Marina Wernholm
UniversitetslektorJag är lektor i pedagogik och tillhör forskningsmiljön PEPP. I mina möten med barn har jag alltid varit nyfiken på deras tidigare erfarenheter, kunskaper och intressen – vilka de är när de inte är i skolan. För mig har det alltid varit av stor vikt att försöka möta varje barn där hen befinner sig, för att kunna fånga upp, fördjupa och problematisera lärandet i skolan. På senare år är det främst barns erfarenheter från deltagande i digitala gemenskaper som fångat mitt intresse och som också är mitt forskningsområde.
Min avhandling om lek utanför skolan i digitala gemenskaper är utsedd till Skolportens favorit
Undervisning
Jag undervisar i Förskollärarprogrammet, Grundlärarprogrammet med inriktning fritidshem, F-3 och 4-6, samt Speciallärar- och Specialpedagogprogrammet. Jag föreläser och har Playshops om hur digitala verktyg och digitala lärresurser kan användas för att främja elevers kunskapsrepresentation samt deras utveckling av adekvat digital kompetens. Anledningen till att kalla det för Playshops är för att betona lekens betydelse för lärande. I mitt uppdrag ingår även handledning av studenters självständiga arbeten på såväl grundnivå som avancerad nivå.
Forskning
Min forskning bidrar med kunskap om barns (8-13 år) erfarenheter av lärande i digitala gemenskaper, som sker på fritiden. Sammanläggningsavhandlingen utgörs av fyra delstudier. I den första studeras barns deltagande i digitala gemenskaper, där deras olika typer av deltagande presenteras i en empirisk modell. I den andra studeras barns multimodala självrepresentationer i sociala medier, i syfte att vinna kunskap om hur barns lärandeidentiteter framträder som deltagaridentiteter. I den tredje utforskas vad som karaktäriserar lärande när barn spelar Minecraft tillsammans med andra. I den fjärde teoretiseras digital lek genom att göra en syntes av tidigare studier.
Olika metoder har använts för att försöka komma nära barns perspektiv t.ex. intervjuer, videokameror placerade på barnens huvud, video stimulated recall. I en tid då en ny nationell digitaliseringsstrategi är på gång, får vi inte glömma att lyssna till barnens röster. Vilka erfarenheter har dagens barn av deltagande och lärande i digitala gemenskaper? Hur kan dessa erfarenheter vara utgångspunkt för att stärka, utmana och problematisera lärande i en skolkontext? Hur kan dagens barn fortsätta att framträda som lärande subjekt, fast i en skolkontext?
Uppdrag
Jag är koordinator för NLU:s strategiska satsning Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning.
Jag är programansvarig för LGFRE, Grundlärarprogrammet inriktning mot arbete i fritidshem, erfarenhetsbaserat.
Mina forskargrupper
-
Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning Vi bedriver forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och skolans…
-
Etnografiskt forum Inom forskarmiljön behandlas gemensamma frågor som rör hantverket i att jobba med etnografiska och andra empirinära metoder och tillvägagångssätt. Miljön består av forskare och…
-
Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning (FRIP) Gruppens forskning centreras runt teoretiska och vetenskapliga aspekter såväl på professionen i fritidshem och dess möte med policyer som på barns…
-
Forskargruppen för förskolepedagogisk forskning (FOPP) Gruppens forskning har fokus på förskolans och förskoleklassens organisering och undervisning. Forskningen är organiserad inom tre…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg Genom projektet kommer universitetslärare, handledare (verksamhetsförlagda lärarutbildare) och grundlärarstudenter att få…
-
Projekt: Det (o)likvärdiga fritidshemmet Projektet ska skapa ny kunskap om lärares arbete med fritidshemmets kompensatoriska uppdrag i områden med socioekonomiska utmaningar: Vad som bidrar till och…
-
Projekt: Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse I 2016 års reviderade läroplan förtydligades fritidshemmets uppdrag inom undervisning. Detta projekt ska ge vetenskaplig kunskap om den…
-
Projekt: Lärares gränslösa föräldrakontakter I detta projekt undersöker vi hur lärares föräldrakontakter som arbetsmiljörisk kan förstås, hanteras och avgränsas.
-
Projekt: Stärkt kvalitet i fritidshemmets undervisning Syftet med detta projekt är att utveckla samarbetsformer mellan akademi och kommun för att stärka kvaliteten på fritidshemmets undervisning.…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Barns erfarenheter av deltagande och lärande i digital lek Datorer och andra digitala verktyg, exempelvis mobiltelefoner, surfplattor och spelkonsoler, har bidragit till att barns…
-
Projekt: (Hur) kan kunskapsmätningar i förskoleklass bidra till utvecklad undervisning och ökat lärande? Denna delstudie fokuserar på utveckling av undervisningen i förskoleklassen i relation till…
-
Projekt: Fritidshemmets pedagogiska uppdrag Syftet med forsknings- och utvecklingsprojektet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag är att med stöd av forskning utveckla kvalitet och likvärdighet i…
-
Såddprojekt: Användning av digitala verktyg för att få syn på tecken på lärande i naturvetenskaplig undervisning för sexåringar Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Young Pupils’ Joint Creation of Multimodal Fairy Tales Using Analogue and Digital Resources. Education Sciences. 13 (6).
