Jag är filosofie doktor i vårdvetenskap och arbetar som universitetslektor vid Linnéuniversitetet. Specialistsjuksköterska inom intensivvård med lång klinisk efarenhet från arbete inom akutsjukvård samt av att på olika nivåer i regional regi organisera och leda VFU-arbete i klinisk kontext för blivande sjuksköterskor.
Jag är särskilt intresserad av etiska värden inom vårdvetenskap och den vårdvetenskapliga didaktiken där studenters lärande står i fokus. Caritativa värden utgör grunden och drivkraften för min undervisning och forskning.
Undervisning
Jag undervisar i olika kurser inom sjuksköterskeprogrammet, på avancerad nivå och i kurs i vårdvetenskap på forskarnivå. Jag är kursansvarig för kursen "Vårdande och lärande möte", handleder C- och D-uppsatser och har en stor del av min undervisningstid förlagt på kliniskt träningscentrum. Jag är examinator för specialistsjuksköterskeutbildningen inom akutsjukvård.
Forskning
Jag disputerade vid Linnéuniversitetet i april 2024 med en avhandling i vårdvetenskap där lärandemodellen Model for Improvements in Learning Outcomes (MILO), utgående från patientens behov och strukturen på studenters lärandemiljö, har stått i fokus och där de ingående delstudierna beskriver vad som kan underlätta studenters kliniska lärande.
Idag är jag del av pågående interventionsforskning kring barns hälsa när lektioner i skolan är förlagda i skogsmiljö i samarbete mellan Vårdvetenskap (institutionen för hälso- och vårdvetenskap, fakulteten för hälso- och livsvetenskap) och Skog och träteknik (institutionen för skog och träteknik, fakulteten för teknik), Linneúniversitetet.