2019). ‘They only see their own child’ : An interview study of preschool teachers’ perceptions about parents. Early Child Development and Care. 189. 1776-1785.
- Åberg, M., Hedlin, M., Johansson, C. (2019). Preschool anxieties : Constructions of risk and gender in preschool teachers' talk on physical interaction with children. Journal of Early Childhood Research. 17. 104-115.
- Hedlin, M., Åberg, M. (2019). Principle or dialogue : preschool directors speak about how they handle parents’ suspicions towards men. Power and Education. 11. 85-95.
- Hedlin, M., Åberg, M., Johansson, C. (2019). Fun guy and possible perpetrator : an interview study of how men are positioned within early childhood education and care. Education Inquiry. 10. 95-115.
- Johansson, C., Hedlin, M., Åberg, M. (2018). A touch of touch : Preschool teacher education students' reflections about physical touch. Issues in educational research. 28. 953-966.
- Hedlin, M. (2018). För och mot könskvoteringen till förskollärarutbildningen : Argument i tidskriften Förskolan 1970-1981. Pedagogisk forskning i Sverige. 23. 127-146.
- Hedlin, M., Åberg, M. (2018). Fussy girls and chattering women : The construct and subordination of femininity in preschool teacher training. Early Child Development and Care. 188. 220-230.
- Hedlin, M. (2017). Head Teachers, Women and Hesitation to Discuss Gender Issues.. Open Journal of Social Sciences. 5. 238-250.
- Hedlin, M. (2016). Self-Evident, Excessive or Opposed : Student Teachers’ Associations with ‘Gender Equality’. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 15. 1-14.
- Hedlin, M., Åberg, M. (2015). Fallet med de störande manliga studenterna : En situation tolkad utifrån fyra förklaringsmodeller. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 9. 116-133.
- Åberg, M., Hedlin, M. (2015). Happy objects – happy men? : Affect and materiality in vocational training.. Gender and Education. 27. 523-538.
- Hedlin, M., Gunnarsson, G. (2014). Preschool student teachers, technology, and gender : positive expectations despite mixed experiences from their own school days. Early Child Development and Care. 184. 1948-1959.
- Hedlin, M. (2014). When they're practically crying out for men : An ethnographic study of male health and social care students' minority position. Nordic Studies in Education. 34. 59-72.
- Hedlin, M. (2013). Teachers and school discipline 1960–1970: Constructions of femininities and masculinities in Teachers’ Journal. Education Inquiry. 4. 755-773.
- Hedlin, M. (2013). Swedish schools and gender equality in the 1970s. International Education Studies. 6. 76-87.
- Hedlin, M., Åberg, M. (2013). The call for more male preschool teachers : Echoed and questioned by Swedish student teachers. Early Child Development and Care. 183. 149-162.
- Hedlin, M. (2012). Admission policy of the Swedish teacher education favouring men : Discussion in the Parliament 1962. Education Inquiry. 3. 227-247.
- Åberg, M., Hedlin, M. (2012). Förskolläraren – ett hot?. Norsk pedagogisk tidsskrift. 441-452.
- Hedlin, M. (2011). How the girl choosing technology became the symbol of the non-traditional pupil’s choice in Sweden. Gender and Education. 23. 447-459.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Hedlin, M., Åberg, M. (2012). Challenging Gender in Teacher Education. Gender and change: Power, politics and everyday practices.. Karlstad, Karlstad University Press. 113-126.
Rapport (Refereegranskat)
- Hedlin, M., Åberg, M. (2013). "Vara med i gänget?" : Yrkessocialisation och genus i två gymnasieprogram. Uppsala, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU). 65.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Frank, E., Hedlin, M. (2019). Lärare om föräldrars förändrade attityder : Brist på respekt för professionen. .
- Hedlin, M. (2019). 'Today the parents are chasing us!' : Teacher's experiences of parental involvement.. Paper presentation at Conference for Gender Studies (G19), University of Gothenburg Sweden, 7-9 October 2019..
- Hedlin, M., Johansson, C. (2018). Touch in preschool - care or risk? : Paperpresentation.. .
- Hedlin, M. (2017). Man och förskollärare – att positioneras som ”annorlunda”. .
