Per Lindqvist
ProfessorJag forskar och undervisar om lärares arbete. Mina forskningsfrågor har cirkulerat kring t.ex.: Vilka blir lärare? Vad kan lärare? Hur fungerar verksamhetsförlagd utbildning i lärarutbildningen? Hur är förhållandet mellan lärares utbildning och arbete? Hur ser lärararbetets villkor ut? Hur ser lärares yrkeskarriär ut? Under senare år har jag även intresserat mig för introduktionen av nya avlastande och kompletterande yrkesgrupper i skolan samt för skolans stöd- och resurspersonal.
Jag deltar även i forskarskolan ROCIT som är en forskarskola i samverkan mellan åtta lärosäten. Målet är att stödja en framtida lärarutbildning i samarbete med skola och lärare, och att utveckla en större förståelse mellan erfarenhetsbaserat kunnande och vetenskapligt baserat kunnande inom skolans värld.
Tillsammans med Helena Ackesjö leder jag forskningsmiljön Pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) vid Linnéuniversitetet.
Undervisning
Jag undervisar framför allt i lärarutbildningens handledarutbildningar samt i forskarutbildningen i pedagogik. Dessutom handleder jag doktorander i forskarutbildningen.
Forskning
Jag är involverad i två större forskningsprojekt. I det första "Läraravlastande yrkesroller – en friskfaktor för lärare? En mixed-metodstudie om implementering och effekter av avlastande yrken på lärares arbetshälsa" studeras effekterna av läraravlastande tjänster för lärares arbetsbelastning samt hur implementering och organisering av läraravlastande tjänster i skolor kan förbättras. Projektets övergripande syfte är att öka kunskapen om effekter av läraravlastande tjänster som en potentiell central friskfaktor för lärare. Resultat från projektet förväntas belysa effekter av läraravlastande yrkesgrupper för lärares arbetsmiljö samt hur samverkan mellan lärare och läraravlastande yrkesgrupper fungerar. Forskningen förväntas även att resultera i kunskap om hur skolor på bästa sätt kan implementera och organisera läraravlastande tjänster. Projektet finansieras av Forte 2020-2023 och genomförs i samverkan med forskare från Karolinska institutet.
I det andra projektet, "Skolans oumbärliga men osynliga arbetskraft – en studie av skolans stöd- och resursfunktioner", studerar vi det arbete som utförs av så kallade stöd- och resursfunktioner i skolan, det vill säga personal med uppgift att stödja, avlasta eller komplettera redan etablerade yrkesgrupper. Personalgruppen har växt i storlek och är 2022 nästan lika stor som antalet grundskollärare i svensk skola. I dagens skola framstår de som oumbärliga, men trots detta finns förvånansvärt lite kunskap om deras arbete. Projektet finansieras av Vetenskapsrådet 2023-2025.
Film: Rädsla för att bli anmäld gör lärare överdrivet försiktiga
Bevis, vittnen och inställda laborationer. Per Lindqvist har undersökt hur ett ökat riskmedvetande bland lärare tar sig i uttryck i skolan.
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: "Should I stay or should I go": En studie om lärares motivation att stanna kvar på sin arbetsplats Fakta om projektet Projektledare Lydia Kwak, Karolinska institutet Övriga projektmedlemmar…
-
Projekt: Skolans oumbärliga men osynliga arbetskraft – en studie av skolans stöd- och resursfunktioner I detta projekt studerar vi det arbete som utförs av så kallade stöd- och resursfunktioner i…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Avlastning av lärare? Ett projekt om lärare, lärarassistenter och förhandlingar om professionella gränser I projektet ska vi studera de initiativ som tas i svenska skolor för att avlasta…
-
Projekt: Hur svårt kan det va? – En teorigenererande studie om kunskapskrav och lärandeprogression genom utbildningssystemet I detta forskningsprojekt undersökte vi hur begreppet ”progression”…
-
Projekt: Låt den rätte komma ut! Ett projekt om lärarutbildningens och introduktionsperiodens funktioner som grindvakter till läraryrket.
