Maria Magnusson
UniversitetslektorMitt forskningsintresse är yngre barns lärande och vad jag kallar för förskoledidaktik, med ett särskilt intresse för grafiska symboler som lärandeobjekt. Jag är koordinator för nätverket Nordic Early Literacy Education.
Mina forskargrupper och projekt
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
-
Nordic Early Literacy Education Inom det nordiska nätverket för tidigt skriftspråkande intresserar vi oss för läroprocesser om symbolers kommunikativa funktioner och skriftspråk bland barn i förskola…
Forskningsprojekt: Lekresponsiv undervisning i förskoleklass.
Målet med studien är att skapa ny kunskap om hur en didaktik kan utformas som förenar lek och undervisning i förskoleklassen.
Projektet grundar sig i tidigare forskningsresultat om hur förskolan kan utveckla en didaktik som är responsiv på barns lek. Se forskningsresultat: Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education i Springer.
Forskningsprojekt: Lekbaserad didaktik – att teoriutveckla en lekbaserad förskoledidaktik i samverkan med universitet/högskola och förskola
Läs mer om projektet som är publicerat i Springer.
Ett temanummer av "Forskning om undervisning och lärande" presenterar delstudier från projektet: ForskUL_vol7_nr1_2019.pdf. Artikel om projektet "Att tillägna sig skriftspråkliga verktyg genom att leka affär" finns här: ForskUL_vol7_nr1_2019_s23-43.pdf
Lekbaserad utvecklingspedagogik – nätverk för forskning om och utveckling av förskolan
Jag medverkar dessutom i "Lekbaserad utvecklingspedagogik – nätverk för forskning om och utveckling av förskolan". Nätverket är ett samarbete mellan Göteborgs universitet, Högskolan Kristianstad och Linnéuniversitetet.
Publikationer
Publikationer i urval
- Pramling, N., Wallerstedt, C., Lagerlöf, P., Björklund, C., Kultti, A., et al. (2019). Play-responsive teaching in early childhood education. Springer.
- Hofslundsengen, H., Magnusson, M., Svensson, A., Jusslin, S., Mellgren, E., et al. (2020). The literacy environment of preschool classrooms in three Nordic countries : challenges in a multilingual and digital society. Early Child Development and Care. 190. 414-427.
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Hofslundsengen, H., Magnusson, M., Svensson, A., Jusslin, S., Mellgren, E., et al. (2020). The literacy environment of preschool classrooms in three Nordic countries : challenges in a multilingual and digital society. Early Child Development and Care. 190. 414-427.
- Reneland-Forsman, L., Magnusson, M. (2019). Supporting scholarly thinking in a Nordic teacher education webinar practice. Journal of University Teaching and Learning Practice. 16. 1-14.
- Magnusson, M., Pramling Samuelsson, I. (2019). Att tillägna sig skriftspråkliga verktyg genom att leka affär. Forskning om undervisning och lärande. 7. 23-43.
- Björklund, C., Magnusson, M., Palmér, H. (2018). Teachers’ involvement in children’s mathematizing : beyond dichotomization between play and teaching. European Early Childhood Education Research Journal. 26. 469-480.
- Magnusson, M., Pramling, N. (2018). In ‘Numberland’ : play-based pedagogy in response to imaginative numeracy. International Journal of Early Years Education. 26. 24-41.
- Magnusson, M., Pramling, N. (2016). Sign making, coordination of perspectives, and conceptual development. European Early Childhood Education Research Journal. 24. 841-856.
- Magnusson, M., Pramling, N. (2011). Signs of knowledge: the appropriation of a symbolic skill in a five-year-old. European Early Childhood Education Research Journal. 19. 357-372.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Alatalo, T., Norling, M., Magnusson, M., Tjäru, S., Hjetland, H., et al. (2020). Høgtlesing og tidlig skriving i svenske og norske barnehager. Norsk Barnehageforskningskonferanse : Å skape bærekraftige barnehager – perspektiver, muligheter og utfordringer. 14-14.
- Magnusson, M., Svensson, A., Jusslin, S. (2018). Preschool teacher students´view of how to support children´s writing. .
- Magnusson, M., Reneland-Forsman, L. (2018). Mångfald-en nyckel till vetenskapligt tänkande i lärarutbildning. .
- Björklund, C., Magnusson, M., Palmér, H. (2017). Playing to learn or learning as a prerequisite to play? : an example of mathematical learning content. NERA 2017 Abstracts: Learning and education – material conditions and consequences : 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark.
