Marina Wernholm
UniversitetslektorJag är lektor i pedagogik och tillhör forskningsmiljön PEPP. I mina möten med barn har jag alltid varit nyfiken på deras tidigare erfarenheter, kunskaper och intressen – vilka de är när de inte är i skolan. För mig har det alltid varit av stor vikt att försöka möta varje barn där hen befinner sig, för att kunna fånga upp, fördjupa och problematisera lärandet i skolan. På senare år är det främst barns erfarenheter från deltagande i digitala gemenskaper som fångat mitt intresse och som också är mitt forskningsområde.
Min avhandling om lek utanför skolan i digitala gemenskaper är utsedd till Skolportens favorit
Undervisning
Jag undervisar i Förskollärarprogrammet, Grundlärarprogrammet med inriktning fritidshem, F-3 och 4-6. Jag föreläser och har Playshops om hur digitala verktyg och digitala lärresurser kan användas för att främja elevers kunskapsrepresentation samt deras utveckling av adekvat digital kompetens. Anledningen till att kalla det för Playshops är för att betona lekens betydelse för lärande.
Forskning
Mitt forskningsintresse är yngre barns (6-12 år) lärande med digitala verktyg samt lärares professionella utveckling med fokus på bland annat undervisning som inbegriper digitala verktyg. De senast forskningsprojekten har fokuserat på barns erfarenheter av lärande i lek i en hybrid verklighet, undervisning i fritidshemmet, samt vad som händer och vad som blir möjligt när digitala verktyg används i skolans undervisning.
Jag koordinerade 2021-2023 det av Nämnden för lärarutbildning finansierade projektet Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning. I projektet studerades vad som händer och vad som blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och skolans undervisning, samt hur deras användning påverkar barns och elevers digitala kompetens.
Jag deltar i det Nationella forskarnavet Digitalisering i förskolan.
Jag är deltagande forskare i projektet Det (o)likvärdiga fritidshemmet. Projektledare: Helena Ackesjö (LNU). Övriga forskare: Jens Gardesten (LNU)
Jag är deltagande forskare i ULF-projektet Stärkt kvalitet i fritidshemmet. Projektledare: Helena Ackesjö (LNU). Övriga forskare: Mergim Krasniqi.
Jag är deltagande forskare i FoU -programmet Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse. Projektledare: Helena Ackesjö (LNU). Övriga forskare: Jens Gardesten (LNU), Richard Andersson (LNU), Malin Borg (LNU) och Ann-Katrin Perselli (LNU):
Jag är deltagande forskare i ett projekt finansierat av Afa Försäkring: Lärares gränslösa föräldrakontakter. Projektledare: Eva Klope. Övriga forskare: Maria Hedlin (LNU) och Ulrika Bossér (LNU).
Jag är projektledare i det av UHR finansierade projektet 2023-2025: Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg - en unik modell för att möta praktiknära forskning. Övriga forskare: Emelie Patron (LNU), Andreas Ebbelind (LNU), Hanna Palmér (LNU), Kristina Danielsson (SU) och Susanne Kjällander (SU).
Jag är projektledare i det av Vetenskapsrådet finansierade projektet 2024-2027: Utforskande av sexåringars meningsskapande i olika ämnen genom multimodal undervisning och deras skapande av digitala verktyg. Övriga forskare: Emelie Patron (LNU), Andreas Ebbelind (LNU), Hanna Palmér (LNU och Kristina Danielsson (SU).
Uppdrag
2022 koordinator för LGFRE, Grundlärarprogrammet inriktning mot arbete i fritidshem, erfarenhetsbaserat
2023 programansvarig för LGFRE, Grundlärarprogrammet inriktning mot arbete i fritidshem, erfarenhetsbaserat och ledamot i programrådet
2023-2025 Digitala verktyg som del av yngre barns livsvärld och lärande. Driver tillsammans med Andreas Ebbelind och Emelie Patron nätverket Digitala verktyg som del av yngre barns livsvärld och lärande.
Mina forskargrupper
-
Digi-gruppen Vi bedriver forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och skolans undervisning, samt hur deras användning påverkar barns och elevers digitala…
-
Etnografiskt forum Inom forskarmiljön behandlas gemensamma frågor som rör hantverket i att jobba med etnografiska och andra empirinära metoder och tillvägagångssätt. Miljön består av forskare och…
-
Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning (FRIP) Gruppens forskning centreras runt teoretiska och vetenskapliga aspekter såväl på professionen i fritidshem och dess möte med policyer som på barns…
-
Forskargruppen för förskolepedagogisk forskning (FOPP) Gruppens forskning har fokus på förskolans och förskoleklassens organisering och undervisning. Forskningen är organiserad inom tre…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg Genom projektet kommer universitetslärare, handledare (verksamhetsförlagda lärarutbildare) och grundlärarstudenter att få…
-
Projekt: Det (o)likvärdiga fritidshemmet Projektet ska skapa ny kunskap om lärares arbete med fritidshemmets kompensatoriska uppdrag i områden med socioekonomiska utmaningar: Vad som bidrar till och…
-
Projekt: Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse I 2016 års reviderade läroplan förtydligades fritidshemmets uppdrag inom undervisning. Detta projekt ska ge vetenskaplig kunskap om den…
-
Projekt: Lärares gränslösa föräldrakontakter I detta projekt undersöker vi hur lärares föräldrakontakter som arbetsmiljörisk kan förstås, hanteras och avgränsas.
