Päivi Juvonen
Professor
Institutionen för svenska språket
Fakulteten för konst och humaniora
Päivi Juvonen är professor i svenska som andraspråk. Hennes forskning handlar om flerspråkighet och svenska som andraspråk ur individens och samhällets perspektiv.
Forskning
Päivi Juvonens pågående forskningsprojekt Nyanlända elever i gymnasieskolan fokuserar på ämne, språk och inkludering, vilket möjliggör en helhetssyn på lärande, undervisning och inkludering. Projektets övergripande syfte är att uppnå en djupare förståelse för hur nyanlända gymnasisters språkutveckling, lärande i ämnen och sociala inkludering ser ut och hur dessa kan stöttas och utvecklas så att eleverna kan lyckas med sina studier.
Uppdrag
Gästprofessor vid Samisk Högskola (Sámi allaskuvla), Kautokeino, Norge sedan 2017.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Uddling, J., Svensson, S., Juvonen, P., Bergh Nestlog, E. (2024). Flerspråkighet som villkorad resurs : en studie om hur mellanstadielärare talar om flerspråkande i skolarbete. Pedagogisk forskning i Sverige. 29 (1-2). 97-121.
Status: Publicerad -
Paulsrud, B., Juvonen, P., Schalley, A.C.C. (2023). Attitudes and beliefs on multilingualism in education : voices from Sweden. International Journal of Multilingualism. 20 (1). 68-85.
Status: Publicerad -
Rehman, K., Juvonen, P. (2022). Att undervisa nyanlända ungdomar för att utveckla både ämneskunskaper och språk – en historielärares värderingar om sitt uppdrag. HumaNetten. (48). 168-197.
Status: Publicerad -
Bunar, N., Juvonen, P. (2022). ‘Not (yet) ready for the mainstream’ – newly arrived migrant students in a separate educational program. Journal of education policy. 37 (6). 986-1008.
Status: Publicerad -
Juvonen, P. (2016). Nyanländ i den svenska skolan : om mottagning, utbildning och forskning. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. 11 (2). 93-114.
Status: Publicerad -
Juvonen, P. (1989). Repair in Second-Language Instruction. Nordic Journal of Linguistics. 12 (2). 183-204.
Status: Publicerad -
Linell, P., Gustavsson, L., Juvonen, P. (1988). Interactional dominance in dyadic communication : a presentation of initiative-response analysis. Linguistics. 26 (3). 415-442.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Axelsson, M., Juvonen, P. (2016). Inledning : nyanlända barn och ungdomar i de nordiska länderna. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. 11 (2). 5-12.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Juvonen, P., Parkvall, M. (2010). Vad är ett ord? Egentligen!?. Språktidningen. (februari). 56-59.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Juvonen, P. (2000). Grammaticalizing the definite article : a study of definite adnominal determiners in a genre of spoken Finnish. Doctoral Thesis. Stockholm, Stockholm University. 218.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Källkvist, M., Juvonen, P. (2021). Engaging teachers and researchers in classroom research : Issues of fluidity and time in two multi-sited projects. Pedagogical Translanguaging : Theoretical, Methodological and Empirical Perspectives. Bristol, Multilingual Matters. 37-55.
- Juvonen, P., Källkvist, M. (2021). Pedagogical Translanguaging : Theoretical, Methodological and Empirical Perspectives. An Introduction. Pedagogical Translanguaging : Theoretical, Methodological and Empirical Perspectives. Bristol, Multilingual Matters. 1-6.
- Juvonen, P., Eisenchlas, S.A., Roberts, T., Schalley, A.C. (2020). Researching social and affective factors in home language maintenance and development : A methodology overview. Handbook of Home Language Maintenance and Development : Social and Affective Factors. Berlin, Walter de Gruyter. 38-58.
- Juvonen, P. (2016). Making do with minimal lexica : light verb constructions with make/do in pidgin lexica. The Lexical Typology of Semantic Shifts. Mouton de Gruyter. 223-248.
- Juvonen, P., Nikunlassi, A. (2015). Temperature adjectives in Finnish. The linguistics of temperature. Amsterdam, John Benjamins Publishing Company. 491-536.
