Maria Magnusson
UniversitetslektorJag är fil.dr. i pedagogiskt arbete. Mitt forskningsintresse är yngre barns lärande och didaktisk frågor, dvs. hur man i förskolan kan bidra till barns lärande, med ett särskilt intresse för barns tidiga skriftspråkande i förskola och övergången till skolan. Jag är kontaktperson för nätverket Nordic Early Literacy Education och är med i styrgruppen för nätverket Lekbaserad utvecklingspedagogik.
Genom kollegor vid Åbo Akademi i Nätverket Nordic Early Literacy Education bifogas här en guide om hur personal i förskolan kan prata om det som händer i Ukraina med sin barngrupp. Materialet utgår från boken Flykten av Francesca Sanna (2016). Vem som helst får använda guiden och sprida den vidare.
Guiden publicerades den 15 mars 2022. Förlaget Rabén och Sjögren har gett sitt tillstånd till användning av bilder av uppslagen i boken. Författare christin.furu@abo.fi och jessica.e.nylund@abo.fi, layout Simon Gripenberg.
Undervisning
Vid institutionen för didaktik och lärares praktik undervisar jag i kurser i tidigt skrivande/läsande samt anordnar uppdragsutbildningar för lärare/rektorer i förskola/förskoleklass som målgrupp. Jag är också examinator för det självständiga arbetet. Har ett intresse för undervisnings-och kvalitetsfrågor och sitter med som lärarrepresentant i programrådet för förskollärarexamen.
Forskning
Mitt forskingsintresse är riktat mot didaktiska frågor som de allra yngsta barnens lärande av skriftspråket och undervisning i förskola/förskoleklass. Det senaste projeketet handlar om att utveckla en didaktik och ett undervisningsbegrepp i förskolan, det vi kallar för lekresponsiv undervisning. För närvarande medverkar jag i ett ULF-projekt (Utveckling, lärande och forskning). Projeketet innebär att pröva och utveckla flera olika samverkansmodeller mellan akademi och skolhuvudman gällande forskning, skolverksamhet och lärarutbilningen. Inom projektet ansvarar jag för en delstudie om lekresponsiv undervisning (LRU) i förskoleklassen. Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lek och undervisning kan vävas samman genom att implementera LRU i förskoleklassen. Jag är även involverad i en annan delstudie inom ULF-projketet där syftet är att utforma en digital arena, där lärare och forskare kan mötas.
Uppdrag
Jag har medverkat i det forskningsprojekt som har lett fram till Nätverket för praktikutveckling, utvecklingspedagogik och förskoleforskning (PUFF); se nedan.
Idag har nätverket ca 400 medlemmar (universitet, kommuner, förskolor och enskilda medlemmar). Nätverket styrs av en grupp med forskare, rektorer och förskollärare. Jag sitter med i denna styrgrupp som drar upp riktlinjer och planerar för det fortsatta arbetet inom nätverket och de årliga konferenser och webinarier som genomförs inom nätverket.
Nätverket PUFF
Jag medverkar i Nätverket för praktikutveckling, utvecklingspedagogik och förskoleforskning (PUFF), ett samarbete mellan Göteborgs universitet, Högskolan Kristianstad och Linnéuniversitetet.
Artiklar på Växjö kommuns webbplats Pedagog Växjö om arbetet i nätverket
- Förskolor erövrar lek och forskning (2021-06-15)
- Pedagoger tar sig in i leken på allvar (2021-10-21)
- Bilmärken och symboler banade väg (2021-10-22)
Aktuellt
- Artikel i tidningen Förskolan 19/10 2023: Ny studie: Planerad högläsning ovanlig i förskolan.
