Mattias Davidsson
Universitetslektor
Institutionen för datavetenskap och medieteknik
Fakulteten för teknik
Lärare och forskare aktiv inom gruppen EdTechLNU med intresse för IKT och lärande. Specifikt gällande Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) och utveckling av nya sätt att möjliggöra kommunikation för de utan talat språk. Doktor i Elementarpartikelfysik.
Undervisning
Kursansvarig för examensarbeteskursen på grundnivå inom programmet Interaktiva medier och webbteknologier. Undervisar även lärare i våra olika fortbildningskurser.
Forskning
Är för närvarande intresserad av forskning kring kommunikation med hjälp av AKK för de med olika form av funktionsnedsättningar.
Nyheter inom medieteknik
-
Sökes: Fyra industridoktorander med fokus på dataintensiva tillämpningar Nyhet
-
15 miljoner kronor från KK-stiftelsen till sju nya industridoktorander inom datavetenskap Nyhet
-
32 miljoner till nytt projekt för innovativa pedagogiska och tekniska lösningar för skolan Nyhet
-
iInstitute medarrangör för internationell sommarskola om digital humaniora Nyhet
Mina forskargrupper
-
EdTechLnu Forskningen inom kunskapsområdet EdTechLnu har tre huvudspår: • Utveckling av ny teknologi för att stödja utbildning och lärande. • Undersökning av undervisning och lärande där elever och…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Samverkan mellan hem och förskola – transformerad i digitaliseringens tidevarv? Det övergripande syftet med detta projekt är att bidra med kunskap om hur villkoren för samarbete mellan hem…
-
Projekt: Utbildningsteknologi i grundskolan Projektet syftar till att förändra lärares utbildningspraktik och förbättra elevers skolresultat. Detta ska ske med hjälp av datastyrt besluts- och…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Såddprojekt: Digital transformation av kommunikationen mellan hem och skola Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné Digitala transformationer är att undersöka den…
-
Såddprojekt: Samverkan mellan hem och förskola – transformerad i digitaliseringens tidevarv? Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné Digitala transformationer är att…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Masiello, I., Fixsen, D.L., Nordmark, S., Mohseni, Z., Holmberg, K., et al. (2023). Digital transformation in schools of two southern regions of Sweden through implementation-informed approach : A mixed-methods study protocol. PLOS ONE. 18 (12).
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Cerratto Pargman, T., Tedre, M., Davidsson, M., Milrad, M. (2020). Teaching Computational Thinking in K-9 : Tensions at the Intersection of Technology and Pedagogical Knowledge. The Interdisciplinarity of the Learning Sciences, 14th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2020. 2409-2410.
- Davidsson, M. (2014). Finger Velocity : A Multimodal Touch Based Tablet Application for Learning the Physics of Motion. Mobile as Mainstream - Towards Future Challenges in Mobile Learning : 13th World Conference on Mobile and Contextual Learning, mLearn 2014, Istanbul, Turkey, November 3-5, 2014. Proceedings. 238-249.
- Davidsson, M. (2012). A Mobile Application with Embodied Multimodal Interactions for Understanding Representations of Motion in Physics. IADIS International Conference Mobile Learning 2012 Berlin, Germany11-13 March 2012.
- Davidsson, M., Johansson, D., Lindwall, K. (2012). Exploring the Use of Augmented Reality to Support Science Education in Secondary Schools. 2012 IEEE Seventh International Conference on Wireless, Mobile and Ubiquitous Technology in Education - Proceedings. 218-220.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Davidsson, M. (2015). Embodied learning on the edge of mobile. Mobile learning and STEM : case studies in practice. Routledge. 199-208.