Peter Karlsudd
Professor
Institutionen för pedagogik och lärande
Fakulteten för samhällsvetenskap
24063, Hus Radix, Kalmar
Mina forskningsintressen är riktade mot områdena högskolepedagogik, specialpedagogik och flexibelt lärande. Inom specialpedagogiken har jag intresserat mig för den inkluderande pedagogiken, företrädelsevis när det gäller barn och ungdomar med kognitiva funktionshinder. Disputerade i pedagogik 1999 vid Lunds universitet med avhandlingen "Särskolebarn i integrerad skolbarnsomsorg". Disputerade i industriell ekonomi och organisation med inriktning informatik 2011 vid Mälardalens högskola. Avhandlingen "Support for learning? Possibilities and obstacles in realizing and implementing learning applications" beskriver arbetet med webbaserade lärapplikationerna och svårigheten att implementera lärapplikationer och lärprojekt i verksamheten.
Mina forskargrupper och projekt
-
Kollegiet för värdepedagogisk forskning Arbetet i den värdepedagogiska forskningsmiljön är inriktat på frågor om hur värden kommer till uttryck, förhandlas och problematiseras i olika pedagogiska…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
-
Projekt: Politics of Belonging: Promoting children's inclusion in educational settings across borders I detta projekt studeras tillhörighet, inkludering och exkludering i pedagogisk praktik för barn…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Thor, D., Karlsudd, P. (2020). Teaching and Fostering an Active Environmental Awareness Design : Validation and Planning for Action-Oriented Environmental Education. Sustainability. 12. 1-17.
- Karlsudd, P. (2019). Swedish Student-Teachers in Digital Activities : Digital Competence Through Development-Oriented Thesis Projects. International Journal of Computer Science & Information Technology (IJCSIT). 11.
- Karlsudd, P. (2018). Att lära genom livsberättelser. Educare - Vetenskapliga skrifter. 91-114.
- Karlsudd, P. (2018). Cheating or legitimate support? : Student‐Teachers’ attitudes toward digital tools in school. Support for Learning. 33. 338-359.
- Karlsudd, P. (2018). Att problematisera ”problemet” : Bedömning och utveckling av problemformuleringar i lärarutbildningens självständiga arbeten: [To problematize the ’problem’: Assessment and development of problem formulations in independent theses projects in teacher education]. Nordic Journal of Vocational Education and Training. 8. 1-22.
- Karlsudd, P. (2017). The Search for Successful Inclusion. Disability, CBR & Inclusive Development. 28. 142-160.
- Karlsudd, P., Dahl, M., Willén-Lundgren, B. (2017). Less tradition for more profession : an attempt with thesis projects in practical development. Problems of Education in the 21st Century. 75. 252-262.
- Karlsudd, P. (2015). Inkluderande individualisering. Specialpædagogik. 35. 24-36.
- Karlsudd, P. (2015). ICT and Learning In School. Journal of Emerging Trends in Computing and Information Sciences. 6. 677-684.
- Dahl, M., Karlsudd, P. (2015). Leisure-time teachers in a changed profession. Problems of Education in the 21st Century. 68. 22-35.
- Sandberg, V., Karlsudd, P. (2014). Learning by Playing Searching after a Connection between Computer Game Playing and English Skills. Journal of Emerging Trends in Computing and Information Sciences. 5. 371-376.
- Willén-Lundgren, B., Karlsudd, P. (2014). Special needs education perspectives in the practice of leisure : time centres. Problems of Education in the 21st Century. 62. 51-61.
- Karlsudd, P. (2014). Tablets as learning support in special schools. Problems of Education in the 21st Century. 59. 49-58.
- Diedrichs, P., Willén-Lundgren, B., Karlsudd, P. (2012). Flexible examination as a pathway to learning. Problems of Education in the 21st Century. 40. 26-34.
- Karlsudd, P. (2012). School-age care, an ideological contradiction. Problems of Education in the 21st Century. 48. 45-51.
- Karlsudd, P. (2012). Family interaction and consensus with IT support. International Journal of Telemedicine and Applications.
- Karlsudd, P. (2010). For benefit or oblivion? : From idea and vision to the implementation and support of Learning Applications.. International Journal of Advanced Research in Computer Science. 1. 79-89.
