Nico disputerade i data- och informationsvetenskap vid Linnéuniversitetet (LNU) i Växjö, Sverige, i september 2022. Hans doktorand projekt handlar om hur man kan stödja synkron, asymmetrisk undersökning av data med hjälp av virtuell verklighet inom ramen för gemensam immersiv analys. Han forskar vid forskargruppen VRxAR Labs, och är också associerad med ISOVIS forskargruppen. Hans forskning intressen fokuserar på människa-datorinteraktion, och interaktion med immersiva ("uppslukande") teknologier för syfte att interagera och undersöka data i 3D-miljöer på ett mer naturligt sätt, inklusive aspekter av samarbete. Han också tycker om att skapa workshops för att främja kreativ användning av teknik.
Innan han började med doktorandstudierna arbetade han som forskningsassistent vid Institutionen för medieteknik på Linnéuniversitetet. Här han avslutade också masterexamen i Sociala medier och webbteknologier (M.Sc.). Sedan dess är han också involverad i olika lärar och handledningsaktiviteter. Han avslutade kandidatexamen i International Media and Computing vid Hochschule für Technik und Wirtschaft (HTW) Berlin i Tyskland innan han flyttade till Sverige.
Undervisning
all information på reski.nicoversity.com (engelska)
Forskning
Förteckning över publikationer (komplett, engelska)
Portfölj på reski.nicoversity.com (engelska)
VRxAR Labs forskargruppen
Länkar och kontakt
Web: reski.nicoversity.com
Twitter: @nicoversity
GitHub: nicoversity
ORCID: 0000-0001-7485-8649
Mina forskargrupper
-
Data Intensive Digital Humanities Forskningsområdet Data Intensive Digital Humanities inom Linnaeus University Centre for Data Intensive Sciences and Applications (DISA) är ett nätverk som samlar alla…
-
VRxAR Labs Forskargruppen VRxAR Labs studerar design av gränssnitt för Mixed Reality-miljöer, såsom Virtual Reality och Augmented Reality – virtuell respektive förstärkt verklighet.
Mina pågående forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Stödja synkron, asymmetrisk undersökning av data med hjälp av virtuell verklighet inom ramen för gemensam immersiv analys Immersiva ("uppslukande") teknologier, som virtuell…
-
Projekt: Augmented Reality for Public Engagement (PEAR) Syftet med projektet PEAR är att undersöka möjligheterna att använda Augmented Reality-teknik (AR) för att öka allmänhetens engagemang i…
-
Projekt: Open Data Exploration in Virtual Reality (ODxVR) Syftet med projektet ODxVR är att föreslå nya metoder för gränssnittsdesign som gör interaktiv visualisering av öppen data i VR-miljöer…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Reski, N., Alissandrakis, A., Kerren, A. (2022). An Empirical Evaluation of Asymmetric Synchronous Collaboration Combining Immersive and Non-Immersive Interfaces Within the Context of Immersive Analytics. Frontiers in Virtual Reality. 2.
Status: Publicerad -
Reski, N., Alissandrakis, A. (2020). Open data exploration in virtual reality : a comparative study of input technology. Virtual Reality. 24 (1). 1-22.
Status: Publicerad -
Alissandrakis, A., Reski, N., Laitinen, M., Tyrkkö, J., Lundberg, J., et al. (2019). Visualizing rich corpus data using virtual reality. Studies in Variation, Contacts and Change in English. 20.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Reski, N., Alissandrakis, A., Tyrkkö, J., Kerren, A. (2020). "Oh, that's where you are!" : Towards a Hybrid Asymmetric Collaborative Immersive Analytics System. NordiCHI '20: Proceedings of the 11th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Shaping Experiences, Shaping Society, Tallinn, Estonia, October 25-29, 2020.. 1-12.
- Reski, N., Alissandrakis, A., Kerren, A. (2020). Exploration of Time-Oriented Data in Immersive Virtual Reality Using a 3D Radar Chart Approach. NordiCHI '20: Proceedings of the 11th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Shaping Experiences, Shaping Society, Tallinn, Estonia, October 25-29, 2020.. 1-11.
- Reski, N., Alissandrakis, A. (2018). Using an Augmented Reality Cube-like Interface and 3D Gesture-based Interaction to Navigate and Manipulate Data. VINCI '18 Proceedings of the 11th International Symposium on Visual Information Communication and Interaction. 92-96.
- Alissandrakis, A., Reski, N., Laitinen, M., Tyrkkö, J., Levin, M., et al. (2018). Visualizing dynamic text corpora using Virtual Reality. ICAME 39 : Tampere, 30 May – 3 June, 2018 : Corpus Linguistics and Changing Society : Book of Abstracts. 205-205.
- Alissandrakis, A., Reski, N. (2017). Using Mobile Augmented Reality to Facilitate Public Engagement. Extended Papers of the International Symposium on Digital Humanities (DH 2016). 99-109.
- Reski, N., Alissandrakis, A. (2016). Change Your Perspective : Exploration of a 3D Network Created from Open Data in an Immersive Virtual Reality Environment. ACHI 2016 : The Ninth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions. 403-410.
- Yousefi, S., Kidane, M., Delgado, Y., Chana, J., Reski, N. (2016). 3D Gesture-Based Interaction for Immersive Experience in Mobile VR. 2016 23rd International Conference on Pattern Recognition (ICPR)Cancún Center, Cancún, México, December 4-8, 2016. 2122-2127.
- Reski, N., Nordmark, S., Milrad, M. (2014). Exploring New Interaction Mechanisms to Support Information Sharing and Collaboration Using Large Multi-touch Displays in the Context of Digital Storytelling. Proceedings of the 14th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies IEEE - ICALT2014. 176-180.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Reski, N., Alissandrakis, A., Tyrkkö, J. (2019). Collaborative exploration of rich corpus data using immersive virtual reality and non-immersive technologies. ADDA : Approaches to Digital Discourse Analysis – ADDA 2, Turku, Finland 23-25 May 2019 ; Book of abstracts. 7-7.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Reski, N. (2022). Supporting Data Interaction and Hybrid Asymmetric Collaboration Using Virtual Reality Within the Context of Immersive Analytics. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 323.
Nyheter
- Forskning om immersiva teknologier presenterade vid stor konferens om människa-datorinteraktion Nyhet
- Med Virtual Reality kan stora textmängder undersökas på nya, smarta sätt Nyhet
- Virtual Reality-projekt presenterades vid VR_Sci Fest 2017 Nyhet
- Ny app för mobilen ska öka allmänhetens engagemang i lokala frågor Nyhet
- Virtual Reality ska göra öppna data mer synliga och värdefulla Nyhet