Mirja Betzholtz
Universitetsadjunkt
Institutionen för didaktik och lärares praktik
Fakulteten för samhällsvetenskap
Jag arbetar som universitetsadjunkt inom utbildningsvetenskap, främst inom förskollärarprogrammet. From vårterminen 2012 ingår jag som licentiand i forskarskolan "Ämnesdidaktik i mångfaldens förskola" i Malmö. Mitt forskningsområde fokuserar: Lärares tal om mångfaldsuppdraget i förskolan i ljuset av villkor och förutsättningar för yngre barns lärande i en mångkontextuell barndom. Intressanta ingångar för studien är att problematisera förskolans kontext med utgångspunkt från interkulturella perspektiv. Genom att använda en livshistorieansats kan lärares yrkeserfarenheter belysas.
I work as a lecturer in educational sciences, primarily in pre-school teacher training program. From spring 2012 I included as doctoral student in the Graduate School "Didactics in Multicultural preschool" in Malmö. My research focuses: Teachers talk of diversity role of preschools in light of the terms and conditions for young children's learning in a diverse childhood context. Interesting inputs for the study is to problematize the preschool context, based on intercultural perspectives. By using a life history approach to teachers' professional experiences highlighted.
Mina forskargrupper
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
-
Kollegiet för värdepedagogisk forskning Arbetet i den värdepedagogiska forskningsmiljön är inriktat på frågor om hur värden kommer till uttryck, förhandlas och problematiseras i olika pedagogiska…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Torpsten, A., Betzholtz, M. (2013). Preschool : A Diverse and Multilingual Arena. The International Journal of Education for Diversities. 2. 1-16.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Betzholtz, M. (2016). Teachers' professional eye in diversity mandate - to capture the moment .... Abstract book. NERA 2016, 9-11 March, Helsinki Finland. NERA 2016 44th Congress of the Nordic Educational Research Association : Social Justice, Equality and Solidarity in Education. 236.
- Betzholtz, M. (2011). Rights and Ethnicity . .
- Betzholtz, M., Torpsten, A. (2008). Confronting intercultural experiences through life history. .
- Betzholtz, M. (2007). Nordic Perspectives of Lifelong Learning in the New Europé – comparative considerations of the educiational space. : Subtopic: Intercultural pedagogy in a postmodern society – how to meet theory and reality. . .
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Betzholtz, M. (2015). ”Ibland får man ju våga lite själv också så är vi gamla uvar”. : Förskolan som en mångkontextuell arena - två lärares berättelser.. Med livsberättelser som forskningsansats : en rapport från den 6:e livsberätteleskonferensen i Karlstad. 88-99.
- Betzholtz, M., Torpsten, A. (2013). Preschool – a Diverse Arena. .