- Karlsudd, P. (2010). Assessing Essays to Develop Writing. Problems of Education in the 21st Century. 25. 67-76.
- Stigmar, M., Karlsudd, P. (2009). On-line Education, More Than One-way Education?. Journal of Emerging Technologies in Web Intelligence. 1. 77-87.
- Jokela, P., Karlsudd, P. (2009). Net-Based Training for Physicians. E-Learning and Digital Media. 6. 325-335.
- Karlsudd, P. (2008). E-Collaboration around children with functional disabilities. Telemedicine journal and e-health. 14. 687-694..
- Jokela, P., Karlsudd, P., Östlund, M. (2008). Theory, method and tools for evaluation using a systems-based approach. Electronic Journal of Information Systems Evaluation. 11. 197-212.
- Karlsudd, P. (2008). Web coherence learning: Web support to create context and continuity in learning.. International Journal of Emerging Technologies in Learning iJET. 3.
- Karlsudd, P., Tågerud, Y. (2008). Bridging the Gap - Taking the Distance out of e-Learning. EJEL Electronic Journal of e-Learning. 6. 43-53.
- Karlsudd, P. (2007). The “Narrow” and the “Wide” Activity: the Circumstances of Integration.. The International Journal of Disability, Community & Rehabilitation. 6.
- Jokela, P., Karlsudd, P. (2007). Learning with security. Journal of Information Technology Education. 6. 291-309.
- Jokela, P., Karlsudd, P. (2007). Thesis Web Dialogue. The European Journal of Open and Distance Learning.
- Karlsudd, P. (2003). Children with Intellectual Disability in the Integrated School-age Care System.. Interaction journal. volume 16 (2) (34-41).
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Karlsudd, P. (2019). Group-Oriented Individualization : A Model to Achieve the Goal of Inclusion. The IAFOR Hawaii Conference Series 2019: Independence Interdependence: Programme & Abstract Book, January 03-05, 2019, Honolulu, Hawaii, USA.
- Diedrichs, P., Karlsudd, P. (2012). Teachers’ and students’ opposing views on assessment. The Academic Forum : December 2012 Conference Proceeding, December 17-22, 2012.
- Karlsudd, P. (2011). Stöd för lärande? : Möjligheter och hinder i realisering och implementering av lärapplikationer. MIT seminar at Mälardalens högskola.
- Stigmar, M., Karlsudd, P. (2008). “Pass it on! Shared knowledge and competence”.. The International Conference on Technology, Communication and Education.
- Diedrichs, P., Karlsudd, P., Willén-Lundgren, B. (2007). Flexibla erbjudande, traditionella val? Ett försök med alternativa examinationsformer i lärarutbildningen.. Högskoleverkets kvalitetskonferens.
- Jokela, P., Karlsudd, P., Östlund, M. (2007). Systematisk utvärdering för kvalitetsförbättring.. Konferensen Utvecklingskraft – lärandet betydelse för nya resultat. Jönköping.
- Karlsudd, P., Diedrichs, P. (2006). Uppsatsdialogen. Netlearning Ronneby.
- Karlsudd, P. (2006). E-effective rehabilitation A system for communication, information, documentation and collaboration. Proceedings of E-Learn 2006 World Conference on E-learning in Corporate Government, Healthcare & Higher Education, October 13-17, Honolulu, Hawaii, USA.
- Jokela, P., Karlsudd, P., Östlund, M. (2006). SUV, Systematisk utvärdering. Metod och IT-stöd för utvärdering på systemvetenskaplig grund. Riksstämman, Svenska Läkarsällskapet, Göteborg.
- Tågerud, Y., Karlsudd, P. (2006). Pedagogical development of flexible learning to enhance combination of campus based activities and distance learning. 6th Conference of the International Consortium for Educational Development Enhancing Academic Deveopmemt Practice: International Perspectives Sheffield Hallam University, United Kingdom.
- Karlsudd, P. (2005). KIDSS, ett system för kommunikation, information, dokumentation, samverkan och samsyn. Riksstämman hos Svenska Läkarsällskapet, Älvsjö, Stockholm.
