Maria Magnusson

Maria Magnusson

Docent
Institutionen för pedagogik Fakulteten för samhällsvetenskap
Spara kontaktuppgifter Ladda ner bild

Jag är fil.dr. i pedagogiskt arbete. Mitt forskningsintresse är yngre barns lärande och didaktisk frågor, dvs. hur man i förskolan kan bidra till barns lärande, med ett särskilt intresse för barns tidiga skriftspråkande i förskola och övergången till skolan. Jag är kontaktperson för nätverket Nordic Early Literacy Education och är med i styrgruppen för nätverket Lekbaserad utvecklingspedagogik. Jag leder forskarmiljön Forskargruppen för förskolepedagogisk forskning (FOPP) tillsammans med Lise-Lotte Bjervås. 

Genom kollegor vid Åbo Akademi i Nätverket Nordic Early Literacy Education bifogas här en guide om hur personal i förskolan kan prata om det som händer i Ukraina med sin barngrupp. Materialet utgår från boken Flykten av Francesca Sanna (2016). Vem som helst får använda guiden och sprida den vidare. 

Guiden publicerades den 15 mars 2022. Förlaget Rabén och Sjögren har gett sitt tillstånd till användning av bilder av uppslagen i boken. Författare christin.furu@abo.fi och jessica.e.nylund@abo.fi, layout Simon Gripenberg.

Undervisning

Vid institutionen för didaktik och lärares praktik undervisar jag i kurser i tidigt skrivande/läsande samt anordnar uppdragsutbildningar för lärare/rektorer i förskola/förskoleklass som målgrupp. Jag är också handledare och examinator för det självständiga arbetet. Har ett intresse för undervisnings-och kvalitetsfrågor och sitter med som lärarrepresentant i programrådet för förskollärarexamen. 

Forskning

Mitt forskningsintresse är riktat mot två kunskapsfält: undervisning, lek och fantasi samt tidig skrivning och läsning. Teoretiskt fokus är lekresponsiv undervisning, i kortform LRU, en undervisningsteori för förskolan som integrerar lek och undervisning. LRU är resultatet av ett flerårigt projekt finansierat av Skolforskningsinstitutet. De senaste forskningsprojekten har handlat om att implementera en tankemodell som prospektivt tänkande från LRU i undervisningen i förskoleklassen om skriftspråkskunskap och i årkurs 7 och temat hållbarhet. Dessa två senare projekt är finansierade av ULF. Aktuellt forskningsprojekt är studien "En avgörande start - förskolans potential i utsatta områden".  

 

Uppdrag

Jag har medverkat i det forskningsprojekt som har lett fram till Nätverket för praktikutveckling, utvecklingspedagogik och förskoleforskning (PUFF); se nedan.

Idag har nätverket ca 400 medlemmar (universitet, kommuner, förskolor och enskilda medlemmar). Nätverket styrs av en grupp med forskare, rektorer och förskollärare. Jag sitter med i denna styrgrupp som drar upp riktlinjer och planerar för det fortsatta arbetet inom nätverket och de årliga konferenser och webinarier som genomförs inom nätverket.

Nätverket PUFF

Lekbaserad utvecklingspedagogik – nätverk för forskning om och utveckling av förskolan

Jag medverkar i Nätverket för praktikutveckling, utvecklingspedagogik och förskoleforskning (PUFF), ett samarbete mellan Göteborgs universitet, Högskolan Kristianstad och Linnéuniversitetet.

Artiklar på Växjö kommuns webbplats Pedagog Växjö om arbetet i nätverket

Nätverket Nordic Early Literacy Education

deltagare i workshopen

Våren 2024 hölls den tredje och sista workshopen som berör Play-responsive teaching of early literacy på Linnéuniversitetet i Kalmar. Ansvarig för detta arrangemang var lektor Maria Magnusson. Workshopen var kopplad till det nordiska nätverket Nordic Early Literacy Education som arrangerar en workshop-serie som utforskar fantasi och kreativitet genom lek i tidigt skriftspråkslärande i Kalmar Norden under 2023–2024.

Aktuellt

Nätverket Nordic Early Literacy Education

deltagare i workshopen

Våren 2024 hölls den tredje och sista workshopen som berör Play-responsive teaching of early literacy på Linnéuniversitetet i Kalmar. Ansvarig för detta arrangemang var lektor Maria Magnusson. Workshopen var kopplad till det nordiska nätverket Nordic Early Literacy Education som arrangerar en workshop-serie som utforskar fantasi och kreativitet genom lek i tidigt skriftspråkslärande i Kalmar Norden under 2023–2024.

Publikationer

Publikationer i urval

Artikel i tid­skrift (Referee­granskat)

Artikel i tid­skrift (Övrigt (populär­vetenskap, debatt))

Bok (Referee­granskat)

Doktors­avhandling, mono­grafi (Övrigt veten­skapligt)

Kapitel i bok, del av antologi (Referee­granskat)

Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt veten­skapligt)

Konferens­bidrag (Referee­granskat)

Konferens­bidrag (Övrigt veten­skapligt)

Rapport (Övrigt veten­skapligt)

Samlings­verk (redaktör­skap) (Övrigt veten­skapligt)

Övrigt (Övrigt (populär­vetenskap, debatt))