Niklas Ammert
Professor, prorektorPressbilder Niklas Ammert (högupplöst)
Professor i historia och prorektor vid Linnéuniversitetet.
Jag är professor i historia med inriktning mot utbildningsvetenskap och ämnesdidaktik. Sedan 2014 är jag affilierad till HERMES (Historical Experience, Representation, Media, Education, Society). University of Newcastle, Australien.
Undervisning
Jag undervisar främst i historiedidaktik inom lärarutbildningen och i historiedidaktiska kurser på avancerad nivå samt i Kulturarvsprogrammet.
Forskning
Min forskning rör sig inom det historiedidaktiska fältet, där jag forskar om hur människor möter historia och hur historia kommuniceras, förmedlas, används och har använts i undervisning, samhällsdebatt och i kultursektorn. Från och med 2018 leder jag projektet History and moral encounters: exploring theoretical and empirical intersections of historical and moral consciousness from a History didaktik perspective, finansierat av vetenskapsrådet.
Jag deltar i forskningssamarbeten bland annat inom Nationella nätverket för historiedidaktisk forskning och är medlem i International Society of History Didactics (ISHD).
Senaste publikationer:
Kakoulidou, Kristina & Niklas Ammert, “Att bedöma det som bedömas ska: provuppgifter i relation till vad styrdokumenten föreskriver”, i Ludvigsson, David & Lars Andersson Hult (red.), Att bedöma i historieämnet: perspektiv på historisk kunskap, bedömning och prov, Historielärarnas förening: Aktuellt om historia 2020:1-2
Ammert, Niklas, Heather Sharp, Jan Löfström & Silvia Edling, “Identifying aspects of temporal orientation in students’ moral reflections”, in History Education Research Journal 17 (2) 2020
Edling, Silvia, Heather Sharp, Jan Löfström & Niklas Ammert, “Why is ethics important in history education? A dialogue between the various ways of understanding the relationship between ethics and historical consciousness”, in Ethics and Education Vol. 15 No. 3 2020
Ammert Niklas & Per Eliasson, Externa historieprov: En studie av validitetsfrågor, Malmö: Malmö universitet, Skrifter med historiska perspektiv, 2019
Uppdrag
Från och med 2021 är jag prorektor vid Linnéuniversitetet och har ett särskilt ansvar för utbildning och lärande. Dessförinnan har jag varit vicerektor 2018-2020, dekan vid Nämnden för lärarutbildning (2017-2018), prodekan vid Fakulteten för konst och humaniora (2013-2016), prefekt vid Institutionen för kulturvetenskaper (2010-2012) och chef för Avdelningen för lärande och kommunikation (2007-2009, vid Högskolan i Kalmar). Jag har haft en rad nämnds- och styrelseuppdrag samt är ledamot i Advisory board för Nationalt videncenter for historie- og kulturarvsformidling (Historielab) i Danmark och för bokserien Geschichtsdidaktik Diskursiv - Public History und Historisches Denken, Peter Lang Publishing
Film: Vad kan man när man kan något om historia?
Är historia att lära sig årtal, personer och händelser? Förr var det kanske så. Idag betonas istället att eleverna ska utveckla förmågor för att använda historia på olika sätt. Men hur ser eleverna själva på vad kunskaper i historia är? Det har Niklas Ammert undersökt.
Mina forskargrupper och projekt
-
Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet Syftet med Cähls verksamhet är att samordna det ämnesövergripande forsknings- och utvecklingsarbetet inom området…
-
Centrum för tillämpat kulturarv Tillämpat kulturarv handlar om att utforska kulturarvens inneboende potential att förändra samhället. Centrum för tillämpat kulturarv vid Linnéuniversitetet syftar till…
-
Projekt: History and moral encounters (HiME) Historien är lika mångfasetterad och komplex som våra uppfattningar om den. Historia vävs genom olika människors handlingar och mänskliga val både följer…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Ammert, N., Sharp, H., Löfström, J., Edling, S. (2020). Identifying aspects of temporal orientation in students’ moral reflections. History Education Research Journal (HERJ). 17. 132-150.