- Karlsudd, P., Tågerud, Y. (2005). Att mötas i flexibelt lärande.. Utvecklingskonferensen, CED Lunds universitetspedagogiska utvecklingsenhet. Lund: Media Tryck, Lunds universitet..
- Jokela, P., Karlsudd, P. (2005). Thesis WebDialogue. Proceedings of the IADIS International Conference, Qavra, Malta.
- Karlsudd, P. (2004). Opportunities and conditions of integration. NFPF The Positioning of Education in Contemporary Knowledge Society Reykjavik.
- Jokela, P., Karlsudd, P. (2004). Evaluation of a videoconference supported course based on general system theory.. ISSS 2004 Proceedings of the 48 TH Annual Conference, The international Society for the Systems Sciences, Asilomar, Kalifornien.
- Karlsudd, P., Jokela, P. (2004). Doctors learning on line, evaluation of a videoconference based course in medicine. NFPF The Positioning of Education in Contemporary Knowledge Society Reykjavik.
- Brandt, P., Jokela, P., Karlsudd, P., Révay, P., Östlund, L. (2003). Evaluation model for e-phenomena - a case study. Proceedings of the MicroCAD 2003 International Scientific Conference i Miskolc, Ungern.
- Jokela, P., Karlsudd, P. (2003). Evaluation Model for e-Phenomena Based on General Systems Theory. Proceedings of the Knowledge Foundation’s Conference for the Promotion for Research in IT at New Universities and University Colleges in Sweden, Visby.
- Jokela, P., Karlsudd, P. (2003). Läkare lär på länk. Riksstämman hos Svenska Läkarsällskapet, Älvsjö, Stockholm.
- Karlsudd, P. (2003). E-Learning Companies, Pedagogically or Economically Based Vision?. World Conference on E-learning in Corporate, Government, Healthcare & Higher Education Phoenix, USA.
- Karlsudd, P. (2002). Mentally handicapped children in the integrated school-age care system. World Congress of Inclusion International Melbourne.
- Karlsudd, P. (2002). The Pedagogical Approach of E-Learning Companies. Knowledge foundation's second conference, Proceedings of the Knowledge Foundation's Second Conference for the Promotion of Research in IT at New Universities and University Colleges in Sweden, Skövde,.
- Karlsudd, P. (2001). IT Security in Distance Education. Knowledge foundation's conference Proceedings of the Knowledge Foundation's Conference for the Promotion of Research in IT at University Colleges in Sweden, Ronneby.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
- Karlsudd, P. (2014). Diagnostisering och kompensatoriska hjälpmedel, inkluderande eller exkluderande. Debatt. Pedagogisk forskning i Sverige. 19. 223-228.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Karlsudd, P. (2009). KIDSS – ett system för samsyn? : HAREC Centrum för handikapp- och rehabiliteringsforskning Handikappforskningens dag. .
- Karlsudd, P., Tågerud, Y. (2008). Att mötas i flexibelt lärande. Strategisk pedagogisk utveckling.
- Karlsudd, P. (2007). Integreringens möjligheter och villkor Biennalen för specialundervisning och särskola Lindköping 15-16 augusti 2007.. .
- Karlsudd, P. (2006). Systematisk utvärdering i vård och omsorg : ”E-lärande inom medicin och vårdinriktad utbildning”. Center for Cognition, Understanding & Learning, Karolinska institutet. .
- Karlsudd, P. (2006). SUV - systematisk utvärdering : Metod och IT-stöd för utvärdering på systemvetenskaplig grund.. .
- Karlsudd, P. (2006). Experience from an IT-tutor course for teachers in higher education.. .
- Karlsudd, P. (2006). Systemet KIDSS och utvärderingsmodellen SUV 2006.. Dagens Medicin nr 20/2006.
- Karlsudd, P. (1999). Särskolebarn placerade i integrerad skolbarnsomsorg. Handikappforskning pågår nr/99.
- Karlsudd, P. (1999). Det sista integreringsreservatet. ENSAC Swedens Newsletter nr 25/99.
- Karlsudd, P. (1993). Hur kommer man till barnomsorgen? : Åtgärder för att rekrytera och behålla män i barnomsorgsarbete i utbildningen.. .
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Karlsudd, P. (2019). "Det bästa sättet att förstå ett problemområde är att utveckla det.". Att skapa en professionell identitet : Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm, Liber. 62-80.
