Robert Walldén
Professor, gästJag är gästprofessor i svenska som andraspråk vid institutionen för svenska språket, Linnéuniversitetet. Jag är även docent i svenska med didaktisk inriktning vid Malmö universitet. Min forskning rör företrädesvis skolämnet svenska som andraspråk (inklusive svenska för invandrare), språkliga dimensioner i ämnesundervisning samt tidig läs- och skrivundervisning (årskurs 1–6).
Akademiska examina
- Fil dr. i svenska med didaktisk inriktning, 2019, Malmö universitet
- Magisterexamen i pedagogiskt arbete, 2014, Högskolan i Borås
- Lärarexamen, 2009, Högskolan i Borås (svenska, matematik och engelska i F-6)
Jag är vidare legitimerad lärare i svenska som andraspråk med flera års erfarenhet av vuxenundervisning på bland annat Komvux, folhögskola (sfi-verksamhet) och universitet (Korta vägen). Min lärarutbildning är bred så till vida att jag har examen riktad mot grundskolans tidigare år och samtidigt ämneslärarbehörighet för att undervisa i engelska och svenska som andraspråk. Denna bredd är även påtaglig i min forskning.
Undervisning
Vid Linnéuniversitetet undervisar jag främst i svenska som andraspråk, för närvarande med ett särskilt fokus på forskningsmetodik och självständiga arbeten. Det ligger i helt i linje med min tidigare pedagogiska verksamhet, då jag har flerårig erfarenhet av att undervisa och utveckla kurser i svenska som andraspråk (sva) för lärare på Malmö universitet. Vid samma lärosäte har jag även varit ämneansvarig för svenska som andraspråk, vilket innebär pedagogiskt och administrativt ledarskapt för ämnet med fokus på lärarutbildningen. Därutöver har jag omfattande erfarenhet av att vara handledare, examinator och kursledare för självständiga arbeten som jag bygger vidare på i min nuvarande tjänst.
Inom forskarutbildning har jag varit aktiv som handledare av flera projekt som rör skrivundervisning i grundläggande vuxenutbildning, flerspråkiga arbetssätt i ämnesundervisning, handledningspraktiker för studenter som läser engelska som andraspråk samt grafiska modeller som en stöttande resurs i tidig läs- och skrivundervisning. Vidare har jag varit drivande i att bygga upp ett vidgat forskarutbildningsämne vid Malmö universitet genom att utveckla och leda fyra olika ämnesspecifika kurser. Det vidgade ämnet har bland annat inneburit ett större fokus på svenska som andraspråk, flerspråkighet och engelska.
För att skapa bättre förutsättningar för en forskningsanknuten lärarutbildning har jag kommunicerat forskningsresultat i flera antologikapitel samt i en bok om pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk.
Forskning
Min forskning inom svenska som andraspråk rör till stor del andraspråksdidaktik med fokus på språk- och kunskapsutvecklande undervisning i språkligt heterogena klassrum. Forskningen har både ett brett och djupgående perspektiv, med självständigt bedriven och publicerad forskning om bland annat språkliga dimensioner i ämnesundervisning, yrkessvenska i svenska för invandrare samt litteraturarbete och läs- och skrivundervisning i språkligt heterogena klassrum. Forskningen spänner över lågstadiet, mellanstadiet, vuxenutbildning och högre utbildning.
Nedan visas ett urval av externfinasierade forskningsprojekt under min ledning:
- Skolbakgrund, språkinlärningsstrategier och språkutveckling hos vuxna andraspråksinlärare av svenska (Crafoord, 2024–2026)
- Förutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden. (Nationellt FOU-nätverk för verksamheter med stora utmaningar, 2024–2025). Leds tillsammans med Anna Lindholm, Karlstads universitet.
- Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning (Crafoord, 2022-2024)
- Sfi-elevers språkpraktik och yrkessvenska i didaktisk belysning (praktiknära samverkan med en kommun finasierad av FINSAM, 2022–2023)
Nedan visas några framträdande teman i min forskning.