Mina forskargrupper
-
Forskargruppen för förskolepedagogisk forskning (FOPP) Gruppens forskning har fokus på förskolans och förskoleklassens organisering och undervisning. Forskningen är organiserad inom tre…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
-
Nordic Early Literacy Education Inom det nordiska nätverket för tidigt skriftspråkande intresserar vi oss för läroprocesser om symbolers kommunikativa funktioner och skriftspråk bland barn i förskola…
Mina pågående forskningsprojekt
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Att angöra en brygga – gemensam digital plattform för lärare och forskare Syftet med detta projekt var att utveckla en gemensam digital plattform där lärare och forskare kan mötas och delge…
-
Projekt: Fiktion och fakta. ”Tänk om …” Syftet med denna studie var att utveckla nya insikter och kunskaper om hur lärare kan undervisa i prospektivt tänkande, det vill säga ett framåtriktat tänkande…
-
Projekt: Lekbaserad didaktik Syftet med projektet är att i samverkan mellan universitet/högskola och förskola vidareutveckla teoribildning om en lekbaserad förskoledidaktik.
-
Projekt: Lekresponsiv undervisning i förskoleklass Målet med denna studie var att skapa ny kunskap om hur en didaktik kan utformas som förenar lek och undervisning i förskoleklassen.
Publikationer
Publikationer i urval
-
Magnusson, M. (2024). ”Tänk om …” : Lekresponsiv undervisning om skriftspråkskunskap i förskoleklassen. Forskning om undervisning och lärande. 12 (1). 27-46.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Alatalo, T., Norling, M., Magnusson, M., Tjäru, S., Hjetland, H.N., et al. (2024). Read-aloud and writing practices in Nordic preschools. Scandinavian Journal of Educational Research. 68 (3). 588-603.
Status: Publicerad -
Magnusson, M. (2024). ”Tänk om …” : Lekresponsiv undervisning om skriftspråkskunskap i förskoleklassen. Forskning om undervisning och lärande. 12 (1). 27-46.
Status: Publicerad -
Hofslundsengen, H., Magnusson, M., Norling, M., Tjäru, S., Hjetland, H.N., et al. (2023). ECEC Teachers’ Reported Practices and Attitudes Toward Read-Alouds in Nordic Multilingual Classrooms. Nordic Journal of Literacy Research. 9 (2).
Status: Publicerad -
Magnusson, M., Hofslundsengen, H., Jusslin, S., Mellgren, E., Svensson, A., et al. (2022). Nordic preschool student teachers’ views on early writing in preschool. International Journal of Early Years Education. 30 (4). 714-729.
Status: Publicerad -
Hofslundsengen, H., Magnusson, M., Svensson, A., Jusslin, S., Mellgren, E., et al. (2020). The literacy environment of preschool classrooms in three Nordic countries : challenges in a multilingual and digital society. Early Child Development and Care. 190 (3). 414-427.
Status: Publicerad -
Reneland-Forsman, L., Magnusson, M. (2019). Supporting scholarly thinking in a Nordic teacher education webinar practice. Journal of University Teaching and Learning Practice. 16 (2). 1-14.
Status: Publicerad -
Magnusson, M., Pramling Samuelsson, I. (2019). Att tillägna sig skriftspråkliga verktyg genom att leka affär. Forskning om undervisning och lärande. 7 (1). 23-43.
Status: Publicerad -
Björklund, C., Magnusson, M., Palmér, H. (2018). Teachers’ involvement in children’s mathematizing : beyond dichotomization between play and teaching. European Early Childhood Education Research Journal. 26 (4). 469-480.
Status: Publicerad -
Magnusson, M., Pramling, N. (2018). In ‘Numberland’ : play-based pedagogy in response to imaginative numeracy. International Journal of Early Years Education. 26 (1). 24-41.
Status: Publicerad -
Magnusson, M., Pramling, N. (2016). Sign making, coordination of perspectives, and conceptual development. European Early Childhood Education Research Journal. 24 (6). 841-856.
Status: Publicerad -
Magnusson, M., Pramling, N. (2011). Signs of knowledge: the appropriation of a symbolic skill in a five-year-old. European Early Childhood Education Research Journal. 19 (3). 357-372.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Hofslundsengen, H.C., Magnusson, M. (2021). Förberedelsen utjämnar skillnader. Förskoletidningen. 46 (3). 28-30.
Status: Publicerad -
Magnusson, M., Hofslundsengen, H.C. (2021). Meningsfull skrivning. Barnehagefolk. (3). 98-101.