- Karlsudd, P. (2017). Familjesamverkan och samsyn med stöd av IT. Att möta familjer inom vård och omsorg. Lund, Studentlitteratur AB. 255-268.
- Willén-Lundgren, B., Karlsudd, P. (2013). Relationella avtryck och specialpedagogiska perspektiv i fritidshemmets praktik.. Relationell specialpedagogik - i praktik och teori. Kristianstad, Kristianstad University Press. 63-78.
- Karlsudd, P. (2012). Diskriminerande skolformer.. Normkritiska perspektiv – i skolans likabehandlingsarbete. . Lund, Studentlitteratur AB. 105-120.
- Karlsudd, P. (2012). Att diagnostisera till inkludering - en (upp)given fundering?. Bildning för alla! : En pedagogisk utmaning. Kristianstad, Kristianstad University Press. 175-184.
- Karlsudd, P. (2012). Familjesamverkan och samsyn med stöd av IT. Att möta familjer inom vård och omsorg. Lund, Studentlitteratur AB. 223-234.
- Karlsudd, P. (2011). ”Integreringsreservatet”– finns det kvar?. Fritidspedagogik : Fritidshemmets teorier och praktiker. Stockholm, Liber. 61-79.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Karlsudd, P. (1999). Särskolebarn i integrerad skolbarnsomsorg. Doctoral Thesis.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Karlsudd, P. (2011). Sortering och diskriminering eller inkludering. Högskolan Kristianstad. 29.
- Jokela, P., Karlsudd, P. (2006). Uppsatsdialogen : utvecklingen och test av IT-stöd för handledare och uppsatsskrivare. NSHU: Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning. 46.
- Jokela, P., Karlsudd, P. (2005). att lära säkert : IT-säkerhet i Nätuniversitetets distansutbildningar. UCER Umeå centre for Evaluation Research. 63.
- Jokela, P., Karlsudd, P. (2004). Läkare lär på länk. Erfarenheter från en SK-kurs i akutmedicin, genomförd med stöd av videokommunikation. BBS research reports 2004:2.
- Karlsudd, P. (2003). Att lära på tunna linor och bred(a) band: E-Learning. Ambition, mission och vision. En inledande granskning av e-learningsföretagens pedagogiska grundsyn.. Högskolan i Kalmar.
- Karlsudd, P. (2002). Tillsammans. Integreringens möjligheter och villkor.. Högskolan i Kalmar.
- Karlsudd, P. (2001). Att lära på tunna linor och bred(a) band: Pedagogik i utbildning baserad på informations- och kommunikationsteknologi. Konstruktion av ett analysverktyg.. Högskolan i Kalmar.
- Karlsudd, P. (2001). Att lära på tunna linor och bred(a) band: IT-säkerhet i utbildning baserad på informations- och kommunikationsteknologi.. Högskolan i Kalmar.
- Karlsudd, P., Dietrichs, P. (1998). Slutrapport från projektet öppna lärresurser. Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning.
- Karlsudd, P. (1998). Problembaserat lärande. Högskolan i Kalmar.
- Karlsudd, P., Tallberg Broman, I. (1998). Jämställdhet, ett gemensamt ansvar. Högskolan i Växjö.
- Karlsudd, P. (1997). Bemötande av flickor och pojkar i barnomsorg, skola och föreningar. Högskolan i Växjö.
- Havung, M., Karlsudd, P. (1993). Kom man till barnomsorgen. Högskolan i Kalmar.
- Havung, M., Karlsudd, P. (1993). Kan MAN göra det mer MAN-likt?. Högskolan i Kalmar.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Karlsudd, P. (2011). Support for learning : possibilities and obstacles in learning applications. Doctoral Thesis. Västerås, Mälardalen University. 48.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Karlsudd, P. (2015). Det tårdränkta barnet : Min berättelse om att bli pappa till ett barn med utvecklingsstörning. Lund, Palmkrons förlag.
Rapport (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Algers, A., Fransson, T., Lagergren, S., Nilsson, A., Oja, B., et al. (2008). Breddad rekrytering, distansutbildning och pedagogisk utveckling inom högre utbildning i Australien . Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning.