Mischa van Kan
UniversitetslektorJag är universitetslektor i musikvetenskap med inriktning på populärmusik och även studierektor för musikvetenskap.
Undervisning
Jag undervisar och handleder på institutionens olika kurser och program som bland annat musikvetenskap, kulturledarprogrammet och ämneslärarutbildningen i musik. Jag delar även programansvaret för kulturledarprogrammet.
Forskning
Min forskning har huvudsakligen fokuserat på populärmusik med anknytning till Norden. Jag är särskilt intresserad av hur populärmusik (och i synnerhet jazz) har spridits transnationellt och hur idéer om nationalitet, etnicitet och genus har kopplats till musik. Jag har skrivit om detta i boken Swedish Jazz in the United States: Swede and Cool (Routledge 2022) där jag undersökte spridningen och receptionen av svensk jazz i USA mellan 1947 och 1963.
Jag är också intresserad av hur olika medier och deras materialitet har påverkat musiken och musikens reception. Jag forskar till exempel på skivomslag inom jazz från slutet av 1940-talet och från 1950-talet.
Just nu är jag verksam i det VR-finansierade projektet “Historiskt informerad ljuddesign: ett multidisciplinärt och strukturerat synsätt på digitalisering och utforskning av elektroniskt musikarv”. I det interdisciplinära projektet undersöker jag hur elektronmusik blivit från framtidens musik till ett historiskt fenomen som en del av det svenska kulturarvet.
I samverkan med Smålands musikarkiv och Växjö kommun jobbar jag under åren 2022-2023 med projektet "Blås liv i den lokala musikhistorien" som handlar om den blåsbaserade militär- och populärmusiken från Växjö med omnejd från och med 1940-talet.
Uppdrag
Sedan 2020 representerar jag Sverige i styrelsen av Nordens gren av IASPM (the International Association for the Study of Popular Music). Sedan 2021 har jag suttit i styrelsen av SSM (Svenska Samfundet för Musikforskning).
Publikationer
Publikationer i urval
-
Van Kan, M. (2022). Modernism and Record Covers : Raising the Status of Jazz in Sweden. Cultural Sociology. 16 (2). 165-189.
Status: Publicerad -
Van Kan, M. (2022). Presenting the Studio on Record Covers : Changing the Understanding of Swedish Jazz Records. Popular music and society. 45 (4). 446-466.
Status: Publicerad - Van Kan, M. (2022). Swedish Jazz in the United States : Swede and Cool. New York, Routledge.
- Dunkel, M., Van Kan, M. (2019). Transnational Perspectives on Jazz in Germany. Jazzforschung heute : Themen, Methoden, Perspektiven. Berlin, Edition EMVAS. 19-36.
- Van Kan, M. (2019). Monica Zetterlund : 1937-2005. Märkvärdiga svenska kvinnor : 200 kvinnor som förändrat våra liv. Stockholm, Bonnier. 76-81.
-
Van Kan, M. (2016). Cooling down jazz : Making authentic Swedish jazz possible. Jazz Research Journal. 10 (1-2). 137-156.
Status: Publicerad - Van Kan, M. (2014). The Racial Imagination and Authenticity in Swedish Jazz : The Swedish Reception of Miles Davis’ Versions of Dear Old Stockholm. Jazz, Gender, Authenticity : Proceedings of the 10th Nordic Jazz Research Conference, Stockholm August 30–31 2012. 79-87.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Van Kan, M. (2016). Swingin' Swedes : The Transnational Exchange of Swedish Jazz in the US. Doctoral Thesis. Göteborg, University of Gothenburg. 315.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Van Kan, M. (2021). Bengt Hallberg i utländsk jazzpress på 1950-talet. Bengt Hallberg : jazzpianist, kompositör, arrangör, pedagog. Vaxholm, Vax records. 198-211.