- Magnusson, M., Pramling Samuelsson, I., Kultti, A., Pramling, N. (2017). Challenges in developing play-based didactics in a development and research project : the teachers’ process. NERA 2017 Abstracts: Learning and education – material conditions and consequences : 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark.
- Hofslundsengen, H., Svensson, A., Mellgren, E., Magnusson, M., Eriksen Hagtvet, B. (2016). Preschool literacy environment in the Nordic countries. Abstract book. 26th EECERA Annual Conference, Happiness, Relationships, Emotion & Deep Level Learning, Dublin, 31st-3rd September, 2016.
- Magnusson, M., Lunqvist, M., Mellgren, E., Hofslundsengen, H. (2016). Early literacy in a Nordic perspective : Discernment and patterns in degree project for preschool teachers. Abstract book. 26th EECERA Annual Conference, Happiness, Relationships, Emotion & Deep Level Learning, Dublin, 31st-3rd September, 2016.
- Magnusson, M. (2015). Interactions with sign´s : Differnet insight into symbolic meaning.. Abstract book. Innovation, Experimentation and Adventure in Early Childhood, 25th EECERA Annual Conference, Barcelona, September 7-10, 2015.
- Magnusson, M. (2014). How do children understand graphical symbols? . Presented at N 3. Early Childhood Research, NERA 2014, 42nd Congress on "Education for Sustainable Development", Lillehammer, Norway, 5-7 March 2014.
- Magnusson, M. (2014). Graphical symbols as a content in Early Childhood Education, Symposium : Sign with knowledge. A studie of how children discern graphical symbols at home and in preschool. . 24th EECERA ANNUAL CONFERENCE: ‘US, THEM & ME: Universal, Targeted or Individuated Early Childhood Programmes', Crete, Greece 7th—10th September, 2014 : Abstract Book. 156-156.
- Magnusson, M. (2013). “No children are allowed to come in!” Developing an understanding of external representations for communication. Presented at The 41st Annual Congress of the Nordic Educational Research Association. Disruptions and eruptions as opportunities for transforming education, Reykjavik, Iceland, March 7-9, 2013.
- Magnusson, M. (2013). Developing children´s understanding of graphical symbols : Patterns of variation and meta-communiaction. WALS - The world association of lesson studies : Lessons and Learning study as teacher research. 134-134.
- Magnusson, M. (2005). Situations of written language in the classroom. Presented at The Oxford Ethnography Conference, Oxford, 2005.
Bok (Refereegranskat)
- Pramling, N., Wallerstedt, C., Lagerlöf, P., Björklund, C., Kultti, A., et al. (2019). Play-responsive teaching in early childhood education. Springer.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Svensson, A., Magnusson, M. (2019). Varför skriver de som de gör? : Om små barns skrivande. Genom texter och världar : svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. Åbo, Åbo Akademis Förlag. 75-85.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Magnusson, M. (2006). Learning to write with pleasure. Presented at NFPFs/NERA´s 34th Congress, Örebro, 2006.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Magnusson, M. (2020). Att skapa förutsättningar för barns lärande av symbolers kommunikativa funktioner. Innehållets didaktik i förskolan. Liber. 36-43.
- Norling, M., Magnusson, M. (2019). Inledning. Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv. Stockholm, Liber. 9-20.
- Mellgren, E., Heilä-Ylikallio, R., Jusslin, S., Magnusson, M., Svensson, A. (2019). Den samtida textmiljön i förskolan. Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv. Stockholm, Liber. 129-142.
- Hofslundsengen, H., Magnusson, M., Mellgren, E., Heilä-Ylikallio, R., Hagtvet, B.E. (2019). Upptäckande skrivning : metaspråkliga samtal och arbete med upptäckande skrivande i förskolan. Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv. Stockholm, Liber. 156-167.
- Magnusson, M., Pramling Samuelsson, I. (2019). Förskollärares undervisningsstrategier : skriftspråkets funktion. Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv. Stockholm, Liber. 168-178.
- Magnusson, M. (2008). En lärstudie i skriftspråk : Att ge tecken en innebörd. Didaktiska studier från förskola och skola. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 53-66.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Magnusson, M. (2013). Skylta med kunskap : en studie av hur barn urskiljer grafiska symboler i hem och förskola.. Doctoral Thesis. Göteborg, Kompendiet AB. 187.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Magnusson, M. (2004). Skriftspråkliga situationer i klassrummet. Humanvetenskapliga institutionen. 106.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Norling, M., Magnusson, M. (2019). Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv. Stockholm, Liber. 180.