-
Projekt: Vägskäl – två longitudinella studier av val och ideal i lärares yrkesbanor Hur behåller lärare sitt engagemang och sina ideal i yrket över tid? Vilka vägskäl ställs lärare inför? Vilka…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Casely-Hayford, J., Lindqvist, P., Björklund, C., Bergström, G., Kwak, L. (2024). Enculturating a Protective Professional Community - Processes of Teacher Retention in a Swedish Hard-to-Staff School. Education Sciences. 14 (1).
Status: Publicerad -
Casely-Hayford, J., Björklund, C., Bergström, G., Lindqvist, P., Kwak, L. (2024). A longitudinal study of health-impairment and motivational processes in the psychosocial work environment and the subsequent influence on teachers’ intention to remain at their workplace. Scandinavian Journal of Educational Research. 1-22.
Status: Epub för tryck -
Casely-Hayford, J., Björklund, C., Bergstrom, G., Lindqvist, P., Kwak, L. (2022). What makes teachers stay? : A cross-sectional exploration of the individual and contextual factors associated with teacher retention in Sweden.. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. 113.
Status: Publicerad -
Jederud, S., Rytzler, J., Lindqvist, P. (2022). Learning to teach as a two-sided endeavor : mentors' perceptions of paired practicum in initial teacher education. Teaching Education. 33 (4). 454-469.
Status: Publicerad -
Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2020). Avhopp och framtidstro : En jämförande studie av två lärargenerationer. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 14 (1). 27-45.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P. (2020). ”Låt lärarna vara lärare” – idéer om lärararbete i det offentliga samtalet om lärarassistenter. Pedagogisk forskning i Sverige. 25 (4). 7-29.
Status: Publicerad -
Carlsson, R., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2019). Is teacher attrition a poor estimate of the value of teacher education? A Swedish case.. European Journal of Teacher Education. 42 (2). 243-257.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2019). “Betwixt and Between” : Leisure-time Teachers and the Construction of Professional Identities. Scandinavian Journal of Educational Research. 63 (6). 884-898.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2018). Notions of discretionary power. Images over time. Teacher Education & Practice. 31 (3). 404-422.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2018). "Separating the wheat from the chaff" - failures in the practice based parts of swedish teacher education. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 17 (1). 83-103.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2016). Already elsewhere - A study of (skilled) teachers' choice to leave teaching. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. 54 (February). 88-97.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2016). "Att jag kallar mig själv för lärare i fritidshem uppfattar jag skapar en viss provokation" : Om de nya grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidshem. Educare. (1). 86-109.
Status: Publicerad -
Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2015). "Det såg vi ifrån början..."? : Underkännanden i den svenska lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar. Nordic Studies in Education. 35 (1). 51-69.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P. (2015). Ödmjuk orubblighet : En avgörande (och rimlig) ingrediens i lärares yrkeskunnande. Nordisk tidskrift för allmän didaktik. 1 (1). 61-74.
Status: Publicerad -
Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2015). Lärares förväntningar på yrket - bilder av handlingsfrihet 1993-2013. Pedagogisk forskning i Sverige. 20 (3-4). 195-220.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Carlsson, R. (2014). Teacher attrition the first five years - A multifaceted image. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. 40 (4). 94-103.
Status: Publicerad -
Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2012). Att skärpa den praktiska blicken : handledares erfarenheter av försök att stärka kvalitet i VFU. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 6 (1). 80-97.
Status: Publicerad -
Hegender, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2012). Från samspråk om lämplighet mot förhandling om skicklighet? : Bedömningssamtal i verksamhetsförlagd lärarutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige. 12 (1-2). 61-79.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Mellan försiktighetsprinciper och kreativitetsmod. Lärares arbete som balansakt i risk- och granskningssamhället.. Nordic Studies in Education. 31 (3). 180-193.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2010). Encounters in metaphors : Connecting the bridgeheads of teachers´practical knowledge and professional language. International Journal of Pedagogies and Learning. 6 (1). 49-61.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Landahl, J. (2009). Insurance and Assurance - Teachers´strategies in the regimes of risk and audit. European Educational Research Journal. 8 (4). 508-519.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). (Mis-?) using the E-Delphi method. An Attempt to Articulate Practical Knowledge of Teaching. Journal of Research Methods and Methodological Issues. 1 (1).
