Richard Andersson
Universitetslektor
Institutionen för didaktik och lärares praktik
Fakulteten för samhällsvetenskap
24079, Hus Radix, Kalmar
Fil.dr och lektor i pedagogik vid institutionen för didaktik och lärares praktik.
Undervisning
- Skolledarskap, skolutveckling och utbildningsstyrning inom ramen för enskilda kurser och uppdragsutbildningar.
- Kursansvarig, examinator och undervisande lärare inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem.
- Pedagogik i arbetsliv, utbildning och vardag.
Forskning
- Skolstyrning och utbildningsreformer
- Skolledarskapets förutsättningar och organisering
- Kvalitet och måluppfyllelse i fritidshemmet
Mina forskargrupper
-
Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning (FRIP) Gruppens forskning centreras runt teoretiska och vetenskapliga aspekter såväl på professionen i fritidshem och dess möte med policyer som på barns…
-
Läroplansteori och didaktik (SITE) Inom forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" studerar vi grundläggande utbildningsvetenskapliga och pedagogiska frågor som till exempel: Vad räknas som kunskap…
Mina pågående forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Andersson, R., Sälj, K. (2024). Organizing for deputy principalship in Swedish school organizations: The triggers and factors shaping the process. Management in Education.
Status: Epub för tryck -
Andersson, R. (2024). Teacher Quality Through the Lens of Hiring Routines : Dualistic Preferences, Oxymoronic Conditions and Pragmatic Solutions. Leadership and Policy in Schools.
Status: Epub för tryck -
Andersson, R. (2022). Contextual Influence on School Leader Problem Framing : The Role of Perceived Organizational Image and Identity in Making Sense of Policy-Related Problems. Leadership and Policy in Schools. 21 (3). 679-694.
Status: Publicerad -
Andersson, R. (2022). Policy and identification : Exploring the influence of identity perceptions on school leader sense-making in the Swedish school-age Educare. Management in Education. 36 (2). 57-63.
Status: Publicerad -
Andersson, R. (2022). Approaching change through pragmatic routines : a case study of a municipal response to a teacher certification reform in the Swedish School-age Educare. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 8 (2). 133-145.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Andersson, R., Sälj, K. (2024). Principal sensemaking of deputy principalship in Swedish school organizations. Adventures of Education: Desires, Encounters and Differences, Malmö University, 6-8 mars 2024.
- Andersson, R. (2022). Pragmatic organizational routines as adaptive tools in untangling a policy dilemma in the Swedish School-age Educare. Education between Hope and Happening – Developing Powerful Curriculum Theorizing in Challenging Times, 9:e Nordiska Läroplansteorikonferensen, Linnéuniversitetet, 20-21 oktober 2022, Abstracts. 13-14.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Andersson, R. (2023). Managerial Dilemmas of a Borderland Position : Professional Standardization in the Swedish School-age Educare. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 128.