- Edling, S., Sharp, H., Löfström, J., Ammert, N. (2020). The good citizen : Revisiting moral motivations for introducing historical consciousness in history education drawing on the writings of Gadamer. Citizenship, Social and Economics Education. 19. 133-150.
- Edling, S., Sharp, H., Löfström, J., Ammert, N. (2020). Why is ethics important in history education? A dialogue between the various ways of understanding the relationship between ethics and historical consciousness. Ethics and Education. 15. 336-354.
- Sharp, H., Edling, S., Ammert, N., Löfström, J. (2020). A Review of Doctoral Theses Since 2000 : Historical Consciousness in the Australian Context. Yearbook (of the International Society for History Didactics). 41. 123-140.
- Löfström, J., Ammert, N., Sharp, H., Edling, S. (2020). Can and should history give ethical guidande? : Finnish and Swedish grade 9 students on moral judgement-making in history. Nordidactica : Journal of Humanities and Social Science Education. 4. 88-114.
- Ammert, N., Edling, S., Löfström, J., Sharp, H. (2017). Bridging historical consciousness and moral consciousness : Promises and challenges. Historical Encounters : A journal of historical consciousness, historical cultures and history education. 4. 1-13.
- Sharp, H., Ammert, N. (2017). Primary Sources in Swedish and Australian History Textbooks : A Comparative Analysis of Representations of Vietnam's Kim Phuc. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research. 14. 55-70.
- Ammert, N. (2017). Patterns of reasoning : A tentative model to analyse historical and moral consciousness among 9th grade students. Historical Encounters : A journal of historical consciousness, historical cultures and history education. 4. 23-35.
- Ammert, N., Sharp, H. (2016). Working with the Cold War : Types of Knowledge in Swedish and Australian History textbook Activities. Journal of Educational Media, Memory and Society. 8. 58-82.
- Ammert, N. (2015). On Genocide and the Holocaust in Swedish History Teaching. Historical Encounters : A journal of historical consciousness, historical cultures and history education. 2. 58-69.
- Ammert, N. (2014). Contact and contrast : the subject of history and its relation to students 1905-2005. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research. 12. 46-63.
- Ammert, N. (2014). What do you know when you know something about history?. Historical Encounters : A journal of historical consciousness, historical cultures and history education. 1. 50-61.
- Ammert, N. (2013). Ethical Values and History : a mutual relationship?. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research. 12. 5-15.
- Ammert, N. (2010). To Bridge Time : Historical Consciousness in Swedish History Textbooks. Journal of Educational Media, Memory and Society. 2. 17-30.
- Ammert, N. (2009). Gemenskap och ambivalens : Finsk-svenska möten i finlandssvenska läroböcker i historia. Historisk Tidskrift för Finland. 94. 1-19.
- Ammert, N. (2005). Folkvilja, etikett eller jordbruksteknik? : En historiedidaktisk analys av synen på demokrati i historieläroböcker 1960-2003. Utbildning och Demokrati. 14. 31-50.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Ammert, N., Edling, S., Löfström, J., Sharp, H. (2019). History and moral encounters : exploring theoretical and empirical intersections of historical and moral consciousness from a History didaktik perspective. HEIRNET 2019 (History Educators International Research Network) : 2nd to 4th September, The University of Vienna, Austria. 16th annual international conference. Public History, Historical Culture, Identity and Pedagogy.
- Ammert, N. (2019). Subject-specific language and pupils’ use of concepts in history as curriculum subject : Ämnesspråk och begreppsanvändning i historieämnet. NOFA7 Abstracts : Stockholm University, 13 - 15 May 2019. 19-19.
- Ammert, N., Löfström, J., Sharp, H., Edling, S. (2019). Social perspective taking and moral reflection [judgment] in lower secondary school students’ responses to historical moral dilemmas : observations from a Swedish-Finnish survey study. NOFA7 Abstracts : Stockholm University, 13 - 15 May 2019. 20-20.
