Maria Valtonen är filosofie doktor i svenska med didaktisk inriktning. Hennes forskningsintresse omfattar bland annat multimodala perspektiv på meningsskapande och litteracitet i skolans olika ämnen. Hon undervisar främst i kurser i svenska på grundlärar- och ämneslärarprogrammet.
Maria Valtonen har en bakgrund som ämneslärare i svenska och religionskunskap. Hon har i sin tidigare yrkeskarriär undervisat i gymnasieskolan på nationella program, såväl yrkeförberedande som högskoleförberedabde, samt kommunal vuxenutbildning. Hon har också arbetat som förstelärare.
Undervisning
Svenska I och II på grundlärarprogrammet årskurs 4–6, och motsvarande behörighetsgivande kurs på distans
Elevtextanalys på ämneslärarprogrammet
VFU-besökande lärare på grundlärarprogrammet och ämneslärarprogrammet
Forskning
I doktorsavhandlingen Litteracitet i rörelse – högstadieelevers multimodala meningsskapande i olika ämnen presenteras en etnografisk studie som undersöker flera högstadieämnen som litteracitetspraktiker. Avhandlingen vilar på socialsemiotiska perspektiv på multimodalitet och anknyter teoretisk och metodiskt till den didaktiska teoribildningen design för lärande.
Uppdrag
Kursansvar för självständiga arbeten på grundlärarprogrammet.