Jag är socionom och har erfarenhet av praktiskt socialt arbete i olika verksamheter som möter människor i utsatta livssituationer, ofta med ett omfattande skadligt bruk eller beroende av substanser. Som universitetsadjunkt vid institutionen för socialt arbete arbetar jag halvtid med undervisning på socionomutbildningen, och halvtid med forskning.
Undervisning
Jag undervisar på grundnivå och avancerad nivå, ofta relaterat till praktiskt socialt arbete och substansbruk. Jag är även kursansvarig för Utvärdering och granskning (2SA615) på socionomutbildningens fjärde termin.
Forskning
Jag är intresserad av frågor som ligger nära praktiskt socialt arbete, såsom levnadsvillkor och vardagsliv för människor i så kallat utsatta livssituationer. Särskilt intresserar jag mig för berättelser från de människor som har kontakt med socialt arbete. Ett annat forskningsintresse handlar om metodologiska och etiska diskussioner kopplade till forskning i och inom socialt arbete.
Pågående forskningsprojekt
Connected children - ett partnerskap för en kunskapsbaserad och innovativ prevention, Linnéuniversitetet. 2021–2027. Finansierat av FORTE. Från januari 2024 ingår jag i en forskargrupp som utforskar frågor om tidiga samordnade insatser för att främja välbefinnande och förebygga negativ utveckling hos barn och unga.
Avslutade forskningsprojekt
Sociala betydelser av sprutbyten, avhandlingsprojekt vid Linnéuniversitetet, 2017–2023. Huvudhandledare Kristina Gustafsson (docent i socialt arbete, Linnéuniversitetet), biträdande handledare Torkel Richert (docent i socialt arbete, Malmö universitet). Min avhandling, Konsten att göra (sprut)utbyten: Sprutbytets betydelse i skärningspunkten mellan politik, yrkespraktik och människors vardagsliv, handlar om hur sociala betydelser av sprutbyten skapas och kan förstås utifrån besökarnas perspektiv.
Barns känsla av sammanhang, Linnéuniversitetet och Linköpings universitetet. Hösten 2014 samlade jag och en kollega in svar på två självskattningsformulär från 180 barn. Svaren användes för att skapa en skapa en jämförelsegrupp till de barn som deltog i behandlingsinterventionen KIBB, som studerades i forskningsprojektet.
Uppdrag
Doktorandrepresentant i handledarkollegiet (HLK) för socialt arbete, 2018–2023.