Doktorand i religionsvetenskap med didaktisk inriktning.
Min forskning undersöker varför och hur lärare integrerar populärkultur i religionskunskapsundervisningen på gymnasiet. Populärkultur är en självklar del av ungas vardag och tar allt större plats i skolans lärmiljö. Inom religionskunskapsundervisningen används populärkulturella inslag för att skapa engagemang och relevans, men metoden innebär både pedagogiska möjligheter och utmaningar. Genom intervjuer och klassrumsobservationer analyserar jag de didaktiska och pedagogiska motiv som styr dessa val. Studien bidrar med insikter som kan stärka lärarutbildningen, utveckla religionsämnet och ge en djupare förståelse för religionens roll i ungas liv i ett sekulärt samhälle.
Utöver religionsdidaktik, religionsundervisning och populärkultur är jag också intresserad av populärkultur och religion i allmänhet, hur religion(er) förmedlas, religion och konst, religionssemiotik samt fornnordisk och keltisk religion.
Undervisning
Kursansvarig Religionsvetenskap 7,5 hp, delkurs i Samhällsorienterande ämnen för undervisning i åk 4-6 (30 hp) både i Kalmar och Växjö HT23.
Kursansvarig Didaktik och förmedling 5 hp, delkurs i Religionsvetenskap fortsättningskurs II (30 hp) VT23, VT24 & VT25.
Kursansvarig Religionsvetenskaplig metod (7,5 hp) delkurs i Religionskunskap 61-90 hp (30 hp) HT21.
Handledare b-uppsatser i historia VT21, VT22 & VT23.
Seminarieledare Skolväsendets historia (2hp) del av Skolväsendets historia, värdegrund och samhälleliga villkor (7,5hp) VT21, VT22 & VT23.
Seminarieledare Mångkulturella sammanhang i ett historiskt perspektiv (1hp) del av Perspektiv på läraruppdraget och skolan i samhället (7,5 hp) HT21 & HT22.
Föreläsning om Strukturalism och semiotik på kursen Teoretiska traditioner inom humaniora (15 hp) HT24.
Uppdrag
Studeranderepresentant FKH:s forskningsråd 2022 & 2023
Medlem i forskningsnätverket Cähl som är inriktat mot ämnesdidaktik.
Medlem i Nationellt forum för religionsdidaktisk/pedagogisk forskning (NFR) och Svenska samfundet för religionshistorisk forskning (SSRF).
Sitter i valberedningen för NFR 2023-2026.
Kontaktperson för lärare (Växjö/Kalmar med omnejd) intresserade av att delta i NFR:s seminareverksamhet.
Utbildningsplanerare för KV sedan HT2020.