Romain Herault
Universitetsadjunkt
Institutionen för datavetenskap och medieteknik
Fakulteten för teknik
Mina forskargrupper
-
Center for Learning and Knowledge Technologies (CeLeKT) Forskningen inom ämnet medieteknik på Linnéuniversitetet har fokus på mobilitet, sociala medier och lärande, och genomförs främst inom…
-
Computational Thinking and Coding Skills in Schools (CoCoS) Forskargruppen Computational Thinking and Coding Skills in Schools arbetar med forskning, undervisning och kurser för kompetensutveckling…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Design, utveckling och implementering av en databaserad interaktiv krishanteringsövning med drönarteknik för krishanteringssystemet Projektets syfte är att utveckla en datorbaserad interaktiv…
-
Projekt: Digitala simuleringsövningar för samverkande räddningsaktörer Digitala simuleringsövningar baserade på avancerad inspelning med bland annat 360-graderskamera och drönarteknik med fokus på…
-
Projekt: Enriched Reality for Education and Digital Well-Being (EREDWeB) Detta projekt ska undersöka potentialen hos den senaste teknologin inom virtuell verklighet (VR) för undervisning, med sikte…
-
Projekt: Forskarskolan för lärande, interaktion och kunskap i en digitaliserad värld (LIKED) Forskarskolan LIKED bygger på antagandet att digitaliseringen av samhället resulterar i utmaningar och…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Digital Methods Platform for Arts and Humanities (DiMPAH) Projektet DiMPAH syftar till att sammanställa, koppla samman och tillgängliggöra nya öppna lärresurser (Open Education Resources,…
-
Såddprojekt: Interaktivt videoträningsverktyg och utveckling av utbildningsscenarion för akutsjukvård Huvudsyftet för detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné Digitala transformationer är att…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Masiello, I., Herault, R.C., Mansfeld, M., Skogqvist, M. (2022). Simulation-Based VR Training for the Nuclear Sector-A Pilot Study. Sustainability. 14 (13).
Status: Publicerad -
Herault, R.C., Lincke, A., Milrad, M., Forsgärde, E., Elmqvist, C. (2018). Using 360-degrees interactive videos inpatient trauma treatment education : design, development and evaluationaspects. Smart Learning Environments. 5.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Lincke, A., Lozano Prieto, D., Herault, R.C., Forsgärde, E., Milrad, M. (2019). Visualizing learners’ navigation behaviour using 360 degrees interactive videos. Proceedings of the 15th International Conference on Web Information Systems and Technologies. 358-364.
- Herault, R.C., Lincke, A., Milrad, M., Forsgärde, E., Elmqvist, C., et al. (2018). Design and Evaluation of a 360 Degrees Interactive Video System to Support Collaborative Training for Nursing Students in Patient Trauma Treatment. 26TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTERS IN EDUCATION (ICCE 2018). 298-303.
- Herault, R.C., Alissandrakis, A. (2016). An Application for Speech and Language Therapy Using Customized Interaction Between Physical Objects and Mobile Devices. Proceedings of the 24th International Conference on Computers in Education. 477-482.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Golub, K., Herault, R.C., Lundman, M., Milrad, M. (2019). Increasing visibility of culture through online information services : The case of Småland. Presented at iConference 2019 : Inform, include, inspire. March 31 - April 3, Maryland, USA.
- Golub, K., Milrad, M., Lundman, M., Herault, R.C. (2019). Increasing visibility of culture through online information services : The case of Småland. BOBCATSSS 2019 : Information and technology transforming lives:connection, interaction, innovation: Proceedings. 458-470.