-
Projekt: Utforskande av sexåringars meningsskapande i olika ämnen Projektet syftar till att bidra med både praktisk och teoretisk kunskap om hur undervisningsdesign och användning av digitala verktyg…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Barns erfarenheter av deltagande och lärande i digital lek Datorer och andra digitala verktyg, exempelvis mobiltelefoner, surfplattor och spelkonsoler, har bidragit till att barns…
-
Projekt: (Hur) kan kunskapsmätningar i förskoleklass bidra till utvecklad undervisning och ökat lärande? Denna delstudie fokuserar på utveckling av undervisningen i förskoleklassen i relation till…
-
Projekt: Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning Detta projekt bedrev forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och…
-
Projekt: Fritidshemmets pedagogiska uppdrag Syftet med forsknings- och utvecklingsprojektet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag är att med stöd av forskning utveckla kvalitet och likvärdighet i…
-
Projekt: Stärkt kvalitet i fritidshemmets undervisning Syftet med detta projekt var att utveckla samarbetsformer mellan akademi och kommun för att stärka kvaliteten på fritidshemmets undervisning.…
-
Såddprojekt: Ansökan om medel för ansökningsskrivande: Digitala verktyg Syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring var att skapa en ansökan om bidrag till ett…
-
Såddprojekt: Användning av digitala verktyg för att få syn på tecken på lärande i naturvetenskaplig undervisning för sexåringar Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Ackesjö, H., Wernholm, M., Krasniqi, M. (2024). An Attractive School-Age Educare : Free Choices as Expanded or Limited Agency. Education Sciences. 14 (9).
Status: Publicerad -
Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Palmér, H., Ebbelind, A. (2024). An Exploration of How Multimodally Designed Teaching and the Creation of Digital Animations can Contribute to Six-Year-Olds' Meaning Making in Chemistry. Education Sciences. 14 (1).
Status: Publicerad -
Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Young Pupils’ Joint Creation of Multimodal Fairy Tales Using Analogue and Digital Resources. Education Sciences. 13 (6).
Status: Publicerad -
Gardesten, J., Ackesjö, H., Wernholm, M. (2023). Den problematiska fritiden 2.0 : Fritidshemmets kompensatoriska uppdrag i socioekonomiskt utsatta områden. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 9. 249-259.
Status: Publicerad -
Ebbelind, A., Palmér, H., Danielsson, K., Patron, E., Wernholm, M. (2023). Förskoleklasselever utforskar kombinatorik genom digitala animeringar. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 17 (4). 87-104.
Status: Publicerad -
Wernholm, M., Lindstrand, S.H., Kjällander, S. (2023). Barns hybrida lek i förskolan. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 17 (4). 105-122.
Status: Publicerad -
Wernholm, M. (2023). Undervisning i ett fritidshem för alla?. Pedagogisk forskning i Sverige. 28 (4). 64-88.
Status: Publicerad -
Wernholm, M. (2021). Children’s Out-of-School Learning in Digital Gaming Communities. Designs for Learning. 13 (1). 8-19.
Status: Publicerad -
Wernholm, M. (2021). Metodologiska och etiska utmaningar med att utforska barns perspektiv på deltagande i en hybrid verklighet. Barn. 39 (2-3). 63-78.
Status: Publicerad -
Wernholm, M. (2021). A theoretical framework for understanding children's learning at play in a hybrid reality. International Journal of Play. 10 (3). 261-284.
Status: Publicerad -
Wernholm, M. (2019). Children's shared experiences of participating in digital communities. Nordic Journal of Digital Literacy. 13 (4). 38-55.
Status: Publicerad -
Wernholm, M., Reneland-Forsman, L. (2019). Children's representation of self in social media communities. Learning, Culture and Social Interaction. 23. 1-15.
Status: Publicerad -
Wernholm, M., Vigmo, S. (2015). Capturing children's knowledge-making dialogues in Minecraft. International Journal of Research and Method in Education. 38 (3). 230-246.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Klope, E., Hedlin, M., Bossér, U., Wernholm, M. (2024). Availability, Care and Collegiality - Teachers' Work-related Boundaries in Relation to Parents. Abstract Book. 74-74.
- Wernholm, M., Danielsson, K., Patron, E., Ebbelind, A., Palmér, H., et al. (2024). To develop a multimodal learning design with digital tools. .
