Profilbild

Mirka Kans

Docent
Institutionen för maskinteknik Fakulteten för teknik
0470-70 84 88
076-760 36 68
Hus M 2055
Spara kontaktuppgifter Ladda ner högupplöst bild

Jag har verkat vid Linnéuniversitetet (tidigare Växjö universitet) sedan 2000 som undervisande lärare och som programansvarig kombinerat med forkarutbildning och forskning. Förutom undervisning och forskning är jag intresserad av pedagogiska utvecklingsfrågor. Bl.a. har jag varit representant för universitetet i CDIO, ett internationellt pedagogiskt initiativ kring ingenjörsutbildningar (www.cdio.org). I dag arbetar jag främst med forskning, utbildningsutveckling, samverkan samt utbildning på avancerad nivå. 

Från och med hösten 2016 är jag biträdande projektledare för Linnaeus Technical Centre 2020 (LTC). Projektet LTC arbetar för att stärka konkurrenskraft, kompetens och lönsamhet för teknikföretagen i Linnéregionen, men speciellt fokus på de små-och medelstora företagen.

Undervisning

Mina undervisningsämnen är främst projektledning, affärssystem samt industriell styrning. Jag undervisar även kurser inom forskningsmetodik och självständigt arbete på kandidat- och masternivå. Jag har tidigare undervisat i databasdesign och industriella IT-system. Undervisningen är främst knuten till institutionens högskoleingenjörsutbildningar samt mastern Innovation genom ekonomi, teknik och design.

Forskning

Jag disputerade 2008 inom ämnet systemekonomi på Linnéuniversitetet och blev docent 2013 inom samma ämne. Mitt forskningsområde generellt är industriell styrning. Min forskning är främst inriktad på data- och IT-behov för underhållsstyrning, samt hur man kan stödja underhåll med hjälp av IT för att uppnå kostnadseffektivitet. Jag arbetar i dagsläget med affärsmodeller kopplade till underhåll och andra eftermarknadsaktiviteter samt med teknikmognad i specifika industrier, t.ex. kopplat till industri 4.0. Tidigare har jag bland annat kartlagt IT-användningen och IT-utvecklingen inom underhåll, studerat anskaffningsprocessen samt introducerat begreppet IT-mognad inom underhåll. Jag har även tittat på beslutstöd för investeringsbedömningar och hur IT-förvaltningsorganisationen påverkar underhållsverksamheten. På datasidan har jag modellerat underhållsdata, speciellt nyckeltalsdata. Tillsammans med Basim Al-Najjar har jag även utvecklat en modell för dataidentifiering.

Tidigare projekt och forskningsarbete:

  • BETUS: beslutstödssystem för ekonomisk och teknisk underhållsstyrning, 2002-2004
  • Kostnadseffektivt underhåll genom utnyttjande av data och IT-resurser, 2004-2008
  • Verifiering av modell för beskrivning av IT-mognad inom underhåll, 2007-2009
  • Standarder för beskrivning av underhållsdata, 2008-2009
  • Studie av IT-systemanvändning inom underhållsstyrning, 2008-2012

Uppdrag

Från och med hösten 2016 är jag aktiv inom  Linnaeus Technical Centre (LTC) som biträdande projektledare. Jag arbetar även med universitetspedagogisk forkning och utvecklingsarbete. Projekt knutna till detta område som jag deltagit i:

Skogens och dess produkter – inriktning entreprenörskap, 2015

Syftet med projektet var att kartlägga förutsättningarna för, samt behoven av, ett utbildningspaket inom området skogen och dess produkter med tydlig inriktning mot entreprenörskap med målet att utveckla ett högskoleingenjörsprogram samt ett masterprogram inom definierat område. Datainsamling skedde främst genom intervjuer, enkäter och fokusgruppsdiskussioner med berörda aktörer såsom studenter, alumner och industrirepresentanter.

Breddad och fördjupad samverkan mellan Linnéuniversietet och näringslivet i Linnéregionen: delprojekt MINIMOOCS, 2015

För att kunna tillgodogöra kompetensutvecklingsbehoven för industriföretagen i region Linné krävs att vi erbjuder möjligheter att utveckla sig på den nivå man befinner sig. Syftet med detta projekt var att skapa en Mini-MOOC, d.v.s. ett kort webbaserat lärmoment i form av film, text, bild och uppföljningsfrågor, som matchar det behov som de tillverkande företagen i regionen har. Dessa är främst små- och medelstora enheter med relativt låg formell kompetensnivå. Mini-MOOCs kan användas i ett flertal syften: som korta introduktioner till ämnen och kunskapsområden, som marknadsföring av universitetets utbud, som  exemplifiering av begrepp och metoder i ordinarie kursen, för att nämna några.

Ett exempel på Mini-MOOC

Publikationer

Artikel i tid­skrift (Referee­granskat)

Konferens­bidrag (Referee­granskat)

Konferens­bidrag (Övrigt veten­skapligt)

Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt veten­skapligt)

Licentiat­avhandling, monografi (Övrigt veten­skapligt)

Rapport (Övrigt veten­skapligt)

Artikel, forskning­översikt (Referee­granskat)

Doktors­avhandling, samman­läggning (Övrigt veten­skapligt)