Forskning om yrkessvenska och språkpraktik
Mitt nuvarande forskningsintresse har till stor del handlat om yrkessvenska och språkpraktik inom sfi-utbildningen. Forskningen har visat att språkpraktik och undervisning i yrkessvenska kan vara värdefulla inslag i sfi-utbildningen, men att det är viktigt att noga överväga elevernas individuella förutsättningar och behov, samt att välja praktikplatser som erbjuder goda möjligheter till interaktion och språkanvändning. En fördjupande studie har även visat att ordförrådsutvecklande uppgifter kopplat till språkraktik kan stimulera mångfassetterade samtal om ords form och innehåll, samt deras användning och kombinationsmöjligheter i olika sammanhang.
Resulten bidrar till den internationella forskningsfronten eftersom studier som rör arbetsplatspraktik och yrkesspråk hittills har fokuserat uteslutande på professionprogram i högre utbildning där deltagarna, till skillnad från många sfi-elever, har akademisk utbildning och redan behärskar målspråket relativt väl. I pågående och planerad forskning riktas ett särskilt intresse mot satsningar riktade till vuxna elever med ingen eller mycket kort tidigare utbildning. Detta känns viktigt eftersom gruppen marginaliseras både i samhället och i den internationella forskningen om flerspråkighet och andraspråksutveckling.
Läs- och skrivpraktiker i grundskolans och vuxenutbildningens svenskämnen
Jag har också studerat läs- och skrivpraktiker i grundskolans och vuxenutbildningens svenskämnen. Jag har bland annat undersökt litteracitetspraktiker under litteraturarbete med vuxna andraspråksinlärare på grundvux och visat hur lärarna integrerar språkfokuserade aktiviteter och samtal med en meningsfull bearbetning av det lästa. Jag har också studerat högläsningspraktiker i årskurs 3 och 4 och belyst hur lärare kan använda olika språkliga strategier för att underlätta elevernas förståelse av skönlitterära texter. Studierna har bidragit till forskningsfronten både nationellt och internationellt, då studier som integrerar språk- och kunskapsutvecklande perspektiv med litteraturdidaktik är mycket sällsynta. Resultaten har hög relevans för lärares didaktiska överväganden när de undervisar enligt kursplaner i svenska som andraspråk.
Klassrumsstudier av språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
En stor del av forskningen har handlat om att belysa lärares ansatser att stödja elevernas läsande och skrivande av ämnesspecifika texter. Avhandlingen (2019) och uppföljande artiklar har belyst genrepedagogiska arbetssätt i en skola med hög andel flerspråkiga elever. Genom språklig och utbildningssociologisk analys av klassrumssamtal pekar resultaten på den målkonflikt som kan uppstå när fokus på texters strukturer och språkliga drag tränger undan det ämnesinnehåll som undervisningen inledningsvis var inriktad mot. Forskningen bidrar både nationellt och internationellt genom att belysa hur genrepedagogiska arbetssätt kan vinna på att fästa större avseende vid texters ämnessmässiga innehåll och kommunikativa syften.
I flera internationella artiklar har jag använt systemisk-funktionell lingvistik och Legitimation Code Theory för att belysa samtal om ämnesrelaterade ord och uttryck i språkligt heterogena klassrum. Studierna har bland annat visat hur användningen av förenklade bilder som har genererats av ett populärt bildstöd kan försvåra elevers förståelse av ämnesspecifika begrepp. Resultaten visar även lärarens muntliga stöd är avgörande för att eleverna ska kunna utveckla och konkretisera innebörden av dessa begrepp. Relaterad forskning har pekat på vikten av att välja ålders- och ämnesadekvata texter som en utgångspunkt för en stöttande undervisning.
Kritiska perspektiv på undervisningens diskursiva praktiker
En del av min SO-undervisning har utgått från ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv. Jag har undersökt hur undervisningens diskursiva praktiker kan reproducera dominerande perspektiv i undervisning där många elever har migrationsbakgrund. I en artikel om geografiundervisning visade jag hur ett ensidigt perspektiv på Sverige som privilegierat ställdes mot svåra levnadsförhållanden i andra länder.
I en annan artikel om samhällskunskapsundervisning analyserade jag hur läromedel och klassrumssamtal reproducerade en uppdelning mellan öst och väst. Samtidigt visade analyser av lärarens sätt att stödja elevernas förståelse av lärobokens layout att det finns potential att främja en kritisk medvetenhet om informationsstruktur i läromedel.