- Ammert, N. (2017). Förväntningar och förekomst : Elevers förväntningar och läromedlens urval och presentation av kalla kriget-epoken. Historie – didaktik, dannelse og bevidsthed : Rapporter til det 29. Nordiske Historikermøde, Aalborg, 15.-18. august 2017, Bind 1. 40-70.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
- Ammert, N. (2016). Historieläromedel : en forskningsöversikt. Humanetten. 140-153.
- Ammert, N. (2015). Vinner man val med hjälp av historia? : Nedslag i den svenska debatten inför riksdagsvalet 2014. Humanetten. 5-11.
- Ammert, N. (2011). Kulturrevolutionen i Boda : ett provokativt historiebruk. HumaNetten. 97-102.
- Ammert, N. (2009). Att göra det förflutna närvarande. Manus, SLFF Medlemstidskrift.
- Ammert, N. (2009). En katastrofkanon : 1900-talets katastrofer i historieläroböcker. Didaktisk Tidskrift. 18. 377-392.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Ammert, N. (2019). Identifying aspects of temporal orientation in students' moral reflections. 8e Svenska historikermötet 2019, Växjö 8-10 maj : Rättigheter.
- Ammert, N., Torhell, C. (2018). Universitetsbiblioteket som arena för universitetsövergripande verksamhet - exemplet högskolepedagogik. Mötesplats Profession – Forskning : Linnéuniversitetet i Växjö 22–23 oktober 2018.
- Ammert, N. (2017). Förväntningar och förekomst : Elevers förväntningar och läromedlens urval och presentation av kalla kriget-epoken. NHM-2017, 29 : Nordiska historikermøde.
- Ammert, N., Eliasson, P. (2017). Prov på prov : En studie av validitetsaspekter i externa historieprov. Nationella nätverket för historiedidaktisk forskning, konferens Halmstad, 3-4 maj 2017. 1-31.
- Ammert, N. (2016). Content, skills and deep reflection : on the Holocaust and other genocides in swedish history teaching. International Research Conference on Education about the Holocaust.
- Ammert, N. (2016). History IRL : How participants perceive time travels. Bridging Ages Conference : Sept 13-16, 2016, Kalmar, Sweden.
- Ammert, N. (2015). Patterns of reasoning : A tentative model to analyse historical and moral consciousness among Swedish 9th grade students. Book of Abstracts : NoFa5 Nordic Conference on Subject Education, 27-29 May 2015. 94-94.
- Ammert, N. (2014). Interpreting historical encounters : how cultural sociology might enrich and complement history didactics. .
- Ammert, N. (2012). Kontakt och kontrast : Historieämnets innehåll och dess relation till elever 1905-2005.
- Ammert, N. (2011). Värden som bärare av historisk kunskap.
- Ammert, N. (2009). To Bridge Time: Historical Consciousness in Swedish History Textbooks During the 20th Century. .
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Ammert, N., Eliasson, P. (2019). Externa historieprov : En studie av validitetsfrågor. Malmö, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet.
- Ammert, N. (2015). History as knowledge : ethical values and meaning in encounters with history. Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group.
- Ammert, N. (2013). Historia som kunskap : Innehåll, mening och värden i möten med historia. Lund, Nordic Academic Press.
- Ammert, N. (2011). Om vad och hur 'må' ni berätta? : undervisning om Förintelsen och andra folkmord. Stockholm, Forum för levande historia.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Kakoulidou, K., Ammert, N. (2021). Att bedöma det som bedömas ska : provuppgifter i relation till vad styrdokumenten föreskriver. Att bedöma i historieämnet : Perspektiv på historisk kunskap, bedömning och prov. Uddevalla, Historielärarnas förening. 67-85.
- Ammert, N. (2018). In Search of a Living Past. The Time Travel Method : in the Service of Society and its Development. Kalmar, Kalmar läns museum. 78-83.
- Ammert, N., Gustafsson, B.E. (2017). To Make and to Experience Meaning : How Time Travels are Perceived among Participants. The Archaeology of Time Travel : Experiencing the Past in the 21st Century. Oxford, Archaeopress. 113-128.
- Ammert, N. (2016). Mening i möten med historia. Möten med mening : Ämnesdidiaktiska fallstudier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 19-33.