- Hedlin, M., Johansson, C. (2017). Men who are preschool teachers handling distrust. .
- Hedlin, M., Johansson, C. (2017). Preschool-teacher and man : Handling gender-specific expectations.. .
- Hedlin, M. (2016). Health and social care students heading for a vocational identity : How do femininities and masculinities affect the process?. 2016 International Conference on Gender Studies, Cracow, Poland, 24-25 June, 2016.
- Hedlin, M. (2015). Självklar rättvisa, överdrivna krav och motarbetat : Lärarstudenters associationer till ”jämställdhet”. Abstracts. Den nionde nordiska konferensen om språk och kön, Linnéuniversitetet, Växjö, 15-16 oktober, 2015.
- Åberg, M., Hedlin, M. (2014). Ner i glassvackan – en konsekvens av att återkommande vara den som inte lyfts fram. .
- Hedlin, M. (2014). Jämställdhet som didaktisk utmaning inom lärarutbildningen. .
- Hedlin, M. (2014). Rektor, kvinna och ambivalens inför att diskutera könsfrågor. .
- Åberg, M., Hedlin, M. (2014). Happy objects – happy men? : Affect and materiality in vocational training. .
- Åberg, M., Hedlin, M. (2013). The preschool teacher – a threat? On touch and gender in teacher-student interaction in preschools.. Presented at ECER 2013, Creativity and Innovation in Educational Research : Network:01. Continuing Professional Development: Learning for Individuals, Leaders, and Organisations.
- Åberg, M., Hedlin, M. (2012). Getting ready for work. Constructions of gender in the vocational training of two upper secondary school programs. .
- Hedlin, M., Åberg, M. (2012). Maskulinitetsskapande i studentgruppen.
- Hedlin, M. (2012). Preschool teacher students talk about children : a story about femininities and masculinities?. .
- Åberg, M., Hedlin, M. (2012). Teaching gender in teacher education : Challenging common sense.. .
- Hedlin, M., Åberg, M. (2011). Teacher education challenges gender: Mapping and changing gender patterns. .
- Åberg, M., Hedlin, M. (2011). The pre-school teacher - a threat?. .
- Hedlin, M. (2010). Talet om fler män till förskolan: att teoretisera praktisk kunskap om genus.. .
- Hedlin, M. (2010). Immaterial cultural heritage in focus: Gender norms and democratic values.. .
- Hedlin, M. (2010). Men and masculinities in the feminine preschool teacher training: A planned project about the gender dilemma. .
- Hedlin, M. (2008). Fostran till förändrade roller?: om synen på kön i skolpolitiska texter 1948-1962.. .
- Hedlin, M. (2007). The construction of girls and science in Swedish school politics.. .
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Hedlin, M. (2019). Beröring i förskolan – omsorg eller fara?. Resultatdialog 2019. Stockholm, Vetenskapsrådet. 42-45.
- Hedlin, M. (2012). Anna Anka i skolan: Att utforska könsdebatter. Normkritiska perspektiv i skolans likabehandlingsarbete. Stockholm, Studentlitteratur AB. 45-58.
- Hedlin, M. (2010). Fostran till förändrade roller? : om synen på kön i skolpolitiska texter 1948-1962. Fostran i skola och utbildning. : Årsböcker i svensk undervisningshistoria. Uppsala, Föreningen för svensk undervisningshistoria.
- Hedlin, M. (2007). Gender as difference and young people without limitations: Gender discourses in a study counsellor context.. Present challenges in gender research.. National school of gender research. Umeå university.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Hedlin, M., Åberg, M. (2011). Lärarutbildningen, jämställdhet och genus. Växjö, Linnéuniversitetet, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap. 40.
- Hedlin, M. (2004). Det ska vara lika för alla, så att säga.... Kalmar, Högskolan i Kalmar.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Hedlin, M. (2006). Jämställdhet – en del av skolans värdegrund.. Stockholm: Liber.
Rapport (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Hedlin, M. (2010). Lilla genushäftet 2.0 : Om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö, Linnéuniversitetet.
- Hedlin, M. (2004). Lilla genushäftet : om genus och skolans jämställdhetsmål. Humanvetenskapliga institutionen. 29.