- Wernholm, M., Patron, E., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H. (2024). Exploring hybrid learning activities with six-year-olds. Programme of Symposia.
- Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H. (2024). Sexåringars meningsskapande i kemi genom multimodal undervisning som inkluderar skapande av digitala animationer. .
- Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Palmér, H., Ebbelind, A. (2023). An exploration of how multimodal teaching and the creation of digital animations contribute to six-year-olds' meaning-making in chemistry. .
- Danielsson, K., Wernholm, M., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. Designing Futures the 11th international conference on multimodality : Book of abstracts London Conference. 76-77.
- Danielsson, K., Wernholm, M. (2023). Designs for learning and changing texts - demands for future of education : Pupils' positioning during joint multimodal text creation. Designing Futures : The 11th international conference on multimodality.
- Ackesjö, H., Wernholm, M., Gardesten, J. (2023). Soft skills – a way to conceptualize school-age educare’s teachers’ work with children’s social skills.
- Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. .
- Perselli, A., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Wernholm, M., Dahl, M. (2023). Scientific grounding and navigable waterways : – practice-developing research in motion – what happened?. NERA 2023.
- Ebbelind, A., Palmér, H., Danielsson, K., Patron, E., Wernholm, M. (2022). Six-year-olds create digital animations to reinforce mathematical problem solving. Book of Abstracts ‘Cultures of play: Actors, Affordances and Arenas’ Glasgow, Scotland 23rd – 26th August 2022.
- Wernholm, M. (2022). Children's learning during play in a hybrid reality. Conference proceedings: Book of Abstracts : "Cultures of play: Actors, Affordances and Arenas".
- Wernholm, M. (2021). Children's Out-of-school Learning in Digital Gaming Communities. .
- Matta, C., Fälth, L., Wernholm, M., Andersson, A. (2021). Raising our eyes from effects : The mechanistic rewards of integrating neuroimaging, behavioral measures and ethnographic methods in the study of an educational intervention. Workshop: Mechanisms in the Sciences. Integrating Social and Biological Perspectives. September 27th and 28th, 2021 : Department of Logic, History and Philosophy of Science. UNED-Madrid.
- Wernholm, M. (2021). Teaching based on children's experiences of learning at play in a hybrid reality. .
- Wernholm, M. (2020). Children’s Out-of-school Learning in Digital Gaming Communities. .
- Wernholm, M. (2020). Children’s Representation of Self in Social Media Communities. .
- Wernholm, M. (2019). Does 'Where' matter?. Proceedings of the 2019 Connected Learning Summit. 229-230.
- Wernholm, M. (2019). Barns erfarenheter av lärande i digital lek. .
- Wernholm, M. (2015). Historical representations in otherwise ostensibly non-historical games: 9/11 represented in Minecraft. Challenge the past / diversify the future: Proceedings of the International Conference. 29.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Wernholm, M., Vigmo, S. (2017). Capturing children's knowledge-making dialogues in Minecraft. E-research in educational contexts : The roles of technologies, ethics and social media. Oxon, Routledge. 8-24.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Delblanc, Å., Wernholm, M. (2023). Barns lek i modern barndom. Barn. 41 (1).
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H. (2024). Meningsskapande i kemi genom multimodal undervisning. Att undervisa barn i skolstartsålder. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 129-142.
- Wernholm, M., Ackesjö, H., Gardesten, J., Funck, U. (2024). Mjuka förmågor - ett sätt att begreppsliggöra arbetet med "det sociala" i fritidshemmet. Stockholm, Natur & Kultur.
- Ackesjö, H., Wernholm, M. (2024). Barn som experter : övergångar i en digital barndom. Att undervisa barn i skolstartsålder . Malmö, Gleerups Utbildning AB. 157-176.
- Ebbelind, A., Palmér, H., Selander, S., Danielsson, K., Wernholm, M., et al. (2023). Bedömning i förskolan. Den utbildningsvetenskapliga kärnan för förskolan. Natur och kultur. 316-333.
- Ackesjö, H., Wernholm, M., Gardesten, J. (2022). Mjuka förmågor : vad är det och vad kan det bidra till?. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
- Wernholm, M. (2022). Digitala lekplatser i fritidshemmet. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Wernholm, M. (2022). Fritidshemslärares erfarenheter av extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmet. Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. 23.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Wernholm, M. (2020). Children's learning at play in a hybrid reality. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 115.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Pramling Samuelsson, I., Magnusson, L.O., Kjällander, S., Palmer, A., Eidevald, C., et al. (2024). 27 forskare i upprop mot skärmfri förskola. Förskolan.
Status: Publicerad -
Kjällander, S., Walan, S., Nilsen, M., Petersen, P., Caiman, C., et al. (2023). ”Förskolan behöver en digitaliseringsstrategi”. Svenska Dagbladet. (2023-06-18).
Status: Publicerad
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Wernholm, M. (2024). Barns hybrida lek i fritidshemmet. Lund, Studentlitteratur AB.