Marianne Dahl
Universitetslektor
Institutionen för didaktik och lärares praktik
Fakulteten för samhällsvetenskap
Jag arbetar som lektor i pedagogik vid lärarutbildningen campus Kalmar. Mina forskningsområden handlar om barns sociala liv och pedagogiskt arbete med relationer. Andra forskningsintressen rör utvecklingsarbete och verksamhetsutveckling inom fritidshemmet.
Mina forskargrupper
-
Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning (FRIP) Gruppens forskning centreras runt teoretiska och vetenskapliga aspekter såväl på professionen i fritidshem och dess möte med policyer som på barns…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
Mina pågående forskningsprojekt
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Fritidshemmets pedagogiska uppdrag Syftet med forsknings- och utvecklingsprojektet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag är att med stöd av forskning utveckla kvalitet och likvärdighet i…
-
Projekt: Praktikutvecklande självständiga arbeten Denna studie hade två syften. Dels att studera hur ökad samverkan mellan akademi och verksamhetsfält kan bidra till ökad kvalitet på lärarstudenters…
-
Projekt: Tillhörighet och inkluderande processer i fritidshemmet Målet med studien är att utveckla lärares arbete med elevers tillhörighet, inkludering och delaktighet i fritidshemmet, och därigenom…
-
Projekt: Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse Målet är att hitta modeller för långsiktig samverkan mellan universitet och skolverksamhet, och även att…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Ackesjö, H., Dahl, M. (2022). Pedagogisk takt i fritidspedagogisk undervisning : En välregisserad dans mellan lärare och elever.. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 8 (1). 63-77.
Status: Publicerad -
Karlsudd, P., Dahl, M. (2022). Att avlasta eller avlastas? : Lärare i fritidshems uppfattningar om sin arbetssituation och behovet av lärarassistenter. Educare. (3). 1-29.
Status: Publicerad -
Dahl, M. (2021). På spaning efter fritidspedagogisk undervisning. Nordisk tidskrift för Allmändidaktik. 7 (1). 55-71.
Status: Publicerad -
Karlsudd, P., Dahl, M., Willén-Lundgren, B. (2017). Less tradition for more profession : an attempt with thesis projects in practical development. Problems of Education in the 21st Century. 75 (3). 252-262.
Status: Publicerad -
Dahl, M., Karlsudd, P. (2015). Leisure-time teachers in a changed profession. Problems of Education in the 21st Century. 68. 22-35.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Dahl, M., Emilson, A. (2023). Belonging for everyone : Teachers priorities regarding the work with children’s belonging and inclusion in school-age educare. NERA Conference 2023 : Digitalization and Technologies in Education Opportunities and Challenges, 15 -17 March, 2023.
- Perselli, A., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Wernholm, M., Dahl, M. (2023). Scientific grounding and navigable waterways : – practice-developing research in motion – what happened?. NERA 2023.
- Perselli, A., Dahl, M. (2019). Utvecklingsarbetet som en väg in i professionen. Nera 2019, Education for a globalized world.
- Dahl, M. (2018). How can we understand the concept of teaching at the leisure time centers?. NERA 2018 - 46th CONGRES.S Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges : Abstracts. 362-362.
- Dahl, M. (2016). Pedagogical work with children´s relationships. Abstract book. 26th EECERA Annual Conference: Happiness, Relationships, Emotion & Deep Level Learning, Dublin, Ireland, 31st-3rd September, 2016.. 156.
- Dahl, M. (2016). Leisure time reachers' work and professional development. Nera 2016, 9-11 March, Helsingfors Finland : Nera 44th Congress, Social Justice, Equality and Solidarity in Education. 33.
- Dahl, M. (2015). Pedagogical work with children´s relationships in leisure-time centres. Abstract book. NERA 2015, Marketisation and differentiation in education.: 43rd Annual Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), Gothenburg, March 4-6, 2015.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Ackesjö, H., Berggren, J., Dahl, M., Ellborg, K., Per-Ola, F., et al. (2017). Entreprenöriell fritidspedagogik : att bygga handlingskraft, mod, självtillit och motivation. Stockholm, Liber.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Elvstrand, H., Dahl, M., Lago, L. (2022). Ett barndomssociologiskt perspektiv på fritidshemmets uppdrag och praktik. Barn i fritidshem. Liber. 12-41.
- Dahl, M. (2022). Lekresponsiv undervisning : ett möjigt didaktiskt verktyg. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
- Dahl, M. (2020). Ett relationellt perspektiv på lärares arbete i fritidshem. Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 207-219.
- Dahl, M. (2019). Att våga kasta sig ut och vara öppen för det oväntade. Att skapa en professionell identitet : Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm, Liber. 191-198.
- Dahl, M. (2019). "Alla ska våga prata och vara delaktiga i gruppen". Att skapa en professionell identitet : Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm, Liber. 105-131.
- Dahl, M., Eek-Karlsson, L., Perselli, A. (2019). En väg till professionell yrkesutövning. Att skapa en professionell identitet : Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm, Liber. 201-210.
- Dahl, M. (2017). Barns olika gemenskaper på fritidshemmet. Teori som praktik i fritidshemmet. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 33-46.
- Dahl, M. (2013). Man känner att man är välkommen. Barns livsvillkor : I mötet med skola och fritidshem. Studentlitteratur AB. 89-104.
- Dahl, M., Ackesjö, H. (2011). "Det bästa med fritids var att kompisarna var där" : En diskussion om meningsfull fritid ur barnens perspektiv.. Fritidspedagogik : Fritidshemmets teorier och praktiker.. Stockholm, Liber. 204-223.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Dahl, M. (2014). Fritidspedagogers handlingsrepertoar : Pedagogiskt arbete med barns olika relationer. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 190.
Licentiatavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Dahl, M. (2011). Barns sociala liv på fritidshemmet : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter. Licentiate Thesis. Göteborg, University of Gothenburg. 154.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Perselli, A., Dahl, M. (2021). Studenten som samverkansprojekt : En studie om samverkan för ökad kvalitet i utvecklingsinriktade självständiga arbeten. 31.
- Dahl, M., Perselli, A. (2019). ”För vi vill ju gärna vara med” : Rapport om utvecklingsinriktade examensarbeten. 26.
- Dahl, M. (2005). Pedagogisk handledning, utmaning eller bekräftelse : en studie kring handledningssamtalet. Humanvetenskapliga institutionen. 86.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Dahl, M., Eek-Karlsson, L., Perselli, A. (2019). Att skapa en professionell identitet : om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm, Liber. 210.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Perselli, A., Dahl, M. (2023). Studenten som samverkansprojekt : En studie om samverkan för ökad kvalitet i utvecklingsinriktade examensarbeten. Språk, reflektion och vetenskap i lärarutbildningen. Växjö, Institutionen för didaktik och lärares praktik, Linnéuniversitetet. 67-87.