Miralem Helmefalk

Miralem Helmefalk

Universitetslektor
Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap Ekonomihögskolan
Spara kontaktuppgifter Ladda ner bild

Miralem Helmefalk är lektor vid Institutionen för marknadsföring och turismstudier på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet. Hans forskning betonar de tre pelarna i hans forskningsintressen, vilka är: (1) konsumentpsykologi (sinnesmarknadsföring), (2) gamification och (3) tjänsteforskning (SDL) (serviceekosystem/kundengagemang). Exempel på hans forskning är hur multisensoriska stimuli påverkar konsumenters känslor och köpbeteenden, samt hur gamification kan användas för att förbättra upplevelser inom olika sammanhang. Han är även intresserad av att använda marknadsföringsteorier för att främja hållbara lösningar och återvinning, samt att undersöka hur AI och maskininlärning kan tillämpas inom turism och sinnesmarknadsföring.

Miralem publicerar och granskar artiklar i internationella tidskrifter och är aktiv inom olika forskningsprojekt, senast "Collaboration towards a gamified waste sorting house" och "Social cues for environmental messaging in tourist destinations" med mera. Han samverkar med (inter)nationella organisationer, forskare och nätverk i olika sammanhang.

Förutom sin forskning och samverkan undervisar Miralem i flera olika kurser (Gamification, Sinnesmarknadsföring, Retail Management, Metodkurser, E-commerce, Digital Marknadsföring, Ny Teknik i Marknadsföring m.m.) och program, samt strävar efter att hitta kreativa sätt att genomföra undervisning på.

AACSB accredited

Vi är kvalitetscertifierade

Ekonomihögskolan och Linnéuniversitetet är ackrediterade av The Association to Advance Collegiate Schools of Business, AACSB. 

Läs mer om AACSB

Publikationer

Artikel i tid­skrift (Referee­granskat)

Konferens­bidrag (Referee­granskat)

Kapitel i bok, del av antologi (Referee­granskat)

Samlings­verk (redaktör­skap) (Referee­granskat)

Artikel, forsknings­översikt (Referee­granskat)

Bok (Övrigt veten­skapligt)

Doktors­avhandling, samman­läggning (Övrigt veten­skapligt)

Övrigt (Övrigt (populär­vetenskap, debatt))