Doktorand i religionsvetenskap med didaktisk inriktning.
I min avhandling undersöker jag hur och varför lärare använder populärkultur i religionskunskapsundervisningen i gymnasieskolan.
Projektet förväntas bidra med kunskap kring hur lärare idag använder sig av populärkultur i sin religionskunskapsundervisning. Fokus ligger varför lärare använder detta material, men även till viss del hur och vad. Förhoppningsvis kan resultaten på sikt leda till att undervisningen utvecklas och att fördjupade diskussioner förs kring populärkulturens roll i undervisningen, speciellt med avseende på de didaktiska frågorna.
Undervisning
Kursansvarig Religionsvetenskap 7,5 hp, delkurs i Samhällsorienterande ämnen för undervisning i åk 4-6 (30 hp) både i Kalmar och Växjö HT23.
Kursansvarig Didaktik och förmedling 5 hp, delkurs i Religionsvetenskap fortsättningskurs II (30 hp) VT23 & VT24
Kursansvarig Religionsvetenskaplig metod (7,5 hp) delkurs i Religionskunskap 61-90 hp (30 hp) HT21
Handledare b-uppsatser i historia VT21, VT22 & VT23
Seminarieledare Skolväsendets historia (2hp) del av Skolväsendets historia, värdegrund och samhälleliga villkor (7,5hp) VT21, VT22 & VT23
Seminarieledare Mångkulturella sammanhang i ett historiskt perspektiv (1hp) del av Perspektiv på läraruppdraget och skolan i samhället (7,5 hp) HT21 & HT22
Forskning
Populärkultur är starkt integrerat i samhället och dagens ungdomar är i ständig kontakt med det i olika former. Religion och religiösa inslag är även ofta förekommande i populärkultur och ungdomar kommer således i kontakt med och influeras av det. Populärkultur används dessutom idag i undervisningen och har tidigare varit en del av ett uttalat kunskapsmål i grundskolan (ändring i nya kunskapsmålen). Populärkultur är även ett återkommande tema i examensuppsatser för blivande lärare där de undersöker hur populärkultur används på olika sätt i undervisning, t.ex. för att belysa värdegrund och dyl. Inom religionsvetenskapen får etik och moralfrågor ofta ta stor plats.
De didaktiska frågorna, hur och varför är något som lärare ständigt, både medvetet och/eller omedvetet arbetar med när de lägger upp och genomför sin undervisning. Därför är dessa frågor också relevanta att undersöka mer på djupet. Kopplat till detta blir även den tredje didaktiska frågan: vad väljer lärarna (och varför).
Uppdrag
Studeranderepresentant FKH:s forskningsråd 2022 & 2023
Medlem i forskningsnätverket Cähl som är inriktat mot ämnesdidaktik.
Medlem i Nationellt forum för religionsdidaktisk/pedagogisk forskning (NFR) och Svenska samfundet för religionshistorisk forskning (SSRF).
Sitter i valberedningen för NFR 2023-2024.
Kontaktperson för lärare (Växjö/Kalmar med omnejd) intresserade av att delta i NFR:s seminareverksamhet.
Utbildningsplanerare för KV sedan HT2020.