Medan det finns ett tilltagande antal studier som fokuserar på hur flerspråkiga elevers olika språk tas tillvara i ämnesundervisning bidrar dessa studier med ett mer innehållsfokuserat perspektiv på undervisningen och hur den relaterar till elevers flerkulturella erfarenheter.
Uppdrag
Jag har erfarenhet av att granska vetenskapliga arbeten, både nationellt och internationellt. Jag är områdesredaktör hos Acta Didactica Norden, vilket innebär ansvar för manus som rör språk- och litteraturdidaktik samt flerspråkighet. Jag ingår vidare i Journal of Adolescent and Adult Literacys Editorial Review Board.
Därutöver har jag granskat artiklar för ett stort antal internationella och nationella tidskrifter, inklusive Linguistics and Education, Language Teacher Research, Journal of Language, Identity & Education, Language & Education, Social Semiotics, Science Education, Language Awareness och Studies in Second Language Learning and Teaching.
Jag har också deltagit i beredningsgruppen för Skolforskningsinstitutets utlysning av forskningsbidrag 2022–2024, med ett särskilt fokus på områden som rör ämnesspråk, läs- och skrivdidaktik samt flerspråkighet. Därutöver har jag varit sakkunniggranskare för flera lektorstjänster vid olika lärosäten.
Inom forskarutbildning har jag haft flera uppdrag som diskutant vid slutseminarier för doktorander, samt uppdrag som fakultetsopponent och betygsnämnd. Ämnesområdena för dessa uppdrag inkluderar svenska som andraspråk, flerspråkighet, svenska med didaktisk inriktning och pedagogiskt arbete i skolans tidiga år.
Jag har vidare haft flera uppdrag från Skolverket, bland annat gällande utveckling av kursplaner i svenska som andraspråk samt granskning av nationella prov utifrån ett andraspråksperspektiv. Vidare bygger min forskning på en omfattande praktiknära samverkan med kommuner i Sydsverige.
Mina forskargrupper
-
Centrum för Educational Linguistics Educational Linguistics (utbildningsinriktad språkvetenskap) samlar forskare inom språkvetenskap och språkdidaktik. Miljön har en nära koppling till lärarutbildning…
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Walldén, R. (2024). Accepting or Challenging the Given? : Critical Perspectives on Whole-class Readings of Texts in Social Studies. Journal of Language, Identity & Education. 23 (1). 66-81.
Status: Publicerad -
Wennås Brante, E., Walldén, R., Ridell, K. (2024). Eight-year-olds engaging in guided information searches with iPads : Dimensions of reading competence. International Journal of Child-Computer Interaction. 40. 1-13.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2024). Contextual elaborations and shifts when adult L2 learners present and discuss workplace-related vocabulary. Linguistics and Education. 80.
Status: Publicerad -
Walldén, R., Larsson, P.N. (2024). Visual resources and interaction in Grade 4 science teaching : Moving in and out of discourse when exploring concepts of evolution and adaption. Science Education. 108 (2). 608-636.
Status: Publicerad -
Agebjörn, A., Walldén, R. (2024). Språkpraktik och språkutveckling : en textbaserad studie om svenska för invandrare. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. 19 (1). 38-56.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2024). Adult migrants' voices about learning and using Swedish at work placements in basic language education. Studies in the Education of Adults. 56 (1). 43-65.
Status: Publicerad -
Ridell, K., Walldén, R. (2024). Prompting story elements in first grade : An intermodal approach for exploring two teachers’ orchestrations. Multimodality & Society. 4 (1). 29-57.
Status: Publicerad -
Malilang, C.S., Walldén, R. (2024). Revamping Mrs. Piggle-Wiggle in Classroom Practice : Negotiating Stereotypes, Literary Language, and Outdated Values. Children's Literature in Education. 55 (1). 122-139.
Status: Publicerad -
Malilang, C.S., Walldén, R. (2023). Exploring children’s and adults’ joint appropriation of children’s books through the concept of playworld. Acta Didactica Norden. 17 (1).
Status: Publicerad -
Wennås Brante, E., Walldén, R. (2023). "Internet? That's an app you can download" : First-graders use linguistic resources to describe internet and digital information. Education Inquiry. 14 (1). 1-21.