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). "Lost in translation?" : Om lärares praktiska yrkeskunnande och professionella språk. Pedagogisk forskning i Sverige. 12 (3). 177-193.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). Lärande i riskzonen : konturer av ett obrukat forskningsfält. Tidskrift för lärarutbildning och forskning. 14 (1). 59-75.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2006). Better Safe than Sorry? Risk and Educational Research. Educational Studies. 33 (1). 15-27.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2006). Who dares to disconnect in the age of uncertainty? Teachers' recesses and "off-the-clock" work. Teachers and Teching: theory and practice. 12 (6). 623-637.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2019). Teacher education - a waste of time or a value for life?. NERA 2019, Education in a Global World, 6-8 March, Uppsala, Sweden : Abstract book, 2019-03-06. 620-620.
- Fonseca, L., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Gardesten, J., et al. (2018). Lärarassistenter och lärare - samarbete, arbetsdelning eller konflikt?. Nordisk netværk for Professionsforskning : Magt, teknologi og mennesker – samtidige udfordringer for professionelle og borgere.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gardesten, J., Fonseca, L., Ackesjö, H., et al. (2018). Alleviation or obstruction? : Teachers, teacher assistants and negotiations on professional domains. .
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2017). Notions of discretion : Images of teachers' professional freedom 1993-2013. Abstract book. NERA 2017. Learning and education - material conditions and consequences. Copenhangen, Denmark, 23-25 March, 2017.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2016). Lärares förväntningar på yrket 1993-2013 : På väg mot en uppdelad lärarkår?. Professionerna i mötet mellan kunskapssamhället och granskningssamhället: Förändrade villkor och nutida utmaningar. NORDPRO-konferensen 2016, Lund, 27-28 oktober, 2016.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2014). Crossroads : A longitudinal study of Swedish teacher attrition. The first five years. Abstracts. Teachers Matter - But How? Linnæus University, Växjö, October 23-24, 2014.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2014). Stayers, leavers and shifters : A longitudinal study of teacher attrition and retention. ECER 2014, The Past, the Present and Future of Educational Research in Europe. Network: 10. Teacher Education Research.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2014). Unfit to teach? : Failures in student teaching related to the idea of admission tests. Abstracts. NERA 42nd Congress, Education for Sustainable Development, N 19. Teachers' work and teacher education, Paralell sessions 3..
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2014). Should I stay or should I go (or should I return)? : A longitudinal study of teacher drop-outs. Abstracts. NERA 42nd Congress, Education for Sustainable Development, N 19. Teachers' work and teacher education, Parallell sessions 5.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2013). Detectable at First Sight? : Failures in Student Teaching Related to the Idea of Admission Tests. ECER 2013, Creativity and Innovation in Educational Research : Network:10. Teacher Education Research.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2013). Detectable at first sight? : Failures in student teaching related to the idea of admission tests. Creativity and Innovation in Educational Research: ECER 2013 : Network 10. Teacher Education Research.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2013). Crossroads – a longitudinal study of choises and values in teachers work trajectories, The first five years. .
- Fransson, G., Frelin, A., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2012). Lessons Learned – Changing Times : 87 Former Teacher Graduates on their Careers During 15 Years. ECER 2012, The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2012). Supervisors practical knowing as a base for mentoring. The 40th Annual Congress of the Nordic Educational Research Association, 8 – 10 March 2012 : Abstract book. 117-117.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Sharpening the practial sight - a way of enhancing quality in student teacher practice. Paper presented at the conference of European Educational Research Association, Berlin.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Sharpening the practical sight : a way of enhancing quality in student teachers practce?. European Educational Research Association (ECER) 2011, Urban Education, Berlin.
- Hegender, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). The assessment of student teachers' vocational knowledge. A design experiment.. Paper presented at the Conference of EERA (European Educational Research Association), Berlin..
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Learning within the schoolbased parts of teacher education - a study of practical knowing and supervising. Paper presented at the conference of Nordic Stucies on Educational Research, Jyväskylä.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Hegender, H., Gerrevall, P., Linnér, S. (2011). The fuzziness of failing teacher students - indicators and procedures. Paper presented at the conference of ISATT, Braga, Portugal.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hegender, H., Gardesten, J. (2011). Att skärpa den praktiska blicken. En modell för ökad kvalitet i handledning och bedömning av yrkeskunnande.. Paper presenterat vid årliga VILÄR-konferensen (Verksamhetsintegrerat lärande), Skövde..
- Hegender, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2010). The assessment of student teachers' vocational knowledge: A design experiment. Paper presenterat vid Forskarskolan i pedagogisk bedömning:s Forsknings- och utvecklingskonferens, Stockholm.
- Lindqvist, P. (2010). Better safe than sorry - teachers' work in the regimes of risk and audit. Presentattion at the conference of DPR (Discourse, Power and Resistance), University of Greenwich.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). För säkerhets skull - en studie av lärararbetet i risksamhället. Presentation vid konferensen Gränssättning inom och utanför professioner, Malmö.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). School-staging and back-watching – teachers’ strategies in risk-concious shools. Paper presented at the conference of Europeans Sociological Association, Lisboa.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2008). Finding ways of articulating teachers' practical knowledge. American Educational Research Conference, New York.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2008). Relations between teachers' practical knowledge and professional language. American Educational Research Conference, New York.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2008). Experiences and expressions. The core of teachers' competence - and how they talk about it. Presentation at the international conference of education, Athens.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). Lost in translation - Kan lärares praktiska kunnande översättas till professionellt språk?. Konferens FoU i Praksis, Trondheim.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2006). Turned On and Tuned In - Teachers Work Outside Classrooms. International Congress of Qualitative Research, University of Illinois.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hultman, G., Schoultz, J., Hegender, H. (2005). Application of converse thinking: Interchange of practical assignments with theoretical applications in teacher education. Paper presented at the Conference of EERA (European Educational Research Association), Dublin.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2005). Who dares to disconnect in the age of uncertainty?. International Congress of Qualitative Research, University of Illinois, USA.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2003). Hide and seek: Fighting Neo-liberalism with its own weapons. EERA-conference.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2003). Three sides of a coin: Perspectives and positions in school reconstruction. EERA-conference.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2003). The invisible parts of teachers work: oppression or opportunity. NERA.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Kroksmark, T. (2002). Is there a teacher somewhere in the building?. EERA.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2002). The value of the invisible. AERA-conference.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2022). Stayers: In the long run : A comparative study of retention in two Swedish teacher generations. The Palgrave Handbook of Teacher Educaton Research. London, Palgrave Macmillan. 121-142.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2021). Man måste veta vad man önskar sig : Skolexistens mellan belastning och belöning. Ögonblick : En vänbok till Anders Persson om människor och deras möten. Lund University. 89-103.
Rapport (Refereegranskat)
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Lindqvist, P. (2002). Om vikten av att hitta på och att slippa vara sig själv. Didaktisk Tidskrift.
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Kroksmark, T. (2002). Who qualifies who – and into what?. Didaktisk Tidskrift.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2015). Vägskäl : En longitudinell studie av val och ideal i lärares yrkesbanor. .
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hegender, H., Hultman, G., Schoultz, J. (2009). Vad händer om man tänker tvärtom? Går det att byta praktikuppgifter mot teoriuppgifter i lararutbildningen?. Paper presenterat vid Vetenskapsrådets årliga konferens: Resultatdialogen 2009, Umeå.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2007). Tracking down or loosing sight of teachers practical knowledge? The dilemmas of an e-Delphi study. NERA-conference.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Cheerful, silent and shy - Stories and professional images in teacher education. NERA-conference.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Stories and professional images in teacher education. NERA-konferens.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Relocation - A way of recruiting new groups of students into teacher education?. NERA-Conference (Nordic Educational Researc Association).
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2024). Lärarperspektiv på kunskapskrav och kunskapsprogression. Kunskapskriterier och kunskapsprogression : genom det svenska utbildningssystemet. Studentlitteratur AB. 213-244.
