Linnéuniversitetet
Lnu.se/student
Genväg till sidans innehåll
Sök
Huvudmeny
Logga in
English
Sök
Sök
Utbildning
Forskning
Bibliotek
Möt Linnéuniversitetet
Aktuellt
Kunskapsmiljöer
Samarbeta med oss
Stöd oss
Ett hållbart universitet
Öppen vetenskap
Det kulturella universitetet
Om Linnéuniversitetet
Kontakta och besöka
Våra ämnen
Organisation
Evenemang
Konferenser
Jobba hos oss
Student
Logga in
English
Pernilla Söderberg
Universitetsadjunkt
Institutionen för pedagogik_4770
pernilla.soderberg.juhlander@lnu.se
0470-70 88 88
070-200 63 92
Spara kontaktuppgifter
Mina forskargrupper
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE)
Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Mina pågående forskningsprojekt
Projekt: Insight – Inclusive teaching methods in higher education
Syftet med projektet Insight är att identifiera inkluderande undervisningsstrategier för att förbättra undervisnings- och…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
Nordström, T.
,
Jacobson, C.
,
Söderberg Juhlander, P.
(2016).
Early word decoding ability as a longitudinal predictor of academic performance
.
European Journal of Psychology of Education
. 31 (2). 175-191.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
Nordström, T.
,
Söderberg, P.
,
Jacobson, C.
(2013).
Word decoding as a predictor of academic success – a longitudinal study
.
4th All-European Dyslexia conference, Växjö, september 19-22, 2013
.
Söderberg Juhlander, P.
,
Jacobson, C.
,
Nordström, T.
(2012).
Twenty years of reading development in Kronoberg : Consequenses of poor decoding ability in grade 2, concerning later decoding development and academic success
.
Nineteenth Annual Meeting, Society for the Scientific Study of Reading, 11-14 July 2012, Montreal, Canada
.
Jacobson, C.
,
Nordström, T.
,
Söderberg Juhlander, P.
,
Fouganthine, A.
(2012).
Questionnaire results of the longitudinal study of reading development in Kronoberg, Sweden
.
Nineteenth Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading July 11-14, 2012 Montreal, Canada
.
Söderberg Juhlander, P.
, Olofsson, Å. (2011).
Spelling development during first year of school
.
Eighteenth Annual Meeting, Society for the Scientific Study of Reading, St Pete Beach, Florida, 13-16 July, 2011
.
Olofsson, Å.,
Söderberg Juhlander, P.
(2010).
Speed and accuracy in the first year of reading development : -
.
Seventeenth Annual MeetingSociety for the Scientific Study of Reading, July 7-10, 2010Berlin
.
Söderberg Juhlander, P.
(2010).
Reading Development in Swedish Orthography during Grade 1
.
III. All-European Dyslexia Conference of the European Dyslexia Association
.
Söderberg Juhlander, P.
, Olofsson, Å. (2009).
Learing to Read in Swedish Orthograpy
.
The International Dyslexia Assosiation,the 6th Annual Conference,Orlando, Florida 11-14 November, 2009
.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
Söderberg Juhlander, P.
(2012).
Reading development for Swedish first graders
.
European Dyslexia Association, Summer school, San Marino, 6-8 June, 2012
.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
Söderberg Juhlander, P.
,
Bromander, T.
(2024).
Differentierad undervisning för högre måluppfyllelse : Följeforskning av processledarutbildning med Lektionsdesign
. Institutionen för pedagogik och lärande. Linnéuniversitetet.. 21.
Söderberg Juhlander, P.
, Åsberg, J. (2009).
Finns det en koppling mellan neuropsykiatriska utvecklingsavvikelser och lässvårigheter?
. 32.