Status: Publicerad -
Nangimah, M., Walldén, R. (2023). How supervisors provide and students react to EAL thesis supervision : Voices from Sweden and Indonesia. Frontiers in Education. 8.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2023). Diskursöverbryggande perspektiv på återkopplande skrivsamtal i årskurs 3. Pedagogisk forskning i Sverige. 28 (1-2). 73-99.
Status: Publicerad -
Nangimah, M., Walldén, R. (2023). Diverse views on supervision : Insights from interviews with EAL supervisors in Sweden and Indonesia. Journal of Praxis in Higher Education. 5 (1). 122-153.
Status: Publicerad -
Ridell, K., Walldén, R. (2023). Graphical models for narrative texts : Reflecting and reshaping curriculum demands for Swedish primary school. Linguistics and Education. 73.
Status: Publicerad -
Walldén, R., Nygård Larsson, P. (2023). "It can be a bit tricky" : negotiating disciplinary language in and out of context in civics classrooms. Classroom Discourse. 14 (3). 302-325.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2022). Going Off the Rails With Sally Jones : Promoting Literary Understanding in Character-focused Read-aloud Discussions. L1-Educational Studies in Language and Literature. 22 (1). 1-25.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2022). Students navigating shifting literacy expectations in grade 6 history teaching : a qualitative text-based study. Cogent Education. 9 (1).
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2022). Focusing on content or strategies? : Enactment of reading strategies in discussions about science texts. Classroom Discourse. 13 (4). 407-424.
Status: Publicerad -
Walldén, R., Nygård Larsson, P. (2022). Joining the adventures of Sally Jones : Discursive strategies for providing access to literary language in a linguistically diverse classroom. Linguistics and Education. 72.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2022). ”Räknas detta också som text?” : Lässtrategier i ett ämnesintegrerat arbete med läromedelstexter. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 16 (1). 27-50.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2022). “You know, the world is pretty unfair” : Meaning perspectives in teaching social studies to migrant language learners. Scandinavian Journal of Educational Research. 66 (1). 179-191.
Status: Publicerad -
Sandgaard-Ekdahl, H., Walldén, R. (2022). ”Det fattas jättemycket” – genreteoretiska perspektiv på vuxna andraspråkselevers texter och responssamtal. Forskning om undervisning och lärande. 10 (2). 55-87.
Status: Publicerad -
Walldén, R., Lindh, C. (2021). Skrivpraktiker i historieämnet : Strukturerat textarbete i undervisning om Vasatiden. Nordidactica : Journal of Humanities and Social Science Education. 11 (1). 54-79.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2021). ”Den här föräldern smörjer tant Mittiprick litegrann” : integrerat läsande och skrivande under ett litteraturarbete i årskurs 3. Forskning om undervisning och lärande. 9 (1). 5-30.
Status: Publicerad -
Walldén, R., Nygård Larsson, P. (2021). Negotiating figurative language from literary texts : second-language instruction as a dual literacy practice. L1-Educational Studies in Language and Literature. 21 (1). 1-30.
Status: Publicerad -
Walldén, R., Nygård Larsson, P. (2021). “Can you take a wild guess?” : Using images and expanding knowledge through interaction in the teaching and learning of history. Linguistics and Education. 65.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2021). Kommunikativa orienteringar i kunskapsbyggande interaktion : Förhandling om ämnesinnehåll i språkligt heterogena klassrum. Educare. (2). 145-181.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2020). Communicating metaknowledge to L2 learners : A fragile scaffold for participation in subject-related discourse?. L1-Educational Studies in Language and Literature. 20 (1). 1-23.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2020). Envisioning history : Shaping literacy practices in the teaching of the early modern period in Grade 6. L1-Educational Studies in Language and Literature. 20. 1-26.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2020). Implementing genre pedagogy in content instruction : Lessons from Sweden. International Journal of Indonesian Education and Teaching. 4 (1). 1-9.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2020). Interconnected literacy practices : exploring classroom work with literature in adult second language education. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults. 11 (1). 45-63.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2020). "It was that Trolle thing" Negotiating history in Grade 6 : A matter of teachers' text choice. Linguistics and Education. 60.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2019). Genrekunskaper som ett led i läsförståelsearbetet : textsamtal i årskurs 1 och 6. Forskning om undervisning och lärande. 7 (2). 95-110.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2019). Med fokus på ord, uttryck och språklig stil : ett betydelseskapande litteraturarbete i grundläggande vuxenutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige. 24 (3-4). 35-61.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2019). Att lära om och genom metaforer : Litteraturarbete med vuxna andraspråksinlärare. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 13 (1). 49-69.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2019). Scaffolding or side-tracking? : The role of knowledge about language in content instruction. Linguistics and Education. 54.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2017). Assessed into form : The discourse of formative assessment in teacher Facebook interaction. Educare. (2). 130-144.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2017). Genrer och språkliga resurser i grundskolans läromedel : ett funktionellt perspektiv. Forskning om undervisning och lärande. 5 (2). 100-120.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Eiesland, E.A., Laake, S., Walldén, R. (2023). Grammatikk i skole og utdanning : introduksjon. Acta Didactica Norden. 17 (4).