Status: Publicerad -
Wernholm, M. (2023). Undervisning i ett fritidshem för alla?. Pedagogisk forskning i Sverige.
Status: Epub för tryck -
Wernholm, M., Lindstrand, S.H., Kjällander, S. (2023). Barns hybrida lek i förskolan. Utbildning & Lärande. 17 (4). 105-122.
Status: Publicerad -
Gardesten, J., Ackesjö, H., Wernholm, M. (2023). Den problematiska fritiden 2.0 : Fritidshemmets kompensatoriska uppdrag i socioekonomiskt utsatta områden. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 9. 249-259.
Status: Publicerad -
Ebbelind, A., Palmér, H., Danielsson, K., Patron, E., Wernholm, M. (2023). Förskoleklasselever utforskar kombinatorik genom digitala animeringar. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 17 (4). 87-104.
Status: Publicerad -
Wernholm, M. (2021). Metodologiska och etiska utmaningar med att utforska barns perspektiv på deltagande i en hybrid verklighet. Barn. 39 (2-3). 63-78.
Status: Publicerad -
Wernholm, M. (2021). Children’s Out-of-School Learning in Digital Gaming Communities. Designs for Learning. 13 (1). 8-19.
Status: Publicerad -
Wernholm, M. (2021). A theoretical framework for understanding children's learning at play in a hybrid reality. International Journal of Play. 10 (3). 261-284.
Status: Publicerad -
Wernholm, M. (2019). Children's shared experiences of participating in digital communities. Nordic Journal of Digital Literacy. 13 (4). 38-55.
Status: Publicerad -
Wernholm, M., Reneland-Forsman, L. (2019). Children's representation of self in social media communities. Learning, Culture and Social Interaction. 23. 1-15.
Status: Publicerad -
Wernholm, M., Vigmo, S. (2015). Capturing children's knowledge-making dialogues in Minecraft. International Journal of Research and Method in Education. 38 (3). 230-246.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Palmér, H., Ebbelind, A. (2023). An exploration of how multimodal teaching and the creation of digital animations contribute to six-year-olds' meaning-making in chemistry. .
- Danielsson, K., Wernholm, M. (2023). Designs for learning and changing texts - demands for future of education : Pupils' positioning during joint multimodal text creation. Designing Futures : The 11th international conference on multimodality.
- Danielsson, K., Wernholm, M., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. Designing Futures the 11th international conference on multimodality : Book of abstracts London Conference. 76-77.
- Ackesjö, H., Wernholm, M., Gardesten, J. (2023). Soft skills – a way to conceptualize school-age educare’s teachers’ work with children’s social skills.
- Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. .
- Perselli, A., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Wernholm, M., Dahl, M. (2023). Scientific grounding and navigable waterways : – practice-developing research in motion – what happened?. NERA 2023.
- Ebbelind, A., Palmér, H., Danielsson, K., Patron, E., Wernholm, M. (2022). Six-year-olds create digital animations to reinforce mathematical problem solving. Book of Abstracts ‘Cultures of play: Actors, Affordances and Arenas’ Glasgow, Scotland 23rd – 26th August 2022.
- Wernholm, M. (2022). Children's learning during play in a hybrid reality. Conference proceedings: Book of Abstracts : "Cultures of play: Actors, Affordances and Arenas".
- Wernholm, M. (2021). Children's Out-of-school Learning in Digital Gaming Communities. .
- Matta, C., Fälth, L., Wernholm, M., Andersson, A. (2021). Raising our eyes from effects : The mechanistic rewards of integrating neuroimaging, behavioral measures and ethnographic methods in the study of an educational intervention. Workshop: Mechanisms in the Sciences. Integrating Social and Biological Perspectives. September 27th and 28th, 2021 : Department of Logic, History and Philosophy of Science. UNED-Madrid.
- Wernholm, M. (2021). Teaching based on children's experiences of learning at play in a hybrid reality. .
- Wernholm, M. (2020). Children’s Out-of-school Learning in Digital Gaming Communities. .
- Wernholm, M. (2020). Children’s Representation of Self in Social Media Communities. .
- Wernholm, M. (2019). Does 'Where' matter?. Proceedings of the 2019 Connected Learning Summit. 229-230.
- Wernholm, M. (2019). Barns erfarenheter av lärande i digital lek. .
- Wernholm, M. (2015). Historical representations in otherwise ostensibly non-historical games: 9/11 represented in Minecraft. Challenge the past / diversify the future: Proceedings of the International Conference. 29.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Wernholm, M., Vigmo, S. (2017). Capturing children's knowledge-making dialogues in Minecraft. E-research in educational contexts : The roles of technologies, ethics and social media. Oxon, Routledge. 8-24.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Delblanc, Å., Wernholm, M. (2023). Barns lek i modern barndom. Barn. 41 (1).
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Wernholm, M. (2022). Digitala lekplatser i fritidshemmet. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
- Ackesjö, H., Wernholm, M., Gardesten, J. (2022). Mjuka förmågor : vad är det och vad kan det bidra till?. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Wernholm, M. (2022). Fritidshemslärares erfarenheter av extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmet. Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. 23.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Wernholm, M. (2020). Children's learning at play in a hybrid reality. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 115.