- Nordin, A., Lindqvist, P. (2024). Transformationsprocesser : mellan formulerings- och realiseringsarenor. Kunskapskriterier och kunskapsprogression : genom det svenska utbildningssystemet. Studentlitteratur AB. 261-274.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2018). "Så fort det händer nånting så skriver jag" - om lärararbetet och risksamhällets ömtåliga barn. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar, Växjö, Linnaeus University Press. 211-231.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2018). Teacher education in Sweden. International Handbook of Teacher Education World Wide : Vol 3. Nicosia, HM Studies. 407-420.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2017). Att skilja agnarna från vetet - om underkännanden i lärarutbildningens VFU. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 192-211.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Frelin, A., Fransson, G., Andrae Thelin, A. (2015). "Väg-skäl" : En longitudinell studie av val och ideal i lärares yrkesbanor. Resultatdialog 2015. Stockholm, Vetenskapsrådet. 149-159.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). Tryggare kan ingen vara? Det sakrala barnet i risksamhället. Uppbrott. Brytpunkter & övergångar i tid och rum. Kalmar studies in humanities and social sciences. 140-148.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2008). Att studera lärararbetets insida - grundad teori som vetenskapligt redskap. Läraren i blickpunkten - olika perspektiv på lärares liv och arbete. Stockholm, Lärarförbundets Förlag.
- Lindqvist, P. (2007). Examinatorn som torped eller mysgubbe - en introspektiv studie. "Om de säger vetenskapligt en gång till så spyr jag" - erfarenheter av att handleda examensarbeten. Kalmar, Lärarutbildningen.
- Lindqvist, P. (2005). En oändlig historia. Gränslösa tider och tidlösa gränser i skolans vardag. Linköpings universitet, Skapande Vetande.
- Lindqvist, P. (2004). Ingen lärare är en ö. Etik i princip & praktik : en antologi om lärares yrkesetik. Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet. 73-79.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Lindqvist, P. (2002). Lärares förtroendearbetstid. Doctoral Thesis.
Licentiatavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Lindqvist, P., Ackesjö, H., Fonseca, L., Gardesten, J., Herrlin, K., et al. (2020). (Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna? : En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. Kalmar & Växjö, Linnaeus university. 106.
- Hultman, G., Schoultz, J., Wedin, A., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., et al. (2012). Lärandet i den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen : Yrkeslärande, lärlingsprocesser och handledarskap. Resultatdialog 2012, Vetenskapsrådets rapportserie, 7:2012. 174.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). Verksamhetsförlagd utbildning vid lärarprogrammen, Linnéuniversitetet : ett ramverk.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gerrevall, P., Linnér, S. (2010). Verksamhetsförlagd utbildning : ett styrkeområde vid Linnéuniversitetet.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). Preventiva och promotiva strategier i risksamhällets skola - 8000 år av erfarenhet. Högskolan i Kalmar, Humanvetenskapliga institutionen.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hegender, H., Hultman, G., Schoultz, J. (2009). Vad händer om man tänker tvärtom? Går det att byta praktikuppgifter mot teoriuppgifter i lärarutbildningen?. Resultatdialog 2009: Aktuell forskning om lärande. Vetenskapsrådets rapportserie 2009:2.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2006). Utvärdering av forskarutbildning i pedagogik vid Växjö universitet.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Thelin, A, A. (2004). Det är så himla svårt att sätta fingret på det – Åsikter om mötet mellan skola och forskning. Skolmästarkonst i ett nytt århundrade.. Högskolan i Kalmar.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Lärarstudenter. Skolmästarkonst i ett nytt århundrade. Högskolan i Kalmar.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2004). Lärares osynliga arbete. : Skolmästarkonst i ett nytt århundrade. Högskolan i Kalmar.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2018). En gång lärare alltid lärare. Pedagogiska Magasinet. (21 september).
Status: Publicerad -
Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2009). Trygghet bakom staket. Magasinet Neo. (Nummer 1, januari/februari 2009).
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2022). Att artikulera lärares yrkeskunnande : erfarenheter från en ostyrig e-Delphistudie. Utbildningsvetenskapliga perspektiv på samverkan. Liber. 104-122.
- Lindqvist, P. (2022). Bör lärare se "hela" eleven? : Perspektiv på lärararbetets sociala dimension. Pedagogisk takt : Lärares didaktiska och relationella kompetens. Liber. 33-52.