Jag undervisar i pedagogik och utbildningsvetenskap på lärarprogrammen. Framförallt handlar det om moment kring utbildningsvetenskap och då särskilt värdepedagogiska frågor. Jag intresserar mig särskilt för lärares fostransuppdrag och momenten kring normkritik, likabehandling, diskriminering och mobbning.
Jag arbetar på 50% som utvecklingsledare på Regionalt utvecklingscentrum (RUC) med samverkansfrågor kopplade till lärarutbildning. I den rollen har jag ansvar för samverkan med regionens huvudmän vad gäller utbildning, forskning och kompetensutveckling inom det utbildningsvetenskapliga området.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Eek-Karlsson, L., Hedlin, M., Olsson, R. (2022). Att förstå sexuella trakasserier – tre förklaringsmodeller och deras pedagogiska implikationer. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 16 (1). 59-73.
Status: Publicerad
-
Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Gunnarsson, G. (2022). Att motverka sexuella trakasserier - en didaktisk fråga. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik. 8 (1). 3-19.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
Bok (Övrigt vetenskapligt)
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
-
Elmeroth, E., Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Valve, L. (2005). Tid för målstyrning : utvärdering av kvalitetsarbete i försöksverksamheten med utbildning utan timplan i grundskolan. Högskolan i Kalmar. 61.
-
Elmeroth, E., Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Valve, L. (2004). Tid för kunskap : delutvärdering av kvalitetsarbete i försöksverksamhet med utbildning utan timplan i grundskolan. Högskolan i Kalmar. 102.
-
Elmeroth, E., Bjarkå, S., Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Valve, L. (2003). Tid för fostran : delutvärdering av kvalitetsarbete i försöksverksamhet med utbildning utan timplan i grundskolan. Högskolan i Kalmar. 93.