Status: Publicerad
Bok (Refereegranskat)
- Pramling, N., Wallerstedt, C., Lagerlöf, P., Björklund, C., Kultti, A., et al. (2019). Play-responsive teaching in early childhood education. Springer.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Magnusson, M. (2013). Skylta med kunskap : en studie av hur barn urskiljer grafiska symboler i hem och förskola.. Doctoral Thesis. Göteborg, Kompendiet AB. 187.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Svensson, A., Magnusson, M. (2019). Varför skriver de som de gör? : Om små barns skrivande. Genom texter och världar : svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. Åbo, Åbo Akademis Förlag. 75-85.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Magnusson, M., Pramling, N. (2024). På äventyr i siffrornas land med lekresponsiv undervisning. Att undervisa barn i skolstartsålder. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 49-60.
- Pramling Samuelsson, I., Magnusson, M. (2023). Introduktion. Den lekande undervisande förskolläraren : lekresponsiv undervisning i praktiken. Lund, Studentlitteratur AB. 19-24.
- Magnusson, M. (2020). Att skapa förutsättningar för barns lärande av symbolers kommunikativa funktioner. Innehållets didaktik i förskolan. Liber. 36-43.
- Norling, M., Magnusson, M. (2019). Inledning. Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv. Stockholm, Liber. 9-20.
- Mellgren, E., Heilä-Ylikallio, R., Jusslin, S., Magnusson, M., Svensson, A. (2019). Den samtida textmiljön i förskolan. Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv. Stockholm, Liber. 129-142.
- Magnusson, M., Pramling Samuelsson, I. (2019). Förskollärares undervisningsstrategier : skriftspråkets funktion. Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv. Stockholm, Liber. 168-178.
- Hofslundsengen, H., Magnusson, M., Mellgren, E., Heilä-Ylikallio, R., Hagtvet, B.E. (2019). Upptäckande skrivning : metaspråkliga samtal och arbete med upptäckande skrivande i förskolan. Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv. Stockholm, Liber. 156-167.
- Magnusson, M. (2008). En lärstudie i skriftspråk : Att ge tecken en innebörd. Didaktiska studier från förskola och skola. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 53-66.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Hofslundsengen, H., Magnusson, M., Norling, M., Hjetland, H.N. (2023). Read-aloud as justice and social practice? ECEC teachers´ reported views on read-aloud in Nordic multilingual classrooms. 31st EECERA ANNUAL CONFERENCE, Children’s Curiosity, Agency and Participation: Challenges for Professional Action and Development, Cascais near Lisbon, Portugal, 30th August – 2nd September 2023 : CONFERENCE PROCEEDINGS: Book of Abstracts. 128-128.
- Bredmar, A., Magnusson, M. (2022). Det tredje rummet – en samverkansmodell mellan akademi och fält. Den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference: Innovation i Undervisning og Læring, Fakultetet for Pædagogik og Uddannelse på Færøernes Universitet indbyder til den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference i Tórshavn fra den 3.- 5. maj 2022. : Abstrakt. 111-112.
- Magnusson, M., Pramling Samuelsson, I. (2022). “What about playing shop?” : Appropriating written tools by playing shop. 30th EECERA Annual Conference Conference Proceedings: Book of Abstracts : ‘Cultures of play: Actors, Affordances and Arenas’, Glasgow, Scotland, 23rd – 26th August 2022. 98-99.
- Alatalo, T., Norling, M., Magnusson, M., Tjäru, S., Hjetland, H., et al. (2020). Høgtlesing og tidlig skriving i svenske og norske barnehager. Norsk Barnehageforskningskonferanse : Å skape bærekraftige barnehager – perspektiver, muligheter og utfordringer. 14-14.
- Magnusson, M., Svensson, A., Jusslin, S. (2018). Preschool teacher students´view of how to support children´s writing. .
- Magnusson, M., Reneland-Forsman, L. (2018). Mångfald-en nyckel till vetenskapligt tänkande i lärarutbildning. .
- Björklund, C., Magnusson, M., Palmér, H. (2017). Playing to learn or learning as a prerequisite to play? : an example of mathematical learning content. NERA 2017 Abstracts: Learning and education – material conditions and consequences : 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark.