- Ammert, N. (2015). En ögonblicksbild av ondskan : Förintelsen och andra folkmord i svensk historieundervisning. Historia vid skiljevägen : Historiekulturella sonderingar när och fjärran. Höör, Agerings Bokförlag. 247-268.
- Ammert, N. (2015). "Det känns mera meningsfullt om det handlar om det" : Värdefrågor, elever och undervisningens innehåll. Religionsdidaktiska studier. Kalmar och Växjö, Linnaeus University Press. 5-18.
- Ammert, N., Rosén, U., Svensson, J. (2014). Inledning. Blickar : kulturvetenskapliga perspektiv på utbildning. Växjö, Linnaeus University Press. 5-11.
- Ammert, N. (2014). Den svårfångade kunskapen : elevers beskrivningar och tillämpningar av kunskap om historia. Blickar : kulturvetenskapliga perspektiv på utbildning. Växjö, Linnaeus University Press. 61-76.
- Ammert, N. (2013). En banbrytande historiedidaktiker. I farmors kök blev jag människa : historiedidaktiska texter av K G Jan Gustafson. Lund, Sekel Bokförlag. 19-28.
- Ammert, N. (2012). 'Ja utan ondska skulle det knappt finnas någon historia' : Värden som bärare av historisk kunskap. Historiedidaktik i Norden 9 : Del I: Historiemedvetande - historiebruk. Malmö och Halmstad, Malmö högskola. 54-74.
- Ammert, N. (2011). Inledning (Att spegla världen). Att spegla världen : Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund, Studentlitteratur AB. 17-22.
- Ammert, N. (2011). Om läroböcker och studiet av dem. Att spegla världen : Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund, Studentlitteratur AB. 25-42.
- Ammert, N. (2011). Ett innehåll förmedlas. Att spegla världen : Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund, Studentlitteratur AB. 259-278.
- Ammert, N. (2004). Finns då (och) nu (och) sedan? Uttryck för historiemedvetande i läroböcker för grundskolan. Historien är nu : En introduktion till historiedidaktiken. Lund, Studentlitteratur.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Ammert, N. (2008). Det osamtidigas samtidighet: Historiemedvetande i svenska historieläroböcker under hundra år. Doctoral Thesis.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Ammert, N., Rosén, U., Svensson, J. (2014). Blickar : kulturvetenskapliga perspektiv på utbildning. Växjö, Linnaeus University Press. 244.
- Ammert, N., Hallgren, R. (2013). I farmors kök blev jag människa : historiedidaktiska texter av K G Jan Gustafson. Lund, Sekel Bokförlag. 167.
- Ammert, N. (2011). Att spegla världen : Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund, Studentlitteratur. 360.
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
- Ammert, N. (2014). [recension av:] Sirkka Ahonen: Coming to terms with a dark past - how post-conflict societies deal with history. Historielärarnas Förenings Årsskrift 2014. 218-219.
- Ammert, N. (2011). Mörkrets hjärta i klassrummet: : Historieundervisning och elevers uppfattningar om förintelsen: av Bo Persson. Scandia. Lund, Lunds universitet. 77. 186-187.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Ammert, N., Kakoulidou, K. (2019). Rapport från XIII:e konferensen med Nationella nätverket för historiedidaktisk forskning, 8-10 maj 2019, Linnéuniversitetet. Nordidactica : Journal of Humanities and Social Science Education. 209-211.
- Ammert, N. (2017). Att öva historia. Radar: Historiedidaktisk tidskrift.
- Ammert, N. (2015). Meddelande till rymden. Rymden och människan: Rymdforskning i humaniora, konst och samhällsvetenskap. 10-11.
- Ammert, N. (2015). Mot samma mål?. Manus: Sveriges läromedelsförfattares förbunds tidskrift.
- Ammert, N. (2009). Att stimulera historiemedvetande. Grundskoletidningen. 3.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Ammert, N. (2013). Vad kan man när man kan något om historia?. Stockholm, Grundskoletidningen 2/2013.
Artikel, recension (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Ammert, N. (2005). Recension av Elisabeth Ivansson & Mattias Tordai, Historia 4. Historielärarnas Förening Årsskrift 2005. 188-189.