- Juvonen, P. (2008). Complexity and simplicity in minimal lexica : the lexicon of Chinook Jargon. Language complexity : typology, contact, change. Amsterdam, John Benjamins Publishing Company. 321-340.
- Juvonen, P. (2006). Articles, definite and indefinite. Encyclopedia of language & linguistics : Volume One. Amsterdam, Elsevier. 484-487.
- Juvonen, P. (2005). On the pragmatics of indefinite determiners in spoken Finnish. Minimal reference : the use of pronouns in Finnish and Estonian discourse. Helsinki, Finnish Literature Society. 190-211.
- Juvonen, P., Parkvall, M. (2003). Den flerspråkiga världen i siffror. Låt mig ha kvar mitt språk : den tredje SUKKA-rapporten : Antakaa minun pitää kieleni : kolmas SUKKA-raportti. Umeå, Institutionen för moderna språk, Umeå universitet. 13-32.
- Juvonen, P. (2003). Tilastollinen metodi ja yksilöllinen vaihtelu puhekielisen aineiston kuvauksessa : [ Statistical method and individual variation in the description of spoken language ]. Låt mig ha kvar mitt språk : den tredje SUKKA-rapporten = Antakaa minun pitää kieleni : kolmas SUKKA-raportti. Umeå, Inst. för moderna språk, Umeå universitet. 151-166.
- Juvonen, P. (2000). Om bestämdhetsmarkering i svenska och finska : Har finskan en bestämd artikel?. Denna - den här - den där : om demonstrativer i tvärspråklig belysning : en minnesskrift till Elsie Wijk-Andersson. Uppsala, ASLA. 57-92.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Juvonen, P., Udding, J. (2022). Språk- och kunskapsutvecklande arbete i språkligt heterogena klassrum. Didaktikens språk : Om skolundervisningens mål, innehåll och form. Gleerups Utbildning AB. 121-136.
- Juvonen, P. (2015). Lärarröster om direktplacering av nyanlända elever. Nyanlända och lärande : mottagning och inkludering. Stockholm, Natur och kultur. 139-176.
- Juvonen, P., Viberg, Å. (2013). Tvåspråkighet i skolan : användandet av konnektorer och lexikala val på finska och svenska - en tillbakablick. Profession, politik och passion : Inger Lindberg som andraspråksforskare - en vänbok. Göteborg, Göteborgs universitet. 89-120.
- Juvonen, P. (2013). Så lika men ändå så olika : om kanssa, kans och kaa i talad finska. Keelemees Raag Raimo 60.. Tallinn, Eesti Keele Sihtasutus. 33-49.
- Juvonen, P. (1993). Bilinguals at School : The Use of Connectors in Finnish Oral Production. Problem, Process and Product in language learning : Papers from the Stockholm-Åbo Conference, 21-22 October 1992. Stockholm, Department of Linguistics, Stockholm university. 71-86.
- Lindberg, I., Juvonen, P., Viberg, Å. (1990). Att berätta på två språk. Samtal och språkundervisning : Studier till Lennart Gustavssons minne. Linköping, Tema kommunikation, Linköpings universitet. 160-192.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Bergh Nestlog, E., Juvonen, P., Svensson, S., Uddling, J. (2023). Flerspråkiga klassrum i Växjösskolor – ett utvecklings- ochforskningsprojekt. Språk, reflektion och vetenskap i lärarutbildningen. Växjö, Institutionen för didaktik och lärares praktik, Linnéuniversitetet. 51-66.
Proceedings (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Juvonen, P. (2009). Språk och lärande : Rapport från ASLA:s höstsymposium, Stockholm, 7-8 november 2008 : Language and Learning : Papers from the ASLA Symposium in Stockholm, 7-8 November, 2008. Uppsala, Association suédoise de linguistique appliquée. 203.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Juvonen, P., Källkvist, M. (2021). Pedagogical Translanguaging : Theoretical, Methodological and Empirical Perspectives. Bristol, Multilingual Matters. 288.
- Juvonen, P., Koptjevskaja-Tamm, M. (2016). The Lexical Typology of Semantic Shifts. Mouton de Gruyter. 600.
- Axelsson, M., Juvonen, P. (2016). Nordand : Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. Årgång 11, Nr. 2-2016 : Temanummer : Nyanlända barn och ungdomar i de nordiska länderna. Fagbokforlaget. 182.