- Magnusson, M., Pramling Samuelsson, I., Kultti, A., Pramling, N. (2017). Challenges in developing play-based didactics in a development and research project : the teachers’ process. NERA 2017 Abstracts: Learning and education – material conditions and consequences : 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark.
- Hofslundsengen, H., Svensson, A., Mellgren, E., Magnusson, M., Eriksen Hagtvet, B. (2016). Preschool literacy environment in the Nordic countries. Abstract book. 26th EECERA Annual Conference, Happiness, Relationships, Emotion & Deep Level Learning, Dublin, 31st-3rd September, 2016.
- Magnusson, M., Lunqvist, M., Mellgren, E., Hofslundsengen, H. (2016). Early literacy in a Nordic perspective : Discernment and patterns in degree project for preschool teachers. Abstract book. 26th EECERA Annual Conference, Happiness, Relationships, Emotion & Deep Level Learning, Dublin, 31st-3rd September, 2016.
- Magnusson, M. (2015). Interactions with sign´s : Differnet insight into symbolic meaning.. Abstract book. Innovation, Experimentation and Adventure in Early Childhood, 25th EECERA Annual Conference, Barcelona, September 7-10, 2015.
- Magnusson, M. (2014). How do children understand graphical symbols? . Presented at N 3. Early Childhood Research, NERA 2014, 42nd Congress on "Education for Sustainable Development", Lillehammer, Norway, 5-7 March 2014.
- Magnusson, M. (2014). Graphical symbols as a content in Early Childhood Education, Symposium : Sign with knowledge. A studie of how children discern graphical symbols at home and in preschool. . 24th EECERA ANNUAL CONFERENCE: ‘US, THEM & ME: Universal, Targeted or Individuated Early Childhood Programmes', Crete, Greece 7th—10th September, 2014 : Abstract Book. 156-156.
- Magnusson, M. (2013). “No children are allowed to come in!” Developing an understanding of external representations for communication. Presented at The 41st Annual Congress of the Nordic Educational Research Association. Disruptions and eruptions as opportunities for transforming education, Reykjavik, Iceland, March 7-9, 2013.
- Magnusson, M. (2013). Developing children´s understanding of graphical symbols : Patterns of variation and meta-communiaction. WALS - The world association of lesson studies : Lessons and Learning study as teacher research. 134-134.
- Magnusson, M. (2005). Situations of written language in the classroom. Presented at The Oxford Ethnography Conference, Oxford, 2005.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Magnusson, M. (2024). Play-responsive teaching about literacy in the preschool class. Abstract book: Sustainability from the Start : April 24-26, 2024, OMEP European Conference and Assembly, Hosted by Kristianstad University and OMEP Sweden. 16-16.
- Magnusson, M. (2006). Learning to write with pleasure. Presented at NFPFs/NERA´s 34th Congress, Örebro, 2006.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Magnusson, M. (2004). Skriftspråkliga situationer i klassrummet. Humanvetenskapliga institutionen. 106.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Magnusson, M., Pramling Samuelsson, I. (2023). Den lekande undervisande förskolläraren : lekresponsiv undervisning i praktiken. Lund, Studentlitteratur AB. 160.
- Norling, M., Magnusson, M. (2019). Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv. Stockholm, Liber. 180.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Hofslundsengen, H., Magnusson, M. (2024). Lekresponsiv undervisning i barnehagen – kan det passe i norsk barnehagekontekst?. PBL (Private barnehagers landsforbund).
Artikel på barnehage.no 2024-07-05
. -
Magnusson, M., Pramling Samuelsson, I. (2023). Lekresponsiv undervisning – symbolers kommunikativa funktioner. Studentlitteratur AB.
Artikel på Förskoleforum.se
. -
Ruin, P., Magnusson, M., Alatalo, T., Norling, M. (2023). Ny studie: Planerad högläsning ovanlig i förskolan. Sveriges Lärare.
Intervju på vilarare.se/forskolan 2023-10-19
. -
Pramling Samuelsson, I., Magnusson, M. (2023). Hur blir man en lekande undervisande förskollärare?. Studentlitteratur AB.
Artikel på Förskoleforum.se
.