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Walldén, R. (2024). GP Debatt : Skoldebattörer sprider en felaktig bild av lärares undervisning. Göteborgsposten. (2024-03-11).
Status: Publicerad -
Walldén, R., Hevelius, M. (2024). Ordförråd på sfi-elevers villkor. Lisetten. 32 (1). 7-9.
Status: Accepterad -
Walldén, R. (2024). SvD debatt: Feltänkt att korta sfi-utbildningen. Svenska dagbladet. (2024-03-09).
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2023). GP Debatt : Både fysiska böcker och digitala texter nödvändiga i skolan. Göteborgsposten. (2023-06-10).
Status: Publicerad -
Walldén, R., Langwagen, A. (2021). ”Man förstår nästan allt!” : Läsförståelsearbete med faktatexter i årskurs 4. HumaNetten. (47). 169-181.
Status: Publicerad -
Walldén, R. (2019). Studie visar på risker med lässtrategier och genrepedagogik. Svenskläraren. 63 (4). 6-7.
Status: Publicerad
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Walldén, R. (2020). Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk : Språk, texter och samtal. Lund, Studentlitteratur AB.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Walldén, R. (2019). Genom genrens lins : pedagogisk kommunikation i tidigare skolår. Doctoral Thesis. Malmö universitet. 338.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Walldén, R. (2022). Litteraturarbete med vuxna andraspråksinlärare : Språkliga dimensioner. Ämneslitteracitet och inkluderande undervisning. Lund, Studentlitteratur AB. 279-302.
- Walldén, R. (2022). Språkutvecklande samtal i SO : Textvalets betydelse. Ämneslitteracitet och inkluderande undervisning. Lund, Studentlitteratur AB. 93-117.
- Sandgaard-Ekdahl, H., Walldén, R. (2022). Argumentationsskrivande inom grundläggande vuxenutbildning : En utmaning för lärare och elever. Möjligheter till lärande : Andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv. Stockholm, Liber. 200-213.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Walldén, R. (2024). Att främja elevers språkliga deltagande genom skrivande och litteraturarbete. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i årskurs 4–9 : Klassrumsnära exempel. Stockholm, Lärarförlaget. 76-92.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Walldén, R., Winlund, A. (2024). Deconstructing communicative work-related activities using the 'continua of biliteracy'. Book of abstracts for the conference EdLing 2024: Language(s) from childhood to adult age : Linnaeus University, Kalmar, 11–13 September 2024.
- Walldén, R. (2018). Ett logiskt fokus i undervisningen? : Lärare undervisar om logiska samband i årskurs 1 och 6. Grammatik, kritik, didaktik : Nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik. 129-146.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Malilang, C.S., Walldén, R. (2024). Collaborative and creative spaces when children and three educators engage with Migrants, a wordless picturebook. Presented at 39th IBBY International Congress, Trieste, Italy, 30/8–1/9 2024.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Walldén, R. (2024). Yrkessvenska på sfi – Rekommendationer och reflektioner : Slurapport från följeforskning Yrkeskedjor 2023. Malmö, Malmö universitet. 12.
- Walldén, R. (2023). Språkpraktik i didaktisk belysning : Slutrapport från följeforskning inom projektet Trelleborg Yrkeskedjor (våren och hösten 2022). Malmö, Malmö universitet. 18.